- 1 "Mężczyzna z wężem" zatrzymany (91 opinii)
- 2 Znamy przyczynę wypadku na Wielkopolskiej (95 opinii)
- 3 Wypadek w Gdyni. Potrącono trzy osoby (361 opinii)
- 4 Biegli zbadali list Grzegorza B. (173 opinie)
- 5 Osiedle zamiast KFC w Sopocie (301 opinii)
- 6 Paragon grozy za kurs taksówką (479 opinii)
Tysiące ton soli na zimowe utrzymanie dróg w Trójmieście
Sól - by stopić i by nie powstał lód, piasek - by się nie ślizgać. Tak w skrócie można streścić zimowe utrzymanie chodników i dróg w Gdyni, Gdańsku i Sopocie. Oczywiście dodać do tego należy pługi na drogach i działania, jakie powinni podejmować zarządcy nieruchomości, którzy walcząc ze skutkami zimy, odgarniają śnieg z chodników. W użyciu najwięcej jest soli. W ubiegłym sezonie zużyto jej ponad 12,5 tys. ton w całym Trójmieście.
Czytelnicy Raportu z Trójmiasta regularnie informują o trudnościach w poruszaniu się po mieście
Sopocka na serpentynach zalecam jechać na dwójce (14 opinii)
Co sypiemy na drogi?
To, co ląduje na trójmiejskich drogach, by uczynić je bardziej dostępnymi zimą, kiedy spadnie śnieg i chwyci mróz, to:
- chlorek sodu, czyli sól drogowa
- kruszywo, czyli piasek
- mieszanka soli i piasku
Był też pomysł sypania na chodniki fusów od kawy. Taki eksperyment przeprowadziła Gdynia w 2021 r., idąc za przykładem Krakowa. Miało to zminimalizować skutki uboczne używania soli drogowej. Okazało się, że fusy po kawie również mogą być szkodliwe.
![Gdynia użyje fusów z kawy do posypywania chodników](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/2842/150x100/2842513__c_165_106_738_533__kr.webp)
Warto pamiętać, że sól i kruszywo zostały dopuszczone Rozporządzeniem Ministra Środowiska z 27.10.2005 r. jako te materiały, których można używać na drogach publicznych, ulicach i placach w czasie zimy. Zarządcy podkreślają, że materiały używane do posypywania dróg i chodników mają odpowiednie atesty.
Jak to działa?
Argumentem numer jeden w stosowaniu soli drogowej jest jej skuteczność i bezpieczeństwo dla użytkowników dróg i chodników, niezależnie od skutków ubocznych.
- Stosowanie soli drogowej jest działaniem skutecznym, pozwala bowiem na szybkie rozpuszczenie warstwy lodu pokrywającej nawierzchnię, co przy zastosowaniu wyłącznie odpłużania nie da tych samych rezultatów. Natomiast kruszywo jest materiałem, który pozwala na uszorstnienie nawierzchni, celem uzyskania możliwości poruszania się po nich nawet podczas występującej pokrywy śnieżnej - wyjaśnia Patryk Rosiński z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni..
- Na jezdniach dróg w utrzymaniu Działu Letniego i Zimowego Utrzymania Dróg przy usuwaniu skutków zimy dominującym, stosowanym środkiem chemicznym jest chlorek sodu NaCl - czyli sól drogowa, w zależności od potrzeb nawilżona solanką o stężeniu ok. 23 proc. A w sytuacjach tego wymagających, jak opady śniegu w trakcie silnych mrozów, spadek temperatury poniżej -10 st. C - mieszanina chlorku sodu NaCl z piaskiem o odpowiednim uziarnieniu w stosunku 1:1 - wyjaśnia Magdalena Wojtkiewicz z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Podobnie jest w Sopocie.
- Materiału używamy w zależności od warunków atmosferycznych, jeśli jest gołoledź, by poprawić przyczepność, używamy szorstkiego materiału, czyli piasku. Jeśli zaś powodem działania jest świeży śnieg, z uwagi na właściwości, używana jest przede wszystkim sól, ponieważ rozpuszcza - informuje Anna Dyksińska, rzeczniczka Zarządu Dróg i Zieleni w Sopocie.
Minimalizacja skutków ubocznych
Zarządcy odpowiedzialni za zimowe utrzymanie dróg zapewniają, że podejmują działania minimalizujące negatywny wpływ używania soli i piasku na środowisko. W Gdańsku, by chronić tereny zielone narażone na działanie soli, zostają one zabezpieczone osłonami, ograniczającymi kontakt roślin z wodą czy błotem pośniegowym zawierającymi sól. W Sopocie używane są osłony na krzewy i młode drzewa. Ilość używania soli i mieszanek jest uzależniona od warunków atmosferycznych.
- Staramy się minimalizować zużycie soli drogowej, która może negatywnie wpływać na środowisko naturalne oraz elementy infrastruktury czy obuwie poprzez racjonalnie wykonywane prace i bieżącą kontrolę zastosowanych technologii. Piasek nie jest szkodliwy dla środowiska, powoduje jednak duże zanieczyszczenie całego pasa drogowego, zapycha studzienki kanalizacji deszczowej, brudzi samochody, odzież wierzchnią - mówi Wojktiewicz.
Tysiące ton soli na sezon
Nie wszyscy użytkownicy dróg i chodników dostrzegają działania służb w walce ze skutkami zimy. Dotyczy to także zarządców nieruchomości czy osiedli, którym mieszkańcy wytykają zaniedbania. Z drugiej jednak strony, jeśli spojrzymy na liczby mówiące o ilości wykorzystywanego materiału na sezon, możemy się zdziwić.
Ilość soli wykorzystanej w sezonie 2022/2023:
Gdynia - 4,5 tys. ton soli drogowej
Gdańsk - 7,5 tys. ton soli drogowej
Sopot - 608 ton soli drogowej
Gorzej z chodnikami, lepiej na drogach
Nieprzyjemne skutki zimy na drogach i chodnikach bardziej odczuwają piesi niż kierowcy. Nieodgarnięty albo ledwie odgarnięty śnieg, błoto i zaspy to częsty widok i przeszkody, z jakimi mierzą się piesi. Na głównych traktach komunikacyjnych i drogach dojazdowych tego problemu raczej nie ma.
Obowiązek usuwania śniegu z ciągów komunikacyjnych spoczywa na właścicielach lub administratorach nieruchomości, przy których te chodniki leżą. Ci, którzy zostawiają zalegający śnieg na ciągach pieszych, muszą się natomiast liczyć z mandatem. Warto też pamiętać, że uprzątnięty śnieg nie może utrudniać ruchu pieszym. Nie wolno zrzucać go na jezdnię, bo za to też grozi mandat.
Miejsca
Opinie (286) 6 zablokowanych
-
2023-12-04 18:31
Gdańsk
To miasto teoretyczne
- 4 1
-
2023-12-04 19:27
A wystarczyłoby zamiast chlorku sodu wysypać chlorek magnezu tak jak to robią w cywilizowanych krajach.
Chlorek magnezu nie brudzi, nie jest tak agresywny dla roślin, nie uszkadza butów, nie pozostawia błota pośniegowego! Sprawdźcie jak to robią sąsiedzi na zachodzie.
- 3 1
-
2023-12-04 19:45
Chlorek magnezu:
rozpuszcza śnieg i lód, usuwa błoto pośniegowe,
nie degraduje roślin i trawników,
wchłania wodę zapobiegając jej ponownemu zamarzaniu,
nie odbarwia i nie powoduje erozji nawierzchni,
chroni środowisko naturalne i otoczenie człowieka,
jest całkowicie bezpieczny dla obuwia, karoserii i psich łap,
przejawia działanie grzybobójcze i bakteriobójcze,
działa nawet w bardzo niskich temperaturach gwarantowany efekt do - 32, podczas gdy sól drogowa działa skutecznie tylko do -6- 1 1
-
2023-12-04 20:07
Lać szambo na bruk
- 2 1
-
2023-12-04 20:49
Precz z tą okropną solą
Chyba wolę jak drogowcy są zaskoczeni niż taplać się w tej brudnej breji całą zimę a potem całą wiosnę oglądać jak ruda bierze
- 3 1
-
2023-12-04 21:37
Male osiedla - zima
Sypanie sola uliczek na małych osiedlach gdzie i tak się jeździ wolno to strata czasu i pieniędzy nie mówiąc o ekologii. Gdzies ta sol spłynie. Może lepiej tylko odśnieżyć i po problemie. Nikt na osiedlach nie musi jechać 50-60 wystarczy 20 km ma godz. Bo i tak zaraz następne skrzyżowanie.
- 0 1
-
2023-12-04 21:43
Trzeba myśleć
Najłatwiej wywalić na ulicę i chodniki tysiące ton soli a gdzie szacunek dla środowiska i ekologia. To jest kryminał, w cywilizowanym świecie są już inne rozwiązania. Gdzie postępowy Gdansk. Pani prezydent obudź się.
- 2 1
-
2023-12-04 22:01
Zamiast silić i zanieczyszczać solą środowisko,
lepiej było by gdyby każdy chwycił za szufle do odśnieżania i trochę nią popracował.
- 0 1
-
2023-12-05 00:42
mi to wisi
- 0 0
-
2023-12-05 04:23
Ja
To w czynie społecznym mieszkańcy, brać łopaty i odśnieżać. Ciekawe ilu chętnych sie znajdzie.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.