- 1 Historia 200-letniej gdańskiej wyspy (25 opinii)
- 2 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (332 opinie)
- 3 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (116 opinii)
- 4 Długie Ogrody: ogłoszono konkurs na zmianę (300 opinii)
- 5 Trójmiejskie mola, których już nie ma (104 opinie)
- 6 Pozbieraliśmy śmieci, ale nie dorzucajcie (119 opinii)
Cywilne samoloty w Babich Dołach
Nie wszyscy wiedzą, że w ponad połowie dni, w których z powodu niesprzyjającej pogody nie można wylądować samolotem w Rębiechowie, swobodnie można wylądować na gdyńskim lotnisku. Traktowanie go jako zapasowe poprawi warunki funkcjonowania komunikacji lotniczej w naszym regionie. Druga funkcja to baza dla tanich linii lotniczych. Trzecia - lotnisko cargo.
Lotnisko w Babich Dołach - oficjalna nazwa lotnisko Oksywie - jest usytuowane ok. 1,5 km od Trasy Kwiatkowskiego. W pobliżu jest miejsce do którego przypływają promy i funkcjonuje terminal kontenerowy, budowany jest kolejny. Tworząc tu cywilne lotnisko zyskujemy centrum logistyczne. Kiedy w Babich Dołach wylądują pierwsze cywilne samoloty?
- Nie jest wykluczone, że to perspektywa miesięcy, a nie lat - mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni. - Widzimy, że to jest realne. Wiemy, że to będzie wymagało nakładów finansowych. Pierwszy etap chcemy osiągnąć jak najszybciej. Myślę, że najbliższe 2 - 3 miesiące pozwolą odpowiedzieć na pytanie: kiedy pierwszy samolot będzie tam lądował.
Pierwszy etap zakłada maksymalnie wykorzystanie potencjału już istniejącego lotniska, nie do końca wykorzystywanego przez lotnictwo MW. Wymaga to pewnych prac dotyczących pasa startowego i zmian w systemach naprowadzania samolotów. Część wyposażenia już jest zakupiona i będzie w krótkim czasie montowana. Władze Gdyni już współdziałają z Urzędem Lotnictwa Cywilnego w tej sprawie.
- To jest priorytetowa inwestycja. To musi być realizowane - deklaruje Marek Biernacki, wicemarszałek województwa pomorskiego. - Cały ten pomysł jest nieodzowny przy rozwoju tanich linii lotniczych. Albo chcemy mieć dobrze rozwinięte szlaki komunikacyjne, albo nie.
- W Polsce jest stosunkowo mało tanich linii lotniczych - dodaje prezydent Gdyni. - Z jednej strony mamy niewielką ilość połączeń, z drugiej - dość dobrze rozbudowaną bazę lotnisk wojskowych. Wszystkie nadają się by adaptować je na cele cywilne; szczególnie te położone blisko aglomeracji.
Ile to będzie kosztowało? Obecnie określane są konieczne nakłady inwestycyjne. Z tych informacji wynikną koszty realizacji, a z nich harmonogram działań. Gdyńskie lotnisko będzie zarządzane przez tego samego operatora, który zarządza lotniskiem w Rębiechowie. To ma zagwarantować ich dobre współdziałanie. Władze Gdyni i Urząd Marszałkowski chcą wykorzystać fundusze europejskie jako źródło finansowania inwestycji, czyli budowy terminalu i przebudowy pasa startowego. Liczą, że wykorzystają pieniądze z konstruowanego obecnie budżetu na lata 2007 - 2013.
Opinie (198) 1 zablokowana
-
2005-08-25 12:41
Lotnisko
Mieszkancy oksywia, babich dolow, itp wprowadzili sie w 90% w momencie kiedy lotnisko juz bylo - wiec nie rozumie ich pretensji - przeciez wiedzieli ze maja obok lotnisko - a ze lotnisko na kilka lat zmniejszylo swoja dzialalnosc to wszyscy mysla ze to nowy temat - Powiedzmy sobie wprost koszt zlikwidowania tego lotniska to taki sam jak jego modernizacji - pamietajcie o nowych miejscach pracy, lepszej komunikacji... Pamiedajcie tez ze to nie bedzie jakas niesamowita liczba samolotow - 10 dziennie to max:)
- 0 0
-
2005-08-25 12:42
Droga K. Gdynia zrobiła kroki milowe ale wstecz. Co do lotniska to pan prezydent nie będzie dopłacał do linii lotniczych, to magiczne słowa popyt i podaż decydują o tym ile lata u nas linii, ciekawy art. na ten temat w aktualnej polityce, polecam.
- 0 0
-
2005-08-25 12:47
Tak na serio to opowieści o kolejce na Oksywiu z torpedowni są na dzisiaj tak realne jak te o kolejce w Gdańsku z dworca PKP do Hevenalium. A ze wszystkich tych kolejek zostaje nam SKM. :)
- 0 0
-
2005-08-25 12:48
O co te spory???
To przecież dobrze, że chcą stworzyć miejsce dla tanich linii lotniczych itd. Spójrzcie na fakt kogo stać na latanie samolotem w Polsce? Przecież bilet z Gdańska do Warszawy LOTem kosztuje pewnie z 500 PLN, a wszystkie tanie linie latają albo z Warszamy albo z Wrocławia albo z Poznania, przeciez to co jest w Gdańsku to tragedia. Kilka lotów do Londynu, co to jest?? A druga kwestia jest taka, że lotnisko w Rębiechowie jest bardzo źle położone, często są mgły które znacznie opóźniają lub nawet uniemożliwiają start czy lądowanie.
Ale dla wielu w forumowiczów nie liczy się dobro trójmiasta tylko jakieś tam kompleksy gdańsko-gdyńskie i dlatego do dzisiaj nie ma wspólnego biletu na komunikację miejską itd, itd.- 0 0
-
2005-08-25 12:50
widget
Ale zauważ że była chęć ze strony WIZZAIR'A lotem z Gdańska, niestety z powodu bzdurnych biurokratycznych przeszkód stawainych przez Straż Graniczną pomysł upadł.
- 0 0
-
2005-08-25 12:53
...
Ja mam jeszcze pytanko do mieszkancow Gdanska
Gdzie wolicie wysiasc z samolotu podczas zlej pogody na lotnisku Walesy:)
W Warszawie czy moze w Gdyni?- 0 0
-
2005-08-25 12:55
Ogólnie pomysł z drugim lotniskiem jest dobry, co do hałasu to sorry ale wojskowe gówno robi go o wiele więcej. Tylko obawiam się że z powodu braku zainteresowania tanich linii Rębiechowem nie będzie takowego i Oksywiem i tyle.
- 0 0
-
2005-08-25 13:00
bilet z Gdańska do Warszawy kosztuje w porywach nawet ponad 1000 zł :)
- 0 0
-
2005-08-25 13:01
odnośnie biletóww
ostatnio byłam świadkiem jak renoma wlepiła rodzinie turystów mandat za to że mieli bilet pkp zamiast skm. w sumie 6 mandatów!!!!! kobieta oczy, o co chodzi, tłumaczy, że poszła do kasy biletówej w gdyni porosiła bilety do gdańska i tyle. no i pyta, czy uwzględnią odwołanie, a typ renomowany na to: powinni przecież to nie pani wina tylko tej w kasie. nie wytrzymałam, parsknęłam smiechem i mówię kobitce że panowie mają kasiorę za każdy mandat i że powinni uświadomić turyste zamiast karać ale to nie w ich stylu bo takiej okazji 6 mandatów na raz to nijak nie mogliby odpuścic i żeby nie łudziła sie ze uwzględnią odwołanie. renomowcy myślałam że mnie zjedzą wzrokiem a ja się uśmiechnęłam i wysiadłam na swojej stacji :-)- 0 1
-
2005-08-25 13:02
A moim zdaniem lotnisko w Gdyni jest potrzebne, wcale niekoniecznie dla lotów tanich linii, poza tym utrzymanie lotniska w takiej kondycji żeby nadawało się do lądowań dużych samolotów pasażerskich jest b. drogie i niekoniecznie opłacalne, skoro 20 km dalej jest port lotniczy.
W Polsce brakuje małych lotnisk (nie portów lotniczych) przystosowanych do lądowania małych samolotów turystycznych, ultralekkich itp. Turystyka lotnicza robi się coraz popularniejsza, u nas może jeszcze nie bo trochę za biedni jesteśmy, ale i u nas też już są ludzie którzy po prostu kupują sobie samolocik dla frajdy i latają sobie nim po Europie. W porcie lotniczym w Rębiechowie opłaty za lądowanie i wszystkie związane z tym usługi są tak drogie, że taki pilot turystyczny zniechęcony nimi po prostu takiego lotniska nie bierze pod uwagę. Tak naprawdę takie lotnisko to nie aż takie wielkie koszty, w USA to jest b. popularne, na różnych zadupiach są lotniska nawet prywatne, potrzeba do tego 1 kolesia z cysterną do tankowania i pilnowania interesu, jakiegoś pasa startowego i kawałka betonu na płytę, budyneczek z kilkoma pokojami hotelowymi (albo zaprzyjaźniony motel czy pensjonat w pobliżu), jakiś bar i biznes się kręci, a bogaci turyści przybywają. Myślę, że to byłby niezły pomysł na Babich Dołach.- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.