• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Cztery dekady temu rozpoczęto budowę żaglowca, który opłynął świat

szym
5 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (83)
Położone stępki pod budowę "Daru Młodzieży" w Stoczni Gdańskiej, wówczas im. Lenina. 30.06.1981 r. Położone stępki pod budowę "Daru Młodzieży" w Stoczni Gdańskiej, wówczas im. Lenina. 30.06.1981 r.

W marcowy, środowy poranek 1981 roku w Stoczni Gdańskiej rozpoczęto budowę kadłuba "Daru Młodzieży", pierwszego żaglowca oceanicznego polskiej budowy, jaki wyszedł poza Morze Bałtyckie, przeciął równik i opłynął świat. Od wykonania pierwszych spawów w konstrukcji kadłuba statku mijają właśnie 42 lata.



Płyną(ę)łaś kiedykolwiek statkiem?

Znajdujący się dziś pod opieką Uniwersytetu Morskiego w Gdyni "Dar Młodzieży" jest wyjątkową jednostką. To pierwszy żaglowiec zbudowany w polskiej stoczni, według polskiego projektu i - w przeciwieństwie do swoich poprzedników - od samego początku tworzony był z myślą o szkoleniu młodzieży.

Głównym konstruktorem nowego żaglowca został inżynier Zygmunt Choreń. Współpracowali z nim kapitanowie "Daru Pomorza": Tadeusz OlechnowiczKazimierz Jurkiewicz.

W tym miejscu warto wspomnieć, że na przełomie lat 70. i 80. ubiegłego wieku "Dar Pomorza" był już jednostką coraz bardziej przestarzałą. Coraz głośniej mówiono, że należy zastąpić go nowym żaglowcem szkoleniowym.



Problemem - jak to w PRL-u - były jednak zarówno koszty, jak i decyzyjność władz w tej kwestii.

Wodowanie kadłuba "Daru Młodzieży", rok 1981. Wodowanie kadłuba "Daru Młodzieży", rok 1981.
Szansą okazało się zamówienie skierowane do Stoczni Gdańskiej (ówcześnie im. Lenina) na serię szkolnych żaglowców dla radzieckich szkół morskich. Udało się wówczas przekonać władzę, że pierwszym żaglowcem - swoistym prototypem całej serii - powinna być nowa jednostka szkoleniowa - następca "Daru Pomorza".

Studenci podczas jednej z historycznych już wypraw na pokładzie "Daru Młodzieży". Studenci podczas jednej z historycznych już wypraw na pokładzie "Daru Młodzieży".
Budowa "Daru Młodzieży" kosztować miała - bagatela - 300 milionów złotych. W 1982 r. szacunki zamknięto na ponad 540 mln zł, co było wówczas równowartością około 4 mln dolarów.

Ostatecznie, kadłub nowego żaglowca zwodowano w Stoczni Gdańskiej 12 listopada 1981 roku, tuż przed wprowadzeniem stanu wojennego.

Wodowanie "Daru Młodzieży" w Stoczni Gdańskie, wówczas im. Lenina. 12.11.1981 r. Wodowanie "Daru Młodzieży" w Stoczni Gdańskie, wówczas im. Lenina. 12.11.1981 r.
13 grudnia Polska została de facto odcięta od świata, kraj pogrążony był w kryzysie ekonomicznym a dokończenie budowy żaglowca zawisło na włosku.



Kto wie, jak potoczyłaby się historia jednego z najsławniejszych, polskich żaglowców, gdyby nie grupa entuzjastów, która robiła wszystko, by dokończyć budowę statku i nie dopuścić do sprzedania go zagranicznym armatorom.

Ostatecznie na początku lipca 1982 r. nad "Darem Młodzieży" załopotała biało-czerwona bandera. Matką chrzestną jednostki została żona komendanta "Daru Pomorza" kpt.ż.w. Kazimierza Jurkiewicza - Helena Jurkiewicz.

Rocznica Wybuchu II Wojny Światowej na Westerplatte, przy nabrzeżu zacumowany żaglowiec "Dar Młodzieży". 1.09.1985 r. Rocznica Wybuchu II Wojny Światowej na Westerplatte, przy nabrzeżu zacumowany żaglowiec "Dar Młodzieży". 1.09.1985 r.
- Uroczyste podniesienie bandery odbyło się 4 lipca 1982 roku w macierzystej Gdyni, przy Nabrzeżu Pomorskim, miejscu do dzisiaj stanowiącym stałe miejsce postoju fregaty - opisują samo powstanie żaglowca przedstawiciele Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, dzisiejszego armatora "Daru Młodzieży".
Podczas czterech dekad "Dar Młodzieży" zwiedził praktycznie każdą część świata, był na wszystkich oceanach i zawijał do portów na wszystkich kontynentach. Brał także udział w najbardziej prestiżowych światowych regatach.

"Dar Młodzieży" podczas pierwszych prób morskich, rok 1982. "Dar Młodzieży" podczas pierwszych prób morskich, rok 1982.


szym

Miejsca

Opinie (83) 8 zablokowanych

  • Rządy Tuska (2)

    Zamknęły stocznię gdanską pod dyktando niemiec i innych stoczni. Teraz oni trzepią kasę zamiast gdańska . Teren poszedł pod patodeweloperke . Ciekawe kto ile za to chapną i dalej chapie lewej kasy z uni i od deweloperów.

    • 21 22

    • Pisowki bełkot

      Stocznie gdańską i gdyńską zaorali pisowskie nieudaczniki typu Jaworski czy Smoliński, także hamuj piętą dziadek.

      • 13 10

    • Nie tylko Gdańska ale i Gdynska stocznie oraz inne w POlsce identycznie jak wiekszosc strategicznych zakladów w POlsce

      Bo poco w Polsce jak maja w Niemczech marionetka merkel musiała wrócic a raczej została wysłana do Polski bo zachód zaczynał tracic miliardy prze Pisowców wiec go wysłali do Polski by bronic ich interesów a takze rosyjskich

      • 1 6

  • Dziś francuz trzepie kasę (1)

    A nasi stoczniowcy zatrudnieni na najmniejszych podstawowych umowach są najemnikami dla wielkiego biznesu. Po sprzedaży katamaranów cała kasa jest wyprowadzana z Polski . Oto chodziło Brawo Donek!!!! Historia cie tego nie zapomni

    • 14 16

    • Gdyby Tuska nie było

      pewnie byście go sobie wymyślili. Przecież na kogoś trzeba zrzucić swoją nieudolność, pazerność, głupotę...

      • 1 1

  • Byłem, widziałm.

    Posiadam nawet okolicznościową kopertę z specjalną pieczątka i znaczek wydane z tej okazji.

    • 3 1

  • "Chorentyny"

    To dziś legenda na świecie. Dziękuję Panie Zygmuncie za niezapomniane chwile na jednostkach pańskiego projektu

    • 4 1

  • Już jakiś dyżurny PISowiec łże że stocznię Gdańską zamknął Tusk, tymczasem sprzedał ją Ukraińcom PIS (3)

    Ja nie wiem jak można być tak chamsko bezczelnym i liczyć, że wyborcy są tak samo głupi, jak ci co ślepo głosują na PIS

    • 23 12

    • (1)

      Jaworski i Smoliński. Stoczniowcy dobrze znają te nazwiska.

      • 12 5

      • niektórzy Polacy jeszcze pamietają

        ale metoda PIS to kłamać w żywe oczy, a niestety nie wszyscy pamiętają różne zdarzenia z przeszłości

        • 9 7

    • 9 trolli z PIS zaprzecza faktom?

      sądząc po minusach

      Pewnie krasnoludki sprzedały tę stocznię

      • 2 1

  • 1988, wejście do Sydney na pełnych żaglach, pod mostem. Kilka tylko metrów brakowało, tak na oko ze 4

    Jest na YT. Wśród gości to oglądających pokazany przez australijską TV książę Karol, dziś król.

    • 17 1

  • Jest taki stary jak ja.

    • 5 0

  • (1)

    Stocznia Gdanska im.Lenina.histori i przeszlosci nie da sie zaklamac!.

    • 7 0

    • Nie łudź się,

      zawsze znajdą się spece od zawracania Wisły kijem. Ich żadne krzyki, żadne płacze nie przekonają, że czarne jest czarne, a białe jest białe.

      • 0 0

  • gwarek (1)

    pamietacie gwarka

    • 8 0

    • Też jeszcze pływa.

      • 3 0

  • Dokładnie za poprzednich rządów pisowców niejaki pan Jaworski sprzedał Stocznie gdańską ukraińcom. Następnie pis odkupił stocznie. Nie ważne czy kupujesz czy sprzedajesz pośrednik i tak zarobi kasę. Historii nie da się zmienić chociaż są tacy którzy bardzo by chcieli. ***** ***

    • 11 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane