- 1 Historia 200-letniej gdańskiej wyspy (52 opinie)
- 2 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (368 opinii)
- 3 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (123 opinie)
- 4 Okupacyjne losy jednego z symboli Gdyni (36 opinii)
- 5 Trójmiejskie mola, których już nie ma (107 opinii)
- 6 Długie Ogrody: ogłoszono konkurs na zmianę (303 opinie)
Czy potrzebny jest bilet kilkudniowy na komunikację?
Czy tygodniowy bilet na SKM lub całą komunikację miejską jest potrzebny? Turyści i mieszkańcy skarżą się na jego brak przy dłuższych pobytach wakacyjnych w Trójmieście lub niepełnym miesiącu pracy, ale organizatorzy nie planują zmian.
Bilet tygodniowy w trójmiejskiej komunikacji nie byłby wcale nowym rozwiązaniem. Jeszcze niedawno był obecny w ofercie Szybkiej Kolei Miejskiej.
- Bilet tygodniowy był doskonałym rozwiązaniem zwłaszcza w okresie wakacyjno-urlopowym. Korzystali z niego turyści, ale także pracownicy, którzy mają tydzień-dwa do urlopu i nie opłaca się im kupować biletu miesięcznego. Przykładowo bilet jednorazowy Gdańsk Gł. - Gdynia Gł. kosztuje 5,7 zł, podczas gdy bilet tygodniowy kosztował ok. 40 zł - zwraca uwagę czytelnik Trojmiasto.pl.
W podobnym tonie wypowiada się także inny czytelnik, pan Maciej - Bilet miesięczny jest opłacalny, ale jeżeli faktycznie planujemy regularnie jeździć przez cały miesiąc do pracy. W okresie wakacyjnym przy dwutygodniowym urlopie pozostaje korzystać w biletów jednorazowych, podczas gdy wcześniej wystarczyło kupić dwa bilety tygodniowe. Komu to rozwiązanie przeszkadzało?
Bilet tygodniowy na kolei został zlikwidowany 1 marca br. wraz z wprowadzeniem nowej oferty biletowej, w tym biletu dobowego. I, jak przyznają pracownicy SKM-ki, od tego czasu nikt nie skarżył się na brak możliwości jego nabycia.
- Nie planujemy w tym momencie wprowadzenia biletów kilkudniowych. Bilety tygodniowe były kupowane tylko przez ok. 2 proc. korzystających z biletów okresowych i stąd nasza decyzja o wycofaniu ich z oferty - wyjaśnia Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.
Co ciekawe, nim zlikwidowano bilet tygodniowy na SKM, poszerzenie o taką ofertę rozważano w ubiegłym roku w ramach Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej. Była to inicjatywa Gdańskiej Organizacji Turystycznej, która chciała ułatwić podróż turystom po całej aglomeracji (obecnie w ramach tzw. Karty Turysty, oferującej różne zniżki, można zakupić bilet na aglomerację o ważności maksymalnie 72 godzin za 53 zł).
- Pomysł ten nie zyskał akceptacji wszystkich uczestników MZKZG. Nie było wówczas zgody na zwiększenie dopłat do biletów. Bilet tygodniowy miał być dostępny w identycznej formie jak bilety metropolitalne długookresowe, a więc jako kolejowy, kolejowo-komunalny dwóch organizatorów oraz kolejowo-komunalny wszystkich organizatorów - mówi Hubert Kołodziejski, przewodniczący zarządu MZKZG.
Czytaj też: Artykuł z 2011 r.: Bilet miesięczny albo jednorazowy. A co z kilkudniowymi?
Bilet 72-godzinny MZKZG na podróż pojazdami wszystkich organizatorów zrzeszonych w MZKZG, w tym kolejowych (SKM, jak i Przewozy Regionalne) to wydatek 40 zł.
Trzydniowa podróż wyłącznie SKM-ką na biletach jednorazowych na trasie Gdańsk Gł. - Gdynia Głowna kosztuje 34,2 zł (sześć podróży z biletem za 5,70 zł). Jeszcze taniej wychodzi skorzystanie z biletu dobowego strefowego SKM Pruszcz Gdański - Wejherowo, którego koszt to 12 zł, a więc trzydniowe korzystanie z tego i tak wyjdzie mniej niż najdroższy bilet 72-godzinny metropolitalny.
Niezależnie od oferty, z której skorzystamy, podróż na takich biletach i tak traci na atrakcyjności, biorąc pod uwagę cenę biletu miesięcznego SKM - 116 zł dla odcinka tam i z powrotem Gdańsk Gł. - Gdynia Gł oraz 304 zł za bilet kwartalny na takim samym odcinku.
Obecnie ewentualne zmiany taryfowe, w tym wprowadzenie nowych biletów, rozważa się dopiero po uruchomieniu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, a więc w przyszłym roku. Dzisiaj trudno jednak powiedzieć, czy i na ile nowa trasa kolejowa zrewolucjonizuje cennik MZKZG.
Niewykluczone, że wcześniej, bo na przełomie 2014 i 2015 r. może dojść do wymiany sprzętu używanego przez kontrolerów biletów na taki, który umożliwiłby błyskawiczne sprawdzenie biletu nabytego przez telefon komórkowy. To z kolei pozwoli na wprowadzenie długo wyczekiwanej oferty biletów 24- i 72-godzinnych w tym właśnie kanale dystrybucji.
Czytaj też: Bilety metropolitalne i SKM wreszcie w jednej aplikacji
Przedstawiciele miasta Tczew zgłosili kilka tygodni temu chęć dołączenia do MZKZG. Obecnie rozpoczynają się rozmowy o zasadach, na jakich mają być honorowane bilety metropolitalne, a szczególnie na odcinku kolejowym między Cieplewem (położonym najbardziej na południe członkiem MZKZG) a Tczewem. Planuje się, że ostateczne ustalenia dokonane zostaną nie wcześniej niż za kilka miesięcy.
Miejsca
Opinie (139)
-
2014-07-28 22:49
jeśli ktoś dojeżdża do pracy 1-2 przystanki
np. po przesiadce z kolei (i tam płaci bilet mies.), to bilety miesięczne na takie krótkie dojazdy powinny kosztować ok. 10 zł/mies. A tak ludziska oszczędzają, bo nie wsiądzie za 3 zł na jeden przystanek (i nie wyda dod. 70 zł/mies.), więc zasuwają pieszo, a firma nie ma dochodu, bo wiezie powietrze zamiast tych jednoprzystankowców.
- 4 0
-
2014-07-28 23:09
byłam w Krakowie .Kupiłam 7 dniowy bilet na tramwaje i autobusy -jaka to wygoda.Normalny 48 zł.ulgowy 24. Polecam zmałpować.
- 2 0
-
2014-07-29 05:20
wszystkie miasta wojewódzkie mają w swojej ofercie ....
czy trójmiasto musi pozostawać w ogonie cywilizacyjnych rozwiązań ?? kto za tym stoi ??
- 2 0
-
2014-07-29 05:25
no i jesteśmy uzależnienie od tępaków
z MZK...25 lat wolności a poniewierają nami jak za komuny - wiedzą lepiej co lepsze ! Sienkiewicz miał rację.....
- 1 0
-
2014-07-29 07:11
TAK TAK TAK
Jeżeli naprawdę chcemy rozwijać turystykę to zarówno bilety tygodniowe na SKM czy ZKM jak i te metropolitalne na wszystko są KONIECZNE!!!
Bardzo dużo podróżuję i właściwie wszędzie takie bilety są - służą nie tylko mieszkańcom, którzy "doładowują" bilety w zależności od potrzeb - nie zawsze każdy potrzebuje przecież biletu na cały miesiąc - ale przede wszystkim turystom.- 0 0
-
2014-07-29 10:36
Taki bilet to normalność..
W największych europejskich miastach a nawet w tych znacznie mniejszych taki bilet weekendowy, trzydniowy, czy kilkudniowy to normalność i znaczne ułatwienie dla przyjeżdżających. W Polsce przykładem może świecić np. Wrocław. Dziwię się, że Trójmiasto z takimi aspiracjami, tak prężnie rozwijające się, jest tak zacofane pod tym względem. Uważam, że takie rozwiązanie powinno zostać wprowadzone jak najszybciej.
- 0 0
-
2014-07-29 10:42
"nie, zainteresowanie takim biletem byłoby znikome "
nawet jeśli byłoby znikome, to dla nabywców byłoby istotne. Wiele rzeczy w świecie to mało istotne sprawy, ale dla zwolenników danej opcji to ważne (i np. opłacalne)
- 0 0
-
2014-07-29 10:49
obecnie kupujemy bilety internetowo 30-dniowe (1)
czasami podczas danego okresu zdarzy się zwolnienie lek. lub urlop. Wówczas za np. 5 zł powinna być opcja przesunięcia tych kliku/kilkunastu dni poza pierwotnie ustalony czas ważności biletu. Mamy internet i i XXI wiek, ale z przyjaznym myśleniem decydentów jeszcze jest krucho. A mówią, że Polska to przyjazne państwo...
- 0 0
-
2014-07-29 16:02
Hahaha
A przy okazji trzeba by zatrudnić full osób do weryfikacji lewych L4. Też mi pomysł...
- 0 0
-
2014-07-29 17:41
dojenie kasy (1)
tylko o to chodzi
- 0 0
-
2017-04-03 13:11
i znow pan Gluszek
Dla niego 2 procent klientow to nic. Przeciez to bardzo wiele osob.... Dziwie sie jakim cudem on utrzymuje sie na tym stanowisku tak dlugo przy ciaglych tak kretynskich wypowiedziach. Ja juz zrezygniwalem z uslug skm w dużej mierze dzieki jemu. Taki krok rozwarza wiele osob z mojej pracy. Pozdrawiam pana specjaliste od marketingu....
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.