• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy nowe osiedla na terenach poprzemysłowych zakończą exodus z Trójmiasta?

6 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Młode Miasto w Gdańsku będzie zabudowywane prawdopodobnie przez kilkadziesiąt lat. Jeszcze kilkanaście lat temu w tym miejscu powstawały statki. Młode Miasto w Gdańsku będzie zabudowywane prawdopodobnie przez kilkadziesiąt lat. Jeszcze kilkanaście lat temu w tym miejscu powstawały statki.

Opuszczanie metropolii przez jej mieszkańców częściowo wynika z upadku tradycyjnego, ciężkiego przemysłu. Ale kij ma dwa końce: zrewitalizowane tereny poprzemysłowe mogą przyciągnąć mieszkańców z przedmieść do centrów miast. Publikujemy dziś ostatni głos w naszej dyskusji o metropolizacji Trójmiasta.



Metropolizacja polega na przemieszczeniu się znacznej części (5-15 proc.) ludności oraz działań gospodarczych poza granice głównych miast, do gmin sąsiednich. Jej zasadniczą przyczyną jest upadek tradycyjnego, ciężkiego przemysłu i związana z tym utrata sporej liczby miejsc pracy, jako istotnej miejskiej bazy ekonomicznej.

Jej konsekwencją, obok utraty przez główne miasta znaczącej części dochodów (w jakimś stopniu na rzecz gmin sąsiednich), przy jednoczesnych wysokich kosztach utrzymania istniejącej infrastruktury edukacyjnej, kulturalnej, rekreacyjnej itp., było uwolnienie ogromnych rezerw terenów poprzemysłowych w centrach miast. Tereny te zaczęły być postrzegane jako istotny 'kapitał początkowy' w planowaniu działań mających wyprowadzić te miasta z ostrego kryzysu ekonomicznego. Wiele dużych, zachodnich miast, stworzyło ambitne strategie rewitalizacji tych poprzemysłowych rejonów, starając się tam stworzyć bardzo atrakcyjne warunki życia w mieście dla aktywnych i kreatywnych ludzi, jako swoistą konkurencję dla alternatywnych ofert życia poza miastem.

Również władze Trójmiasta, w obliczu postępującej metropolizacji oraz jej spodziewanej intensyfikacji po realizacji dużych, regionalnych inwestycji komunikacyjnych (Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, Obwodnicy Metropolitalnej oraz Trasy Kaszubskiej) przystąpiły do poważnych programów rewitalizacyjnych, mających znacząco poprawić jakość życia w mieście, aby powstrzymać najbardziej aktywną część swoich mieszkańców (i ich biznesy) przed ucieczką do gmin sąsiednich, a nawet, być może, pozyskać nowych, jeszcze bardziej dynamicznych i kreatywnych obywateli.

Czy zagospodarowanie terenów poprzemysłowych zatrzyma ucieczkę z Trójmiasta do ościennych gmin?

Gdańsk, w swojej strategicznej wizji chce być atrakcyjnym miejscem zamieszkania i zamierza to osiągnąć głównie za pomocą operacyjnego Programu Rewitalizacji fragmentów historycznego Śródmieścia (Dolnego Miasta i Biskupiej Górki), jak również Dolnego Wrzeszcza, Nowego Portu i Letnicy. Program ten ma zasadniczo charakter społeczny; zakłada m.in. rozbudowę i wzmocnienie kapitału społecznego, odbudowywanie więzi sąsiedzkich i koleżeńskich oraz uczynienie mieszkańców gospodarzami swojej dzielnicy. Program stawia sobie za cel również ochronę środowiska przyrodniczego, podniesienie jakości przestrzeni publicznych oraz ekspozycję wartości kulturowych itp.

Zastanawiające jest, dlaczego wzorem większości miast zachodnich, Gdańsk nie postawił w swojej strategii rozwoju, na rewitalizację zdegradowanych terenów poprzemysłowych, w północnej części historycznego śródmieścia, o powierzchni ponad 100 hektarów, obejmujących część dawnej Stoczni Gdańskiej, jak również dawną gazownię i zakłady Elmoru (przy ujściu Raduni do Motławy zobacz na mapie Gdańska). Obszar ten posiada większość atutów, aby stać się swoistym 'biegunem wzrostu' gospodarczego dla całego miasta i skuteczną alternatywą dla chęci zamiany przez część jego mieszkańców aktywnego życia w mieście na walory życia poza miastem. Jest to świetna lokalizacja na styku z historycznym śródmieściem, z atrakcyjnym frontem wodnym ciągnącym się od Zielonej Bramy na Głównym Mieście oraz miejsce o bogatym dziedzictwie kulturowym, związanym ze 150-letnią historią produkcji stoczniowej, jak również etosem Solidarności. Jakby tego było mało, ma już również inwestorów prywatnych, zainteresowanych realizacją na tym obszarze swoich przedsięwzięć komercyjnych i mieszkaniowych (czytaj więcej)

Gdynia skoncentrowała swoje strategiczne myślenie głównie na atrakcyjnym, ponad 100-hektarowym poprzemysłowym obszarze frontu wodnego w północnej części śródmieścia, na terenach Dalmoru, Stoczni Nauta, tzw. 'międzytorza zobacz na mapie Gdyni' i Stoczni Gdynia.

Pierwszy cel w aktualizowanej strategii rozwoju przestrzennego i krajobrazu miejskiego Gdyni, dotyczy rewitalizacji Śródmieścia Gdyni, poprzez poprawę dostępu komunikacyjnego, rewitalizację historycznego centrum, stworzenia nowoczesnych i reprezentacyjnych dzielnic w strefie nadbrzeżnej (zwanej Strefą Rozwoju Centrum Miasta i Forum Morskim) oraz stworzenia Parku Centralnego, poprzez rewitalizację Parku Rady Europy i niezabudowanej części Kamiennej Góry. W rewitalizowanym obszarze Śródmieścia strategia rozwoju zakłada wprowadzenie wyspecjalizowanych usług o znaczeniu ponadlokalnym, regionalnym i międzynarodowym, obejmujących obsługę biznesu, usługi handlowe i kulturalne oraz działalność hotelową i gastronomiczną. Dzięki temu nastąpi wzmocnienie kondycji gospodarczej Śródmieścia i jego konkurencyjności w tworzeniu miejsc pracy.

Ponieważ Sopot zawsze miał charakter kurortu, nie znajdziemy tu zarówno tradycyjnych problemów związanych z upadkiem ciężkiego przemysłu, a tym samym znaczących rezerw terenów poprzemysłowych. Był swego czasu fantastyczny pomysł budowy sztucznej wyspy, z nowoczesną dzielnicą miasta, ale dopóki nie będzie na ten temat konkretnych informacji - pominę tę fantazję znaczącym milczeniem.

Jak pokazują wyniki ankiet towarzyszących niniejszej debacie, ponad 70 proc. osób uważa, że jakość życia w Trójmieście się pogorszyła, powodując ucieczkę mieszkańców do pobliskich gmin. Ponad 80 proc. uczestników ankiety stwierdziło, że Gdańsk, Sopot i Gdynia powinny się bronić przed utratą swych aktywnych i przedsiębiorczych obywateli tworząc dla nich konkurencyjne i atrakcyjne warunki życia w mieście.

Obok kwestii ekonomicznych, czyli utrzymania dotychczasowej bazy podatkowej, prawie 80 proc. respondentów podaje również istotny argument ekologiczny za powstrzymaniem ucieczki mieszkańców do okolicznych gmin, którym jest przede wszystkim ochrona przed zabudową dotychczasowych terenów zielonych i aktywnych biologicznie.

Podsumowując, nasuwa się podstawowe pytanie: jakie szanse na powstrzymanie negatywnych skutków zakładanego, masowego odpływu mieszkańców Trójmiasta do sąsiednich gmin będzie miała obecna polityka rewitalizacyjna Gdańska i Gdyni?

Roman Sebastyański - na Uniwersytecie Erazma w Rotterdamie poznał strategie rozwoju metropolitalnego miast Zachodniej Europy oraz trzy modele zarządzania metropolitalnego na przykładzie Frankfurtu, Lille oraz Rotterdamu. Obecnie bada partycypacyjne metody planowania urbanistycznego w ramach doktoratu na Uniwersytecie Zachodniej Szkocji w Glasgow.

Opinie (101) 2 zablokowane

  • Gdańsk - od wschodu Oczyszczalnia Wschód i górki fosforowe, od połnocy morze, porty, Port Service, od południa Szadółki i (3)

    celuloza Kokoszki, od zachodu Sopot. Jednym słowem miasto ma się gdzie rozwijać.

    • 27 6

    • Morze na północy? Sopot na zachodzie?

      • 6 1

    • dlatego powinien rozwijać się do środka,

      a nie od środka, jak teraz, lub "do i od" środka czyli wcale, jak tego chce Beton-Bielawski.

      • 3 0

    • gorki fosforowe port serwis - spalarnie

      To tak a propos zachwalanej przez wlodarzy jakosci zycia w Gdansku

      • 5 1

  • nie na miejscu

    Zamiast budować kolejne upiornie drogie osiedla mogliby pomyśleć o wielu, ale tańszych. Inaczej witajcie Kolbudy

    • 24 1

  • Metropolia .... ???? (3)

    Nawet rudego bezrobotna córa GIGA wyniosła się z tzw. metroPOlii gdańskiej do Wawy , gdzie kupiła mieszaknie a 1,700 tys. zł i mercedesa klasy lux za 400 tys. zł. A wy durni POlacy narzekacie na sprzedajny rząd , biedę i nędzę w PO-lsce !!!

    • 20 9

    • Nie ma takiej klasy merdesesa jak lux

      • 4 4

    • ciężko na to zapracowała to ma a co zazdrość cię zjada pisiorku? (1)

      • 1 8

      • Ciekawe jak? ;)

        Uważaj na jad bo trujący w nadmiarze.

        • 3 1

  • Ja sie wynioslem za obwe bo w "miescie" smierdzialo z szadol (2)

    Teraz smierdzi pare razy w roku, jak rolnik wywozi gnoj na pole. Czyli jest znacznie lepiej.

    • 23 4

    • Popieram!!!!

      Pozdrowienia z Cedrów Małych.
      Cicho, spokojnie i dojazd dobry do całego trójmiasta.

      • 4 7

    • I zdrowo!

      Swierze powietrze. W odroznieniu od rewitalizowanych terenow

      • 0 2

  • taaa.... bedą mieszkania po 10 tyś za metr.

    Powstaną modne bloczki itp. za astronomiczne kwoty w sam raz dla zwykłych ludzi. Kupią je bogacze z myślą o inwestycji, a wynajmować będą: kancelarie prawne, architekci, prywatne kliniki, panie od masażów z wykończeniem. Super.

    • 32 0

  • Czy nowe osiedla na terenach poprzemysłowych zakończą exodus z Trójmiasta? (1)

    Mieszkańcy uciekają z Trójmiasta bo tu niema pracy i coraz większe panuje bezrobocie.

    • 25 6

    • ...tu nie ma pracy..

      szczególnie widać to po rejestracjach : GWE, GKS, GKA, GSL, NB, NBR, NO, NIL

      • 7 0

  • na polach budowali

    a w środku miasta ziemia odłogiem stała

    • 10 2

  • exodus - was is das? (1)

    • 6 1

    • kapusta i kwas ya ya łobić łobić polska świnia ja ci płacić 1 euro za hodzina. łobić łobić ty dobrze łobić ja ci dać kapusta i kiełbasa,.

      • 2 3

  • Zanim coś zbudują, ktoś musi chcieć to kupić

    A ile jest osób które stać na mieszkanie w centrum miasta w nowej, atrakcyjnej lokalizacji? Wiadomo ile takie mieszkania będą kosztować. A ile spośród tych co ich stać chce mieszkać w takim miejscu? Co z tego że jest blisko do kina, dobrej szkoły i kawiarni, jak w dzień pełno turystów a w nocy burdy pijackie na ulicach? Ludzie chcą mieć spokój. Teraz wszystkie osiedla są ogrodzone. Będą grodzić też te osiedla, albo nic nie zbudują. To jedno jest pewne.

    • 18 1

  • Artykuł jest pomyłką

    Kupno mieszkania to w pierwszej kolejności cena a w drugiej lokalizacja. I tu pytanie ile będzie kosztował metr mieszkania na młodym mieście.

    Po tym artykule jeszcze ktoś pomyśli że łatwiej znaleźć pracę poza 3-miastem.
    Dobry żart.
    Patrząc co dzieje się na drogach gdy ludzie kończą prace nie odnoszę wrażenia żeby z 3-miasta ludzie przenieśli się gdzieś poza a wręcz przeciwnie. Przyglądając się rejestracjom widać że dużo ludzi dojeżdża do pracy.

    W Gdańsku zlikwidowano stocznię czyli jakieś 7 tys miejsc pracy. Upadek tego zakładu przemysłu ciężkiego nie jest więc jakąś tragedią dla miasta. Co więcej spora część stoczniowców dojeżdżała właśnie z małych miejscowości, tak samo jak kooperowały że stocznią różne małe zakłady również spoza miasta. Tak więc nie wiem czy bardziej w tym przypadku ucierpiało miasto czy okolice.

    • 22 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane