• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co z mostem nad Martwą Wisłą?

4 lipca 2001 (artykuł sprzed 23 lat) 
Już od dłuższego czasu oko wszystkich wjeżdżających do Gdańska od strony Elbląga "cieszy" budowany nad Martwą Wisłą most wantowy. Jest to już drugi taki most w Polsce. Jako pierwszy powstał most świętokrzyski w Warszawie. Obok wrażeń architektonicznych most ma także pełnić ważną rolę komunikacyjną - ma byś częścią obwodnicy portowej. Ma ona na celu bezpośrednie połączenie trasy warszawskiej z autostradą A1 i Trasą Sucharskiego. Planowana jest budowa tunelu pod Martwą Wisłą i ul. Marynarki Polskiej, prowadzącą do Nowego Portu. Sam most ma skrócić zatem w znacznym stopniu dojazd do Portu Północnego i innych dzielnic Gdańska. Zakłada się, że zmniejszy to ruch samochodowy na zatłoczonych ulicach Śródmieścia Gdańska.

Do zakończenia budowy mostu zostało kilka miesięcy (planowany termin oddania to 15 października b.r.), w przyszłym tygodniu ma być zamontowany ostatni stalowy segment przęsła podwieszanego mostu, ale w związku z problemami finansowymi, budowa może zostać czasowo wstrzymana. Brakuje ośmiu milionów złotych na budowę infrastruktury drogowej - dojazdów i estakad. To zaledwie 5% kwoty, jaką będzie kosztował most, łącznie z projektem, zakupem terenu oraz ze zjazdami i dojazdami. Sprawa sfinansowania dokończenia budowy dojazdów powinna być rozstrzygnięta jeszcze w tym tygodniu.

Czy zakończenie budowy mostu rozwiąże problemy komunikacyjne Trójmiasta? Z pewnością nowa trasa zadowoli mieszkańców dzielnicy Stogi i Górek Zachodnich. Czy jednak, przy obecnych problemach finansowych, zbudowanie całej planowanej trasy jest realne?

Opinie (30)

  • Za niski

    Most na Wiśle przekreśla ostatnią nadzieję na transport rzeczny w Gdańsku. Chłopaki planowali most chyba na tratwy z bali drewnianych. Ale co tam jesli sie statki nie będą mieścić to die obniży poziom wody i przejdzie każdy okręt. Przecież łatwiej obniżyć poziom wody niż podwyższyć most no nie?

    • 0 0

  • jezeli nie ma pieniedzy to po co ta nowoczesnsc

    • 0 0

  • Odp. dezinformacja

    Wypowiadanie się na temat konstrukcji mostu (patrz niżej artykuł "Dezinformacja") przez osoby nie mającego nic wspólnego
    z budownictwem mostowym jest po prostu śmieszne. Most w Gdańsku jest podwieszony czyli wantowy. A jaka jest różnica między mostem podwieszonym a wiszącym? W moście wiszącym pomost (czyli to po czym jeżdzimy mówiąc skrótowo) wisi na linach, dlatego pomost musi być sztywny. Natomiast w moście podwieszonym liny są naprężone i przenaszą większość obciążeń z pomostu. Tak to wygląda w wielkim skrócie.

    • 0 0

  • Dla warszawiaków...

    Popieram wypowiedź Piotra, że most jest za niski i tylko dla deskarzy. A szkoda...

    • 0 0

  • Bubel

    pewnie sobie nie zdajecie z tego sprawy,ale ten wspanialy, nowy most nie bedzie posiadał chodnika dla pieszych. nie mam zielonego pojecia, kto z radnych gdanska podpisal umowe na wykonanie takiego bubla. pozniej okaze sie jednak, ze chodnik na moscie jest potrzebny i trzeba bedzie doplacic troche miejskich pieniazkow na przebudowe. czy nie mozna bylo o tym pomyslec od razu?

    • 0 0

  • coś na temat światła mostu

    Popieram Mostowca - laicy nie powinni wypowiadać się na tematy techniczne, wprowadza to tylko zamieszanie i wprowadza wielu ludzi w błąd. Takie sprawy jak światło mostu i wiele innych wymaga wielu uzgodnień, i urzędnicy miejscy niewiele mają tu do powiedzenia. Całość regulują przepisy, prawo wodne, normy itp. Ogólnie jest tym dużo wiecej zachodu, niż wydaje sie wielu ludziom. Co do normy europejskiej, która zaleca światło dla mostów na 45 m, nie słyszałem o takiej, jest okraślona skrajnia oceaniczna, ponad 60m, ale nie sądze, aby w tym przypadku miało to zastosowanie :-)

    • 0 0

  • Popieram Mostowców

    • 0 0

  • Pięknie

    rzeczywiście na pierwszy rzut oka to efektowna inwestycja. Mnie jako obserwatora - laika zastanawiała szerokość mostu. Niby taki potężny, a taki wąski. Więc jeżeli to prawda o braku chodników to .......... . Będzie coś na miarę gierkowskiego węzła komunikacyjnego w centrum - trzypoziomowego, a i tak kolizyjnego.

    • 0 0

  • Spokojnie, spokojnie

    Chciałbym tylko zaznaczyć, iż koszt tego mostu to 150 mln zł, natomiast szacowany koszt tunelu to 120 mln EURO, dlatego też argumenty, iż powinno się budować obie inwestycje w tym samym czasie nie są do końca słuszne, zważywszy, że i na most pieniędzy nie starcza. Jak to słusznie niektórzy zauważyli, od czegoś trzeba zacząć, więc powoli.
    Co do wysokości mostu to po pierwsze w odległości 100 metrow znajduje się most kolejowy o prześwicie znacznie mniejszym od mostu wantowego, więc co za sens budowy 45 metrowego kolosa?? Należy też wziąć pod uwagę głębokość drogi wodnej, która to w jakimś stopniu wpływa na wysokość jednostki.
    Co do żeglugi śródlądowej, to powtarzam, iż pod mostem kolejowym (posiadającym dwie podpory we wodzie i niższą skrajnie) mogą przepływać barki, więc nie widzę wpływu wantowego na ograniczenie żeglugi. Istotniejsza jest chyba jakość drogi wodnej powyżej mostu w Sobieszewie??
    I na koniec, przyznam, że brak chodników i ścieżek rowerowych to wielkie nieporozumienie, chciałbym jedynie przypomnieć, iż poszerzenie części nawodnej wiąże się zawsze ze zmianami w całości konstrukcji, a co za tym idzie podraża koszt budowy. Na pocieszenie, można dodać, że zawsze pozostaje pieszym i rowerzystom stary, dobry Most Siennicki.

    • 0 0

  • ręka ręke myje

    most na pokaz, tylko czy o to chodzi?
    jesli chodzi o mostowcow, to dajcie sie wypowiedziec laikom w koncu to tacy jak oni decyduja o wyborze konstrukcji i przyznawanych funduszy, swoja droga czy mostowcy wywodzą sie z firmy "Mosty Łódź"?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane