- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (427 opinii)
- 2 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (48 opinii)
- 3 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (258 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (161 opinii)
- 5 Piłeś? Nie włamuj się do auta (55 opinii)
- 6 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (73 opinie)
Co z trzema pasami na obwodnicy? Drogowcy zabrali głos
Najpierw zakończenie budowy Trasy Kaszubskiej, Obwodnicy Metropolitalnej oraz Drogi Czerwonej, a dopiero później badania ruchu i ewentualna decyzja o rozbudowie obwodnicy do trzech pasów - taki harmonogram przyjęli drogowcy z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, którzy na naszą prośbę postanowili odnieść się do pomysłu rozbudowy trasy S6 z dwóch do trzech pasów.
- Pytanie nie powinno brzmieć, czy budować trzeci pas na obwodnicy Trójmiasta, tylko kiedy zrealizować tę inwestycję i jak to zrobić, żeby zminimalizować uciążliwość prowadzonych prac dla mieszkańców Aglomeracji Trójmiejskiej - ocenił ten pomysł pytany przez nas dr. inż. Wojciech Kustra z Katedry Inżynierii Transportowej Politechniki Gdańskiej.
Nieco bardziej podzieleni byli nasi czytelnicy w komentarzach pod ubiegłotygodniowym artykułem. Dyskusja była burzliwa, bo pod tekstem zamieszczono prawie 500 komentarzy.
Prawie 4 tys. osób wzięło udział w naszej ankiecie, w której zapytaliśmy, czy na obwodnicy powinien powstać trzeci pas.
66 proc. ankietowanych odpowiedziało, że zdecydowanie tak i że powinno się to odbyć jak najszybciej, bez względu na koszty i ewentualne utrudnienia w ruchu.
Co piąty głosujący wskazał, że trzeci pas jest konieczny, ale decyzje o jego budowie miałyby zapaść dopiero po oddaniu do użytku Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej.
Tylko 13 proc. osób głosujących w ankiecie uznało, że trzeci pas na obwodnicy nie jest potrzebny.
O tym, jak istotna dla poruszania się po Trójmieście jest obwodnica, przekonaliśmy się w środę nad ranem, gdy po kilku dniach dużych utrudnień związanych z wykonywaniem nowej nawierzchni drogowcy wreszcie udostępnili ruch po dwóch pasach w każdym kierunku. Korki zniknęły.
![Bez korków na obwodnicy. Są dwa pasy i asfalt](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3294/150x100/3294234__kr.webp)
GDDKiA: Najpierw trzeba zbudować Obwodnicę Metropolitalną
Poprosiliśmy, by do pomysłu odnieśli się drogowcy z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, na co dzień zarządzającego Obwodnicą Trójmiasta i realizującego na niej wszelkie inwestycje.
Jak mówi nam Piotr Michalski, rzecznik prasowy GDDKiA z Gdańska, decyzje o ewentualnej przebudowie ekspresówki zapadną najwcześniej po powstaniu Obwodnicy Metropolitalnej.
- Zdajemy sobie sprawę z tego, że w nieodległym czasie trzeba będzie podjąć decyzje co do przyszłości Obwodnicy Trójmiasta. Obecnie skupiamy się na najpoważniejszym zadaniu dla nas - przygotowaniu i wybudowaniu Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej - podkreśla Michalski. - Ta trasa będzie w stanie częściowo odciążyć istniejącą Obwodnicę Trójmiasta oraz zapewnić realną możliwość zarządzania ruchem na obu drogach ekspresowych. Umowy na jej realizację podpisaliśmy jeszcze w kwietniu 2021 r. Dla pierwszego odcinka OMT wojewoda pomorski wydał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID) i formalnie rozpoczęły się już prace budowlane. Zapewne jeszcze w tym roku albo na początku przyszłego rozpoczną się roboty na zadaniu 2. Oba odcinki drogi ekspresowej zostaną oddane do użytkowania w 2025 r. Podkreślam, że bez tej drogi nie ma mowy ani o rozbudowie, ani nawet o remoncie Obwodnicy Trójmiasta.
Potrzebne też badania ruchu i... Droga Czerwona
Oddanie Obwodnicy Metropolitalnej, planowane na 2025 rok, nie oznacza jednak automatycznej decyzji o rozbudowie obwodnicy. Najpierw drogowcy będą chcieli przeprowadzić badania ruchu, które wraz z prognozami dadzą odpowiedź, co dalej z obwodnicą.
Ale to nie koniec. Kolejnym warunkiem, który może mieć wpływ na ewentualne decyzje co do przyszłości obwodnicy, jest powstanie planowanej Drogi Czerwonej.
![Droga Czerwona: ruszają prace nad dokumentacją](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3288/150x100/3288761__c_224_0_4003_2890__kr.webp)
- Przed nami kolejna ważna inwestycja związana z tą trasą - przygotowanie dokumentacji dla realizacji Drogi Czerwonej. Dzięki niej tereny portowe zyskają pełnowymiarowe połączenie z siecią dróg ekspresowych i autostrad. Obecnie kończymy postępowanie na wyłonienie projektanta. Mamy nadzieję, że jeszcze w tym roku uda nam się podpisać umowę - dodaje Michalski.
Rozbudowa to nie tylko trzeci pas
Przypomnijmy, że obecnie z trzech pasów ruchu na obwodnicy kierowcy korzystają na węźle w Karczemkach, a wkrótce poszerzonym odcinkiem pojedziemy na węźle Wielki Kack w Gdyni. Trzy pasy będą także na węźle Gdańsk-Południe budowanym w ramach Obwodnicy Metropolitalnej.
- Fizycznie ewentualna rozbudowa S6 to nie tylko dobudowanie jednego czy dwóch pasów ruchu, ale przebudowa całej drogi połączona z realizacją nowych obiektów inżynierskich: wiaduktów i przejść dla zwierząt. Bez Obwodnicy Metropolitalnej przeprowadzenie tego procesu budowlanego będzie niemożliwe - zastrzega Michalski.
Miejsca
Opinie (236) ponad 20 zablokowanych
-
2022-10-20 07:34
Celowe granie na zwłokę
Przecież wiadomo że rządowa GDDKiA nie ma pieniędzy na rozbudowę więcej wymyśla powody żeby mieszkańcy nie domagali się trzeciego pasa. Ważne że urzędnikom z GDDKiA co miesiąc wypłata na koncie się zgadza i tam ma być do ich emerytury.
- 5 3
-
2022-10-20 07:36
Zanim pokończą planowane inwestycje, przeprowadzą badania, ogarną przetargi itp. to natężenie ruchu będzie już wymagało czterech pasów.
- 2 2
-
2022-10-20 07:38
Człowieku, jakie badania?! Przejedź się obwodnicą za dnia i zobacz jak gęsty jest ruch! To najlepsze badanie.
- 5 3
-
2022-10-20 07:46
Trzeci pas? Tak, ale... (4)
pod warunkiem że tylko dla pojazdów elektrycznych.
Blachosmrody nie powinny otrzymywać już żadnych profitów.- 5 21
-
2022-10-20 08:05
Idź się leczyć
- 7 0
-
2022-10-20 08:43
zanim skoncza ewentualnie robic i tak bedzie zakaz rejestracji spalinowych (1)
2035 tuz tuz. Zostalo mniej lat, niz przecietny wiek zlomu na ulicach Trojmiasta
- 1 2
-
2022-10-20 14:48
Zakaz spalinowych?
Jak Wołodia się wkurzy, to nie będzie żadnych...
- 0 0
-
2022-10-20 08:55
jasne, a ten prąd do ładowania aut elektrycznych, to masz z bąków jednorożców...
...lub ewentualnie jako produkt uboczny machania skrzydeł kolibrów.
- 6 0
-
2022-10-20 07:55
zanim oni się za to zabiorą
to będzie potrzebny czwarty pas. Gdańsk się pięknie rozwija, biura, osiedla, centra handlowe. Ale jakoś się zapomniało, że trzeba tam jakoś dojechać. A co widać po naszych drogach, ludzie chcą i lubią jeździć samochodami.
- 1 0
-
2022-10-20 07:55
Brak odpowiedniej szerokości pasów awaryjnych na obecnej Obwodnicy Trójmiasta - to jest największy problem.
Obecnie na wschodniej jezdni pasa awaryjnego nie ma w ogóle, to jak nie ma tam być zatorów przy ruchu grubo przekraczającym 100 tys. pojazdów na dobę?!
- 6 0
-
2022-10-20 08:02
Odpowiedni człowiek
Wystarczy zatrudnic najlepszego specjalistę od budowy dróg czyli Lucyka. On ten trzeci pas ,droge rowerową oraz bus pas tam wyboduje farbą. Wszyscy będą zadowoleni jak w Gdyni.
- 10 2
-
2022-10-20 08:04
Obwodnicę do 3 pasów rozszerzą (1)
zaraz po ukończeniu Obwodnicy Witomina i polskiej elektrowni jądrowej. :) Nie po to GDDKiA buduje sobie niekłopotliwą (z małym ruchem) OMT, żeby potem się jeszcze ZOT zajmować. Zdegraduje się ją do krajówki i niech się samorządy martwią.
- 6 0
-
2022-10-20 12:43
Drogi krajowe są własnością Skarbu Państwa, Mirku. Ta droga to może się stać ewentualnie wojewódzką.
- 0 0
-
2022-10-20 08:05
Ale jakto
Droga czerwona - OPAT już nie jest potrzebna? Tak wynika z ankiety
- 2 1
-
2022-10-20 08:09
Nie spieszcie się, Kiedyś obwornica korkowała się tylko w piątki obecnie codziennie na docinku od Matarni do Owczarni (1)
A i okolice kowal oraz zjazd z S7 notorycznie zatkany. Tak więc za 2..3 lata jak wszystko będzie stało a przejazd 30 km będzie zajmował 2 godziny ktoś stwierdzi, że port w Gdyni to porażka i go zamknie..
- 6 0
-
2022-10-20 10:59
fakt
cos jest na rzeczy ze wezel matarnia korkuje sie najczesciej - pewnie dlatego ze tam zweza sie obwodnica z 3 do 2 pasow i zaraz jest wjazd od slowackiego, ktory tez zbiera samochody z matarni i nawet jeszcze z wczesniejszego centrum handlowego. owczarnia - regularny korek do zjazdu, osowa to samo - dalej jak juz nic akurat noe grzebia przy tym nowym wezle idzie nienajgorzej.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.