• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Cztery lata prac nad buspasem na Spacerowej. "Walka o 15 minut"

Maciej Korolczuk
21 marca 2024, godz. 07:00 
Opinie (298)
Prace nad koncepcją buspasa na Spacerowej trwają już cztery lata. Wciąż czekamy na ich efekty. Prace nad koncepcją buspasa na Spacerowej trwają już cztery lata. Wciąż czekamy na ich efekty.

Przedłużają się prace nad powstaniem ostatecznej koncepcji buspasa w ciągu ul. SpacerowejMapka w Gdańsku. Pierwotnie miała być ona gotowa już w ubiegłym roku, ale przygotowany projekt nie został zaakceptowany. Zaproponowane rozwiązania nie skróciłyby bowiem w oczekiwany sposób przejazdu autobusów. - Prace są już na ukończeniu - mówią jednak urzędnicy.



W tym roku miną cztery lata odkąd urzędnicy odpowiadający za komunikację i zarządzanie ruchem w mieście na poważnie zajęli się powstaniem buspasa w ciągu ul. Spacerowej.

Pas dla komunikacji miejskiej miałby w znaczący sposób skrócić czas przejazdu autobusów między Osową a Oliwą, a w dłuższej perspektywie przyczynić się do mniejszych korków (szybszy przejazd autobusem byłby argumentem, by na tej trasie zrezygnować z jazdy własnym autem).

Pierwotnie przygotowano trzy koncepcje buspasa. Rok później pojawił się czwarty wariant. Miasto w 2022 roku ogłosiło przetarg na opracowanie wariantowej koncepcji dla buspasa na Spacerowej, by przekształcić ulicę, tworząc na niej nie tylko buspas ale też drogę rowerową między ul. Opacką a Węzłem Osowa. Miałyby mieć one prawie 6 km długości.

Cała inwestycja ze względu na wysokie koszty budowy dodatkowego pasa ma być etapowana.




  1. Pierwszy wariant zakłada przekrój 1x3, w tym środkowy pas ruchu będzie buspasem o zmiennym kierunku ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia.
  2. Drugi wariant wprowadzi przekrój 1x3, zewnętrzny pas ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia/nocy będzie buspasem.
  3. Trzeci wariant będzie dotyczył wprowadzenia buspasów w obu kierunkach.
  4. Ostatni, czwarty wariant nie uwzględnia budowy wydzielonej drogi rowerowej. Rowerzyści mieliby poruszać się po buspasie. Trasa rowerowa wskazana w wariantach I i II ma mieć postać wydzielonej drogi rowerowej lub pasów rowerowych.

  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.

W ramach opracowania koncepcji przedstawione mają być kosztorysy dla wszystkich wariantów, z podziałem na etapy realizacji. Prace projektowe miały zakończyć się już w ubiegłym roku, ale złapały opóźnienie.

- Prace nad opracowaniem koncepcji praktycznie już się zakończyły - informuje Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Efekty prac koncepcyjnych zostaną w najbliższym czasie zaprezentowane poszczególnym jednostkom i władzom miasta, po czym zapadnie decyzja o wyborze najkorzystniejszego wariantu.


Walka o 15 minut



Gdy dopytujemy urzędników jaki jest powód opóźnień nad przygotowaniem koncepcji, słyszymy, że wprowadzenie buspasa w zaproponowanym wariancie tylko w minimalnym stopniu skróciłoby czas przejazdu autobusów po ul. Spacerowej.

- Nie zaakceptowaliśmy pierwotnie przedstawionej koncepcji, ponieważ proponowane rozwiązania nie skracały w oczekiwany sposób czasu przejazdu autobusów. Stoimy na stanowisku, że efektem tego projektu powinno być ograniczenie czasu o minimum 15 minut w każdej z relacji - tłumaczy.

Rozkłady na żywo w twoim telefonie



Obecnie ul. Spacerową poruszają się autobusy trzech linii: 169, 171 i 179. Według rozkładu odcinek między Osową a Oliwą w porannym i popołudniowym szczycie autobusy pokonywać powinny w 18-20 min. W praktyce, gdy trasa jest zakorkowana, przejazd wydłuża się o kilkanaście, a czasem nawet kilkadziesiąt minut.

Miejsca

Opinie (298) 4 zablokowane

  • Do pracy komunikacją jadę 90 minut, a samochodem 40 minut (2)

    Kurtyna.

    • 4 2

    • Jak sobie tak dobrales miejsce zamieszkania to co sie dziwisz (1)

      Ale jeśli ktoś mieszka w Osowej o pracuje w Oliwie/Przymorzu/Wrzeszczu/Sopocie to już te 15 minut oszczędności może być istotnym argumentem za przesiadka do autobusu. Dzięki temu I Ty będziesz sprawnie jechał bo trochę samochodów zniknie z Twojej trasy.

      • 3 1

      • Ja dojeżdżam codziennie do Oliwy z Gorzowa Wielkopolskiego i powiem tak

        Samochodem znacznie szybciej. ps. To nie prawda, ale mam nadzieję, że łapiecie ocb :D

        • 1 1

  • Buspas

    Godne polecenia buspasy w Utrecht w niedalekiej Holandii.

    • 1 2

  • Spacerowa (1)

    Jeśli temat nie zostanie rozwiązany ze środków z KPO -to nigdy nie zostanie rozbudowana ani Spacerowa. Również ul. Świętokrzyska oraz słynna Zielona Droga. O ile pamiętam zjazd do obecnego Auchan ze Spacerowej miał być bezkolizyjny. Więc wykonanie tego usprawni przejazd. Kolejna rzecz to tunel pod Pachołkiem lub cztery pasy ul. Czyżewskiego. W innym przypadku nie ma szans usprawnić przejazd. Pamiętajmy gdańsk rozwija się tylko na południe ( takie uwarunkowania)

    • 2 1

    • Nie ma mozliwosci sfinansowania tego z KPO

      Możesz finansować tramwaje, buspasy, ogólnie infrastrukturę komunikacji miejskiej. Kombinacje typu niby budujemy tramwaj ale na serio to drogę 2x3 z tramwajem nie przechodzą już. Dlatego Nowa Warszawska powstała bez drogi. Dlatego GPW powstaje bez drogi. Dlatego Zielony Bulwar to nowa trasa tramwajowa - droga pójdzie do niewielkiej przebudowy, a i tak te koszty nie będą dofinansowane!

      • 0 0

  • proponuję buspasy na ulicach, przy których mieszkają włodarze miasta

    • 4 1

  • gdansk_ 100 lat planowania

    • 4 1

  • Chyba z 17 lat temu śp Antoni Szczyt w czasie przejazdu rowerowego obiecywał w Gdańsku, że będzie przebudowa Spacerowej i powstanie też ścieżka rowerowa. Obiecanki.

    • 1 0

  • Proponuje pier.... się w głowę z takim pomysłem. dzieci z przedszkola rozumiem ze zajmują sie planowaniem w tym przypadku?

    • 2 0

  • spacerowa do spacerów (1)

    tylko SKM do Osowej rozwiąże sprawę

    • 1 3

    • Przeciez jezdzi

      • 1 1

  • Przede wszystkim tunel pod Pachołkiem i inna konstrukcja węzła z wjazdem do Auchan. (3)

    To wszystko już dawno miało być! A za węzeł miał swego czasu płacić właściciel Geant i co? I nic. Zostało tak jak jest, czyli światła blokujące ruch i jednopoziomowe skrzyżowanie z dziurawą jezdnią. Cały Gdańsk w pigułce!

    • 6 2

    • Kto ma dac miliard na tunel (2)

      • 2 0

      • KPO

        Czytaj: UE

        • 0 0

      • jaki miliard? nie słyszałeś o inflacji?

        • 0 0

  • Boże co za nieudacznicy 2024r a dalej nie ma kładki pieszo rowerowej do dzielnicy z 30+ tyś mieszkancow (1)

    a oni marudza od 4 lat nad pasem dla autobusow/rowerow zamiast go zbudowac

    • 4 1

    • kasa misiu kasa

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane