- 1 Biegli zbadali list Grzegorza Borysa (101 opinii)
- 2 Paragon grozy za kurs taksówką (427 opinii)
- 3 Wypadek w Gdyni. Potrącono trzy osoby (275 opinii)
- 4 Zuchwały napad na sklep z elektroniką (144 opinie)
- 5 List gończy za byłym senatorem PiS (276 opinii)
- 6 Port nie radzi sobie z pyłem nad Gdańskiem (286 opinii)
Czy zakłócenia sygnału GPS są problemem dla gdańskiego lotniska?
Właściwie nie ma tygodnia, by sygnał GPS nad północną częścią Polski nie był zakłócany. To może być problem dla pilotów samolotów, dla których jest to jedna z metod nawigacji. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zapewnia jednak, że sytuacja jest pod kontrolą. To, czy i w jakiej części kraju występują zakłócenia sygnału GPS, na bieżąco można śledzić na jednej z map, która znajduje się w dolnej części strony głównej Trojmiasto.pl.
- Do czego służy nawigacja GPS w samolocie?
- Zakłócenia sygnału GPS w Gdańsku z obwodu królewieckiego
- PAŻP: poważniejszych incydentów związanych z zakłóceniem GPS nie było
- GPS ważny dla nawigacji, ale to niejedyny system
Do czego służy nawigacja GPS w samolocie?
GPS jest wykorzystywany w lotnictwie do precyzyjnego określenia pozycji samolotu w czasie rzeczywistym. Dzięki temu piloci mogą dokładnie śledzić swoje położenie, co jest kluczowe podczas długich lotów, zwłaszcza w obszarach o skomplikowanej infrastrukturze nawigacyjnej lub w regionach o trudnych warunkach pogodowych.
Systemy GPS znacząco zwiększają także bezpieczeństwo podczas operacji lądowania. W połączeniu z systemami wspomagającymi lądowanie, GPS umożliwia precyzyjne podejścia do lądowania nawet w trudnych warunkach pogodowych. Piloci mogą polegać na dokładnych danych o pozycji, aby bezpiecznie sprowadzić samolot na ziemię.
Jedną z największych zalet GPS jest jego globalna dostępność. Tradycyjne systemy nawigacji radiowej, takie jak VOR (VHF Omnidirectional Range), mają ograniczony zasięg, podczas gdy sygnały GPS są dostępne na całym świecie. Dzięki temu piloci mogą korzystać z nawigacji GPS bez względu na to, gdzie się znajdują, co jest szczególnie ważne podczas długodystansowych lotów międzynarodowych.
Jeziora wokół Trójmiasta i inne filmy czytelników
Tym samym nawigacja GPS jest nieocenionym narzędziem w nowoczesnym lotnictwie, oferując precyzję, bezpieczeństwo i efektywność operacyjną. Zakłócenia sygnału GPS - a te w północnej części Polski występuj w ostatnim czasie regularnie - pozwalają postawić pytanie: czy samoloty lądujące i startujące z gdańskiego lotniska nie mierzą się z większymi problemami?
Zakłócenia sygnału GPS w Gdańsku z obwodu królewieckiego
Warto bowiem przypomnieć, że pod koniec kwietnia fińska linia lotnicza zawiesiła na miesiąc loty z Helsinek do Tartu na południu Estonii - właśnie z powodu uporczywych zakłóceń GPS.
Na gdańskim lotnisku nieoficjalnie słyszymy, że port znajduje się w obszarze oddziaływania zakłóceń kierowanych z obwodu królewieckiego (daw. kaliningradzkiego).
Ze szczegółowymi pytaniami w tej sprawie zwróciliśmy się do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Tam - już oficjalnie - dowiedzieliśmy się, że zagrożenia związane z zakłócaniem (jammingiem) i celowym wprowadzaniem błędów (spoofingiem) w sygnale GNSS na terenie Polski są na bieżąco monitorowane.
W tym miejscu należy wyjaśnić, że jeżeli system nawigacji satelitarnej pokrywa swoim zasięgiem całą ziemię, mówi się o systemach GNSS (ang. Global Navigation Satellite Systems).
Do takich systemów należy m.in. najpopularniejszy obecnie amerykański GPS (Global Positioning System), rosyjski GLONASS czy też europejski Galileo.
PAŻP: poważniejszych incydentów związanych z zakłóceniem GPS nie było
- Współpracujemy w tym zakresie z Europejską Agencją Bezpieczeństwa Lotniczego EASA. PAŻP pozostaje również w kontakcie z liniami lotniczymi oraz stroną wojskową w zakresie analizy ewentualnych zagrożeń, jednocześnie nie odnotowując poważnych incydentów związanych z zakłóceniami - podkreśla Marcin Hadaj, rzecznik PAŻP.
Tak wygląda lądowanie samolotu. Nawigacja GPS jest w tym bardzo pomocna. Wideo z 2022 r.
GPS ważny dla nawigacji, ale to niejedyny system
Co istotne, GPS jest jednym ze źródeł danych nawigacyjnych, ale nie jest wykorzystywany jako źródło jedyne.
- Wszystkie loty komercyjne w polskiej przestrzeni mogą odbyć się bez udziału nawigacji satelitarnej. Należy pokreślić, że załogi linii lotniczych doświadczające nieprawidłowości wykorzystują w nawigacji komplementarne sensory nawigacyjne (inercyjne i radiowe), które w przypadku niedostępności sygnału GPS uzupełniają się wzajemnie - wyjaśnia Marcin Hadaj, rzecznik PAŻP.
Istotną rolę odgrywają również służby kontroli ruchu lotniczego PAŻP zapewniające, niezależne od systemów pokładowych, wsparcie nawigacyjne polegające na zapewnieniu służby dozorowania radarowego użytkownikom polskiej przestrzeni powietrznej.
Opinie wybrane
-
2024-06-18 07:27
(10)
Samoloty bez GPS sobie świetnie radzą. Szczególnie nad kontynentem. Nad oceanem just ciupka gorzej, ale też bez wpływu na bezpieczeństwo. Tyle, że tam nikt nie zakłóca.
- 56 9
-
2024-06-18 09:55
Coo?? (6)
Co ma do takiego nawigowania kontynent czy lot nad oceanem???
Ty myslisz że pilot leci na 11 km wysokości i nawiguje patrząc za okno? Leci wzdłuż autostrady??
Jeśli coś nawali w takim locie to jedyne co mu pomaga to np wskazania od kontrolera lotu który wtedy może mu przekazywać aktualną pozycje i dalsze zmiany kierunku/wysokości. ICo ma do takiego nawigowania kontynent czy lot nad oceanem???
Ty myslisz że pilot leci na 11 km wysokości i nawiguje patrząc za okno? Leci wzdłuż autostrady??
Jeśli coś nawali w takim locie to jedyne co mu pomaga to np wskazania od kontrolera lotu który wtedy może mu przekazywać aktualną pozycje i dalsze zmiany kierunku/wysokości. I wtedy nie ma to znaczenia czy samolot leci nad lądem czy wodą.
To o czym Ty piszesz ma zastosowanie ale w lotach VFR gdzie lecisz np małą Cessną i sobie nawigujesz po punktach które widzisz za oknem bo jesteś nisko poniżej poziomu chmur.- 1 10
-
2024-06-18 18:31
Nad wodą też mniej radiolatarni jest
- 2 1
-
2024-06-18 18:24
No nad wodą to są obszary bez pokrycia radarowego i to ma znaczenie
- 1 1
-
2024-06-18 13:01
(2)
Podstawą nawigacji jest system inercyjny zbudowany z akcelerometrów i żyroskopów. Jest niezależny od jakiegokolwiek zewnętrznego sygnału. Nie wiem jaki błąd może powodować przy przelocie nad Atlantykiem, może kilometry, może dzieesiątki, ale samolot doleci tam gdzie miał. Tak się latało przed erą GPSów, więc da się.
Nad kontynentem zPodstawą nawigacji jest system inercyjny zbudowany z akcelerometrów i żyroskopów. Jest niezależny od jakiegokolwiek zewnętrznego sygnału. Nie wiem jaki błąd może powodować przy przelocie nad Atlantykiem, może kilometry, może dzieesiątki, ale samolot doleci tam gdzie miał. Tak się latało przed erą GPSów, więc da się.
Nad kontynentem z kolei jest syglnał ziemia-powietrze. Zasada działania mniej więcej taka jak GPSu tylko nadajniki są na ziemi a nie na orbicie. Do tego są radary i kontrolerzy lotu, którzy mogą pomóc.- 9 0
-
2024-06-18 18:26
Przekonali się o tym piloci arbuza nad oceanem jak im rurki pilota zamarzły. (1)
Pitota.... Opadli jak liść. Super systemy nie pomogły jak zawiódł element między fotelem a manipulatorami
- 1 1
-
2024-06-18 18:51
Nie mialo to związku z nawigacją. Te rurki mierzą prędkość względem powietrza. Zła reakcja pilotów, kapitan spał i późno dołączył (lecieli we trzech), przeciągnęli i spadli.
- 4 0
-
2024-06-18 11:11
Nie skumales. Bywa.
- 2 2
-
2024-06-18 09:36
Chyba jak latasz czymś małym, znasz teren i tylko w VFR (1)
w gorszych warunkach na IFR z VOR i VOR/DME - pytanie ilu lata tak obecnie jak pogadasz na lotnisku? W turystycznym 9/10 osób lata tylko na VFR z GPSem i żeby było śmieszniej często obecnie z tabletem albo telefonem.
- 3 2
-
2024-06-18 18:29
Ja latam tylko do WC. Tak to chodzę...
- 1 1
-
2024-06-18 07:53
A już najlepiej na płycie lotniska
- 3 4
-
2024-06-18 07:01
(11)
Kiedyś latali beż żadnych GPSów,ciekawe czy piloci ćwiczą na wypadek zaniku sygnału?
- 32 60
-
2024-06-18 11:39
Kiedyś piloci latali tylko VFR, czyli z widocznością ziemi, i często się gubili albo zderzali z przeszkodami terenowymi czy innymi samolotami.
- 5 3
-
2024-06-18 08:57
Heh, dopiero teraz? (2)
Od początku wojny są zakłócenia GPS. Radia. Fal FM i AM i krótkofalowców... Nawet pociąg stop był.... I teraz nagle piszecie dla informacji ogółu? Czemu nikt tego nie związał z pociagstop sygnałem? Nikt wcześniej nie zauważył że GPS w okolicach Braniewa już pokazuje g*wno czasem na telefonie ...
- 6 1
-
2024-06-18 09:37
Masz dosyć silny radar wojskowy obok (1)
i zakłócenia tam są częste
- 3 3
-
2024-06-18 22:35
Na Mapach Google widać.
Jak donosi internet, radar NATO ma zasięg około 400 kilometrów i obejmuje między innymi cały Obwód Królewiecki.- 0 0
-
2024-06-18 08:42
To prawda, kiedys latali bez gps ale ile wtedy bylo samolotow
Teraz co chwile cos startuje i laduje. Nie mowiac juz o lotniskach w stanach, gdzie ustawiaja sie w ciagu, zeby wyladowac.
- 6 2
-
2024-06-18 07:25
teorie znają... w samolotach też są specjalne mapy papierowe, mapy podejscia do lotniska... itp (5)
ale tak jak na morzu coraz mniej analogowo... więcej cyfrowo się szkoli... wszstko ma swoje wady zalety... prawnicy dalej łaciny się uczą więc czemu piloci i marynarze nie mieliby uczyć się określania pozycji analogowo i to skutecznie...
- 10 2
-
2024-06-18 07:30
(4)
Chyba nie do końca,na statkach młodzi nawigatorzy w życiu sekstantu w ręku nie mieli...wszystko się kręci wokół GPS.
- 8 8
-
2024-06-18 09:55
zapytałem się czy słyszałeś o Darze Młodzieży (2)
ale twój kolega admin mnie skasował
- 7 1
-
2024-06-18 10:18
(1)
Pierwszy i ostatni raz mieli w ręku sekstant na Darze Młodzieży.
Teraz pływa się "po kresce" w ECDISie.- 5 2
-
2024-06-18 10:34
powiedz mi po co ktoś ma ćwiczyć sobie obliczenia z sekstantem
skoro ma coś innego do roboty, a te obliczenia są wykonywane przez komputer?
Grunt, że zna zasady, wie jak się posługiwać przyrządem, to coś jakbyś ty ćwiczył codziennie nadawanie znaków dymnych, na wypadek, gdyby telefony komórkowe miały paść...- 5 3
-
2024-06-18 07:52
Ty za mądry nie jesteś :)))) Gdybyś mógł to pewnie wystawiłbyś z samolotu poślinionego palca żeby zobaczyć z której strony
wieje wiatr :)))) kulawy ma podobną wiedzę o lataniu pewnie dlatego panicznie boi się latać :))))))
- 9 13
-
2024-06-18 09:29
Więc niech zakłócają ruskim 3x mocniej antenami kierunkowymi (6)
A tak na poważnie, obecnie te systemy są w zasadzie podstawą latania w nowych samolotach i ci którzy od kilku lat wchodzą na rynek pracy jako piloci są tak pod tym względem upośledzeni jak ktoś kto całe życie jeździł automatem i przesiadł się do manuala. Podstawą są szkolenia w razie "w" ale te systemy rozleniwiają i ułatwiają latanie jak nigdy
A tak na poważnie, obecnie te systemy są w zasadzie podstawą latania w nowych samolotach i ci którzy od kilku lat wchodzą na rynek pracy jako piloci są tak pod tym względem upośledzeni jak ktoś kto całe życie jeździł automatem i przesiadł się do manuala. Podstawą są szkolenia w razie "w" ale te systemy rozleniwiają i ułatwiają latanie jak nigdy wcześniej i ci którzy od kilku lat latają nowym sprzętem z wyświetlaczami, to często w zasadzie nie korzystali od szkolenia do ATPLA z analogów. Nie ma tu żadnego porównania do starszych samolotów.
- 20 4
-
2024-06-18 11:55
cyfrowe zegary to redundancja, wiec jaki to ma związek ze maja szklany pulpit? Mogą używać GPS/VOR itp.
- 2 0
-
2024-06-18 11:13
Rosja nie korzysta z GPS -a , mają własny system ( podobno lepszy ) glonas . (2)
- 2 0
-
2024-06-18 22:33
Bez analoga w mirie
(Podobno) jak pancyry i cały ten złom palący się teraz w okolicach Bielgorodu i Rostowa.
- 0 1
-
2024-06-18 13:26
Podobno...
- 2 1
-
2024-06-18 10:16
(1)
Co ma cyfrowy interfejs, do typu nawigacji? Przecież czy ma gps, czy radiolatarnię, czy kompas, to i tak mu to wyświetla na ekranie. Przyrządy analogowe to tylko zapas jakby cyfrowe padły.
- 1 1
-
2024-06-18 10:29
Przeleć się jednym i drugim to zrozumiesz różnicę
Obecnie praktycznie każdy ustawia sobie punkty po trasie i leci według nich z podglądem na mapie gdzie się znajduje względem punktów orientacyjnych i ścieżek podejścia jeśli jest widoczność odpowiednia. Tam się na wyświetlaczu komplet info wyświetla z przebiegiem trasy.
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.