• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co z trzema pasami na obwodnicy? Drogowcy zabrali głos

Maciej Korolczuk
20 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Trzema pasami pojedziemy wkrótce na węźle Wielki Kack w Gdyni. W Gdańsku z trzech pasów na obwodnicy możemy korzystać na węźle Karczemki. Trzema pasami pojedziemy wkrótce na węźle Wielki Kack w Gdyni. W Gdańsku z trzech pasów na obwodnicy możemy korzystać na węźle Karczemki.

Najpierw zakończenie budowy Trasy Kaszubskiej, Obwodnicy Metropolitalnej oraz Drogi Czerwonej, a dopiero później badania ruchu i ewentualna decyzja o rozbudowie obwodnicy do trzech pasów - taki harmonogram przyjęli drogowcy z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, którzy na naszą prośbę postanowili odnieść się do pomysłu rozbudowy trasy S6 z dwóch do trzech pasów.



Która z inwestycji drogowych jest w tej chwili najbardziej potrzebna Trójmiastu?

- Na Obwodnicy Trójmiasta, tam, gdzie jezdnia jest dwupasmowa, powinien powstać trzeci pas - ogłosiła w poprzednim tygodniu partia Polska 2050 Szymona Hołowni.
- Pytanie nie powinno brzmieć, czy budować trzeci pas na obwodnicy Trójmiasta, tylko kiedy zrealizować tę inwestycję i jak to zrobić, żeby zminimalizować uciążliwość prowadzonych prac dla mieszkańców Aglomeracji Trójmiejskiej - ocenił ten pomysł pytany przez nas dr. inż. Wojciech Kustra z Katedry Inżynierii Transportowej Politechniki Gdańskiej.
Nieco bardziej podzieleni byli nasi czytelnicy w komentarzach pod ubiegłotygodniowym artykułem. Dyskusja była burzliwa, bo pod tekstem zamieszczono prawie 500 komentarzy.

Prawie 4 tys. osób wzięło udział w naszej ankiecie, w której zapytaliśmy, czy na obwodnicy powinien powstać trzeci pas.

Większość naszych czytelników opowiada się za budową trzeciego pasa na obwodnicy. Większość naszych czytelników opowiada się za budową trzeciego pasa na obwodnicy.
66 proc. ankietowanych odpowiedziało, że zdecydowanie tak i że powinno się to odbyć jak najszybciej, bez względu na koszty i ewentualne utrudnienia w ruchu.

Co piąty głosujący wskazał, że trzeci pas jest konieczny, ale decyzje o jego budowie miałyby zapaść dopiero po oddaniu do użytku Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej.

Tylko 13 proc. osób głosujących w ankiecie uznało, że trzeci pas na obwodnicy nie jest potrzebny.

O tym, jak istotna dla poruszania się po Trójmieście jest obwodnica, przekonaliśmy się w środę nad ranem, gdy po kilku dniach dużych utrudnień związanych z wykonywaniem nowej nawierzchni drogowcy wreszcie udostępnili ruch po dwóch pasach w każdym kierunku. Korki zniknęły.

Bez korków na obwodnicy. Są dwa pasy i asfalt Bez korków na obwodnicy. Są dwa pasy i asfalt

GDDKiA: Najpierw trzeba zbudować Obwodnicę Metropolitalną



Poprosiliśmy, by do pomysłu odnieśli się drogowcy z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, na co dzień zarządzającego Obwodnicą Trójmiasta i realizującego na niej wszelkie inwestycje.

Jak mówi nam Piotr Michalski, rzecznik prasowy GDDKiA z Gdańska, decyzje o ewentualnej przebudowie ekspresówki zapadną najwcześniej po powstaniu Obwodnicy Metropolitalnej.

- Zdajemy sobie sprawę z tego, że w nieodległym czasie trzeba będzie podjąć decyzje co do przyszłości Obwodnicy Trójmiasta. Obecnie skupiamy się na najpoważniejszym zadaniu dla nas - przygotowaniu i wybudowaniu Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej - podkreśla Michalski. - Ta trasa będzie w stanie częściowo odciążyć istniejącą Obwodnicę Trójmiasta oraz zapewnić realną możliwość zarządzania ruchem na obu drogach ekspresowych. Umowy na jej realizację podpisaliśmy jeszcze w kwietniu 2021 r. Dla pierwszego odcinka OMT wojewoda pomorski wydał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID) i formalnie rozpoczęły się już prace budowlane. Zapewne jeszcze w tym roku albo na początku przyszłego rozpoczną się roboty na zadaniu 2. Oba odcinki drogi ekspresowej zostaną oddane do użytkowania w 2025 r. Podkreślam, że bez tej drogi nie ma mowy ani o rozbudowie, ani nawet o remoncie Obwodnicy Trójmiasta.
Drogowcy podkreślają, że planowanie rozbudowy obwodnicy może być możliwe najwcześniej w 2025 roku po oddaniu do użytku Obwodnicy Metropolitalnej. Drogowcy podkreślają, że planowanie rozbudowy obwodnicy może być możliwe najwcześniej w 2025 roku po oddaniu do użytku Obwodnicy Metropolitalnej.

Potrzebne też badania ruchu i... Droga Czerwona



Oddanie Obwodnicy Metropolitalnej, planowane na 2025 rok, nie oznacza jednak automatycznej decyzji o rozbudowie obwodnicy. Najpierw drogowcy będą chcieli przeprowadzić badania ruchu, które wraz z prognozami dadzą odpowiedź, co dalej z obwodnicą.

Ale to nie koniec. Kolejnym warunkiem, który może mieć wpływ na ewentualne decyzje co do przyszłości obwodnicy, jest powstanie planowanej Drogi Czerwonej.

Droga Czerwona: ruszają prace nad dokumentacją Droga Czerwona: ruszają prace nad dokumentacją

- Przed nami kolejna ważna inwestycja związana z tą trasą - przygotowanie dokumentacji dla realizacji Drogi Czerwonej. Dzięki niej tereny portowe zyskają pełnowymiarowe połączenie z siecią dróg ekspresowych i autostrad. Obecnie kończymy postępowanie na wyłonienie projektanta. Mamy nadzieję, że jeszcze w tym roku uda nam się podpisać umowę - dodaje Michalski.

Rozbudowa to nie tylko trzeci pas



Przypomnijmy, że obecnie z trzech pasów ruchu na obwodnicy kierowcy korzystają na węźle w Karczemkach, a wkrótce poszerzonym odcinkiem pojedziemy na węźle Wielki Kack w Gdyni. Trzy pasy będą także na węźle Gdańsk-Południe budowanym w ramach Obwodnicy Metropolitalnej.

- Fizycznie ewentualna rozbudowa S6 to nie tylko dobudowanie jednego czy dwóch pasów ruchu, ale przebudowa całej drogi połączona z realizacją nowych obiektów inżynierskich: wiaduktów i przejść dla zwierząt. Bez Obwodnicy Metropolitalnej przeprowadzenie tego procesu budowlanego będzie niemożliwe - zastrzega Michalski.

Miejsca

Opinie (236) ponad 20 zablokowanych

  • Celowe granie na zwłokę

    Przecież wiadomo że rządowa GDDKiA nie ma pieniędzy na rozbudowę więcej wymyśla powody żeby mieszkańcy nie domagali się trzeciego pasa. Ważne że urzędnikom z GDDKiA co miesiąc wypłata na koncie się zgadza i tam ma być do ich emerytury.

    • 5 3

  • Zanim pokończą planowane inwestycje, przeprowadzą badania, ogarną przetargi itp. to natężenie ruchu będzie już wymagało czterech pasów.

    • 2 2

  • Człowieku, jakie badania?! Przejedź się obwodnicą za dnia i zobacz jak gęsty jest ruch! To najlepsze badanie.

    • 5 3

  • Trzeci pas? Tak, ale... (4)

    pod warunkiem że tylko dla pojazdów elektrycznych.

    Blachosmrody nie powinny otrzymywać już żadnych profitów.

    • 5 21

    • Idź się leczyć

      • 7 0

    • zanim skoncza ewentualnie robic i tak bedzie zakaz rejestracji spalinowych (1)

      2035 tuz tuz. Zostalo mniej lat, niz przecietny wiek zlomu na ulicach Trojmiasta

      • 1 2

      • Zakaz spalinowych?

        Jak Wołodia się wkurzy, to nie będzie żadnych...

        • 0 0

    • jasne, a ten prąd do ładowania aut elektrycznych, to masz z bąków jednorożców...

      ...lub ewentualnie jako produkt uboczny machania skrzydeł kolibrów.

      • 6 0

  • zanim oni się za to zabiorą

    to będzie potrzebny czwarty pas. Gdańsk się pięknie rozwija, biura, osiedla, centra handlowe. Ale jakoś się zapomniało, że trzeba tam jakoś dojechać. A co widać po naszych drogach, ludzie chcą i lubią jeździć samochodami.

    • 1 0

  • Brak odpowiedniej szerokości pasów awaryjnych na obecnej Obwodnicy Trójmiasta - to jest największy problem.

    Obecnie na wschodniej jezdni pasa awaryjnego nie ma w ogóle, to jak nie ma tam być zatorów przy ruchu grubo przekraczającym 100 tys. pojazdów na dobę?!

    • 6 0

  • Odpowiedni człowiek

    Wystarczy zatrudnic najlepszego specjalistę od budowy dróg czyli Lucyka. On ten trzeci pas ,droge rowerową oraz bus pas tam wyboduje farbą. Wszyscy będą zadowoleni jak w Gdyni.

    • 10 2

  • Obwodnicę do 3 pasów rozszerzą (1)

    zaraz po ukończeniu Obwodnicy Witomina i polskiej elektrowni jądrowej. :) Nie po to GDDKiA buduje sobie niekłopotliwą (z małym ruchem) OMT, żeby potem się jeszcze ZOT zajmować. Zdegraduje się ją do krajówki i niech się samorządy martwią.

    • 6 0

    • Drogi krajowe są własnością Skarbu Państwa, Mirku. Ta droga to może się stać ewentualnie wojewódzką.

      • 0 0

  • Ale jakto

    Droga czerwona - OPAT już nie jest potrzebna? Tak wynika z ankiety

    • 2 1

  • Nie spieszcie się, Kiedyś obwornica korkowała się tylko w piątki obecnie codziennie na docinku od Matarni do Owczarni (1)

    A i okolice kowal oraz zjazd z S7 notorycznie zatkany. Tak więc za 2..3 lata jak wszystko będzie stało a przejazd 30 km będzie zajmował 2 godziny ktoś stwierdzi, że port w Gdyni to porażka i go zamknie..

    • 6 0

    • fakt

      cos jest na rzeczy ze wezel matarnia korkuje sie najczesciej - pewnie dlatego ze tam zweza sie obwodnica z 3 do 2 pasow i zaraz jest wjazd od slowackiego, ktory tez zbiera samochody z matarni i nawet jeszcze z wczesniejszego centrum handlowego. owczarnia - regularny korek do zjazdu, osowa to samo - dalej jak juz nic akurat noe grzebia przy tym nowym wezle idzie nienajgorzej.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane