• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi

Michał Stąporek
5 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (1038)
Bilet miesięczny w systemie Fala będzie nieco tańszy, gdy podczas podróży dwukrotnie odbijesz go w walidatorze. Co się stanie, gdy tego nie zrobisz? W kolejnym miesiącu cena twojego biletu wzrośnie. Bilet miesięczny w systemie Fala będzie nieco tańszy, gdy podczas podróży dwukrotnie odbijesz go w walidatorze. Co się stanie, gdy tego nie zrobisz? W kolejnym miesiącu cena twojego biletu wzrośnie.

System biletów Fala miał uprościć przejazdy komunikacją miejską po Trójmieście i Pomorzu. Na razie podniósł ich ceny i skomplikował taryfy.



Czy system Fala uprości twoje podróże?

Zapowiadany od lat system elektroniczny biletów Fala miał unowocześnić i uprościć podróże po Trójmieście i ościennych gminach. Każdy pasażer miał mieć elektroniczną kartę, z wgranym biletem miesięcznym lub portmonetką, z której pobierana byłaby opłata za pojedyncze przejazdy. System miał być na tyle mądry, by z karty pasażera pobrać najkorzystniejszą dla niego opłatę.

Sęk w tym, że z pierwszej prezentacji systemu Fala, która odbyła się w czwartek, 5 stycznia, mieszkańcy zapamiętają tylko trzy rzeczy: ceny biletów idą mocno w górę, pasażer będzie musiał dwukrotnie odbić swój bilet w terminalu, wracają skomplikowane bilety przystankowe. Korzyści dla pasażerów nie widać.

Droższe bilety na komunikację w systemie Fala Droższe bilety na komunikację w systemie Fala

I naprawdę na to właśnie wydajemy 130 mln zł, z czego 100 mln zł z unijnej dotacji?

OK, rozumiem, że twórcy systemu Fala nie odpowiadają za wzrost cen prądu, kosztów pracy i inflację.

Ale w imię czego utrudniamy korzystanie z komunikacji, zmuszając pasażerów z biletem miesięcznym do dodatkowej pracy? Dwukrotne przykładanie karty do walidatora - przy wejściu i wyjściu z pojazdu - nie jest im do niczego potrzebne.

Ceny biletów miesięcznych wzrosną dla wszystkich. Nieco mniej dla tych, którzy będą odbijać swoje bilety dwukrotnie w walidatorze na początku i na końcu podróży. Ceny biletów miesięcznych wzrosną dla wszystkich. Nieco mniej dla tych, którzy będą odbijać swoje bilety dwukrotnie w walidatorze na początku i na końcu podróży.
Skorzystają na tym wyłącznie organizatorzy transportu, którzy dzięki temu zyskają wiedzę o ich podróżach. Teoretycznie dzięki temu będzie im łatwiej dostosować tabor do liczby pasażerów, ale przecież i bez tego wiadomo, że autobusy jeżdżą raczej przepełnione niż puste, a więcej tramwajów i tak nie uruchomimy, bo ich nie ma.

Z jakiegoś powodu uznano też, że powinny wrócić bilety na konkretną liczbę przystanków. W sumie powód jest znany, bo to jedyny sposób, by chwalić się, że odtąd najtańszy bilet będzie kosztował "tylko" 4,80 zł.

  • Dla podróżujących okazjonalnie i na krótkich dystansach przywrócono bilety, których cena zależy od liczby przystanków.
  • Kompletną nowością będą pakiety biletów 75-minutowych lub jednoprzejazdowych, które po kupnie trzeba wykorzystać w ciągu 90 dni.
Warto jednak przypomnieć, że zanim je zlikwidowano przed dekadą, to właśnie one były najczęstszą przyczyną sporów podróżnych z kontrolerami. Czy od kwietnia wrócą obrazki pasażerów wsiadających do pojazdu z biletem w ręce, ale kasujących go dopiero po kilku przystankach?

O systemie wybierającym najkorzystniejszą opłatę dla pasażera podróżującego kilkoma pojazdami rożnych przewoźników na razie w ogóle nie wspomniano. Może to i lepiej...

Opinie (1038) ponad 50 zablokowanych

  • czy jest jakas ine=westycja (2)

    którea wypaliła i przypadła do gustu mieszkancom w ty mieście?

    • 51 5

    • Inwestycje nie są dla mieszkańców

      • 16 0

    • To nie jest inwestycja, tylko bezczelne przepalenie grubej kasy na coś, co nie rozwiązuje żadnego problemu w transporcie zbiorowym w Trójmieście. Ale kto miał zarobić, ten zarobił.

      • 14 0

  • Veto!

    Niech sobie wsadza w d! Te badziewie! Też mi coś. Po grzyba miesięczny jak i tak trzeba będzie się "kasować" za kazdym razem za każdą przesiadką! Jeszcze podwyżka bo tak, wprowadzona tylnymi drzwiami. Bilet 75 minut ja 5 przystanków! Toż to z pod geleri do Gdańska głównego się nie dojedziemy!

    • 107 0

  • Łabędzi śpiew tej ekipy

    Wiedzą, że to koniec więc chcą się jak najwięcej nachapać. Może jeszcze w nastepne mevo zdążą nas wpuścić?

    • 88 0

  • Najwolniejsze tramwaje w Polsce (1)

    Autobusowe linie turystyczno krajoznawcze, najdroższe bilety i najbardziej zadowoleni z siebie włodarze.
    Jak nie ma kasy to wprowadzić bilety dla młodzieży, a nie populizm uprawiać i zdzierać pieniądze z tej garstki osób, która uczciwie za to płaci. Na mój głos w wyborach nie liczcie

    • 127 1

    • Od młodzieży to się odczep. Niech nschodźcy zaczną płacić za przejazdy.

      • 0 3

  • Opinia wyróżniona

    Super (7)

    Totalny bezsens, jak wracam z pracy nie kursuje moje najszybsze połączenie autobusowe gdzie mam tylko parę przystanków, więc musze wracać linią która jedzie naokoło gdzie przystanków jest 2,5 x więcej bo w końcu jedzie na około :)
    Po prostu wspaniale :) Niech najpierw zrobią dobrą siatkę połączeń a później bawią się w takie rzeczy.

    • 517 2

    • (3)

      Do pracy mam 12 km teraz autobusem będę płacił tam i z powrotem 12 zł,ta sama trasa samochodem kosztuje mnie 10,5 zł,do pracy jadę 14 min wracam 17 min,autobusem 40 min,jest przepełniony i zawsze znacznie opóźniony,motywacja żeby jeździć autobusem spadła do zera

      • 83 1

      • Ale w komunikacji zaktualizujemy bazę wirusów (1)

        W osobówce nie mamy tej możliwości

        • 20 0

        • Wystarczy po pracy wejść do biedry by to zrobić.

          • 0 0

      • Jeśli jeździsz codziennie do pracy komunikacją to kupujesz miesięczny bilet i wtedy dzienny koszt to ok 5 zł, a jak korzystasz też w weekendy to 3.77 ( 117 zł / 31 ).

        • 0 0

    • Zgadzam się (1)

      Nie wyobrażam sobie porannej przesiadki z często opóźnionej PKM na SKM na którą, prawie codziennie się biegnie aby zdążyć do pracy i pamiętanie o tym , że biegnąc muszę się jeszcze odbić przy walidatorze na peronie.

      • 42 0

      • Lepiej tej FALI jednak nie wprowadzać. Niech zostanie jak jest.

        • 6 0

    • Moje połączenie do pracy tez pokasowano. Jadę z przesiadką, bez bus pasa na około :-/

      • 2 0

  • ostatni rok rządów tych gdańskich patałachów (3)

    • 129 1

    • (1)

      Rządzić może i nie będą ale smród pozostawią po sobie na lata.

      • 16 0

      • Sluszna uwaga

        • 1 0

    • Oby. I zatrudnić ich z automatu przy wywożeniu nieczystości w nagrodę.

      • 1 0

  • Pilne

    Od 1 lutego likwidacja kilka liń i cięcia kursów już nie długo zobaczycie a podwyżek dla kierowców brak!

    • 71 1

  • (1)

    Wydać miliony po to żeby utrudnić ludziom życie. Mistrzostwo. Takie cuda wymyślają ci, którzy z kominikacji nie korzystają. Pamiętajcie pasażerowie kto nam to zafundował.

    • 148 0

    • Ta kasa nie jest wydawana, żeby tobie było lepiej tylko po to żeby ją ktoś mógł przytulić

      • 29 0

  • Fala to tylko kosztowny uprzykrzajacy zycie system dojenia kasy. Razem z Mevo i Tristarem pokazuje kompletną nieudolnosc

    włodarzy w zarzadzaniu komunikacja miejska w trojmiejskiej metropolii. To nie jest kierunek ktory zacheci ludzi do przesiadki z aut na komunikacje zbiorowa a wrecz przeciwnie.

    • 122 1

  • Borawski do dymisji (2)

    • 112 1

    • (1)

      do wiezienia

      • 19 0

      • na takie przewały...

        nie ma paragrafów...

        Już o to zadbano...

        • 12 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane