• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czego Gdynia nie zbuduje i dlaczego?

Michał Sielski
5 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Urzędnicy chcą zbudować nowy gmach urzędu i nie wydać na niego nic. Ma to zapewnić partnerstwo publiczno-prywatne. Urzędnicy chcą zbudować nowy gmach urzędu i nie wydać na niego nic. Ma to zapewnić partnerstwo publiczno-prywatne.

Wstrzymanie budowy dróg, przebudowy skrzyżowań, dalszej rewitalizacji Śródmieścia, poszukiwania zewnętrznego inwestora dla nowego gmachu magistratu - to efekt nie tylko kryzysu budżetowego, ale też zmiany priorytetów inwestycyjnych Gdyni.



Po tekście na temat obietnic inwestycyjnych Gdyni na 2013 rok, czas przypomnieć inwestycje, które od lat się tylko planuje.

O nowym budynku Urzędu Miasta Gdyni mówi się od ponad czterech lat. Ma on powstać obok obecnego ratusza zobacz na mapie Gdyni. Koszt budowy skutecznie jednak powstrzymuje urzędników przed podjęciem ostatecznej decyzji - według szacunkowych wyliczeń, powstanie nowoczesnego budynku pochłonie ok. 100 mln zł. Dlatego miasto inwestycję zrealizować chce, ale w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Wymiana byłaby prosta: inwestor buduje nowy gmach urzędu, a obok centrum handlowo-usługowo-rozrywkowe, z którego czerpie zyski. Na razie jednak - mimo tego, że kilku zainteresowanych prowadziło wstępne rozmowy - nikt się na to nie zdecydował.

W najbliższych latach nie będzie też rewitalizacji ulic Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni oraz 10 Lutego zobacz na mapie Gdyni. Miasto planowało przeprowadzenie konkursów na ich upiększenie. Ulice miały zmienić charakter i ze zwykłych przecznic zmienić się w klimatyczne trakty z nowoczesnymi meblami miejskimi. Nic z tego, w przyszłym roku nie ruszą nawet konkursy.

- Rok 2013, który według analityków i fachowców ma być kulminacją kryzysu, nie jest najlepszym czasem na inwestycje, które mają na celu przede wszystkim poprawę efektu wizualnego. Nie możemy sobie na to pozwolić w okresie, gdy nie mamy dość pieniędzy na realizację niezbędnych usprawnień, których oczekują gdynianie - podkreśla odpowiedzialny za miejskie inwestycje, wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Która z odłożonych inwestycji powinna być zrealizowana w pierwszej kolejności?

Podczas projektowania budżetu musiano bowiem zrezygnować m.in. z przebudowy skrzyżowania ul. Dworcowej z 10 Lutego zobacz na mapie Gdyni. Projekt jest już gotowy, ale na jego wykonanie nie ma pieniędzy. Pokonujący ten przedziwny węzeł kierowcy będą się więc jeszcze trochę musieli pomęczyć. Jak długo?

- Mam nadzieję, że ta inwestycja zmieści się w budżecie na 2014 rok, ale nie mogę tego już teraz zagwarantować - przyznaje Marek Stępa.

Nie wiadomo też kiedy powstanie łącząca Dąbrowę z Chwarznem ul. Jana Nowaka Jeziorańskiego - przez niektórych nazywana wybawieniem, przez innych - zagrożeniem. Podczas warsztatów i debat na temat przyszłości Gdyni Zachód specjaliści doszli bowiem do wniosku, że ten rejon miasta nie rozwija się już tak gwałtownie, jak wcześniej. Poza tym jest spora szansa na wykorzystanie potencjału komunikacji publicznej.

- Szansą Gdyni Zachód jest stworzenie zrównoważonego transportu, gdzie pieszy, rower, samochód i transport publiczny będą funkcjonować równolegle - mówił podczas warsztatów Maciej Mycielski z Mycielski Architecture&Urbanizm. - Wypracowana propozycja opiera się na stworzeniu linii dla pojazdu szynowego, która "wniknie w nową dzielnicę", będzie miała swoje przystanki w jej kluczowych miejscach i przystanek przesiadkowy skomunikowany z linią kolei metropolitarnej.

Co jednak z pieniędzmi wydanymi na prace studialne, poprzedzające budowę nowej drogi?

- Na pewno nie przepadną. Droga powstanie, ale wtedy, gdy będzie konieczna. Na razie nie jest niezbędna, ruch samochodowy nie rośnie tak dynamicznie, więc możemy spokojnie poczekać - uspokaja wiceprezydent Marek Stępa.

Z tego samego powodu nie ma na razie szans na budowę tunelu dla samochodów pod torami kolejowymi w ciągu ul. Puckiej zobacz na mapie Gdyni. Miasto poczeka najpierw, czy zwiększy się ruch w tym rejonie. Plany zagospodarowania przestrzennego są gotowe, więc rezerwy terenowe pod tunel są niezagrożone. Według urzędników nie ma jednak na razie sensu wydawać na to pieniędzy.

Trudno też oczekiwać, by w tym roku poczyniono jakiekolwiek inwestycje w dalsze przygotowania do budowy Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej, która byłaby przedłużeniem istniejącej obwodnicy. Gdynia wraz z ościennymi gminami wykonała studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe i to było właściwie wszystko, na co było stać samorządową koalicję. Teraz pozostaje lobbing o środki centralne, bo sam projekt będzie kosztował miliony, a budowa trasy ok. miliarda, a na to Gdyni i jej partnerów nie stać nie tylko w kryzysowym 2013 roku.

Opinie (288) 9 zablokowanych

  • precz z druzyna SSS

    • 2 3

  • Czas na zmiany! (1)

    Mówi się, że Gdynia to m
    Nowoczesne, prężnie rozwijające się miasto.
    Jednak w porównaniu z Poznaniem, Wrocławiem, czy chociaż z Białymstokiem to dziura zabita dechami. Żadnego centrum, Świętojańska to syf, że o reszcie Środmieścia nie wspomnę. Skwer Kościuszki to prowincjonalne żenada. Tu powinno się roić od nowoczesnych budynków, hoteli i klubów. Zamiast tego jest stragan z muszlami i dyskoteka - jak średniowieczny remis - pod drewnianym dachem.
    Nie ma gdzie zjeść, na spacer są trzy miejsca. A zielenią wciąż ubywa. ( nie mogę odżałować wycięcia drzew na Świętojańskiej, tak piękna była ta aleja).
    W dotadku Prezydent pokłócony z Sopotem i Gdańskiem, focha strzela na Metropolię ze wspólną komunikacją i kolejką SKM, która miałaby szanse być nowoczesna, czysta i pachnąca, a przede wszystkim bezpieczna.
    Czas na Prezydenta, który trochę świata widział i chce tej kultury w Gdyni. To miasto ma takie możliwości a jest tylko wiochą rybacką. Podczas, gdy reszta kraju rozwija się od 20 lat tu z łaski nowe latarnie się postawi i mostek dla pieszych, bo stadion jest fajny tylko to nie wszystko. Czas na kogoś nowego. Z werwą i odważnymi pomysłami

    • 24 3

    • Alojzy idz sie wyspac

      z ta metropolia to bredzisz....
      wspolna komunikacja jest juz od dawna, SKM tez jezdzi....
      a ze Szczurek byl przytomny by nie dokladac do budowanej w Gdansku hali czy stadionu - to chwala mu za to.

      • 0 4

  • A gdzie jest OPAT? (1)

    • 5 0

    • Gdynianie prosze budowac OPAT OPAT OPAT

      BUDOWAC OPAT OPAT OPAT bo czas jest krotki

      • 0 0

  • Zabudowac tereny torow kolejowych za sadem

    Budowac Mloda Gdynie - Nowe Centrum na terenach torow Kolejowych za sadem

    • 4 0

  • OPAT buduja od 60 lat i konca nie widac

    OPAT - od OPAT powinna odchodzic Trasa Rodla na Lotnisko w Kosakowie

    • 2 1

  • Nie warto przebudowywać skrzyżowania Dworcowej i 10 Lutego. Ma istotną zaletę: (3)

    Każdy kto się do niego zbliża, przełącza swój mózg na tryb hiper turbo. Ma wtedy moc obliczeniową porównywalną z fabryką procesorów. Każde drgnięcie ręką poprzedza 550 i 1/4 przemyślenia. Dlatego nigdy tam nie wypadków. Kiedy byłem na kursie prawa jazdy, instruktor nigdy mnie tam nie poprawiał. A na łatwiejszych drogach, nierzadko. Broń Boże, nie twierdzę że każde skrzyżowanie musi takie być. Broń Boże, nie twierdzę że gdyby było ich więcej, nie należałoby coś zrobić. Ale jedno takie jest bardzo zdrowe dla mózgu. Więcej nie, bo długotrwały stan jaki powoduje mógłby spowodować chorobę. Każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu zdrowiu życiu.



    Projekt nowego ratusza to żadna nowość. Wszystkie psy jak s****ą, tworzą identyczny kształt. Ale nie za 100 milionów, na które znajdzie się tyle potrzebniejszych do zrobienia potrzeb. Właściwie, nic bardziej zbędnego nie potrafię wymyślić. Biurokracja jest zbędna z definicji. Nie ma wad, lecz sama w sobie jest wadą. Nie dotyczy Szwajcarii.



    Przejazd kolejowy na ul. Puckiej nie ma racji bytu. Takie rzeczy, tylko przy drogach czwartorzędnych.



    OPAT zwiększyłby dla pracodawców atrakcyjność potencjalnych pracowników odleglejszych. Klientom zwiększyłby atrakcyjność placówek handlowych i usługowych odleglejszych. A więc, przyniosłaby miejsca pracy. W prawdziwej metropolii można mieszkać na przeciwnym krańcu niż chlebodawca i dojeżdżać tam szybko, tanio i bezproblemowo. Mając do wyboru wiele opcji. Jeśli nie, obiekt dany jest nie godny zwać się metropolią. Dlatego trzeba zadbać, by dla mieszkańca Wejherowa, wyjazd do Pruszcza nie był porównywalny z podróżą Bartłomieja Diasa.

    • 8 1

    • Ja miałam egzamin na prawko m.in. tam. Egzaminatora zatkało jak se poradziłam tam, a zarazem

      1 (słownie: jeden) błąd popełniłam na innym, bardzo banalnym skrzyżowaniu.

      • 1 0

    • Masz lekką rękę do pisania.Rób to częściej !

      • 2 0

    • W Szwajcarii urzędnik pensji nie dostaje. Jeśli chce zarobić, po wybraniu na burmistrza, musi dalej wykonywać dotychczasowy

      • 0 0

  • Stepa bredzi, jak zwykle

    • 10 1

  • nie ma kasy na inwestycje ale 6 mln na szpetne kontenery jest.

    kontenery za 6 baniek, psu na budę potrzebne.

    • 7 0

  • muszla koncertowa

    wezcie sie wlodarze miasta za remont jednego z symboli Gdyni - Muszli Koncertowej Popada w ruine a to taki symbol !!!!

    • 7 0

  • Stępa to nieudacznik - podobnie jak jego pryncypał Śzczurek i towarzystwo wzajemnej adoracji pw. samorządność. Jak był bum budowlany ok. 2008r. twierdził, że nie będzie rewitalizacji bo ceny są wysokie i zaczekają na ich spadek. Teraz kiedy można wynegocjować lepsze ceny nie zrobią tego bo coś tam, coś tam ... Generalnie te darmozjady migają się od pracy a my płacimy za ich ciepłe posadki. Ot co! To wszystko. CZAS NA ZMIANY w Gdyni! Ludzie dla których budowa parkingu przy ul. Witomińskiej jest zbyt dużym wyzwaniem a lekką ręką wydają grube pieniądze na nikomu niepotrzebną estakadę rowerową są porostu do wymiany. PAMIĘTAJMY o ich "osiągnięciach" w najbliższych wyborach!

    • 11 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane