• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czerwony Most, czyli centrum Gdańska za 20 lat

Maciej Naskręt
16 maja 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdańsk ma wizję rozwoju do 2045 r.
W miejscu, w którym aktualnie rezyduje kolej za co najmniej 20 lat powstanie wielki węzeł przesiadkowy. W miejscu, w którym aktualnie rezyduje kolej za co najmniej 20 lat powstanie wielki węzeł przesiadkowy.

Rewolucyjna wizja dla Gdańska: centrum komunikacyjne miasta miałoby znaleźć się między Starym Przedmieściem a Orunią. Węzeł integracyjny "Czerwony Most" nie powstanie jednak wcześniej niż za kilkanaście lat.



Koncepcja węzła integracyjnego "Czerwony Most". Po 2030 r. zbiegną się tam nieistniejące na razie ulice: Nowa Chmielna, Nowa Podmiejska oraz Nowa Cienista. Koncepcja węzła integracyjnego "Czerwony Most". Po 2030 r. zbiegną się tam nieistniejące na razie ulice: Nowa Chmielna, Nowa Podmiejska oraz Nowa Cienista.
Władze wszystkich dużych aglomeracji, nie tylko Trójmiasta, muszą inwestować w rozwój komunikacji zbiorowej, bo centra miast po prostu nie zmieszczą wszystkich aut, które chciałyby do nich wjechać. Niewykluczone, że kiedyś wprowadzone zostaną opłaty za wjazd samochodem do centrum. Na pewno zaś wzrosną opłaty za parkowanie.

Choć ta wizja ziści się nie wcześniej niż za 10-15 lat, już dziś trzeba się do niej przygotować. I dlatego urbaniści zaprojektowali węzeł komunikacyjny "Czerwony Most" - nazwany tak od istniejącego tu kiedyś i wykonanego z czerwonej cegły mostu nad Motławą.

Ta koncepcja brzmi fantastycznie, ale jest efektem wielu lat badań. - Zaplanowanie przebiegu drogi to bułka z masłem. Robi się ciekawiej, gdy można zaplanować coś bardziej spektakularnego - przyznaje - Tadeusz Mendel, planista z Biura Rozwoju Gdańska, autor planu węzła "Czerwony Most".

Miałby on łączyć komunikację autobusową, tramwajową i kolejową. Byłby punktem zbornym dla nowych linii tramwajowych, które biegłyby od ul. Podwale Przedmiejskie, przez ul. nową Chmielną oraz z pętli przy ul. Świętokrzyskiej, przez ul. Nową Podmiejską.

- Po 2030 r. byłby to też główny dworzec kolejowy Gdańska, ponieważ znacznie łatwiej tu dojechać, niż do dzisiejszego dworca. Pojawiłyby się tu zarówno perony SKM, jak i dla pasażerów pociągów dalekobieżnych. Nad torami będzie się rozciągać kładka pieszo-rowerowa - opisuje Tadeusz Mendel.

Dojazd autem do węzła byłby możliwy: od północy Nową Chmielną, od południa Nową Podmiejską, zaś od zachodu ul. Nową Cienistą, która będzie połączona z węzłem wiaduktem. W obrębie węzła powstałoby ok. 3 tys. miejsc parkingowych. Obiekt oplatałaby sieć ścieżek rowerowych.

"Czerwony Most" zastąpiłby wysłużoną zajezdnię tramwajową w Nowym Porcie, a także zajezdnię autobusową przy al. Hallera w Gdańsku. Oba obiekty odtworzono by na południe od węzła.

Elementem węzła byłby budynek obsługi pasażerów, gdzie nie tylko kupilibyśmy bilety, ale też zasięgnęli informacji turystycznej czy zjedli. Na dachu byłoby lądowisko dla helikopterów medycznych. Szukający wytchnienia w podróży mogliby spojrzeć na panoramę historycznego śródmieścia Gdańska z pełnego zieleni tarasu widokowego.

Powstanie też centrum handlowe. - Polacy robią zakupy wracając z pracy. Takie ulokowanie obiektu handlowego zapewni im wygodę - przekonuje Tadeusz Mendel.

Planistom z BRG trudno dziś mówić o kosztach. Pewne jest jedynie tyle, że jeśli budowa węzła w ogóle ruszy, to będzie rozciągnięta w czasie.

Miejsca

Opinie (232) ponad 10 zablokowanych

  • Niemy

    i co mi po obrazkach? Ja też moge narysować coś takiego i powiedzieć WIZJA GDAŃSKA ZA 30 LAT...

    • 7 1

  • Po co generować ruch to chore!!!!

    Zmuszanie wszystkich do dojazdu do centrum by potem z niego wyjechać jest chore, a taka jest wizja projektantów. Po co pętle tramwajowe i autobusowe w centrum. Dlaczego nikt nie planuje wydzielenia z kolejki SKM (GD-GD) prawdziwego metra SKM-3sity i przedłużenia jego trasy np do Oruni Płd i innych nowych osiedli (np wyprowadzić z węzła Śródmieście), dlaczego nie myśli się o wybudowaniu drugiej nitki SKM obsługującej górne tarasy. Dlaczego zakłada się, że wszyscy muszą dojechać do dworca głównego, może dworce powinny być bliżej ludzi.

    • 11 0

  • Partactwo? (2)

    1. Czemu przejście na perony nie prowadzi prosto z Budynku obsługi podróżnych, tylko dokłada się kilkadziesiąt metrów?
    2. Czemu wspomniane przejście nie jest zadaszone?
    3. Czemu perony nie są zadaszone lub przykryte halą peronową?
    ;
    Czy ktoś z szanownych projektantów podróżuje pociągami? Czy musiał latać z bagażem od samochodu do kasy i na peron? Czy musiał czekać w deszczu na pociąg (także spóźniający się nieokreśloną ilość czasu i zapowiadany równo z przyjazdem)?

    • 14 1

    • Partactwo? cd.

      4. Czemu pętla tramwajowa jest przy parkingu zamiast przy Budynku obsługi podróżnych, a same przystanki nie przewidują wiat lub zadaszenia?

      • 2 1

    • 5. Ile kosztował ten "super" projekt ?

      • 4 0

  • Kiełbasa wyborcza (1)

    Obiecywać obiecywać i jeszcze raz obiecywać....a propos obietnic to gdzie jest kolejka linowa na górę Gradową???

    • 14 1

    • Kolejka linowa stoi w kolejce....

      • 1 0

  • Po tej wizce zagłosuje na PO i Adamowicza

    Nasz prezydent ma wizje rozwoju Gdańska, tylko mu przeszkadza PiS i biurokracji.

    • 1 12

  • A wszystko na euro 3113

    Oczywiście jak będzie kasa.

    • 10 1

  • Nowa Słowackiego a nie bajki dranie !!!!

    • 12 1

  • to nie juz nie bedzie na tym swiecie

    A BUDYN BEDZIE DALEJ... :)

    • 6 1

  • Wizja Adamowicza przed wyborami samorządowymi dla kochanych Gdańszczan:

    Każdy ma min 2000. Każdy ma swoje mieszkanie/swoj dom. Każdy jest usmiechnięty. ..............Na emigracji.

    • 9 1

  • Koszmar !!!! (1)

    W takim miejscu rozwiązanie z czasów głębokiego PRLu, totalnie antymiejskie, przeciw ludziom, przeciw mieszkańcą. Przypomina się pewna komedia w której pewny planista-urbanista postanowił przenieśc jeziorko z jednego osiedla na drugie...

    • 10 1

    • Komedia...

      Komedia, Panie, to wychodzi jak się nie zna końcówków!

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane