• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Cztery lata prac nad buspasem na Spacerowej. "Walka o 15 minut"

Maciej Korolczuk
21 marca 2024, godz. 07:00 
Opinie (298)
Prace nad koncepcją buspasa na Spacerowej trwają już cztery lata. Wciąż czekamy na ich efekty. Prace nad koncepcją buspasa na Spacerowej trwają już cztery lata. Wciąż czekamy na ich efekty.

Przedłużają się prace nad powstaniem ostatecznej koncepcji buspasa w ciągu ul. SpacerowejMapka w Gdańsku. Pierwotnie miała być ona gotowa już w ubiegłym roku, ale przygotowany projekt nie został zaakceptowany. Zaproponowane rozwiązania nie skróciłyby bowiem w oczekiwany sposób przejazdu autobusów. - Prace są już na ukończeniu - mówią jednak urzędnicy.



W tym roku miną cztery lata odkąd urzędnicy odpowiadający za komunikację i zarządzanie ruchem w mieście na poważnie zajęli się powstaniem buspasa w ciągu ul. Spacerowej.

Pas dla komunikacji miejskiej miałby w znaczący sposób skrócić czas przejazdu autobusów między Osową a Oliwą, a w dłuższej perspektywie przyczynić się do mniejszych korków (szybszy przejazd autobusem byłby argumentem, by na tej trasie zrezygnować z jazdy własnym autem).

Pierwotnie przygotowano trzy koncepcje buspasa. Rok później pojawił się czwarty wariant. Miasto w 2022 roku ogłosiło przetarg na opracowanie wariantowej koncepcji dla buspasa na Spacerowej, by przekształcić ulicę, tworząc na niej nie tylko buspas ale też drogę rowerową między ul. Opacką a Węzłem Osowa. Miałyby mieć one prawie 6 km długości.

Cała inwestycja ze względu na wysokie koszty budowy dodatkowego pasa ma być etapowana.




  1. Pierwszy wariant zakłada przekrój 1x3, w tym środkowy pas ruchu będzie buspasem o zmiennym kierunku ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia.
  2. Drugi wariant wprowadzi przekrój 1x3, zewnętrzny pas ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia/nocy będzie buspasem.
  3. Trzeci wariant będzie dotyczył wprowadzenia buspasów w obu kierunkach.
  4. Ostatni, czwarty wariant nie uwzględnia budowy wydzielonej drogi rowerowej. Rowerzyści mieliby poruszać się po buspasie. Trasa rowerowa wskazana w wariantach I i II ma mieć postać wydzielonej drogi rowerowej lub pasów rowerowych.

  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.

W ramach opracowania koncepcji przedstawione mają być kosztorysy dla wszystkich wariantów, z podziałem na etapy realizacji. Prace projektowe miały zakończyć się już w ubiegłym roku, ale złapały opóźnienie.

- Prace nad opracowaniem koncepcji praktycznie już się zakończyły - informuje Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Efekty prac koncepcyjnych zostaną w najbliższym czasie zaprezentowane poszczególnym jednostkom i władzom miasta, po czym zapadnie decyzja o wyborze najkorzystniejszego wariantu.


Walka o 15 minut



Gdy dopytujemy urzędników jaki jest powód opóźnień nad przygotowaniem koncepcji, słyszymy, że wprowadzenie buspasa w zaproponowanym wariancie tylko w minimalnym stopniu skróciłoby czas przejazdu autobusów po ul. Spacerowej.

- Nie zaakceptowaliśmy pierwotnie przedstawionej koncepcji, ponieważ proponowane rozwiązania nie skracały w oczekiwany sposób czasu przejazdu autobusów. Stoimy na stanowisku, że efektem tego projektu powinno być ograniczenie czasu o minimum 15 minut w każdej z relacji - tłumaczy.

Rozkłady na żywo w twoim telefonie



Obecnie ul. Spacerową poruszają się autobusy trzech linii: 169, 171 i 179. Według rozkładu odcinek między Osową a Oliwą w porannym i popołudniowym szczycie autobusy pokonywać powinny w 18-20 min. W praktyce, gdy trasa jest zakorkowana, przejazd wydłuża się o kilkanaście, a czasem nawet kilkadziesiąt minut.

Miejsca

Opinie (298) 4 zablokowane

  • Ale nadaktywność

    Przed wyborami to tyle prac w Osowej. Nowy chodnik, remonty dróg, domy sąsiedzkie a tak to zapomniana część miasta ale jak już tak obiecujecie to ja czekam. Spacerowa powinna wyglądać jak słowackiego z drogami rowerowymi i chodnikiem. Później wybudować tunel pod pachołkiem i żaden bus pas nie będzie potrzebny.

    • 25 1

  • Uważam że (1)

    Tak jak są uzdrowiska, tak Gdańsk powinien zostać skansenem z mocy uchwały. Żadnego betonu, samochodów ani takich tam. Zdrowo, ekologicznie konie, rowery i hulajnogi. Domy z bali, kryte strzechą. Bez ogrzewania.

    • 2 1

    • Oświetlenie tylko foczym łojem... Pod karą topora.

      • 1 0

  • Tylko tramwaj rozwiąże ten problem

    • 1 1

  • Uwaga. Chcą wycinać lasy pod Spacerową. Pod pozorem budowy buspasa.

    Uwaga, znowu kantują ludzi.

    • 0 2

  • Skrajnie poroniony pomysł. Spacerowa musi być przebudowana jako wjazd S6 do Gdańska.

    Od węzła Chwaszczyno przez Osowę i pod Pachołkiem (tunel) do skrzyżowania Grunwaldzkiej i Drogi Zielonej (która też musi być przedłużona do Czarnego Dworu. A to wszystko w układzie co najmniej 2x2. Wiem, że Gdańsk postanowił ukarać Osowę za oprotestowanie Nowej Kieleńskiej i od kilkunastu lat blokuje przebudowę Spacerowej. Ale może czas już skończyć tą wendettę?... Bus pas nie będzie potrzebny gdy Spacerowa stanie się ulicą na miarę potrzeb, a nie karą dla Osowian.

    • 1 0

  • A co dalej z budową tunelu pod Pachołkiem?

    W Gdańsku tylko deweloperzy się liczą. I rowerzyści.
    Ale na pewno nie kierowcy.

    • 2 0

  • Dlaczego w Gdańsku nikt nie patrzy przyszłościowo?

    W Osowej buduje się coraz więcej bloków więc będzie jeszcze więcej mieszkańców do tego majaland. Dlaczego nie pomyślą p tramwaju który ułatwił by komunikację z resztą miasta. W Warszawie można dojechać prawie wszędzie tramwajem potem tylko przesiadka w autobus żeby dojechać pod sam blok. Tam jakoś nie myślą nad samym projektem 4 lata

    • 0 0

  • Nie buspas...

    ...tylko po dodatkowym pasie w obie strony jak na Słowackiego

    • 0 0

  • Tylko dwa pasy w każdym kierunku. To jedyne dobre rozwiązanie.

    Korki na Spacerowej robią sami kierowcy, jadący z ostępami po 100 metrów. Wystarczy tylko 10-ciu takich asów i kilometr drogi jest wyłączony z ruchu. Proszę zwrócić uwagę, jak jedziecie, ilu takich kierowców jedzie w ten sposób a każdy następny w kolejce porusza się coraz wolniej i tak właśnie powstają korki. Gdyby były po dwa pasy, tak jak na Słowackiego to nie było by problemu. I co tu więcej planować. NIC, tylko brać się do roboty plus rondo w Oliwie.

    • 1 0

  • Ludziom nie podobały się klatki w bloku i postanowili wynieść się za miasto żeby mieć spokój i własny dom. Teraz my mieszkańcy Gdańska mamy płacić za ich niedogodności związane z dojazdem do pracy. Trzeba było o tym myślec wcześniej. Tęgiej głowy do tego nie trzeba żeby to przewidzieć. Gdańsk ma dosyć swoich problemów i niech zatroszczy się o swoich mieszkańców. Mieszkańcom okalających miasto osiedli można dać jedyne rozwiązanie dojazdu autobusem a nie kombinować na wszystkie strony i tworzyć budżety. W godzinach szczytu tylko busy na obecnym pasie, co kilka minut do Oliwy zwozić tuszę do pracy. Pas w stronę Osowej tylko dla busów wywożących ludzi do obwodnicy i stamtąd niech rozjeżdżają się na swoje osiedla. Dla mieszkańców Gdańska przejazd po Spacerowej o każdej porze w obie strony.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane