• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy piesi dostaną więcej miejsca w centrum Gdyni?

Patryk Szczerba
25 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
Na razie konkretów w sprawie strefy pieszej w centrum Gdyni nie ma, ale w najbliższych miesiącach decyzje mają zostać podjęte.


Na razie konkretów w sprawie strefy pieszej w centrum Gdyni nie ma, ale w najbliższych miesiącach decyzje mają zostać podjęte.

Czy dodatkowa strefa piesza w centrum Gdyni to dobre rozwiązanie? Inżynierowie przekonują, że warto spróbować, przedsiębiorcy obawiają się spadku obrotów, a władze miasta wciąż wstrzymują się z konkretnymi deklaracjami. W uporządkowaniu argumentów miała pomóc debata, która odbyła się w poniedziałek.



Czy jesteś za ograniczeniem ruchu samochodowego w centrum Gdyni?

Dyskusja w auli Akademii Morskiej stała się podsumowaniem pierwszej fazy prac nad koncepcją zmian w ruchu w Śródmieściu, do których miasto zobowiązało się w ramach programu Civitas Dynamo. W ostatnich tygodniach zakończyło się elektroniczne badanie preferencji gdynian w sprawie zmian na kluczowych dla centrum miasta ulicach. Pod uwagę były brane ul. Świętojańska zobacz na mapie Gdyni, Starowiejska zobacz na mapie Gdynioraz Skwer Kościuszki i al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdyni, wytypowane przez urzędników jako miejsca, gdzie deptaki są w ogóle możliwe.

W przypadku Świętojańskiej blisko 3/4 biorących udział w badaniu było za tym, by reprezentacyjna ulica pozostała wolna od nieograniczonego ruchu kołowego. Na Starowiejskiej takich zmian chciałoby 58 proc. ankietowanych. Z kolei potrzeby korekt na Skwerze Kościuszki i al. Jana Pawła widzi już tylko 43 proc.

- Największy "potok" w godz. od 10 do 16 ludzi przechodzi ul. Świętojańską od 10 Lutego do Armii Krajowej. Nie ma znaczenia czy to dzień powszedni czy weekend. Najlepsze miejsce pod względem architektonicznym to z kolei Starowiejska, stosunkowo wąska ulica z wysoką pierzeją - opowiadała podczas debaty Paulina Szewczyk z Biura Planowania Przestrzennego, które przeprowadziło uzupełniającą analizę.

Do tego typu badań radził podchodzić z dystansem dr inż. Kazimierz JamrozPolitechniki Gdańskiej, podkreślający, że w perspektywie stworzenia stref pieszych konieczna jest budowa wokół nich miejsc do parkowania.

- Pamiętajmy, że to obserwacje i badania, w którym wzięli udział zainteresowani. Decyzja, którą trzeba podjąć, wymaga solidnych i rzetelnych pomiarów inżynieryjnych. Przy tworzeniu deptaka trzeba pamiętać, że musi być to miejsce z atrakcjami, gdzie są mieszkańcy, których do przyjścia i tak trzeba będzie prawdopodobnie zachęcić - wyjaśniał.

Jako jedyny swój konkretny pogląd w sprawie ujawnił Olgierd Wyszomirski, dyrektor ZKM w Gdyni, podkreślając, że liczby w ankietach przeprowadzanych m.in. wśród pasażerów wskazują, że już 53 proc. gdynian odbywa podróż samochodami.

- Trzeba więc działać szybko. Najrozsądniejszym rozwiązaniem wydaje się być zamknięcie ul. Starowiejskiej i Abrahama. Pewne eksperymenty były w tej kwestii prowadzone już za czasów prezydentury Franciszki Cegielskiej. Deptak to naprawdę nie tylko szansa dla miasta, ale też przedsiębiorców. Na ul. Świętojańskiej wystarczyłoby uspokojenie ruchu z dopuszczeniem trolejbusów - przekonywał.

Z takimi argumentami zdecydowanie nie zgadzali się przedstawiciele przedsiębiorców, prowadzący działalność w centrum. Jak podkreślali, dla nich decyzja o zamknięciu którejś z ulic oznacza natychmiastowy spadek liczby klientów, którzy chcą podjeżdżać pod punkty usługowe samochodami i są do tego przyzwyczajeni. Wytykali też urzędnikom nieudany tegoroczny eksperyment z zamknięciem Starowiejskiej oraz brak działań rewitalizacyjnych.

- Już odsłonięcie pomnika Gdynian Wysiedlonych pokazało, co może się dziać, gdy zamknięta zostanie jedna z ulic w śródmieściu. To był prawdziwy paraliż, choć blokada trwała tylko kilkadziesiąt minut. Klienci nie zmienią przyzwyczajeń tak szybko - mówiła jedna z właścicielek centrum diagnostycznego przy ulicy Starowiejskiej.

- Doświadczenie z innych, nie tylko polskich miast uczy, że zawsze przedsiębiorcy prowadzący swój interes przy zamykanej ulicy są przeciwni temu rozwiązaniu. Później okazywało się to doskonałym pomysłem, który zwiększał obroty prowadzących tam firmy - tłumaczył Piotr KuropatwińskiUniwersytetu Gdańskiego.

Ostateczne decyzje zostaną podjęte prawdopodobnie w najbliższych miesiącach. Nad konkretnymi rozwiązaniami pracują urzędnicy w Zarządzie Dróg i Zieleni, a propozycje ujrzą światło dzienne prawdopodobnie w przyszłym roku.

- Na pewno nie będziemy robili niczego na siłę. Lepiej taką strefę pieszą rozszerzać, niż ograniczać. Zapewniam, że do sprawy podchodzimy bardzo ostrożnie. Nie wykluczamy wprowadzenia w pierwszym etapie jedynie stosownych oznaczeń, dotyczących uspokojenia ruchu, bo tworząc deptak łatwo o błąd, gdy nie przyciągnie się do niego ludzi - tłumaczył wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Opinie (280) 9 zablokowanych

  • (2)

    Szczurasy w swoim zywiole: analizy, spotkania, konsultacje a na końcu wieeeelkie g.... . Jak zresztą zazwyczaj w ich przypadku, a w przypadku stepy szczególnie. Żałosne. Co z Polanka Redlowska, parkingiem przy cmentarzu na Witominskiej, lotniskiem w Kosakowie? Czas szybko leci...juz niedługo będzie można zagłosować PRZECIW SZCZURASOM!

    • 7 5

    • Lecz się D.

      • 2 1

    • lepiej analizy i spotkania niż przepychanka w realu

      o tym nie pomyślałeś?

      • 0 0

  • Trochę to dziwne (2)

    Każdy samorządowiec myśli o tym, aby jak najwięcej gruntów opchnąć deweloperom i zbudować jak najwięcej dróg, a nie żeby, aby chronić tereny zielone, a tym bardziej je przywracać mieszkańcom. Nie chcą tego tylko władze, ale i mieszkańcy, którzy kochają samochody. Zanim zaczniecie stawiać minusy, to odpowiedzcie sobie sami czy nie kochacie betonu, asfaltu i samochodów.

    • 2 3

    • a ja znam innych samorządowców i na nich głosowałem (1)

      niektórzy nawet przeszli zastępując poprzednich.

      • 0 0

      • Wyjątek od reguły

        Kandydaci, którzy chcą miast zielonych i otwartych, bez megapomników są na razie bez szans. Też na nich głosowałem, ale zdaję sobie, że póki co, są bez szans. Ludzie kochają beton i asfalt.

        • 0 0

  • Mieszkajacy na tych ulicach napewno chcą zamknięcia (3)

    Cała reszta gdynian nie chce zmian bo jak ma dojechać do centrum? Czy ktoś pytał się resztę gdynian o te zmiany? Jest jeszcze sprawa skweru Kościuszki który był świetnym miejscem parkingowym a został zamknięty przez głupich radnych. Turyści w mieście to pieniądze a się te pieniądze wygania. (bo gdzie zaparkują jak zamkną świętojańską, słowackiego itd. a autobusem z Łodzi czy Krakowa do nas chyba nie przyjadą).

    • 3 3

    • aj

      Zgadzam się z tobą całkowicie. Powinno się udostępnić Gdynię WYŁĄCZNIE samochodziarzom, bo typowy Polak to samochodziarz; powinien dojechać wszędzie bezpłatnie. Piesi to lewacy i wrogowie postępu. Precz z buspasami! Precz z transportem publicznym! Precz z zielenią!

      • 1 3

    • starowiejska NIE (1)

      Ja mieszkam na starowiejskiej i jestem przeciwna zamykaniu tej ulicy jak rowniez ktorejkolwiek z w.w.

      • 2 1

      • Ja też jestem przeciwny zamykaniu czegokolwiek

        Wolę stać w korkach wygodnie, wydzielać spaliny, niż dbać o przyrodę. Apres nous le deluge.

        • 1 5

  • (2)

    Świętojańska poza sezonem nie sprawdzilaby się jako deptak. Tylko pisuary i dziamdziaki mogą myśleć inaczej.

    • 5 1

    • Jakie to ma znaczenie?

      Skoro PiSuary, czy POwcy, czy Szczurkowcy mają tylko jeden cel: beton i kasa.

      • 1 1

    • dokładnie takie same argumenty podnoszono w zimnej Kopenhadze jak przystępowano tam do otwierania ulic dla ruchu pieszych

      pojedź na jarmark bożonarodzeniowy lub sobie wygooglaj filmy o Kopenhadze z portalu kongresu mobilności aktywnej, może coś skumasz. Nie tylko wymienieni przez ciebie obraźliwie mieszkańcy tak myślą jak ty.

      • 0 0

  • Skwer najmniej szkodliwy

    Zamknięcie skweru i JP2 byłoby najmniej uciążliwe dla ruchu, a nawet z ewentualnymi miejscami parkingowymi nie byłby problem. Tylko oprócz deptaka trzeba by było stworzyć odpowiednią infrastrukturę, ale z klimatem. Bo znając życie stworzono by tam jakieś szklane modernistyczne g...a

    • 1 2

  • Bezmyślność

    Wszystkie głupie pomysły wymiotły sklepy z centrum Gdyni takie jak np: pasmanterie, tekstylne, gospodarstwa domowego i inne które są niezbędne dla nas społeczeństwa a buduje się molochy galerie których nienawidzę, nie było to jak się kupowała w małych sklepach na u. Świętojańskiej, jak się spacerkiem przeszło ul. Świętojańską to zrobiło się wszystkie niezbędne zakupy, a teraz na tej ulicy niema co kupować.

    • 1 2

  • włascicielka centrum diagnostycznego to jakas kretynka (1)

    zamkniecie jakiejkolwiek ulicy na kilkadziesiat minut wywaoła korki, bo nikt tego sie nie spodziewa

    wysoce schizofrenicznym jest także cytowanie handlowców, którzy w kratkę jednego roku nie cha zamknięcia ulicy, by nastepnego nawoływac i składac petycje by tam utworzono deptak

    świetojańska byłaby ciekawym miejscem, ale z drugiej strony sa tam trolejbusy, więc chyba nie do załatwienia

    jedynym sensownym wyborem jest Starowiejska i ewentualnie Abrahama

    oczywiscie Starowiejska powinna zostac wyremontowana, to w miejsce bud z byle czym, do kórych klienci podjeżdżają samochodem, beda lokale i sklepy, do których bedą przychodzic ludzie piechotą

    • 2 2

    • nie obrażaj inaczej myślących - niewiele osiągniesz

      właścicielka centrum diagnostycznego ma prawo tak myśleć, trzeba szukać sposobów uzyskania kompromisu.

      • 0 0

  • dlaczego Gdyni brakuje klimatu?

    Własne dltego, że centrum to hałas i smród spalin

    • 2 2

  • Jak można interpretować procenty głosujących na tym portalu? (2)

    35% nie, oznacza to paraliż miasta - względna większość, trzeba jej przyznać rację
    34% tak, i to możliwie jak najszybciej i w jak największym zakresie - dość znaczne, ale nie znające prawdziwych problemów miasta grono oszołomów, którzy nie dbają o interes miasta i przedsiębiorców
    25% raczej tak, ale ewolucyjnie, bez szkody dla przedsiębiorców, z jednoczesną budową parkingów - umiarkowana grupa, którą trzeba zsumować z opinią względnej większości
    7% raczej nie, zbyt wiele osób na tym straci - oczywiście trzeba zsumować z względną większością.

    1. wniosek: tylko 34% nieznających życia radykałów chce zdecydowanych zmian, bez których i Świętojańska i Starowiejska będą stopniowo obumierać, tak jak miało to miejsce w ostatnich latach.

    Inna interpretacja: 59% głosujących na tym portalu chce zmian, z tym że 34% chce robić to radykalnie, a 25% widzi potrzebę zastanowienia się nad tym, jak rozwiązać problem parkowania.

    2. Wniosek: mamy dylemat: czy budować parkingi za publiczne pieniądze, czy jednak uznać, że posiadanie samochodu nie stwarza automatycznie prawa do parkowania za darmo w dowolnym punkcie miasta i szukać rozwiązania tego problemu?

    • 0 0

    • (1)

      Na obwodnicy sa same auta. Czy widzisz tam jakies zycie, tlumy ludzi? Czy ktos chce chodzic w miejsca zapchane autami? Chce tam posiedziec w kawiarni? Nie, nie, nie. Ruch samochodowy zabija zycie.

      • 1 1

      • ciekawe, jak zrozumiałeś powyższy post?

        po prostu kwestionował sens dominacji samochodów w centrum Gdyni. Oczywiście - na obwodnicy - jak jest dużo samochodów to "życia" nie ma. Przedstawiałem różne interpretacje i próbowałem ironizować opinie "samochodocentrycznych" uczestników niniejszego forum i poniedziałkowej debaty. Jak na razie niewiele osiągnąłem, ale jestem cierpliwy.

        • 0 0

  • śzczurek zwariował

    Po co zamykać umarłe miasto? Przecież w Gdyni w ogóle nie widać ludzi na ulicach. Czasami starsi ludzie chodzą, bo młodzi z Gdyni wyjechali. pewnie chodzi o kasę, bo te wszystkie plany, analizy itp kosztują i jak zawsze "swoi" super zarobią.

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane