• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Cztery lata prac nad buspasem na Spacerowej. "Walka o 15 minut"

Maciej Korolczuk
21 marca 2024, godz. 07:00 
Opinie (298)
Prace nad koncepcją buspasa na Spacerowej trwają już cztery lata. Wciąż czekamy na ich efekty. Prace nad koncepcją buspasa na Spacerowej trwają już cztery lata. Wciąż czekamy na ich efekty.

Przedłużają się prace nad powstaniem ostatecznej koncepcji buspasa w ciągu ul. SpacerowejMapka w Gdańsku. Pierwotnie miała być ona gotowa już w ubiegłym roku, ale przygotowany projekt nie został zaakceptowany. Zaproponowane rozwiązania nie skróciłyby bowiem w oczekiwany sposób przejazdu autobusów. - Prace są już na ukończeniu - mówią jednak urzędnicy.



W tym roku miną cztery lata odkąd urzędnicy odpowiadający za komunikację i zarządzanie ruchem w mieście na poważnie zajęli się powstaniem buspasa w ciągu ul. Spacerowej.

Pas dla komunikacji miejskiej miałby w znaczący sposób skrócić czas przejazdu autobusów między Osową a Oliwą, a w dłuższej perspektywie przyczynić się do mniejszych korków (szybszy przejazd autobusem byłby argumentem, by na tej trasie zrezygnować z jazdy własnym autem).

Pierwotnie przygotowano trzy koncepcje buspasa. Rok później pojawił się czwarty wariant. Miasto w 2022 roku ogłosiło przetarg na opracowanie wariantowej koncepcji dla buspasa na Spacerowej, by przekształcić ulicę, tworząc na niej nie tylko buspas ale też drogę rowerową między ul. Opacką a Węzłem Osowa. Miałyby mieć one prawie 6 km długości.

Cała inwestycja ze względu na wysokie koszty budowy dodatkowego pasa ma być etapowana.




  1. Pierwszy wariant zakłada przekrój 1x3, w tym środkowy pas ruchu będzie buspasem o zmiennym kierunku ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia.
  2. Drugi wariant wprowadzi przekrój 1x3, zewnętrzny pas ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia/nocy będzie buspasem.
  3. Trzeci wariant będzie dotyczył wprowadzenia buspasów w obu kierunkach.
  4. Ostatni, czwarty wariant nie uwzględnia budowy wydzielonej drogi rowerowej. Rowerzyści mieliby poruszać się po buspasie. Trasa rowerowa wskazana w wariantach I i II ma mieć postać wydzielonej drogi rowerowej lub pasów rowerowych.

  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.

W ramach opracowania koncepcji przedstawione mają być kosztorysy dla wszystkich wariantów, z podziałem na etapy realizacji. Prace projektowe miały zakończyć się już w ubiegłym roku, ale złapały opóźnienie.

- Prace nad opracowaniem koncepcji praktycznie już się zakończyły - informuje Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Efekty prac koncepcyjnych zostaną w najbliższym czasie zaprezentowane poszczególnym jednostkom i władzom miasta, po czym zapadnie decyzja o wyborze najkorzystniejszego wariantu.


Walka o 15 minut



Gdy dopytujemy urzędników jaki jest powód opóźnień nad przygotowaniem koncepcji, słyszymy, że wprowadzenie buspasa w zaproponowanym wariancie tylko w minimalnym stopniu skróciłoby czas przejazdu autobusów po ul. Spacerowej.

- Nie zaakceptowaliśmy pierwotnie przedstawionej koncepcji, ponieważ proponowane rozwiązania nie skracały w oczekiwany sposób czasu przejazdu autobusów. Stoimy na stanowisku, że efektem tego projektu powinno być ograniczenie czasu o minimum 15 minut w każdej z relacji - tłumaczy.

Rozkłady na żywo w twoim telefonie



Obecnie ul. Spacerową poruszają się autobusy trzech linii: 169, 171 i 179. Według rozkładu odcinek między Osową a Oliwą w porannym i popołudniowym szczycie autobusy pokonywać powinny w 18-20 min. W praktyce, gdy trasa jest zakorkowana, przejazd wydłuża się o kilkanaście, a czasem nawet kilkadziesiąt minut.

Miejsca

Opinie (298) 4 zablokowane

  • Zlikwidować wszystkie buspasy

    To lewacki wymysł z Zachodu. W Rosji nie ma buspasów i wszystkim normalnym ludziom się dobrze żyje

    • 3 3

  • Pomysł nienajgorszy, ale niech najpierw komunikacja miejska zacznie jeździć zgodnie z rozkładem, bez awarii i opóźnień już nawet na początku trasy.

    • 1 0

  • forsa money kasa szmal

    im dlużej na tym siedzą ( a nie siedzą za darmo ) tym dla nich lepiej, a ciągniony zysk większy

    już teraz, w dwa dni max, można by dodatkowo puścić autobusy ulicami Reja i Kościerską, zabraniając tego osobówkom.
    bez żadnych inwestycji, natychmiastowy efekt. ale po co? następne kilka wyborów można na tej degrengoladzie przebimbać.

    czasem mam wrażenie, że te "trUj miejskie trudnostki" (jeden bilet, spacerowa, szpara skm, tristar) to tylko Putin ( jednym dekretem) dał by radę, bo nasza złodziejokracja jest zbyt zajęta sama sobą, jak dziecko z Downem swymi genitaliami

    • 1 1

  • Cala Spacerowa musi byc poszerzona i do tego linia tramwajowa z Oliwy do Osowej (1)

    inaczej będzie źle...

    • 2 2

    • Tramwaj bez przystanków? Porąbało.? Masz PKM

      wykorzystać co jest.

      • 0 0

  • Zanim powstanie buspas wzdłuż Spacerowej

    warto zbudować kładkę pieszo-rowerową nad obwodnicą na przedłużeniu ulicy Koziorożca i ucywilizować drogę rowerową wzdłuż Spacerowej. To będzie kilkanaście razy tańsze niż projekty buspasa.

    • 15 1

  • Hans Zimmer

    Buspas, poszerzenie itp pomysły będą pięknie wyglądały na makiecie bo w praktyce po ich wprowadzeniu - zatamowany ruch będzie na wjeździe do Oliwy..spacerowa przejedziesz szybciej ale swoje wycierpisz w Oliwie której już nie poszerzysz.

    Trzeba stworzyć alternatywne drogi w lesie z których korzysta służba leśna i w nie zainwestować, skoro już są.. utrata w zieleni będzie ale bez tego się nie obejdzie..
    Przykre ale tak wygląda nasze Gdańskie życie.

    ps. Głosujcie na mnie w wyborach do sejmiku!
    Wasz Hanss Zimmer

    • 1 1

  • 2 pasy

    Skoro jest opcja zrobienia 2 buspasów, to dlaczego nie mogą to być po prostu dwa normalne, dodatkowe pasy? Skorzystaliby wszyscy.

    • 3 0

  • Jak zawsze polskie myslenie

    Zamiast robić wały na jakiś systemie biletowych wzięliby w końcu tramwaj na te Osakę pod PKP albo inną pętlę. A tu się ludzie sprzeczają czy pas z lewej czy z prawej co z rowerkami wypruć kamienice i pustostany na kwietnej, las wyciąć tory ułożyć wiadukt nad obwodnica w końcu ogarnąć. Jak nie to przez owaczarnie. Dołożenie buspasa regres nie rozwój

    • 4 0

  • 3 ronda

    Poranny korek cudownie rozładowuje się przy ul. Opackiej. Rondo przy zoo i Opackiej mogłoby załatwić temat bez wielkiej przebudowy. Przecież do tego wystarczy kilka litrów żółtej farby na próbę ;). Po południu korek kończy się przy Auchan, podobna sytuacja: rondo zamiast świateł.

    • 3 0

  • 18 lat temu zrobiono "pobocze" (1)

    Już się boję, co oni wymyślają. 18 lat temu Spacerowa była zamknięta kilka miesięcy, bo robiono pobocze, które w ogóle nic nie zmieniło i nie ułatwiło. Teraz sparaliżują na nowo cały ruch i zrobią twór, który znowu nic nie zmieni

    • 14 3

    • Tak, najlepiej nie szukajmy rozwiązań, tkwijmy w miejscu.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane