• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy gdańszczanie się przesiądą?

Michał Brancewicz
14 października 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Czy kierowcy zrozumieją decyzje władz miasta i zmienią swoje nawyki? Czy kierowcy zrozumieją decyzje władz miasta i zmienią swoje nawyki?

Gdańscy urzędnicy chcąc zmienić przyzwyczajenia obywateli i postanowili podwyższyć do maksimum stawki za parkowanie w centrum miasta. Ma to zmusić mieszkańców do rezygnacji z auta na rzecz autobusu. Na zachętę od 1 października staniały po raz kolejny bilety okresowe i miesięczne.



Obie uchwały dotyczące podwyżki i obniżki podjęte zostały już w czerwcu br. O ile pomysł obniżenia cen biletów może zwiększyć ilość osób korzystających ze środków komunikacji miejskiej, o tyle maksymalne podniesienie stawek za parkowanie nie wydaje się mieć na to bezpośredniego wpływu.

Gdańsk jako trzecie miasto w Polsce po Warszawie i Poznaniu wprowadzi maksymalne stawki za parkowanie. Od poniedziałku 20 października ceny wzrosną do górnej granicy, na jaką pozwala rozporządzenie ministra. Pierwsza godzina 3 zł (zamiast 2), druga godzina 3,60 zł (było 2,20), trzecia 4,30 (z 2,30 obecnie), czwarta i każda kolejna tyle samo, co pierwsza.

Nowe ceny mają spowodować również większą rotację na parkingach w centrum. Obecnie Gdańsk dysponuje 1,3 tys. płatnych miejsc parkingowych.

Wielkim orędownikiem takich zmian jest Maciej Lisicki. Zastępca prezydenta Gdańska w sposób jeszcze bardziej radykalny zwiększyłby opłaty za parkowanie, gdyż według niego nawet nowa cena nie okaże się zaporowa i niewiele zmniejszy ruch w centrum.

- Już kilka lat temu w Poznaniu wprowadzono opłatę 5 zł za parkowanie, to pomogło zachować równowagę w centrum miasta - mówi Maciej Lisicki. - Niestety w momencie gdy władze Poznania musiały obniżyć te stawki do maksymalnych obecnie możliwych, to miejsca parkingowe z powrotem się zapełniły.

Niższe ceny biletów mają ułatwić gdańszczanom decyzję o zmianie nawyków przemieszczania się po mieście. Bilet sieciowy na autobusy i tramwaje, ważny we wszystkie dni tygodnia, kosztuje obecnie 98 zł. Jego cena obniżyła się zatem o 12 zł.

Staniały także bilety 30 dniowe i miesięczne ważne we wszystkie dni tygodnia.

Równolegle miasto prowadzi też przygotowania do budowy kilku parkingów podziemnych na około 1,6 tys. aut w oparciu o system BOT Build - Operate - Transfer. Oznacza to, że zbudują je prywatni właściciele podpisujący z miastem koncesje na 50 lat. W tym czasie będą obsługiwać obiekty i czerpać z nich korzyści ustalając stawki za parkowanie.

Podziemne hale powinny powstać w przeciągu trzech lat. Nie sposób nie zauważyć sprzeczności w takim postępowaniu władz Gdańska. Z jednej strony chcą one zniechęcić obywateli do poruszania się samochodami po centrum, z drugiej szykują dla nich w tych miejscach parkingi.

Opinie (231) 3 zablokowane

  • do Mad Max (1)

    nie obrażaj zdrowej i normalnej tkanki naszego społeczeństwa !!!

    Twój język nienawiści i nietolerancji jest typowym przejawem zachowania PISowskich kierowców !!!

    mam nadzieję, że nasza LIBERALNA partia wprowadzi wkrótce Wam, PISowscy miłośnicy samochodów, nowy podatek - podatek oponowy - od każdej opony samochodu będziecie płacić co najmniej 500 PLN miesięcznie !!!

    Niech Żyje UM w Gdańsku !!! Niech Żyje !!!

    • 0 0

    • co, prawda w oczy kole, dobrze, że w PO

      nie wprowadzą oponowego, bo byście się nie wypłacili grubasy:)))

      zdrowa normalna tkanka to na pewno nie ty i twoi koledzy z rady miasta. ta tkanka ma raka i co raz więcej osób to widzi.

      na obrone nie masz nic, to co piszesz, to jest pic!!!

      p.s. skąd wywnioskowałaś, tkanko ty moja, że jestem zwolennikiem pis'u. ja jestem zwolennikiem zwalczania chorego postępowania, które w gdańskiej RM praktykuje PO.

      • 0 0

  • A ja jeżdżę SKM, lekki tłok może i jest, ale korki mam tam gdzie słońce nie dosięga :D

    • 0 0

  • ten pomysł jest lepszy niż Moda na sukces

    pogratulować, a podobno blondynki jedynie na to stać-panom urzędnikom proponuję w godz. popołudniowych przesiąść się na autobus lini 148 z Żabianki (tzw. deszczowy),dodatkowa atrakcja która umożliwia jazdę w deszczu na okrągło- może by ten wynalazek ciut młodszy od epoki kamienia łupanego opatentować??? albo wsadzić Was na jeden kurs z kwiatem oiedlowej włóczęgi- reklamującej brud i woń której pozazdrości nawet wysypisko Szadułki że o słownictwie nie wspomnę....
    a póki co czekam na te znaczące podwyżki biletów metropolitalnych, bo one też dotyczą tramwajów i autobusów - pozdrawiając PO-osłów, wierna komunikacji lokalnej

    • 0 0

  • LOL (1)

    'Gdańsk jako trzecie miasto w Polsce po Warszawie i Poznaniu' a gdzie ŁÓDŹ, WROCŁAW, KRAKÓW...?

    • 0 0

    • Jestem DEBILEM

      • 0 0

  • Wolę zapłacić 10 zł za parking, niż dostać w mordę w tramwaju od kooś, kto może jest nosicielem TRYPLA.

    • 0 0

  • Ja też wolę płacić za parkingi, niż

    godzić sie na to, żeby moje dziecko było uczone bez mojej zgody niecenzuralnych słów przez margines społeczny- właśnie w tramwaju. /wykluczam ludzi "normalnych", których na całe szczęscie jest wiecej. Bród, smród i stres, żeby ktoś czasem nie zechciał komuś strzelić w pysk - za nic.

    • 0 0

  • Lisicki ...arogancie!

    Przejedz sie miejskim lub prywatnym (planeta) autobusem z Osowy do Gdanska 5 razy w tygdoniu i pozniej sie zastanow nad swoimi debilnymi pomyslami.

    A Twoj szef Adamowicz dalej sie nie wytlumaczyl jak zaginela umowa o poszerzeniu Spacerowej, dlaczego Geant nie zbudowal ronda...jestescie tacy sami...zero honoru.

    Kiedys moze zrozumiesz ze buta, lekcewazeniem i olewczym stosunkiem do mieszkancow (ktorym, jak widac po ilosci komentarzy ZALEZY) daleko nie zajedziesz.

    Oby to bylo szybko.

    • 0 0

  • hmm...

    Jak zrezygnuję z auta to dojadę tylko skm do pracy a te bilety nie staniały i dlatego dalej będę jeździć moim autkiem =)

    • 0 0

  • można się przesiąść na rower - polecam

    Zamknąć śródmieście dla samochodów. Zrobić strefę zamkniętą i wpuszczać tylko rowery, skutery, taksówki i autobusy. Udostępnić za kasę rowery do przemieszczania się np. po Starówce. Ale:
    1. nie ma dróg rowerowych w Śródmieściu, trochę mało;
    2. nie ma miejsc parkingowych dla rowerów;
    3. Czy dzieci nie mogłyby dojeżdżać do szkoły rowerem?

    • 0 0

  • ;>

    Jak dla mnie to śmieszne... Po pierwsze, komunikacja miejska będzie przepełniona, straszny tłok... czy do tego chcą doprowadzić? Komunikacja miejska nie ominie korków jednak jak jeździ się samochodem to zna się jakieś skróty... Już nie mają co wymyślać... Brawo ;/ Chyba, że rowery, jak w Niemczech i w Holandii, ale Polacy są na to za leniwi, niestety.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane