• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy zakłócenia sygnału GPS są problemem dla gdańskiego lotniska?

Szymon Zięba
18 czerwca 2024, godz. 07:00 
Opinie (142)
Systemy GPS są nieocenione w pracy pilota. Nie są jednak jedyną metodą nawigacji. Systemy GPS są nieocenione w pracy pilota. Nie są jednak jedyną metodą nawigacji.

Właściwie nie ma tygodnia, by sygnał GPS nad północną częścią Polski nie był zakłócany. To może być problem dla pilotów samolotów, dla których jest to jedna z metod nawigacji. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zapewnia jednak, że sytuacja jest pod kontrolą. To, czy i w jakiej części kraju występują zakłócenia sygnału GPS, na bieżąco można śledzić na jednej z map, która znajduje się w dolnej części strony głównej Trojmiasto.pl.





Jak często latasz samolotami?

Do czego służy nawigacja GPS w samolocie?



GPS jest wykorzystywany w lotnictwie do precyzyjnego określenia pozycji samolotu w czasie rzeczywistym. Dzięki temu piloci mogą dokładnie śledzić swoje położenie, co jest kluczowe podczas długich lotów, zwłaszcza w obszarach o skomplikowanej infrastrukturze nawigacyjnej lub w regionach o trudnych warunkach pogodowych.

Systemy GPS znacząco zwiększają także bezpieczeństwo podczas operacji lądowania. W połączeniu z systemami wspomagającymi lądowanie, GPS umożliwia precyzyjne podejścia do lądowania nawet w trudnych warunkach pogodowych. Piloci mogą polegać na dokładnych danych o pozycji, aby bezpiecznie sprowadzić samolot na ziemię.

Jedną z największych zalet GPS jest jego globalna dostępność. Tradycyjne systemy nawigacji radiowej, takie jak VOR (VHF Omnidirectional Range), mają ograniczony zasięg, podczas gdy sygnały GPS są dostępne na całym świecie. Dzięki temu piloci mogą korzystać z nawigacji GPS bez względu na to, gdzie się znajdują, co jest szczególnie ważne podczas długodystansowych lotów międzynarodowych.



Tym samym nawigacja GPS jest nieocenionym narzędziem w nowoczesnym lotnictwie, oferując precyzję, bezpieczeństwo i efektywność operacyjną. Zakłócenia sygnału GPS - a te w północnej części Polski występuj w ostatnim czasie regularnie - pozwalają postawić pytanie: czy samoloty lądujące i startujące z gdańskiego lotniska nie mierzą się z większymi problemami?

Zakłócenia sygnału GPS w Gdańsku z obwodu królewieckiego



Warto bowiem przypomnieć, że pod koniec kwietnia fińska linia lotnicza zawiesiła na miesiąc loty z Helsinek do Tartu na południu Estonii - właśnie z powodu uporczywych zakłóceń GPS.

Na gdańskim lotnisku nieoficjalnie słyszymy, że port znajduje się w obszarze oddziaływania zakłóceń kierowanych z obwodu królewieckiego (daw. kaliningradzkiego).

Mapy, na których można sprawdzić m.in. aktualny stopień zakłóceń sygnału GPS nad Polską. Mapy, na których można sprawdzić m.in. aktualny stopień zakłóceń sygnału GPS nad Polską.
Ze szczegółowymi pytaniami w tej sprawie zwróciliśmy się do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Tam - już oficjalnie - dowiedzieliśmy się, że zagrożenia związane z zakłócaniem (jammingiem) i celowym wprowadzaniem błędów (spoofingiem) w sygnale GNSS na terenie Polski są na bieżąco monitorowane.

W tym miejscu należy wyjaśnić, że jeżeli system nawigacji satelitarnej pokrywa swoim zasięgiem całą ziemię, mówi się o systemach GNSS (ang. Global Navigation Satellite Systems).

Do takich systemów należy m.in. najpopularniejszy obecnie amerykański GPS (Global Positioning System), rosyjski GLONASS czy też europejski Galileo.

PAŻP: poważniejszych incydentów związanych z zakłóceniem GPS nie było



- Współpracujemy w tym zakresie z Europejską Agencją Bezpieczeństwa Lotniczego EASA. PAŻP pozostaje również w kontakcie z liniami lotniczymi oraz stroną wojskową w zakresie analizy ewentualnych zagrożeń, jednocześnie nie odnotowując poważnych incydentów związanych z zakłóceniami - podkreśla Marcin Hadaj, rzecznik PAŻP.

Tak wygląda lądowanie samolotu. Nawigacja GPS jest w tym bardzo pomocna. Wideo z 2022 r.



GPS ważny dla nawigacji, ale to niejedyny system



Co istotne, GPS jest jednym ze źródeł danych nawigacyjnych, ale nie jest wykorzystywany jako źródło jedyne.

- Wszystkie loty komercyjne w polskiej przestrzeni mogą odbyć się bez udziału nawigacji satelitarnej. Należy pokreślić, że załogi linii lotniczych doświadczające nieprawidłowości wykorzystują w nawigacji komplementarne sensory nawigacyjne (inercyjne i radiowe), które w przypadku niedostępności sygnału GPS uzupełniają się wzajemnie - wyjaśnia Marcin Hadaj, rzecznik PAŻP.
Istotną rolę odgrywają również służby kontroli ruchu lotniczego PAŻP zapewniające, niezależne od systemów pokładowych, wsparcie nawigacyjne polegające na zapewnieniu służby dozorowania radarowego użytkownikom polskiej przestrzeni powietrznej.

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (142)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane