• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co z trzema pasami na obwodnicy? Drogowcy zabrali głos

Maciej Korolczuk
20 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Trzema pasami pojedziemy wkrótce na węźle Wielki Kack w Gdyni. W Gdańsku z trzech pasów na obwodnicy możemy korzystać na węźle Karczemki. Trzema pasami pojedziemy wkrótce na węźle Wielki Kack w Gdyni. W Gdańsku z trzech pasów na obwodnicy możemy korzystać na węźle Karczemki.

Najpierw zakończenie budowy Trasy Kaszubskiej, Obwodnicy Metropolitalnej oraz Drogi Czerwonej, a dopiero później badania ruchu i ewentualna decyzja o rozbudowie obwodnicy do trzech pasów - taki harmonogram przyjęli drogowcy z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, którzy na naszą prośbę postanowili odnieść się do pomysłu rozbudowy trasy S6 z dwóch do trzech pasów.



Która z inwestycji drogowych jest w tej chwili najbardziej potrzebna Trójmiastu?

- Na Obwodnicy Trójmiasta, tam, gdzie jezdnia jest dwupasmowa, powinien powstać trzeci pas - ogłosiła w poprzednim tygodniu partia Polska 2050 Szymona Hołowni.
- Pytanie nie powinno brzmieć, czy budować trzeci pas na obwodnicy Trójmiasta, tylko kiedy zrealizować tę inwestycję i jak to zrobić, żeby zminimalizować uciążliwość prowadzonych prac dla mieszkańców Aglomeracji Trójmiejskiej - ocenił ten pomysł pytany przez nas dr. inż. Wojciech Kustra z Katedry Inżynierii Transportowej Politechniki Gdańskiej.
Nieco bardziej podzieleni byli nasi czytelnicy w komentarzach pod ubiegłotygodniowym artykułem. Dyskusja była burzliwa, bo pod tekstem zamieszczono prawie 500 komentarzy.

Prawie 4 tys. osób wzięło udział w naszej ankiecie, w której zapytaliśmy, czy na obwodnicy powinien powstać trzeci pas.

Większość naszych czytelników opowiada się za budową trzeciego pasa na obwodnicy. Większość naszych czytelników opowiada się za budową trzeciego pasa na obwodnicy.
66 proc. ankietowanych odpowiedziało, że zdecydowanie tak i że powinno się to odbyć jak najszybciej, bez względu na koszty i ewentualne utrudnienia w ruchu.

Co piąty głosujący wskazał, że trzeci pas jest konieczny, ale decyzje o jego budowie miałyby zapaść dopiero po oddaniu do użytku Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej.

Tylko 13 proc. osób głosujących w ankiecie uznało, że trzeci pas na obwodnicy nie jest potrzebny.

O tym, jak istotna dla poruszania się po Trójmieście jest obwodnica, przekonaliśmy się w środę nad ranem, gdy po kilku dniach dużych utrudnień związanych z wykonywaniem nowej nawierzchni drogowcy wreszcie udostępnili ruch po dwóch pasach w każdym kierunku. Korki zniknęły.

Bez korków na obwodnicy. Są dwa pasy i asfalt Bez korków na obwodnicy. Są dwa pasy i asfalt

GDDKiA: Najpierw trzeba zbudować Obwodnicę Metropolitalną



Poprosiliśmy, by do pomysłu odnieśli się drogowcy z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, na co dzień zarządzającego Obwodnicą Trójmiasta i realizującego na niej wszelkie inwestycje.

Jak mówi nam Piotr Michalski, rzecznik prasowy GDDKiA z Gdańska, decyzje o ewentualnej przebudowie ekspresówki zapadną najwcześniej po powstaniu Obwodnicy Metropolitalnej.

- Zdajemy sobie sprawę z tego, że w nieodległym czasie trzeba będzie podjąć decyzje co do przyszłości Obwodnicy Trójmiasta. Obecnie skupiamy się na najpoważniejszym zadaniu dla nas - przygotowaniu i wybudowaniu Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej - podkreśla Michalski. - Ta trasa będzie w stanie częściowo odciążyć istniejącą Obwodnicę Trójmiasta oraz zapewnić realną możliwość zarządzania ruchem na obu drogach ekspresowych. Umowy na jej realizację podpisaliśmy jeszcze w kwietniu 2021 r. Dla pierwszego odcinka OMT wojewoda pomorski wydał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID) i formalnie rozpoczęły się już prace budowlane. Zapewne jeszcze w tym roku albo na początku przyszłego rozpoczną się roboty na zadaniu 2. Oba odcinki drogi ekspresowej zostaną oddane do użytkowania w 2025 r. Podkreślam, że bez tej drogi nie ma mowy ani o rozbudowie, ani nawet o remoncie Obwodnicy Trójmiasta.
Drogowcy podkreślają, że planowanie rozbudowy obwodnicy może być możliwe najwcześniej w 2025 roku po oddaniu do użytku Obwodnicy Metropolitalnej. Drogowcy podkreślają, że planowanie rozbudowy obwodnicy może być możliwe najwcześniej w 2025 roku po oddaniu do użytku Obwodnicy Metropolitalnej.

Potrzebne też badania ruchu i... Droga Czerwona



Oddanie Obwodnicy Metropolitalnej, planowane na 2025 rok, nie oznacza jednak automatycznej decyzji o rozbudowie obwodnicy. Najpierw drogowcy będą chcieli przeprowadzić badania ruchu, które wraz z prognozami dadzą odpowiedź, co dalej z obwodnicą.

Ale to nie koniec. Kolejnym warunkiem, który może mieć wpływ na ewentualne decyzje co do przyszłości obwodnicy, jest powstanie planowanej Drogi Czerwonej.

Droga Czerwona: ruszają prace nad dokumentacją Droga Czerwona: ruszają prace nad dokumentacją

- Przed nami kolejna ważna inwestycja związana z tą trasą - przygotowanie dokumentacji dla realizacji Drogi Czerwonej. Dzięki niej tereny portowe zyskają pełnowymiarowe połączenie z siecią dróg ekspresowych i autostrad. Obecnie kończymy postępowanie na wyłonienie projektanta. Mamy nadzieję, że jeszcze w tym roku uda nam się podpisać umowę - dodaje Michalski.

Rozbudowa to nie tylko trzeci pas



Przypomnijmy, że obecnie z trzech pasów ruchu na obwodnicy kierowcy korzystają na węźle w Karczemkach, a wkrótce poszerzonym odcinkiem pojedziemy na węźle Wielki Kack w Gdyni. Trzy pasy będą także na węźle Gdańsk-Południe budowanym w ramach Obwodnicy Metropolitalnej.

- Fizycznie ewentualna rozbudowa S6 to nie tylko dobudowanie jednego czy dwóch pasów ruchu, ale przebudowa całej drogi połączona z realizacją nowych obiektów inżynierskich: wiaduktów i przejść dla zwierząt. Bez Obwodnicy Metropolitalnej przeprowadzenie tego procesu budowlanego będzie niemożliwe - zastrzega Michalski.

Miejsca

Opinie (236) ponad 20 zablokowanych

  • karuzela obietnic sie kreci...

    A jak PiS to robi, to jest przekupstwo...

    Przypominai to stary, dobry kawal o konsternacji...

    To konsternacja jest wtedy gdy zona zdybie meza z sasiadka...
    Gdy maz zdybie zone, to jest zwykle kur...stwo!!!

    • 3 2

  • swego czasu gddkia pojawila sie w tv

    i wspomniala, ze prawdopodobnie po otwarciu metropolitalnej, na trojmiejskiej wprowadza calkowity zakaz dla ciężarówek, na odcinku od poludniowej do wlk kacka.
    to mialoby by sens dla odciązenia ruchu.
    3miasto pl - mozecie zaglebic sie w tą zapowiedź?

    • 4 1

  • Trzeci pas konieczny (17)

    Nie uciekniemy od tego trzeciego pasa. Oczywiste jest, że nie da się dobudować 3 pasa bez obwodnicy metropolitalnej, która też powinna mieć 3 pasy. Niestety ale po 90tym roku robi się w Trójmieście dużo prowizorek jeśli chodzi o takie rozwiązania komunikacyjne.

    • 142 41

    • (1)

      Zbudujcie sobie od razu 5 pasów i tak będzie za mało, co pokazują przykłady z US.

      • 22 29

      • i piętro. koniecznie piętro.

        luuubię te sceny aitostradowe z filmu "2012"

        • 2 3

    • w Gdyni był trzeci pas (1)

      ale go zamalowali, ponoć dla bezpieczeństwa.

      • 10 5

      • Gdynii to powinni zakazać używania farby do inwestycji

        • 17 6

    • Może szybciej rozbudować węzły! Na Szadółkach to jakiś dramat!

      • 6 3

    • Panie Mirku, (6)

      dobudowanie kolejnych pasów skończy się tylko tym, że za kilka lat będziemy mieć zakorkowane trzy pasy, tak to się kończy wszędzie na świecie. Mnie też się nie podobało to, że muszę zrewidować sposób postrzegania samochodu jako jedynej i najwygodniejszej opcji, ale znowu, trzy, cztery, pięć pasów - na dłuższą metę to pieniądze wyrzucone w błoto. Mieszkanie w mieście po prostu wiąże się ze staniem w korkach. Pozdrawiam

      • 11 8

      • To prawda, będziemy mieć to samo co w USA (3)

        Tylko to nie obywatel powinien rezygnować z auta pod przymusem. Po to są struktury samorządowe, żeby coś z tym zrobić. Skoro rośnie liczba mieszkańców, rosną wpływy z podatków to niech podąża też infrastruktura transportu zbiorowego.
        Szykanowanie prywatnego ruchu osobowego (jak płatne parkingi) nic nie daje, jeśli samochodem z korkami nadal jestem 2x szybciej niż zbiorkomem.
        Niestety na tle Warszawy i ich transportu zbiorowego, Gdańsk jest trzecim światem.

        • 5 4

        • płatne parkingi to nie szykanowanie :-) popyt (na miejsce parkingowe) jest wyższy niż podaż - równowagę pozwala ustalić odpowiednia cena. nie ma w tym nic nadzwyczajnego.

          • 9 1

        • Dlatego trzeba więcej torów i więcej buspasów. (1)

          Inaczej dojdziemy do amerykańskiego miasta, w którym zwyczajnie nie da się przemieszczać inaczej niż samochodem, nawet pieszo.

          • 2 2

          • Prawda

            A zobacz na komentarze jak nową Warszawską budują. Same tory i lament że nie ma ulicy.

            • 1 0

      • To chyba właśnie mieszkanie poza miastem wiąże się ze staniem w korkach?

        • 4 1

      • korki pozostaną, a długi będą jeszcze większe

        • 0 1

    • to działanie na krótką metę (1)

      https://www.youtube.com/watch?v=a7g41jCoR9Y&t=55s

      • 2 3

      • Te teorie są oczywiście prawdziwe

        Ale zakładają, że miasto jest z gumy - otóż nie jest. Tereny samego Gdańska są zabudowane od granicy do granicy i więcej tanich domeczków nie będzie, bo nie ma zbytnio więcej wolnych gruntów

        • 2 0

    • Ma zna już zacząć od rozbudowy pod 3 pasy najgorszych węzłów w kowalach i na szadółkach

      • 2 0

    • 66 proc. ankietowanych odpowiedziało, że zdecydowanie tak i że powinno się to odbyć jak najszybciej

      no to już wiecie skąd się biorą długi - sami ich chcecie

      • 1 3

    • Korek i tak będzie na węzłach i dojazdach

      • 0 1

  • Wpierw niech skończą to co zaczęli a potem niech kombinują.

    • 4 0

  • Przejścia dla zwierząt nie są potrzebne, 50 lat sobie bez nich radziły więc nie ma po co wyrzucać pieniędzy w błoto (2)

    • 4 9

    • dla mnie obwodnica nie jest potrzebna (1)

      bo nia nie jezdze, chyba jacys robotnicy z osiedli z widokiem na wysypisko jezdza, poradza sobie

      • 1 1

      • sarkazm?

        • 0 0

  • (1)

    Będą małe progi zwalniające podobne do tych z dróg szybkiego ruchu w Azji czy Indiach zmuszające kierowców do przejechania przez nie prędkością 80km/h, rozstawione tak często aby nie opłacało się rozpędzać.

    • 4 3

    • Nie potrzebna strata czasu.

      "Najpierw zakończenie budowy Trasy Kaszubskiej, Obwodnicy Metropolitalnej oraz Drogi Czerwonej, a dopiero później badania ruchu i ewentualna decyzja o rozbudowie obwodnicy do trzech pasów."
      Na dzień dzisiejszy ta droga jest już na granicy przepustowości. W niektórych miesiącach ta granica już jest przekraczana budowa trasy Kaszubskiej raczej wpłynie na zwiększenie niż zmniejszenie ilości samochodów jadących tą drogą. Przy obecnym tempie wzrostu ilości pojazdów to nawet Obwodnica Metropolitalna nie wiele zmieni.
      Nie ma sensu czekać z decyzjami o rozbudowie trzeba o tym decydować już bo kolejka inwestycyjna jest długa.

      • 1 0

  • Trzeci pas

    Zamiast kolejnego pasa drogowego to między Gdańskiem a Gdynia oraz ich osiedlami zostaje tylko jedna opcja czyli wybudowanie podziemnej kolejki tzw metra i w tym kierunku należy iść .

    • 5 0

  • Trzeci pas?

    Trochę zapozno

    • 2 1

  • Chciałbym zaznaczyć, że na końcowym fragmencie Obwodnicy Trójmiasta nie ma nawet dwóch pasów! Oczywistym jest, że potrzeba trzech pasów w każdym kierunku jak najszybciej.

    • 3 3

  • Najpierw nauczcie się jeździć!! (1)

    Chcecie 3 pasy ?! a na 2 nie potraficie jeździć! To wypadki i kolizje są głównym powodem korków na obwodnicy! Natężenie ruchu jest czynnikiem wtórnym.

    • 8 4

    • Nie, nie wypadki i kolizje tylko awarie

      Brak pasa awaryjnego jest największą przyczyną korków.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane