• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy staruszkowie za kierownicą znikną z dróg?

Maciej Naskręt
28 stycznia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Czy starsze osoby za kierownicą znikną z naszych dróg po nowelizacji prawa? Czy starsze osoby za kierownicą znikną z naszych dróg po nowelizacji prawa?

Politycy chcą, aby 60-latkowie, posiadający prawo jazdy, poddali się testom psychomotorycznym. Odbierając uprawnienia do jazdy autem, pozbawią niezależności osoby starsze czy poprawią bezpieczeństwo na drogach?



Czy przeszkadzają Ci starsi kierowcy na drogach Trójmiasta?

Rada Ministrów przyjęła nowe założenia do ustawy o kierujących pojazdami. Kierowcy po ukończeniu 60-tego roku życia obowiązkowo będą musieli poddać się testom, które stwierdzą ich możliwości do prowadzenia samochodów lub motocykli. Ci, którzy nie przejdą testu pozytywnie, stracą prawo jazdy.

- Projekt nowelizacji jest krzywdzący. Od 50 lat mam prawo jazdy i z tego powodu nie czuję się gorszym kierowcą. Osoby starsze z zasady jeżdżą wolniej, bezpieczniej. Stąd powodują mniej wypadków oraz kolizji. Często kierowca w podeszłym wieku ma więcej wyobraźni, niż niejeden młodzieniec - mówi Jan Pawłowski, 73-letni kierowca, należący do Polskiego Związku Emerytów i Rencistów.

Zdecydowana większość młodych i krewkich kierowców nie przepada za wolno jadącymi starszymi osobami. Zawalidroga, moher, wapniak, stary zgred - to najmniej obraźliwe wyzwiska. Są jednak kierowcy, którzy chylą czoła wobec doświadczenia starszych uczestników ruchu.

- Mój tata, Jerzy, skończy niebawem 60 lat. Jest mistrzem Polski na fiacie 126p z 1975 roku. Jeździ zdecydowanie lepiej, bezpieczniej, niż wielu 20-letnich amatorów trójmiejskich dróg. Tak dobrych kierowców, niekoniecznie z rajdowym doświadczeniem, jest na pewno więcej. Dla nich testy psychotechniczne są zbędne - sugeruje 25-letni Michał Starnawski, mistrz Polski w rajdach samochodowych w klasie A z 2005 roku.

Policjanci przyznają, że starsi kierowcy jeżdżą bezpiecznie. - Tylko 9 proc. wszystkich wypadków w 2008 r. na drogach województwa pomorskiego było spowodowanych przez kierowców po 60-ce. Natomiast 26 proc. z nich spowodowali zmotoryzowani w wieku 18-24 lat - mówi Janusz Staniszewski, szef Wydziału Ruchu Drogowego w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.

Statystyka nie uwzględnia jednak proporcji wypadków do ogólnej liczby młodych i nieco starszych kierowców. Uniemożliwia to udzielenie jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, kto jeździ bezpieczniej.

Zmotoryzowani po ukończeniu 60 roku życia zazwyczaj staranniej, niż młodzi kierowcy, przygotowują się do jazdy za kierownicą swojego auta. Wielu kierowców w wieku emerytalnym decyduje się na podróż w ciągu dnia, najczęściej o poranku, gdy ruch jest niewielki. Omijają kręte i wąskie drogi. Nie spieszą się. Wybierają trasę stosowną do swoich możliwości. Czy myślą o tym młodzi zmotoryzowani?

Opinie (585) 6 zablokowanych

  • ŻENADA (1)

    Wstyd mi już za ten kraj takie pomysły morze mieć tylko pokręcony,to ten co nosi okulary , kaleka, itd...nie dawać takim prawa do prowadzenia pojazdów bo okulary mu zaparują ,albo refleksu zabraknie i nieszczescie gotowe .to co w takim razie do gazu i po kłopocie wiecie ile panstwo zyska ,super pomysł nie będzie emerytur kolejek do lekarzy, korków ,nic nie będzie ,..........a..... KONONOWICZA NA PREZYDENTA .............SUPER CO ? GRATULUJE POMYSŁU TEMU D...........

    • 9 2

    • kult młodości, kult bogactwa

      potem się dziwią, że starsi ludzie głosują na PiS.

      • 1 2

  • A ja wam powiem tak: jestem bardzo dumny z tego jaki postęp zrobiłem jako kierowca w ciągu ostatnich kilku lat (mam 27 lat a prawo jazdy od 9 lat), mianowicie przemogłem się i jeżdżę przepisowo. To znaczy, że po mieście jadę 50km/h a po obwodnicy 110km/h, kiedy jadę przez las Sopocką to jadę 40km/h, z przyjemnością zatrzymuję się przed przejściami dla pieszych,i wpuszczam samochody z sąsiedniego pasa przed zwężeniem i autobusy ruszające z przystanków. I powiem wam: jeździ mi się wspaniale, zero nerwów (jak widzę wściekliznę we wstecznym lusterku to mu radośnie macham) a i tak wszędzie dojeżdżam na czas (dorosły człowiek usprawiedliwiający spóźnienie korkami to żałosny widok). Zwyczajnie tyle dobrego mi się w życiu dzieje że nie muszę wyładowywać agresji na drodze, a tym bardziej udowadniać swojej męskości. No i jakoś nie jest mi smutno że nie dojeżdżam pierwszy to następnych świateł. Ale przede wszystkim nie stwarzam zagrożenia, bo jadę dokładnie tak jak inni się tego spodziewają - przepisowo (a jak się spodziewają czegoś innego no to już ich problem, to oni są piratami).

    • 14 1

  • Czy staruszkowie...

    Ciekawe którzy to politycy mieli taki pomysł , dlaczego uogólniacie.Wyborcy muszą wiedzieć czm zajmują się wybrani przez nich posłowie

    • 6 0

  • Jestem trochę za (2)

    Myślę, że nie po 60tym, ale na pewno po 75 roku życia powinno być odbierane prawo jazdy każdemu człowiekowi. Nikt mi nie powie, że człowiek w tym wieku nie ma opóźnionego refleksu, zdolności manualnych (spowodowanych chorobami) i dobrze widzi. Układ neurologiczny człowieka po 75 roku życia jest już bardzo zaburzony i zniszczony, dlatego też jego reakcje na drodze, na powstające nagle sytuacje są spóźnione.

    • 6 9

    • uzależnianie tego od wieku, a nie od sprawności, to bzdura (1)

      nie jesteśmy identyczni i nie u każdego równo w 75-te urodziny pogarsza się sprawność. niektórzy są bardzo sprawni do późniejszego wieku.

      • 2 0

      • dlatego mają być testy, a nie obligatoryjne odbieranie prawa jazdy...

        • 0 1

  • Bardzo dobrze

    Jeżeli kierowca niedowidzi/niedosłyszy, ma osłabiony refleks to nie jest pełnosprawnym uczestnikiem ruchu drogowego. Co z tego ze ma milion lat doświadczenia skoro nie zdąży zareagować w porę? A jeśli ktoś spełnia kryteria mimo sędziwego wieku, to nikt mu prawka nie zabierze.

    • 3 4

  • ciag.dalszy

    To proponuje taki co 60lat zdawał na prawko i do tej pory nie zdał i już nie da rady to przez zawiść zabrać innym co sobie jeżdżą na jako dziadkowie i radza sobie bardzo dobrze nie muszą pedzić ponad 100 jak ci co nie mają wyobrazni ,a powinno być odwrotnie co staremu zależy ................?

    • 0 2

  • Kierowca

    Zobaczcie sobie jak starzy ludzie siedzą za kierownicą na terenie UK !

    • 6 2

  • panie premierze

    Proponuję by wiek posłów, senatorów, ministrów itd obniżyć do lat 50, bo potem moga pojawiac się objawy demencji /nie pamietami td - patrz komisje śledczxe i inne wypowiedzi /,.
    Jesli taka ustawa wejdzie w zycie zaskarżę do Trybunału Międzynarodowego.

    • 8 1

  • coś w tym jest

    i wbrew temu, co piszą osoby, które tego nie doświadczyły, wcale nie chodzi o to, że staruszkowie jadą z prędkością 50 km/h, tylko o to, że często nie potrafią się zachować w sytuacjach, kiedy jest wzmożony ruch, po prostu nie są do tego przyzwyczajeni. ostatnio starszawy sąsiad powiedział mi, że syn zabronił mu jeździć, bo boi się o niego, więc coś w tym musi być. może i mają oni wieloletnie doświadczenie na drodze, ale zazwyczaj mają za małe doświadczenie w dzisiejszych realiach ruchu drogowego (czyli jeżdżenie samochodem tylko raz w tygodniu w niedzielę do kościoła). brak doświadczenia u kierowcy to zawsze ryzyko, niezależnie od wieku. mój brat z racji młodego wieku jest często zatrzymywany do rutynowej kontroli, ale to jemu jakiś starszy Pan wyjechał z drogi podporządkowanej, wymuszając pierwszeństwo.

    • 3 3

  • NARESZCIE !!!!!!!!!!!

    Luidzie nie przesadzajcie bo tu nie chodzi o wszystkich starszych ludzi. Ci którzy dobrze jezdza dadza sobie rade na takich testach ale ci co naprawde pownni zrezygnowac z prowadzenia auta bo: nie widza znaków, nie wiedza od 5 km czy zmienic pas czy nie, jada z włączonym kierunkowsakzem od niewiadomo kiedy i nie mozna przewidziec co zrobi taki starszy człowiek. Tu nie chodzi o jazde 100 km/h ale niech oni czasami przekorcza ta 30-stkę /h no i o to że tacy ludzie sa naprawde nieprzewidywalni bo nie ma co kryc i kazdego nas to kiedyś czeka ale oni wolniej "trybia" i tym samym nie zawsze juz sie nadaja za jazde autem. TESTY PO 60-stce sa jak najbardziej GIT !!!!!

    • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane