• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Cywilne samoloty w Babich Dołach

(boj)
25 sierpnia 2005 (artykuł sprzed 19 lat) 
Możliwe, że już za kilka miesięcy na wojskowym lotnisku w Babich Dołach będą lądować cywilne samoloty. Lotnisko ma służyć tanim liniom lotniczym oraz jako zapasowe miejsce lądowania dla Rębiechowa. Część nowego wyposażenia lotniska jest już zakupiona i lada moment będzie montowana.

Nie wszyscy wiedzą, że w ponad połowie dni, w których z powodu niesprzyjającej pogody nie można wylądować samolotem w Rębiechowie, swobodnie można wylądować na gdyńskim lotnisku. Traktowanie go jako zapasowe poprawi warunki funkcjonowania komunikacji lotniczej w naszym regionie. Druga funkcja to baza dla tanich linii lotniczych. Trzecia - lotnisko cargo.

Lotnisko w Babich Dołach - oficjalna nazwa lotnisko Oksywie - jest usytuowane ok. 1,5 km od Trasy Kwiatkowskiego. W pobliżu jest miejsce do którego przypływają promy i funkcjonuje terminal kontenerowy, budowany jest kolejny. Tworząc tu cywilne lotnisko zyskujemy centrum logistyczne. Kiedy w Babich Dołach wylądują pierwsze cywilne samoloty?

- Nie jest wykluczone, że to perspektywa miesięcy, a nie lat - mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni. - Widzimy, że to jest realne. Wiemy, że to będzie wymagało nakładów finansowych. Pierwszy etap chcemy osiągnąć jak najszybciej. Myślę, że najbliższe 2 - 3 miesiące pozwolą odpowiedzieć na pytanie: kiedy pierwszy samolot będzie tam lądował.

Pierwszy etap zakłada maksymalnie wykorzystanie potencjału już istniejącego lotniska, nie do końca wykorzystywanego przez lotnictwo MW. Wymaga to pewnych prac dotyczących pasa startowego i zmian w systemach naprowadzania samolotów. Część wyposażenia już jest zakupiona i będzie w krótkim czasie montowana. Władze Gdyni już współdziałają z Urzędem Lotnictwa Cywilnego w tej sprawie.

- To jest priorytetowa inwestycja. To musi być realizowane - deklaruje Marek Biernacki, wicemarszałek województwa pomorskiego. - Cały ten pomysł jest nieodzowny przy rozwoju tanich linii lotniczych. Albo chcemy mieć dobrze rozwinięte szlaki komunikacyjne, albo nie.

- W Polsce jest stosunkowo mało tanich linii lotniczych - dodaje prezydent Gdyni. - Z jednej strony mamy niewielką ilość połączeń, z drugiej - dość dobrze rozbudowaną bazę lotnisk wojskowych. Wszystkie nadają się by adaptować je na cele cywilne; szczególnie te położone blisko aglomeracji.

Ile to będzie kosztowało? Obecnie określane są konieczne nakłady inwestycyjne. Z tych informacji wynikną koszty realizacji, a z nich harmonogram działań. Gdyńskie lotnisko będzie zarządzane przez tego samego operatora, który zarządza lotniskiem w Rębiechowie. To ma zagwarantować ich dobre współdziałanie. Władze Gdyni i Urząd Marszałkowski chcą wykorzystać fundusze europejskie jako źródło finansowania inwestycji, czyli budowy terminalu i przebudowy pasa startowego. Liczą, że wykorzystają pieniądze z konstruowanego obecnie budżetu na lata 2007 - 2013.
(boj)

Opinie (198) 1 zablokowana

  • Lotnisko

    Mieszkancy oksywia, babich dolow, itp wprowadzili sie w 90% w momencie kiedy lotnisko juz bylo - wiec nie rozumie ich pretensji - przeciez wiedzieli ze maja obok lotnisko - a ze lotnisko na kilka lat zmniejszylo swoja dzialalnosc to wszyscy mysla ze to nowy temat - Powiedzmy sobie wprost koszt zlikwidowania tego lotniska to taki sam jak jego modernizacji - pamietajcie o nowych miejscach pracy, lepszej komunikacji... Pamiedajcie tez ze to nie bedzie jakas niesamowita liczba samolotow - 10 dziennie to max:)

    • 0 0

  • Droga K. Gdynia zrobiła kroki milowe ale wstecz. Co do lotniska to pan prezydent nie będzie dopłacał do linii lotniczych, to magiczne słowa popyt i podaż decydują o tym ile lata u nas linii, ciekawy art. na ten temat w aktualnej polityce, polecam.

    • 0 0

  • Tak na serio to opowieści o kolejce na Oksywiu z torpedowni są na dzisiaj tak realne jak te o kolejce w Gdańsku z dworca PKP do Hevenalium. A ze wszystkich tych kolejek zostaje nam SKM. :)

    • 0 0

  • O co te spory???

    To przecież dobrze, że chcą stworzyć miejsce dla tanich linii lotniczych itd. Spójrzcie na fakt kogo stać na latanie samolotem w Polsce? Przecież bilet z Gdańska do Warszawy LOTem kosztuje pewnie z 500 PLN, a wszystkie tanie linie latają albo z Warszamy albo z Wrocławia albo z Poznania, przeciez to co jest w Gdańsku to tragedia. Kilka lotów do Londynu, co to jest?? A druga kwestia jest taka, że lotnisko w Rębiechowie jest bardzo źle położone, często są mgły które znacznie opóźniają lub nawet uniemożliwiają start czy lądowanie.
    Ale dla wielu w forumowiczów nie liczy się dobro trójmiasta tylko jakieś tam kompleksy gdańsko-gdyńskie i dlatego do dzisiaj nie ma wspólnego biletu na komunikację miejską itd, itd.

    • 0 0

  • widget

    Ale zauważ że była chęć ze strony WIZZAIR'A lotem z Gdańska, niestety z powodu bzdurnych biurokratycznych przeszkód stawainych przez Straż Graniczną pomysł upadł.

    • 0 0

  • ...

    Ja mam jeszcze pytanko do mieszkancow Gdanska

    Gdzie wolicie wysiasc z samolotu podczas zlej pogody na lotnisku Walesy:)

    W Warszawie czy moze w Gdyni?

    • 0 0

  • Ogólnie pomysł z drugim lotniskiem jest dobry, co do hałasu to sorry ale wojskowe gówno robi go o wiele więcej. Tylko obawiam się że z powodu braku zainteresowania tanich linii Rębiechowem nie będzie takowego i Oksywiem i tyle.

    • 0 0

  • bilet z Gdańska do Warszawy kosztuje w porywach nawet ponad 1000 zł :)

    • 0 0

  • odnośnie biletóww
    ostatnio byłam świadkiem jak renoma wlepiła rodzinie turystów mandat za to że mieli bilet pkp zamiast skm. w sumie 6 mandatów!!!!! kobieta oczy, o co chodzi, tłumaczy, że poszła do kasy biletówej w gdyni porosiła bilety do gdańska i tyle. no i pyta, czy uwzględnią odwołanie, a typ renomowany na to: powinni przecież to nie pani wina tylko tej w kasie. nie wytrzymałam, parsknęłam smiechem i mówię kobitce że panowie mają kasiorę za każdy mandat i że powinni uświadomić turyste zamiast karać ale to nie w ich stylu bo takiej okazji 6 mandatów na raz to nijak nie mogliby odpuścic i żeby nie łudziła sie ze uwzględnią odwołanie. renomowcy myślałam że mnie zjedzą wzrokiem a ja się uśmiechnęłam i wysiadłam na swojej stacji :-)

    • 0 1

  • A moim zdaniem lotnisko w Gdyni jest potrzebne, wcale niekoniecznie dla lotów tanich linii, poza tym utrzymanie lotniska w takiej kondycji żeby nadawało się do lądowań dużych samolotów pasażerskich jest b. drogie i niekoniecznie opłacalne, skoro 20 km dalej jest port lotniczy.
    W Polsce brakuje małych lotnisk (nie portów lotniczych) przystosowanych do lądowania małych samolotów turystycznych, ultralekkich itp. Turystyka lotnicza robi się coraz popularniejsza, u nas może jeszcze nie bo trochę za biedni jesteśmy, ale i u nas też już są ludzie którzy po prostu kupują sobie samolocik dla frajdy i latają sobie nim po Europie. W porcie lotniczym w Rębiechowie opłaty za lądowanie i wszystkie związane z tym usługi są tak drogie, że taki pilot turystyczny zniechęcony nimi po prostu takiego lotniska nie bierze pod uwagę. Tak naprawdę takie lotnisko to nie aż takie wielkie koszty, w USA to jest b. popularne, na różnych zadupiach są lotniska nawet prywatne, potrzeba do tego 1 kolesia z cysterną do tankowania i pilnowania interesu, jakiegoś pasa startowego i kawałka betonu na płytę, budyneczek z kilkoma pokojami hotelowymi (albo zaprzyjaźniony motel czy pensjonat w pobliżu), jakiś bar i biznes się kręci, a bogaci turyści przybywają. Myślę, że to byłby niezły pomysł na Babich Dołach.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane