• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Czarny piątek" na ulicach Trójmiasta. 4 powody drogowego armagedonu

Patryk Szczerba
3 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (240)

Piątkowy paraliż na Obwodnicy Trójmiasta sprawił, że w korkach stanęło całe Trójmiasto.

Kumulacja prac związanych z Trasą Kaszubską, budową węzła Karwiny oraz remontami ul. 3 Maja i al. Niepodległości w Sopocie sprawiła, że Trójmiasto stanęło w korkach, jakich nie było od wielu miesięcy. Do tego akurat tego dnia uruchomiono buspas na ul. Wielkopolskiej w Gdyni. W efekcie przejazd pomiędzy Gdańskiem i Gdynią zajął niektórym nawet kilka godzin.



Czy można uniknąć takich sytuacji jak w piątek?

Chyba niewielu przypomina sobie podobną sytuację jak w ostatni w piątek. Nasz Raport z Trójmiasta był wypełniony jak nigdy informacjami o zatorach praktycznie w każdym miejscu aglomeracji. Nawigacja samochodowa pokazywała, że nieprzejezdna jest każda główna trasa w Gdyni w okolicy Obwodnicy Trójmiasta. Stała też sama obwodowa, zwłaszcza na wysokości budowanej Trasy Kaszubskiej.

Kto myślał, że uniknie korka, jadąc z Gdyni do Gdańska lub odwrotnie - "przez miasto", ten nadziewał się na zator w Sopocie. Auta praktycznie nie poruszały się al. Zwycięstwa w kierunku Gdańska i to aż od PPNT.

Prawdziwy drogowy armagedon nastąpił po południu, kiedy większość ruszyła z pracy do domów. Niektórym przejazd między Gdańskiem i Gdynią zajął nawet kilka godzin. Autobusy zaliczały spóźnienia sięgające godzinę i więcej.

Wygrali tego dnia ci, którzy jechali SKM. W pewnym momencie ZKM w Gdyni poinformował, że wszyscy posiadacze biletów mogą podróżować pociągami SKM pomiędzy Rumią i Sopotem.

13:36 29 PAźDZIERNIKA 22 (aktualizacjaakt. 16:37)

Karwiny - zamknięty zjazd w lewo (21 opinii)

Gdynia

Karwiny - zamknięty zjazd w lewo (do Centrum) z Nowowiczlińskiej w Chwaszczyńską - brak informacji i znaków na trasie objazdu
Gdynia

Karwiny - zamknięty zjazd w lewo (do Centrum) z Nowowiczlińskiej w Chwaszczyńską - brak informacji i znaków na trasie objazdu


Gigakorek na obwodnicy. Utrudnienia do wtorku, 4 października Gigakorek na obwodnicy. Utrudnienia do wtorku, 4 października

Powodem tych nadzwyczajnych problemów była kulminacja remontów i zmian w ruchu.

Trasa Kaszubska: wykonawca nadrabia stracony czas



Po pierwsze wciąż trwa budowa Trasy Kaszubskiej. Widać, że wykonawca nadrabia stracony wcześniej czas, by jak najszybciej zakończyć roboty i zapewnić przejezdność. Zamknięcie pasa obwodnicy, by pracować nad nawierzchnią na wiaduktach przy węźle Wielki Kack, to konieczność, ale piątek okazał się fatalnym terminem na ten ruch. Gdyby prace szły zgodnie z terminem, aż takich kłopotów by nie było. Ale nie idą, są opóźnienia, więc takich sytuacji należało się spodziewać. Trwa walka z czasem, by zakończyć prace przed zbliżającą się zimą, która przyniesie obniżenie temperatur.

I choć przejezdność jest zapewniona, to tylko w teorii. W praktyce widać, jak obwodnica powoli wyczerpuje swoje możliwości. Gdy do dyspozycji pozostaje jeden pas, robi się olbrzymi problem, zwłaszcza w takie dni jak piątek po południu, gdzie wielu kierowców opuszcza Trójmiasto.

Do tego wszystkiego nikt nie ukrywa już konfliktu między Gdynią i Polaquą. Gdyńscy urzędnicy powiadomili policję, że wykonawca Trasy Kaszubskiej samowolnie zmienia organizację ruchu na budowanej trasie i w jej okolicach, zwłaszcza w pobliżu wjazdów na obwodnicę.

Zwężenia z powodu budowy węzła Karwiny



Po drugie od roku trwa budowa węzła Karwiny. Zawężenia ulic - ostatnio Chwaszczyńskiej - konieczne do przebudowy, także ograniczają płynność ruchu. Tym bardziej że i bez tego trasa od Małego Kacka w kierunku Dąbrowy, przez Karwiny, zawsze stała w korku.

Zaskakujący buspas na Wielkopolskiej



Po trzecie w piątek, w trakcie największych utrudnień, władze Gdyni zdecydowały się o uruchomieniu buspasa, działającego w godz. 15-18 na ul. Wielkopolskiej, od ul. Giedymina do skrzyżowania ze Strzelców. To rozwiązanie zapowiadane od lipca, które miało jednak zostać wprowadzone w sierpniu jako tymczasowe na czas zatorów.

Jego uruchomienie zaskoczyło jednak kierowców, którzy nie wiedzieli, czy mają stosować się do zasad działania buspasa od razu (oznakowanie pojawiło się nad ranem), czy dopiero od godz. 15.

Kierowcy złorzeczyli na włodarzy, wskazując, że pojęcie "timing" czyli "wyczucie czasu", jest im zupełnie nieznane, dodając, że albo buspas trzeba było uruchamiać wcześniej, albo nie robić tego wcale. Nie omieszkali wskazać, że zabrano kierowcom jeden pas, co jeszcze bardziej rozemocjonowało wracających do domu.

Remont al. Niepodległości i przebudowa 3 Maja w Sopocie



Po czwarte od kilku tygodni trwa remont fragmentu al. Niepodległości oraz przebudowa 3 Maja w Sopocie. Inwestycja obejmuje odcinek od skrzyżowania z ul. Armii Krajowej do wysokości posesji przy Alei Niepodległości nr 636, na obu jezdniach w kierunku Gdańska. Długość realizowanego odcinka wynosi blisko pół kilometra. Ruch w kierunku Gdańska odbywa się na jednym pasie w kierunku Gdyni.

Zaczyna się dwumiesięczny remont al. Niepodległości Zaczyna się dwumiesięczny remont al. Niepodległości

By tego było mało, trwa przebudowa ul. 3 Maja w Sopocie, na odcinku od ul. Dębowej do ul. T. Kościuszki. Prace wiążą się z całkowitym zamknięciem przebudowywanego fragmentu, co uniemożliwia uniknięcie zatorów na al. Niepodległości.

Warto zwrócić uwagę, że inwestycje prowadzą trzy różne podmioty GDDKiA oraz Gdynia i Sopot. Kierowcy twierdzą, że zabrakło koordynacji działań, przez co poszkodowani są zmotoryzowani z całego Trójmiasta.

Kiedy będzie lepiej?



Sytuacja polepszy się zauważalnie prawdopodobnie wtedy, gdy zakończy się pierwsza z prowadzonych inwestycji. Według sopockich urzędników prace na al. Niepodległości skończą się w połowie listopada.

Z kolei przedstawiciele GDDKiA zapewniali przed kilkoma tygodniami, że Trasa Kaszubska powinna być gotowa w październiku. Tyle że ostatnio znów mówi się o opóźnieniu i otwarciu drogi w listopadzie.

Najdłużej prace potrwają przy węźle Karwiny. Tam robotnicy będą pracowali do jesieni 2023 roku.

Miejsca

Opinie (240) ponad 20 zablokowanych

  • Kierowcy nie stali w korkach. Kierowcy byli korkiem.

    • 7 11

  • Od 15-18 buspas na Wielkopolskiej (8)

    Czyli w momencie kiedy wszyscy wracają z pracy.Korki na Różowej/Gdyńskiej sięgają Riwiery.Nie da się wrócić do domu już na żadne osiedle.Dlaczego kierowcy maja stać w korkach a pasażerowie autobusów nie?To jest dyskryminacja!!!

    • 59 8

    • (7)

      to jest raczej taki pojedynek intelektualny
      Jeden pas dla użytkowników samochodów, a drugi dla użytkowników autobusów.
      I patrzymy kto jest mądrzejszy, kto lepiej się organizuje i kto u siebie na swoim pasie utrzymuje przepustowość, a kto nie.
      Liczymy którym pasem przemieszcza się w ciągu godziny większa ilość ludzi i już wiemy że buspas to doskonały pomysł i że powinien być prawym pasem każdej drogi o więcej niż dwóch pasach.
      A tam gdzie jest jeden pas tam powinno nie być zatok autobusowych i zakaz omijania autobusu na przystanku.

      • 6 21

      • Brednie (3)

        Teraz autobusy mają jeszcze większe spóźnienia, przejedź się i sprawdź

        • 14 1

        • I drogę rowerową

          • 1 0

        • (1)

          mają dlatego że zamiast cały ciąg Zwycięstwa i Wielkopolskiej z buspasem jako prawym pasem, to teraz autobusy bez sensu stoją w korku stworzonym przez prywatne samochody na dole Wielkopolskiej i na al. Zwycięstwa.

          Każda droga która ma minimum 2 pasy w jedną stronę i na której są linie autobusowe, to prawy pas z automatu powinien być buspasem.

          A tam gdzie pas jest jeden, należy zlikwidować zatoki i zakazać omijania autobusów, tak żeby podczas wymiany pasażerów przed autobusem robiło się miejsce które potem autobus przejedzie.

          Chodzi o minimalizowanie dziwnego zjawiska jakim jest fanaberia zakorkowania codziennie całego miasta przez właścicieli prywatnych pojazdów.

          • 4 8

          • prościej będzie ogrodzić płotem, postawić zakaz wjazdu dla aut i wieżyczki ze snajperami.

            • 9 0

      • Proponuję na autostradzie też wyznaczyć buspas (2)

        • 4 1

        • (1)

          nie ma potrzeby, ponieważ na autostradzie nie ma linii autobusowych.
          Natomiast jest to faktycznie dyskutowany pomysł dla tzw. obwodnicy (w istocie już trasy średnicowej trójmiasta), gdzie warto skończyć z fikcją ekspresowości tej drogi, której szerokość pozwala na stworzenie 3 pasów ruchu o dopuszczalnej prędkości 70km/h, gdzie prawym pasem (buspasem) mogłaby funkcjonować komunikacja miejska z przystankami bezpośrednio z drogi.

          • 2 5

          • Ciekawe w jakim celu mialyby byc przystanki na tej obwodnicy. Rusz mozgiem zanim ruszysz palcami...

            • 5 0

  • (1)

    "Widać, że wykonawca nadrabia stracony wcześniej czas, zamykając pas obwodnicy, by pracować nad nawierzchnią na wiaduktach przy węźle Wielki Kack. Gdyby prace szły zgodnie z terminem, takich kłopotów, by nie było."

    Jasne, Panie Redaktorzyno. Bo w założonym czasie wykonawca na pewno wykonywałby poszczególne pasy ruchu pojedynczo i łączyłby je smołą, i tylko dlatego, że się spóźnia, robi to ze wzmocnieniem siatką, lejąc masę na raz, na cztery rozkładarki, zamykając całą jedną nitkę. Gratuluję wiedzy. Nad interpunkcją też radzę popracować.

    • 35 5

    • Rozściełacz nie rozkładarka.

      • 1 0

  • Dodam jeszcze że SKM syfiaste się psuje i też ma remonty.w Gdyni

    Między Wrzeszczem i Gdańskiem głównym itp

    A alternatywa to....autobus w korku.mo,w jakaś żegluga między Gdańskiem a Gdynia?

    • 23 1

  • Ale czego nie rozumiecie?

    Szczurros próbuje zmusić kierowców do przesiadania się na komunikację miejską. Strefami płatnego parkowania się nie udało, to na domowej makiecie ustawił paraliż Gdyni i tyle. Doceńcie go za ten kunszt strategii przy urnach wyborczych.. ;)

    • 63 4

  • "Wygrali tego dnia ci, którzy jechali SKM" - no jasne ! Jak codzien wracalem z pracy szybkobieznym metrem SKM z Obłuża na

    Dąbrowe.

    • 48 4

  • Zaskakujący artykuł

    wszyscy byli zaskoczeni

    • 18 1

  • to może niech ludzie pozostawią swoje zajęcia i zostaną w domach ,

    Święto , a co tam.

    • 15 2

  • Za coś takiego urzędnicy powinni płacić kary z własnych pensji, sprawa by się szybko rozwiązała.

    • 53 0

  • " do jesieni 2023r?"

    Pogonić partaczy.

    • 23 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane