• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co z brakującym odcinkiem Trasy Słowackiego?

Maciej Naskręt
31 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Ul. Bolesława Chrobrego w Gdańsku. W tym miejscu planowane jest skrzyżowanie z przedłużeniem Trasy Słowackiego - odcinkiem ul. Nowej Kościuszki. Ul. Bolesława Chrobrego w Gdańsku. W tym miejscu planowane jest skrzyżowanie z przedłużeniem Trasy Słowackiego - odcinkiem ul. Nowej Kościuszki.

Gotowa Trasa Słowackiego bez przedłużenia Nowej Kościuszki do al. Hallera przyczyni się do wywołania korków we Wrzeszczu, Zaspie i Brzeźnie. Urzędnicy zakładają, że sytuacja zmieni się najwcześniej w latach 2014-2020. Wtedy ma ruszyć kolejny etap budowy drogi z portu na lotnisko.



Przebieg brakującego odcinka Trasy Słowackiego (ul. Nowej Kościuszki), zaplanowanego do realizacji w latach 2014-2020. Przebieg brakującego odcinka Trasy Słowackiego (ul. Nowej Kościuszki), zaplanowanego do realizacji w latach 2014-2020.
Błąd w wizualizacji dostępnej na stronie miejskiej spółki GIK. Ul. Nowa Kościuszki narysowana jest jako droga istniejąca, tak jak choćby al. Hallera. Błąd w wizualizacji dostępnej na stronie miejskiej spółki GIK. Ul. Nowa Kościuszki narysowana jest jako droga istniejąca, tak jak choćby al. Hallera.
W założeniach projektowych władz Gdańska Trasa Słowackiego miała być realizowana etapami. Pierwszym, już zakończonym, była budowa odcinka tzw. leśnego. Kolejnymi budowanymi odcinkami są: fragment z tunelem pod Martwą Wisłą, część Drogi Zielonej, czy ponad 3-kilometrowy fragment wiodący przez Wrzeszcz oraz odcinek lotniskowy. Mają być one gotowe najpóźniej do 2014 r.

Jednak wtedy kierowcom do szczęścia zabraknie dwujezdniowego połączenia między wrzeszczańskim odcinkiem Trasy Słowackiego (od al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska) a Drogą Zieloną (okolice ul. Uczniowskiej zobacz na mapie Gdańska), albo przynajmniej do al. Hallera zobacz na mapie Gdańska. Mowa tu o przedłużeniu ul. Nowej Kościuszki. Dodatkowy układ drogowy zapewniłby płynny dojazd do Trasy Sucharskiego i dalej do Południowej Obwodnicy Gdańska mieszkańcom Przymorza, Zaspy, Żabianki, Wrzeszcza, a nawet Sopotu.

W innym razie korki będą tworzyły się w obrębie ul. Czarny Dwór zobacz na mapie Gdańska czy ul. Kościuszki zobacz na mapie Gdańska. Będą to drogi, gdzie dwupasmowe jezdnie przejdą w te z jednym pasem ruchu.

Kiedy miasto planuje zlecić przedłużenie Nowej Kościuszki, jako kolejnego etapu budowy Trasy Słowackiego? - W następnej perspektywie finansowej, tj. na lata 2014-2020. Ze względu na brak jakichkolwiek wytycznych w Unii Europejskiej, dotyczących tego okresu, jak i możliwości finansowych miasta w tym czasie, nie można jednoznacznie przesądzić o terminie realizacji tego zadania - mówi Marcin Dawidowski, kierownik Wydziału Programów Rozwojowych w gdańskim Urzędzie Miejskim.

- Brakujący fragment drogi, który w swoim założeniu tworzyć będzie przedłużenie odcinka tzw. miejskiego [wiodącego przez Wrzeszcz i Zaspę przyp. red.], zakłada co do zasady ulice o przekroju dwóch jezdni o dwóch pasach. W obecnej chwili trudno podać zarówno szczegółowe parametry techniczne trasy na odcinku od al. Rzeczypospolitej - al. Hallera - Droga Zielona, jak i jej szczegółowy przebieg w terenie ze względu na brak dokumentacji technicznej dla tego odcinka - mówi Dawidowski.

Portal Trójmiasto.pl dotarł do koncepcji budowy przedłużenia ul. Nowej Kościuszki, ale wyłącznie na odcinku od al. Rzeczypospolitej do al. Hallera. Zakłada ona budowę drogi o charakterze dwujezdniowym. Oprócz tego uwzględnia realizację ścieżki rowerowej, chodników, przystanków autobusowych i terenów zielonych - plantów.

Zobacz dokładny przebieg ul. Nowej Kościuszki na odcinku od al. Rzeczypospolitej do al. Hallera. Zobacz dokładny przebieg ul. Nowej Kościuszki na odcinku od al. Rzeczypospolitej do al. Hallera.


Czy Gdańsk powinien w ogóle zlecić budowę przedłużenia ul. Nowej Kościuszki?

- Budowa tego odcinka wymaga pozyskania dużej ilości zabudowanych nieruchomości, co wiąże się ze stosunkowo dużym kosztem. Przebieg trasy będzie wymagał przeprowadzenia wykupu gruntów i rozbiórek obiektów kubaturowych - wyjaśnia Dawidowski.

Pod nóż musiałyby pójść dwa budynki jednorodzinne (u zbiegu ul. Kopalnianej i al. Hallera) i dwa budynki magazynowe (na zapleczu Centrum Handlowego ETC i przy budynkach mieszkalnych na ul. Lwowskiej) oraz kilkanaście garażów. Aby tego dokonać, trzeba jednak wywłaszczyć dotychczasowych właścicieli.

Ponadto miasto musiałoby wykupić część działek z nieruchomości położonych po południowej stronie ul. Kopalnianej i dogadać się z kilkunastoma użytkowaniami wieczystymi.

Na razie tylko miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego zakładają dalsze przedłużenie ul. Nowej Kościuszki od al. Hallera do Drogi Zielonej - tzw. ul. Nowa Gdańska. Trasa miałaby tam przekrój dwujezdniowej alei. Zgodnie z planem przechodziłaby przez środek istniejących aktualnie tam ogródków działkowych tuż przy al. Hallera. Konieczne będzie wtedy usunięcie rezydujących tam działkowców.

Jak miasto zamierza to zrobić? - Zaoferujemy im odszkodowania lub ogrody zamienne - mówi Marcin Dawidowski.

Ze względu na fakt, że w projektach europejskich można uzyskać dofinansowanie na zakup gruntów jedynie w wysokości do 10 proc. wartości projektu, główny ciężar zakupu nieruchomości spoczywać będzie na gminie. - W obecnej chwili realizujemy szereg kluczowych inwestycji i nie ma możliwości finansowych realizacji dodatkowych zadań - opowiada Marcin Dawidowski.

Budowa odcinka dwujezdniowej drogi od al. Hallera przez działki ogrodnicze w kierunku projektowanej Drogi Zielonej jest jednak melodią przyszłości.

Opinie (167) 9 zablokowanych

  • czyli PO rozpier..lo wszystko, wzielo lapowki za kontrakty, a reszte niech robia INNI

    a najlepiej PiS, wtedy beda sie mogli na nich wyzywac.... cieniasy i zlodzieje

    • 11 5

  • Droga (2)

    Słowackiego powinna iść po śladzie ulicy Hynka (między torami kolejowymi a Zaspą-Młyńcem), następnie BEZPOŚREDNIO w Aleję Jana Pawła II - było by szybciej, taniej i mniej szkodliwie. Tymczasem planiści chcą zniszczyć otoczenie ulicy Krzemienieckiej i Lwowskiej i "puścić" ich mieszkańcom pod nosem tranzyt z i do portu.

    • 12 5

    • tylko niestety Jana Pawla teraz na odcinku blizszym torow jest juz mala uliczka. (1)

      Chociaz faktycznie tak byloby sensowniej. Szczegolnie, ze dwujezdniowa Jana Pawla jest za to kompletnie niewykorzystana, jest bezkolizyjne skrzyzowanie z Rzeczypospolitej ... to lepiej gdzies pomiedzy kamienicami nowa droge prowadzic. Planisci od siedmiu bolesci.

      • 4 1

      • Nie mówię, ze ta ulica juz tam jest, bo i część Hynka, i końcówkę Jana Pawła II trzeba by przebudować - ale łatwiej budować po pustym pasie miedzy osiedlami, niż po kamienicach i biurowcach.

        • 5 1

  • a budyń chce nazywac się 'bob budowniczy" (2)

    ale sobie kadzi ?

    • 17 5

    • może się najwyżej nazywać "bobek kozi"

      • 5 0

    • bob rozpierniczy???

      • 4 1

  • Też to słyszałem dziś, ponoć BUDYŃ sledzi fora internetowe i nazywają go na nich juz nie Budyń ale Bob Budowniczy, jestem ciekaw, które to fora, pewnie mają intranet w UM :) ,

    • 12 3

  • a ja mam dziwne przeświadczenie że ta Nowa Kościuszki nie powstanie, bo wkrótce nie będzie już na nią miejsca. Znam okolice ETC i faktycznie jest tam wolny pas ziemi międzi Al.Rzeczpospolitej a Chrobrego. Co ciekawe w tym roku w pobliżu ETC ma zostać przniesiona gdańska Gildia. Zajmie ona wolny teren koło ETC - i wcale nie zdziwiłabym się gdyby okazało się że jest to teren pod Nową Kościuszki.... tak więc ta droga to czysta fikcja... niestety...

    • 9 3

  • Tak, Kraków zbudowano od razu

    • 4 5

  • Trzeba jeszcze pamiętać, że w miejscu obecnych ogródków działkowych nie zawsze będą ogródki działkowe. W planie tam jest bodajże zabudowa mieszkalna wielorodzinna (przyznaję - w tej chwili piszę z pamięci, nie sprawdzam planu zagospodarowania) i usługowa więc taki przebieg ulicy ma sens.

    • 4 1

  • W Gdańsku najbardziej spośród dużych miast zwiększyły się korki drogowe?

    Raport Deloitte, Targeo.pl i Automapy – spośród 7 największych miast Polski najwięcej mieszkańców Gdańska uważa, że ilość korków istotnie wzrosła w ciągu ostatnich 5 lat. Uważa tak aż 81% Gdańszczan, w innych miastach uważa tak 10%-20% mniej mieszkańców z wyjątkiem Łodzi – 75%, czyli 6% mniej niż w Gdańsku.
    http://www.scribd.com/doc/46808037/Korki-w-7-największych-miastach-Polski-Raport-Deloitte-Targeo-pl-i-Automapy

    Czy Gdańsk jest już bankrutem? Rządząca miastem Platforma odrzuciła wniosek radnych Prawa i Sprawiedliwości o zwiększenie środków na naprawę dziur w drogach!

    • 11 4

  • byłby cud typu mamy Irlandie, Japonię i pustynie libijska gdyby POmatołkom

    coś sie udało, wszystko jest od odbytu strony - liczy sie tylko kasa (jak najwyzsza wartosc przetargu i z dziurami aby mozna wprowadzać niekonczace sie poprawki) i od niej prowizja aby urzedasowi PO i PiS zyło sie lepiej

    • 3 2

  • Szykuje się druga Armii Krajowej. (2)

    Autostrada ze skrzyżowaniem sterowanym światłami w połowie długości. Takie rzeczy to tylko w Gdańsku!

    • 11 3

    • Droga (1)

      Na W-Z będą docelowo bezkolizyjne wiadukty nad Ł-Ł (jest rezerwa terenu i już częściowo wykonane nasypy). Tylko kasy nie ma.

      • 2 0

      • Tak, one są docelowe od 30-tu lat.

        I tak może już zostać. Ze Słowackiego pewnie też, bo skąd miasto weźmie środki na budowę tych luksusowych wiaduktów i łączników? Po 2014 środków na rozbudowę dróg może już nie być, gdyż czas na nadrabianie zaległości w infrastrukturze drogowej mamy teraz.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane