- 1 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (225 opinii)
- 2 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (765 opinii)
- 3 Hałas stoczniowych imprezowni nieco zelżał (123 opinie)
- 4 Kultowa "Górka" i widok na morze (123 opinie)
- 5 Pamiątka z wakacji jak wyrzut sumienia (55 opinii)
- 6 Na spacer po Trójmieście z przewodnikiem (20 opinii)
Czy elektryfikacja Kolei Metropolitalnej jest niezbędna? Będą problemy jak z SKM?
Za rok powinny wyjechać pierwsze składy na nową linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Władze samorządu wojewódzkiego już jednak myślą o dalszym rozwoju linii - budowie sieci trakcyjnej. Czy słusznie? Sprawdziliśmy argumenty za i przeciw.
Inwestycja wciąż jest bardziej w głowach kolejarzy i władz samorządu, niż na papierze w postaci projektu, stąd warto się zastanowić, czy elektryfikacja w ogóle jest nam potrzebna. Czy oczekiwania ze strony wielu mieszkańców nie są nieco na wyrost, tym bardziej, że część osób, nawet tych związanych z PKM-ką, wieszczy zelektryfikowanej linii problemy podobne, z jakimi obecnie boryka się serwująca nam regularne awarie linia SKM?
Wada: elektrowozy gorsze od spalinówek dla środowiska
W szufladach siedziby spółki PKM, która jest odpowiedzialna za obecną budowę 18-kilometrowej linii, znajduje się ekspertyza unijnych urzędników z JASPERS (Joint Assistance to Support Projects In European Regions, czyli Wspólna Pomoc we Wspieraniu Projektów dla Europejskich Regionów) na temat różnic między koleją spalinową, a elektryczną między Wrzeszczem a Osową.
Ekspertyza ocenia krytycznie wprowadzenie elektryfikacji na budowie wspomnianej linii. Wyjściem do tego typu założenia jest m.in. fakt, że na terenie Polski energię elektryczną pozyskuje się głównie z węgla. Uzyskanie z niego energii i spożytkowanie w elektrowozie powoduje większe szkody dla środowiska, niż przejazd spalinowozu w tym samym czasie i na tym samym odcinku.
Stąd też już w fazie przygotowań do budowy PKM projekt budowlany elektryfikacji trafił razem z ekspertyzą do wspomnianej szuflady.
Zobacz dzień otwarty na budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w dzielnicy Strzyża.
Obecnie kolejarze szacują, że kilometr elektryfikacji jednotorowej linii kolejowej może kosztować od 500 tys. do 1 mln zł. Stąd koszt rozbudowy infrastruktury tylko na linii PKM zamknąłby się w kwocie ok. 40 mln zł. Na linii PKP PLK, która jest jednotorowa (pomijając stacje) szacuje się, że łączny koszt budowy sieci trakcyjnej z Gdyni do Kościerzyny pochłonąłby 70-80 mln zł.
Łączny koszt obu wspomnianych inwestycji na obu liniach wyniósłby tyle, co sama modernizacja torowiska z ubiegłego roku właśnie linii między Gdynią a Kościerzyną. W tej cenie można nabyć także kolejnych 10 składów spalinowych od Pesy.
Przebieg linii PKM w Gdańsku.
Sieć trakcyjna to jeden z najbardziej awaryjnych elementów infrastruktury kolejowej. Regularnie przekonuje się o tym kilkanaście tysięcy pasażerów PKP SKM w Trójmieście. Awarie tej infrastruktury występują przynajmniej raz w miesiącu letnim i do kilku razy w okresie zimowym.
Sytuację zawdzięczamy bliskiemu położeniu morza. Eksperci kolejowi twierdzą, że sieć trakcyjna na terenach wilgotnych i wietrznych jest kilkakrotnie bardziej narażona na uszkodzenia - zerwania niż w pozostałych regionach.
Zarządca linii kolejowej musi także wyposażyć się w sprzęt naprawczy sieci trakcyjnej i zatrudnić ekipę, która będzie umiała z niego korzystać. Można też zlecać firmom naprawy sieci, ale w obu tych przypadkach pasażerowie będą de facto płacić więcej.
Elektryfikacja linii to kilometry drutu i setki bramownic lub słupów. Czy w takiej scenerii można się zakochać? Niekoniecznie. Przykład z linii relacji Gdańsk - Gdynia pokazuje, że wolimy zasłonić linię kolejową zielenią.
Budowana linia PKM będzie kolejową trasą z pięknymi widokami - m.in. na zbiornik Jasień, Niedźwiednik, Wrzeszcz i Strzyżę. Jeśli wstawimy tam słupy i bramownice ten niepowtarzalny widok zostanie zaburzony.
Zaleta: m.in. pociągi dalekobieżne przed lotniskiem
Elektryfikacja linii zapewnia jednak sprawne połączenia. Pociągi z napędem elektrycznym rozpędzają się szybciej niż podobne składy wyposażone w silnik spalinowy. Osiągają też większe prędkości.
Ważną sprawą jest także moc uzyskiwana przez lokomotywy. Moc silnika spalinowego jest ograniczona konstrukcją silnika i dlatego lokomotywy spalinowej nie można przeciążać. Silniki trakcyjne lokomotywy elektrycznej są przeciążane chwilowo - mogą wtedy ruszyć z cięższym składem niż pojazd spalinowy.
Drut z napięciem 3kV na linii PKM i z Gdyni do Kościerzyny może okazać się niezbędny, gdy pomarzymy o usprawnieniu transportu kolejowego między krajowymi lotniskami i będziemy chcieli użyć przy tym m.in. choćby nawet pociągów Pendolino (należałoby wcześniej wydłużyć peron przy lotnisku). Spółka PKP Intercity nie będzie miała problemu ze skierowaniem nowych składów na szlak.
Zaleta: niskie koszty eksploatacji pociągów elektrycznych
Warto też pamiętać, że koszty eksploatacyjne spalinowozu są także większe, niż lokomotywy elektrycznej, poza tym żywotność lokomotywy spalinowej ze względu na szybsze zużywanie się silnika spalinowego jest krótsza od żywotności lokomotywy elektrycznej. Różnica może wynosić nawet 30 proc.
Lokomotywa elektryczna może ponadto odbierać nieograniczoną ilość energii elektrycznej z sieci trakcyjnej, stąd czas pracy elektrowozu jest teoretycznie nieograniczony. Czas pracy lokomotywy spalinowej wyznacza natomiast po prostu zapas paliwa.
Miejsca
Opinie (253) 4 zablokowane
-
2014-09-10 08:08
Jacy jesteśmy ?
I tak oto dyskusja o wyższości Wielkiejnocy na Bożym Narodzeniem się toczy mimo świeckiego Państwa.
- 6 0
-
2014-09-10 08:10
Temat z pupy
Spalinowe koleje aglomeracyjne? Nie kombinujcie tylko elektryfikujcie.
- 9 0
-
2014-09-10 08:21
Na obrazkach:
38: Stacja Gdańsk - Kiełpinek - 4 przewody nad torami
43: Stacja Gdańsk - Strzyża - 2 przewody nad torami
Na pozostałych stacjach nie ma przewodów trakcyjnych.
Kolej odcinkami zelektryfikowana.
Były jakieś założenia do projektu?- 5 0
-
2014-09-10 08:28
po co wogole ta dyskusja?
trzeba napisac byle jaki artykul aby wypelnic strone internetowa i pokazac szefowi, ze sie pracuje. a na koniec miesiaca ma byc pensja.
Pensja powinna byc wyplacana w zaleznosci od jakosc i przydatnosci artykulu.- 7 0
-
2014-09-10 08:30
czemu nie zostal zakupiony pociag hybrydowy? tak jak autobusy miejskie!
- 4 2
-
2014-09-10 08:30
No w końcu ktoś poszedł po rozum w głowie. ..
Prąd jest czystszy, gdy jest pozyskiwany ekologicznie, tzn z wiatru, rzeki i o zgrozo z atomu. Wtedy wszystko może być na prąd. Ale gdy jest pozyskiwany przede wszystkim z węgla brunatnego, to tylko za pojazdem nie widać spalin. Radzę pseudoekologom wspinaczkę na komin elektrociepłowni w Gdańsku i zaciągnięcie się tym ekologicznym prądem, dla amatorów mocniejszych wrażeń polecam Bełchatów, Konin czy Turoszów. Te elektryczne auta, to są fajne jak jest ich kilka, jak będą ich miliony, to za jedną kilowatogodzinę zaplacimy tyle co dziś za litr benzyny. Skonczy się kawkowanie i pitupitu na takich forach.
- 5 8
-
2014-09-10 08:31
Parowozy puścic. (2)
Ale tylko na Polski węgiel....będzie to patriotyczne posunięcie.
- 6 1
-
2014-09-10 09:08
będzie wungiel będzie wojna. bo przed wojna tez był.
- 5 0
-
2014-09-10 12:39
parowozem piękny rejs
- 2 0
-
2014-09-10 08:34
BEZEDURA
Pendolino przed lotniskiem ? To on będzie od razu startował do lotu ? No bo gdzie wyhamuje z 250 km/h ? Złomiarze po lasach - a tam jest większość PKM - będą mieli używanie .
- 3 0
-
2014-09-10 08:37
A szwajcarskie szlaki kolejowe?
Wszystkie zelektryfikowane, sieć elektryczna klasyczna ze słupami, za oknami cudne widoki i jakoś to się komponuje. Czy na szlaku PKM będą niebiańskie widoki i z tego powodu trochę słupów i druty zeszpecą wszystko?
- 21 0
-
2014-09-10 08:38
Elektryfikacja PKM
Czy chcecie znowu usłyszeć :"sorry taki mamy klimat"?
Przyjdzie zima, spadnie deszcz lub utworzy się szadź przy niskiej temperaturze ,sieć zostanie oblodzona i co? d**a,PKM stoi!Spalinowy jest droższy w eksploatacji ale jeździ w każdych warunkach pogodowych.- 4 9
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.