• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy bezpłatna komunikacja miejska ma sens?

Maciej Korolczuk
26 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Podwyżka cen biletów, a może bezpłatna komunikacja miejska dla wszystkich? Jak rozwiązać problem drożyzny i wysokich kosztów utrzymania transportu publicznego? Podwyżka cen biletów, a może bezpłatna komunikacja miejska dla wszystkich? Jak rozwiązać problem drożyzny i wysokich kosztów utrzymania transportu publicznego?

Czy lekiem na korki i smog w mieście, a także rosnące koszty energii, paliw i gazu może być wprowadzenie bezpłatnej komunikacji miejskiej? A może transport publiczny, za który - tylko pozornie - nie trzeba płacić, przynosi więcej szkód niż korzyści?



Gdyby komunikacja miejska była bezpłatna:

Temat bezpłatnej komunikacji miejskiej wraca co jakiś czas jak bumerang. Ostatnio - za sprawą decyzji władz samorządowych, które na czas kilku tygodni umożliwiły darmowe przejazdy dla uchodźców wojennych z Ukrainy. Znów odezwały się głosy - dlaczego inni mogą nie płacić za przejazd autobusem lub tramwajem, a ja muszę?

Kamyczek ruszył lawinę.

Dlaczego bez biletów mogą jeździć dzieci i młodzież, a ja nie? Dlaczego biletów nie musi kupować poseł czy senator, a ja tak? Itd.

Przyjrzeliśmy się więc wszystkim za i przeciw takiemu rozwiązaniu.

Bez opłat w mniejszych i średnich miastach



Obecnie na bezpłatny transport publiczny decydują się w Polsce głównie mniejsze i średniej wielkości miasta. To m.in. Sochaczew, Lidzbark Warmiński, Ząbki, Piaseczno, Żory, Giżycko, Działdowo czy - na Pomorzu - Kościerzyna.

W mniejszych ośrodkach jest mniej linii, mniej pasażerów i mniejsze nakłady na komunikację. Lokalne władze umożliwiając mieszkańcom bezpłatne podróże motywują to najczęściej dbałością o środowisko, czystszym powietrzem i tam gdzie występują - redukcją korków.

Czasem, choć to już mniej oficjalna wersja, decyzja motywowana jest też lokalną walką... o wpływy z podatku PIT. Tworzy się w ten sposób swoiste perpetuum mobile: dodatkowy mieszkaniec to dodatkowe środki, które gmina może wydać na kolejne inwestycje m.in. na bezpłatny transport.  

Kilkanaście grup z prawem do bezpłatnych przejazdów



Nieco inaczej sprawa wygląda w dużych ośrodkach, takich jak Trójmiasto. Tutaj we wprowadzeniu bezpłatnej komunikacji może stanąć na przeszkodzie kilka ważnych czynników.

Jednym z nich jest już teraz długa lista osób uprawnionych do bezpłatnych przejazdów. Obejmuje ona - poza uczącymi się dziećmi i młodzieżą z Gdańską Kartą Mieszkańca - kilkanaście grup społecznych. Bez biletu autobusami i tramwajami po Gdańska mogą jeździć posłowie i senatorowie, inwalidzi wojenni i wojskowi oraz ich przewodnicy, honorowi obywatele miasta Gdańska, inwalidzi i osoby niepełnosprawne (z pierwszą grupą inwalidzką) i ich opiekunowie, osoby niewidome i ich przewodnicy, osoby po 70. roku życia, honorowi dawcy krwi, kontrolerzy biletów, pracownicy ZTM i przewoźników (w trakcie wykonywania czynności służbowych), osoby objęte programem "Duża Gdańska Rodzina" czy wolontariusze działający w ramach Gdańskiego Modelu Rozwoju Wolontariatu.

Według oficjalnych danych Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, w 2021 roku aż 34,5 proc. pasażerów korzystających z komunikacji jeździło na uldze 100 proc.

Wydatki na komunikację miejską w ostatnich latach ciągle rosną. Wydatki na komunikację miejską w ostatnich latach ciągle rosną.

Rosną koszty, maleją wpływy



Rezygnacji z biletów nie sprzyjają też rekordowe nakłady na komunikację. Koszty te stale rosną i miastom coraz trudniej jest spiąć budżet i lekką ręką zrezygnować z wpływów ze sprzedaży biletów.

M.in. z tego powodu władze trójmiejskich samorządów od lat są przeciwne wprowadzaniu bezpłatnej komunikacji. Za każdym razem, gdy temat wraca - za sprawą tej czy innej partii politycznej - włodarze próbują tłumaczyć, że to pomysł chybiony i w dłuższej perspektywie nie przyniesie oczekiwanych rezultatów.

Podpierają się przy tym twardymi danymi. Choćby sumą kosztów, jakie samorządy ponoszą przy organizacji transportu publicznego. I koszty te z roku na rok są coraz wyższe (także przez rekordową inflację, radykalny wzrost kosztów pracy, płacy minimalnej i średniej, koszty paliwa i gazu).

Np. w Gdańsku w tym roku kwota na pokrycie kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej przekroczyła już w skali roku 520 mln zł. Tak jak rosną koszty, tak systematycznie spada ich pokrycie z wpływów ze sprzedaży biletów. Obecnie to zaledwie czwarta część tych wydatków. Wprowadzenie bezpłatnej komunikacji rozwarłoby te "nożyce przychodów i wydatków" jeszcze bardziej.

Złotego środka nie ma. Aby dziura w budżecie była mniejsza, władze nie tylko Gdańska, ale też innych gmin w metropolii, zdecydowały się więc na podwyżki cen biletów. Przypomnijmy, że tylko w Gdańsku od 1 czerwca za jednorazowy bilet (75-minutowy) zapłacimy 4,80 zł. Nowy bilet zastąpi dotychczasowy bilet godzinny, który kosztował 4,40 zł, a wycofany zostanie bilet jednoprzejazdowy (obecnie za 3,80 zł).


Lewica: trzeba wycofać się z podwyżek



O wycofanie się z planowanej podwyżki cen biletów zaapelował ostatnio gdański okręg Partii Razem. Ogłoszono w tej sprawie start podpisów pod obywatelskim projektem uchwały znoszącym wyższe ceny biletów.

- Dostępna komunikacja powinna być podstawą funkcjonowania miasta, a wyłączając z niej interes osób niezamożnych, miasto pozwala na wykluczenie ekonomicznie - tłumaczy Julia Kisielewicz, przedstawicielka komitetu uchwałodawczego. - Tani i dostępny transport zbiorowy jest wart więcej, niż oszczędność w budżecie miasta, którą ma przynieść podwyżka cen biletów.
Podpisy są zbierane pod obywatelskim projektem uchwały znoszącej podwyżki cen biletów, jakie wejdą w życie 1 czerwca. Podpisy są zbierane pod obywatelskim projektem uchwały znoszącej podwyżki cen biletów, jakie wejdą w życie 1 czerwca.

Negatywne doświadczenia innych miast



W podjęciu decyzji o wprowadzeniu bezpłatnej komunikacji nie pomagają jednak doświadczenia z innych miast w Europie, które na ten krok zdecydowały się już kilka lat wcześniej.

Niedawno władze Tallina podsumowały kilkuletni program bezpłatnego transportu dla mieszkańców. Z badań magistratu estońskiej stolicy wynika, że odsetek mieszkańców odbywających swoje podróże własnym autem nie zmniejszył się. Spadła za to liczba pieszych i osób poruszających się na krótkich dystansach np. na rowerze (przesiedli się oni do darmowych autobusów).

Aby obsłużyć więcej pasażerów jednocześnie trzeba było zwiększyć możliwości przewozowe. Więcej połączeń sprawiło wzrost emisji CO2. Wbrew oczekiwaniom nie zmalały też korki w mieście.

Niemcy: Trzeba walczyć o pasażera



O tym, że o pasażera w komunikacji trzeba powalczyć - nie tylko pozornie bezpłatnymi przejazdami, bo przecież koszty przejazdu zostaną pokryte z naszych podatków, a to oznacza, że pieniędzy może zabraknąć na ulice, chodniki, ich oświetlenie czy edukację - zdają sobie sprawę także nasi zachodni sąsiedzi.

W życie wchodzi tam właśnie trzymiesięczny program umożliwiający podróżowanie wszystkimi środkami transportu miejskiego na terenie całego kraju za jedyne 9 euro miesięcznie. Rewolucyjny program ma być inwestycją w przyszłość niemieckiego społeczeństwa i zmienić nawyki transportowe jak największej liczby mieszkańców.

Sprzedaż promocyjnych biletów ma ruszyć 1 czerwca, a budżet państwa ma to kosztować ok. 2,5 mld euro (w przeliczeniu ok. 11,5 mld zł, dla porównania roczny koszt funkcjonowania programu 500 plus to ok. 41 mld zł).

Miejsca

Opinie (608) 4 zablokowane

  • "Spadła za to liczba pieszych i osób poruszających się na krótkich dystansach np. na rowerze"

    I to jest pożądany efekt, świadczący o tym, że usługa dotarła do grupy docelowej.

    Rower trzeba mieć i trzeba mieć na niego środki.
    Polecam nagradzany, włoski film, klasykę kinematografii światowej - "Złodzieje rowerów".

    • 2 1

  • Darmowa komunikacja nic nie zmieni zupełnie a zastapienie tramwajów autobusami i buspasami zmieni wiele

    Koszt budowy jednej lini tramwajowej jest 10razy wyzszy niż autobusowej z buspasem!! Dodatkowo bardzo awaryjnej i kosztownej w utrzymaniu.
    Powinno sie wprowadzic linie pospieszne i wiecej przystanków na żądanie w tramwaju to jest nie mozliwe do zrealizowania.

    • 3 3

  • nie ma nic za darmo (1)

    Coś będzie "darmowe" to zabiorą to w podatkach.
    Nie ma nic za darmo, politycy żyją z waszych pieniędzy pamiętajcie o tym!
    Trzeba ich z tego rolizczyć

    • 6 0

    • rzadzacy zyja z naszych podatkow i maja wszystko za darmo co wy na to

      a wy mowicie ze niema nic za darmo,a jednak jest za,,, darmo,,, a wy jak zepsuta plyta cagle powtarzacie,,, nie ma nic za darmo,,, to my podatnicy za wszystko placimy za politykow za biletomaty i inne automaty za kontrolerow i jeszcze musimy placic za bilety to jest nie sprawiedliwe nauczyli sie okradac ludzi i jeszcze chca zeby czlowiek dalej dawal sie okradac, co za beszczelne chamy i zlodzieje.

      • 0 0

  • Darmowa dla posiadaczy Karty Mieszkańca.

    Komunikacja powinna być darmowa dla każdego posiadacza Karty Mieszkańca, nie tylko dla młodzieży.

    • 9 0

  • Bezpłatna komunikacja dla właścicieli samochodów (2)

    Bezpłatna komunikacja miejska powinna być dla właścicieli samochodów, dzięki czemu zmniejszą się korki i zanieczyszczenie. Nie ma zaś powodu aby z bezpłatnych przejazdów korzystali ludzie, którzy i tak wybraliby ten środek transportu. Tak więc skoro bezpłatne przejazdy mają ograniczyć emisję spalin, czy zmniejszyć ruch uliczny, to wprowadźmy darmowe przejazdy tylko posiadaczom aut i ich rodzinom. Nie sądzę aby większość kierowców z tego skorzystała, bo samochodem zwykle jedzie się wygodniej i szybciej,na co za tym idzie koszt nie będzie aż tak duży, jak w przypadku ludzi, którzy auta nie mają, więc nie mają alternatywy.

    • 0 9

    • dawno większej bzdury nie czytałem! (1)

      • 1 0

      • A co w tym jest bzdurnego ?

        • 0 1

  • Nie ma czegoś takiego jak "bezpłatna" (1)

    Tym kosztem zawsze docelowo będą obciążeni podatnicy. Pora na rzetelną wiedzę i naukę finansów i innych związanych z tym elementów.
    Uważam,że należy zrezygnować ze zwolnienia z opłat za przejazdy młodzież itp., jest ulga i ta powinna być stosowana.

    • 5 2

    • A dlaczego ma być zwolniona tylko dzieci i młodzież (sam mam dzieci)

      My normalnie pracujący musimy płacić za wszystko i wszystkich (nawet obcych) w podatkach i bezpośrednio tak się nie da na dłuższą metę. Może warto dać przywileje średniej klasie

      • 1 0

  • W niektórych krajach darmowa komunikacja dla starszych

    jest tylko w godzinach 8-16 co pozwala dodatkowo rozładować ścisk w autobusach. Poza tymi godzinami podróżują głównie osoby udające się do lub z pracy.

    • 4 2

  • Totalny bezsens

    Ten projekt z podwyżką biletów totanie bez sensu,to ja teraz jadąc 3 przystanki muszę kupić bilet za 5 zlotych za niecale 10 min jazdy!!!! Bo chcą zlikwidowac jednorazowe bilety!!! Miesięcznego mi się nie oplaca bo mam dużo wolnego, w takim razie wole samochodem.A niby mieli zachecać żeby autami nie jeździć do pracy wlasnie widzę, na mini wiaty z których lała cala Polska piniążki były!!! A wczoraj je naprawiali koszt razy 2 coś czuję ze Pani. Dulkiewicz poleci przy nastepnych wyborach, w Gdańsku źle się dzieje.

    • 7 1

  • A może jak

    w dawnej NRD. Darmowy przejazd mieli zatrudnieni .

    • 4 1

  • Nie ma nic za darmo!

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane