• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czemu tramwaj ucieka sprzed nosa?

Michał Brancewicz
28 września 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Punktualność motorniczych ma być powodem drażniących pasażerów "ucieczek" tramwajów. Punktualność motorniczych ma być powodem drażniących pasażerów "ucieczek" tramwajów.

Tramwaje na pętli na Chełmie uciekają pasażerom sprzed nosa. Mieszkańcy pytają: czy to złośliwość motorniczych? Okazuje się, że chodzi o... światła i punktualność.



Takie tłumaczenie sprawy odjeżdżających tramwajów:

Wybudowana półtora roku temu pętla miała zapewnić sprawną przesiadkę gdańszczanom jeżdżącym z dzielnic południowych do centrum miasta. Ułatwić to miała tzw. opcja "door to door" – tramwaje i autobusy mają wspólne przystanki, co ułatwia przesiadanie.

Tymczasem bywa, że tramwaje uciekają pasażerom dosłownie sprzed nosa. Czasami, co jest jeszcze bardziej irytujące, tramwaj nie odjeżdża całkowicie z pętli, tylko podjeżdża kilka metrów i czeka na zielone światło. Zdarza się, że pasażerowie mogą jeszcze wtedy wsiąść do pojazdu. Najczęściej jednak motorniczy nie otwiera już im drzwi.

- W piątek wieczorem nie po raz pierwszy spotkałem się z sytuacją, że motorniczy tramwaju, zamknął drzwi idealnie z otwarciem się drzwi autobusu i podjechał kilka metrów dalej. Dlaczego nie mógł otworzyć drzwi i po prostu wpuścić kilkudziesięciu pasażerów? - pyta pan Mateusz, nasz czytelnik.

Odpowiada Krzysztof Wojtkiewicz z ZKM Gdańsk: - Tramwaj musi ruszyć z przystanku, by najechać na pętlę indukcyjną. Dopiero wtedy włączą się światła, które pozwolą mu opuścić skrzyżowanie. A zgodnie z przepisami, po odjechaniu z przystanku ani pasażerowie, ani motorniczowie nie mają prawa otwierać drzwi.

Krzysztof Wojtkiewicz przyznaje, że ZKM i ZTM prosiły już Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku o zmianę systemu działania świateł na tym skrzyżowaniu. ZDiZ nie ma jak na razie konkretnego pomysłu na rozwiązanie tego problemu.

- Dostajemy takie sygnały. Sprawdzamy, czy można przenieść czujniki w miejsce, gdzie tramwaj zatrzymuje się przy przystanku. Ale to jest przystanek tzw. wyrównawczy i okres oczekiwania na odjazd nie jest stały - mówi Tomasz Wawrzonek z działu inżynierii ruchu ZDiZ w Gdańsku. - Czasem tramwaj podjeżdża, ludzie wsiadają i zaraz rusza, a czasami czeka jeszcze kilka minut. Trudno byłoby więc zaprogramować ten system.

Innym powodem, dla którego motorniczowie tak sztywno trzymają się rozkładu są kary, jakie ZTM nakłada na ZKM za opóźnienia lub przyspieszenia w kursowaniu. - Jeśli opóźnienie spowodowane jest korkami to odwołujemy się od kar. A w przypadku tramwajów raczej nie mamy takiej możliwości, dlatego kierujący tramwajami ruszają punktualnie - wyjaśnia Krzysztof Wojtkiewicz.

Opinie (386) ponad 10 zablokowanych

  • nie ma jak tranwaje w Gdańsku...!!!! (2)

    nie tylko tak jest z tranwajem Nr 1. Tak jest i z innymi tranwajami. Jak jest kontrola ruchu,tranwaje jeżdżą jak w zegarku, jej nie ma to jeżdżą z opuźnieniem albo zbyt szybko odjeżdżają!!!!!!

    • 2 2

    • (1)

      Należy pisać : TRAMWAJE , dość proste , prawda ?

      • 1 1

      • no to jeszcze dorzucimy: opÓźnienie, piszemy przez "ó"...

        • 0 1

  • Klienci ZTM! (3)

    Lobbujcie, lobbujcie, lobbujcie i lobbujcie do skutku. Klienci rządzą! W Gdyni to się zawsze sprawdza.

    • 3 5

    • Za co te minusy? (1)

      Źle poradziłem? Czy może ZTM robi odwrotnie niż klienci postulują?

      • 2 2

      • Zazdrość im ściska pewną część ciała, do której słońce nie dochodzi

        Też by chcieli taki ZKM, co szanuje klientów.

        • 1 1

    • To zwyczajna wrogość.

      Nienawidzą wszystkiego co gdyńskie. Pewnie z nudów.

      • 0 0

  • Motto motorniczego/kierowcy ZKM

    Pasażer dobiegający do tramwaju jest pasażerem następnego tramwaju.

    • 7 1

  • DLACZEGO TRAMWAJ NIE PRZYJEŻDŻA W OGÓLE??!! (1)

    Nawet nie marzę o tym żeby przyjeżdżały o czasie. Spóźnienia 5, 10 minutowe jestem nawet w stanie tolerować. No, ale dziś tramwaj nr 11, który powinien zjawić się na przystanku Chałubińskiego o 08.21 nie pojawił się wcale. Wszystkich czekających zabrała dopiero kolejny z numerem 1. Ponad piętnaście minut czekałam bez sensu i spóźniłam się do pracy. Po to jest ten cholerny rozkład żeby móc sobie ZAPLANOWAĆ drogę z punktu A do B !! Chyba jakoś niezbyt dotkliwe są te kary za opóźnienia, skoro tak często tramwaje "jeżdżą jak chcą".

    • 2 0

    • zgadzam sie z przedmówcą. Rano tramwaje na przystanku Chałubińskiego spóźniają się notorycznie. Gday wracam z pracy sytuacja ma się podobnie. Najgorsze jest to, że gdy spóźni jeden tramwaj następny jest "zapchany", ledwo można do niego wsiąść :/.

      • 0 0

  • zawsze ktoś ma problem

    jak się spóźniają to ucieka

    • 2 1

  • A NA KAMPINOSKIEJ W AUTOBUSIE 113 ... (1)

    NA KAMPINOSKIEJ NA ŁOSTOWICACH JEST TAKI KIEROWCA,CO SWOJĄ"DZIEWCZYNĘ"K.WYSADZA PRAWIE DO KLATKI A NORMALNYM PASAŻEROM TO DRZWI ZAMYKAJĄ I NA NIC SIĘ ZDAJĄ PROŚBY ABY WPUŚCILI.TRAMWAJARZE I AUTOBUSIARZE TO JEDNA BANDA!

    • 2 3

    • Zamiast drzeć się nadaj kierowcę ZTMowi. Daj tam ludziom zaoszczędzić na ZKMie...

      • 1 0

  • Lepiej dopasować rozkład jazdy!

    Temat jak czystość komunikacji miejskiej. Autobusy i tramwaje same się nie zaśmiecają, tylko pasażerowie zostawiają swoje śmieci.
    Autobusy spóźniają się bo jeszcze ktoś dobiegnie a miły kierowca wpuści spóźniającego. A do końcowego będzie miał już minute albo dwie opóźniania przez czekanie. Jednego pasażera szczęście, innych pech, bo odjedzie im tramwaj albo autobus na następnych przystankach. Ciężko dopasować każdemu. ZTM powinno sprawdzić jakie autobusy mają opóźnienie i zmienić rozkład jazdy. Zmiana rozkładu wieczornego o minutę albo dwie może być tańsza niż przebudowa sygnalizacji.

    A z drugiej strony jak skrzyżowanie było oddane do użytku, dlaczego nikt nie sprawdzał czy wszystko działa poprawnie? W mieście w którym mieszkam widziałam jak odpowiedzialna osoba za skrzyżowania i komunikację miejską stała parę godzin na świeżo oddanej do użytku ulicy i kontrolowała czy ruch płynie i czy powstają korki. Wprawdzie moje miasto jest dużo mniejsze, ale na skrzyżowaniach ma komunikacja miejska zieloną falę. Specjalne pasy dla autobusów i sygnał radiowy z którym włączają kierowcy autobusów sobie zieloną falę na skrzyżowaniach umożliwiają szybszy przejazd na skrzyżowaniach.

    • 1 0

  • "Złośliwy kierowca"

    I tak podziwiam, że chce się im jeździć widząc chamstwo na przystankach. Ludzie, miejsc siedziących dla was wystarczy, a jak nie to kilka przystanków na stojąco was nie zabije!!

    • 1 1

  • Moze niech PASAZEROWIE beda punktualni!!!

    Ruszcie zady i biegiem na przystanek- z jakiej racji maja na was czekac?!

    • 4 1

  • (1)

    Dziś widzałem na pętli przy dworcu we Wrzeszczu zamontowane tablice super systemu wyświetlaczy. Szkoda, że i tam są tyłem do pasażerów stojących na przystankach.

    • 2 0

    • a moze chodzi o to zeby pasazerowie tez stali tylem do przystanku

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane