• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy Gdynia zapłaci za dodatkowe prace na torach kolejowych?

Maciej Naskręt
27 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Zerwany do podstawy fragment toru w Gdyni. Zerwany do podstawy fragment toru w Gdyni.

Wykonawca przebudowy linii dalekobieżnej w Trójmieście naprawia na stacji Gdynia Główna zobacz na mapie Gdyni torowisko, które modernizował ok. dwa lata temu. Powód? Nową infrastrukturę zalewała deszczówka z sąsiedniej ul. Morskiej, która należy do miasta. Czy samorząd zapłaci teraz za naprawę torów kolejowych?



Kilka dni temu na stacji Gdynia Główna wykonawca przebudowy linii dalekobieżnej w Trójmieście - konsorcjum firm Feroco i Torpol - rozebrał 200-metrowy, całkiem nowy odcinek torowiska kolejowego, który przylegał do ul. Morskiej. Z tego powodu zamknięty jest też połowicznie peron 5.

- Wspomniany fragment torowiska został przebudowany na początku robót przy linii dalekobieżnej w Trójmieście - w 2011 r. Zdjęte zostały nie tylko szyny i podkłady, ale także usunięto tłuczeń (kamień) - informuje nas pan Leszek, czytelnik Trojmiasto.pl.

Warto podkreślić, że przebudowa gdyńsko-sopockiego odcinka magistrali ma zakończyć się w marcu 2014 r. i trwa już od ponad 30 miesięcy. W tym czasie, oprócz wymiany torów i podtorza, zostały zmodernizowane wszystkie perony, przy których zatrzymują się pociągi dalekobieżne. Budowlańcy wyrównają je do wysokości 76 cm. Wybudowane także zostały zadaszenia peronów w Orłowie i Gdyni Głównej. Spółki za realizację inwestycji zażądały ok. 453 mln zł. Prace to element modernizacji linii E65 relacji Gdynia - Warszawa, która pochłonie z budżetu państwa ok. 11 mld zł.

Co jest zatem przyczyną kolejnych prac?

- Wykonawca nie mógł uzyskać odbioru technicznego dla tego toru, bowiem był sukcesywnie podmywany przez deszczówkę, która spływała z wyżej położonej ul. Morskiej na tory, zamiast do kanalizacji deszczowej. Doszło do uszkodzenia m.in. podtorza. Uznano, że nie mogą tam poruszać się pociągi, a podmyta infrastruktura musi być rozebrana i ponownie ułożona - wyjaśnia Ewa Symonowicz-Ginter, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.

Kto zawinił w sprawie torowiska w Gdyni?

Kolejarze przy okazji zapewniają, że do dodatkowych prac na linii nie dokładają żadnych pieniędzy. - Prace prowadzone są z ubezpieczenia, którym objęte są roboty budowlane na linii dalekobieżnej - podkreśla Ewa Symonowicz-Ginter.

Do kolejnych podmyć torowiska ma już jednak nie dochodzić. Niedawno drogowcy, po interwencji kolejarzy, wykonali niewielki murek betonowy, który ogranicza przepływ wód opadowych z ul. Morskiej. Woda nie przelewa się już na torowisko.

Wszystko wskazuje na to, że ubezpieczyciel kolejowej budowy wystąpi z roszczeniem do miasta Gdyni o zwrot kosztów prac dodatkowych. Co na to władze gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni, które opiekują się stanem dróg?

- Trudno mi się odnieść do tej konkretnej sprawy, ale również nasza infrastruktura jest objęta ubezpieczeniem odpowiedzialności cywilnej na wypadek, gdyby miała wyrządzić komukolwiek szkodę. Podejrzewam, że sprawa z torowiskiem kolejowym rozegra się na poziomie firm ubezpieczeniowych - mówi Maciej Karmoliński, zastępca dyrektora ZDiZ.

Miejsca

Opinie (70)

  • Niech wkońcu zapłaci za to odpowiedzialny za sytuację urzędnik.

    W 2011 roku wprowadzono odpowiednie regulacje prawne, tylko jak z nich korzystać jak w Urzędzie samo kolesiostwo. Gdyby w Urzędach nie było kolesiostwa zatrudniani byli by prawdziwi fachowcy i wtedy takich sytuacji by nie było.

    • 11 2

  • Gdynia

    Gdynia nie zapłaci, bo mamy potworne długi, a jeszcze na sylwestra szczurek musi się pokazać, bo "cała Polska, ba Cały Świat będzie jego oglądał i marzył o takim szczurku u siebie. Cha chacha.
    A że zalewa ulice i dworzec, to sam sobie radź mieszkańcu!

    • 8 2

  • pokazać to na Polsacie w Sylwestrową Noc !!

    • 8 1

  • a co będzie - jak oberwanie chmury ( zdarza sie czasem ! ) spowoduje

    przelanie sie wody ( deszczówki ) przez ten murek... i zalanie tegoż torowiska ???? !!
    cytat : " Kolejarze niebawem rozpoczną odtwarzanie toru. Przy ul. Morskiej pojawił się betonowy murek, który ma zabezpieczyć tory przed zalewaniem. " wynika z tego,że kolejarzom to "wisi" - bo znowu bedzie wina...... no ??? !! czyja ?? !

    • 2 1

  • Gdynia zapłaci? (1)

    Ja rozumiem ze Prezydent Szczurek okaze swoja dobroczynnosc i sam zapłaci.

    • 5 2

    • tak samo zapłaci Pan Prezydent W Szczurek jak zapłacił podatek

      ten pasożyt szefujący radzie nadzorczej w porcie gdańskim

      • 0 2

  • A co ze zbyt krótkim zadaszeniem peronów? Kto pozwolił na ten bubel?

    Dodatkowo , czekając na pociąg latem pod jednym z tych dziwolągów poczułem jak na głowę kapie mi deszcz. Nie dość ,że "nowe" to jeszcze dziurawe...

    • 9 0

  • przekęt, by wyciągnąć kasę z budżetu miasta

    prosiłbym obciążyć koszami napraw torowiska wymienione firmy prywatne, inspektorów budowy, kierowników budowy a nie ducha winnych obywateli.

    • 2 1

  • Po co 5 peronów? przecież teraz to max 2-3 pociagi na godzinę.

    Kiedyś to faktycznie były wszystkie perony zapchane a czasem po 2 pociągi/składy przeciwnie ustawione na jednym torze. Teraz to są pustki a z megafonów mimo postępu techniki płynie nadal bełkot i pogłos jak za "dawnych dobrych czasów"

    • 2 1

  • usmiechnij sie jestes w Gdyni!!

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane