• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelniczka o PKM: podnosicie ceny biletów, tniecie rozkłady, ale dajcie coś w zamian

Katarzyna
3 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Przepełnione składy PKM to wciąż nierozwiązany problem. Na zdjęciu pasażerowie nie mieszczący się w wagonie we wrześniu 2021 r. Przepełnione składy PKM to wciąż nierozwiązany problem. Na zdjęciu pasażerowie nie mieszczący się w wagonie we wrześniu 2021 r.

Krótkie, a przez to przepełnione pociągi, cięcia w rozkładach jazdy, droższe bilety i opóźnienia - tak zdaniem naszej czytelniczki wyglądają od początku września podróże pociągami na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. - Rozumiem, że składy są spalinowe, paliwo drogie, jest inflacja, wojna w Ukrainie i inne czynniki, którymi każdy tłumaczy podwyżki, ale dajcie coś w zamian - apeluje pani Katarzyna. Oto jej list.



Od redakcji: Nasza czytelniczka formułuje swoje zarzuty wobec Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W rzeczywistości jednak właściwym adresatem powinien być Urząd Marszałkowski jako organizator przewozów kolejowych i Szybka Kolej Miejska oraz Przewozy Regionalne, będące przewoźnikami na linii PKM. Spółka PKM jest jedynie spółką prowadzącą inwestycje infrastrukturalne Województwa Pomorskiego oraz zarządcą infrastruktury kolejowej na linii PKM.


Jak często korzystasz z pociągów PKM?

Piszę do portalu Trojmiasto.pl jako jedna z setek, jak nie tysięcy pasażerów oburzonych rozkładami jazdy PKMki. I na wstępie zaznaczam, że nie jest to ujadanie malkontenta, któremu nudzi się podczas jazdy, a realny opis sytuacji. Kto nie wierzy, niech sprawdzi.

Pociągami PKM dojeżdżam do pracy z Gdańska Jasienia do Gdyni od początku ich istnienia i tak źle, jak do tej pory, nie było nigdy. Pociągi są przeładowane (zrobiłabym zdjęcie, jednak nie mam miejsca, żeby nawet wyciągnąć rękę), przez co jazda nimi ma niewiele wspólnego z bezpieczeństwem, zwłaszcza, że oprócz pasażerów w przestrzeni pociągu wiszą jeszcze rowery, o które łatwo się uderzyć lub zwyczajnie w tym tłoku pobrudzić.

Zlikwidowano dwa z trzech porannych kursów



Na przestrzeni ostatnich miesięcy, w godzinach szczytu porannego zlikwidowane zostały połączenia na mojej trasie czyli Gdańsk Jasień - Gdańsk Wrzeszcz (gdzie przesiadam się na SKM). Teraz żeby dotrzeć do pracy na godz. 8:00 nie mam szans bez spóźnienia. Jeszcze w czerwcu z przystanku Jasień odjeżdżał pociąg o godz. 7:02, 7:07 i 7:16, z czego zlikwidowano 7:02 i 7:07.

Jak podróżować w takich warunkach? - zastanawia się nasza czytelniczka (zdjęcie z września 2021 r.) Jak podróżować w takich warunkach? - zastanawia się nasza czytelniczka (zdjęcie z września 2021 r.)
O ile jeszcze w wakacje było ciasno (człowiek na człowieku), tak teraz, żeby jedna osoba mogła wysiąść z pociągu, skład musi opuścić 20 innych osób. Przez taki stan rzeczy pociągi mają opóźnienia.

Sytuacja jest skandaliczna. Pociąg jest krótki, przeładowany, a na domiar złego w lipcu bilet miesięczny trójmiejski podrożał aż o 20 zł! Rozumiem składy spalinowe, paliwo drogie, inflacja, wojna w Ukrainie i inne czynniki, którymi każdy tłumaczy podwyżki, ale dajcie coś w zamian!

W nowym rozkładzie nie dodano żadnego połączenia



Nie piszę już o tym, żeby przejazd odbywał się w komforcie, ale w zwyczajnie ludzkich warunkach. Podróż PKMką nie zachęca, aby przesiąść się z auta do pociągu, nawet przy tak wysokich cenach paliw. Łudziłam się, że w spółce PKM pracują myślący ludzie i liczba połączeń w szczycie komunikacyjnym zostanie zwiększona, jednak nic bardziej mylnego. W propozycji zmiany rozkładu jazdy, która będzie obowiązywała od 4 września, nie dodano żadnego połączenia.

Zapraszam szanownych "układaczy" rozkładów jazdy do przejazdu w tych warunkach. O ile w ogóle zdołają wsiąść do pociągu. W normalnym świecie dąży się do transportu zrównoważonego, zachęca się pasażerów do jazdy komunikacją zbiorową, co ma mieć wymiar i ekonomiczny, i ekologiczny, jednak nie wszyscy, jak widać, to rozumieją.
Katarzyna

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (559) ponad 10 zablokowanych

  • Czekaj czekaj

    Jak to było? Podniesiemy ceny biletów parkingowych w celu wymuszenia rotacji miejsc i przesiadki części ludzi do komunikacji zbiorowej?? Coś o ekologii tam było, że spaliny, że smog... A to może oto chodzi? Jeden skład bydlęcy wyemituje trzy razy mniej spalin niż trzy cywilizowane składy.

    • 30 1

  • (3)

    Jeżdżę często, z Wrzeszcza do Osowy, na szczęście wybieram pory, gdzie nie ma tłumów, tj max ten o 14.45, ostatnie miesiące razem luzy w środku, wczoraj jechałem o 13.40 i w ogóle było pusto. Ale porażka, że jest jeden pociąg na godzinę, w szczytach teraz się pewnie mocno kumulują pasażerowie, plus uczniowie doszli. A najgorsze że w samej Osowej po PKM muszę czekać 15-20 minut na autobus aby dostać się na Wodnika, niby miały być kiedyś synchronizowane ze sobą połączenia PKM/ZTM, ale to jakaś lipa i kłamstwo, bo nic się nie zgadza i rzadko kiedy nie trzeba czekać na autobus dłużej niż 5 minut, bo już coś odjechało, albo następny dopiero za 20 min

    • 48 0

    • Bo ZTM uważa, że to pociągi należy dopasować do autobusów (i tramwajów) (2)

      • 5 1

      • Spychologia w najlepsze, nikt nie ogarnia co się dzieje, nie potrafią się dogadać i nikogo nie obchodzi pasażer

        • 5 0

      • Zauważ, że przynajmniej teoretycznie rozkłady 169, 171 i 179 są ze sobą skoordynowane

        I teraz pomyśl, że co 3 miesiące trzeba by te rozkłady zmieniać pod PKM. Ale jak? Przecież rozkład cykliczny kolejarzy od zawsze przerasta... jeden pociąg 10.02, drugi 11.07, trzeci 11.59. Rozkład ZTM też ma odzwierciedlać ten burd.el?

        • 2 1

  • W komunikacji miejskiej

    Człowiek na człowieku i jest ok a w aptece jak wchodzisz bez maski to problem więc ja myślę że problem mają ci którym brak logiki.Zamiast wymyślać głupawe przepisy weźcie się za komunikację która szwankuje

    • 45 1

  • W tyłku mam pkm. (2)

    Porozmawiajmy o cenach biletów i kursowaniu SKM!

    • 13 12

    • Ceny biletów ustala marszałek. (1)

      W Polregio, SKM i na PKM.

      • 2 2

      • To jest prawda

        A ceny paliw I energii regulują rząd. Nie posądzam samorządu aby ceny biletow rosły w większym tempie niż koszt na które ma wpływ rząd.

        • 0 1

  • PKM i SKM

    Tak to jest .. podnoszą ceny, o jakości i ciągłych opóźnieniach to wola przemilczeć

    • 21 2

  • Komuś się wydaje, że od dodruku i janosikowego samorządy będzie stać na coraz więcej.

    • 7 5

  • Rowery (5)

    Ludzie z rowerami wygrywają te zawody w przepełnianiu SKM i PKM. Wybierasz rower to jedź rowerem! Najlepsi są Panowie ubrani w ciasnych majtkach z napisami "wysepka", którzy nie zważają na ludzi, wbijają się ze swoimi mega super rowerami do pkm, nie raz uderzając kogoś lub przejeżdżając po nogach, brudząc innych. Szybkie zawieszenie rowerka na bagażniku i polowanie na wolne miejsce. Marna reklama waszego miejsca pracy, lub sponsora... Jak jesteście takimi sportowcami (sądząc po ubiorze i sprzęcie, lecz nie brzuchach) to pedalujcie na rowerach a nie tylko się lansujecie. "Mam bilet to mogę"....

    • 65 16

    • W tym jest cała zabawa, (1)

      że można wywieźć rower za miasto i tam jeździć. Jaka przyjemność jest w jeżdżeniu po mieście? Pokaż mi choć jedną prawdziwą drogę rowerową, która prowadzi z Trójmiasta na Kaszuby. Jeśli przewoźnik dopuszcza przewóz rowerów to nie twoja sprawa dlaczego ktoś ten rower wiezie.

      • 20 16

      • Nikt nie mówi, że nie można. Sęk w tym jak właściciel roweru się zachowuje. A panowie to raczej dojeżdżają do pracy rowerem w pkm.

        • 15 1

    • ale tak jest na całym świecie i jest to normalne

      nie szukaj problemu tam gdzie go nie ma

      • 6 11

    • Można przewozić rower (1)

      Mam prawo przewozić rower. Kto normalny chce jeździć po mieście zamiast ten czas spożytkować na Kaszuby

      • 1 7

      • Haha

        Dlatego rano jadą do Wrzeszcza :)

        • 3 0

  • Opinia wyróżniona

    Korzystałem z PKM od 2016 roku, w tym przestałem (10)

    W pełni zgadzam się z autorką listu... Linia PKM rozwiązywała moje podróże do pracy ładnych kilka lat. Mieszkam w Migowie, pracuję w Oliwie. Dzięki PKM byłem w stanie w 30 minut dotrzeć z domu do pracy - w tym samym czasie niezależnie od korków i pory roku. Miało to dla mnie duże znaczenie, gdy musiałem odebrać dzieci z przedszkola czy szkoły - zawsze wiedziałem, że zdążę na tę samą godzinę. Kursów nie było dużo, ale wystarczyło by ułożyć sobie życie. Po cięciach w tym roku nie jest to już możliwe. Rano na stacji Jasień jest niemal 50 minut przerwy między kursami do Wrzeszcza (6:30 i 7:19). W popołudniowym szczycie na Strzyży w kierunku Jasienia - ponad pół godziny przerwy (15:30 i 16:07). Do tego pociągi zapchane tak, że nie ma żadnej gwarancji że człowiek się zmieści. Moje połączenie którym jeździłem kilka lat zniknęło a pozostałe stały się nieprzewidywalne.

    I niestety alternatywnej sensownej komunikacji publicznej w tym kierunku nie ma. Można próbować tramwajem, ale 12-tka z okolic Migowa do OBC jedzie według rozkładu niemal 50 minut - to nie ma sensu. Zostaje rower (25-35 minut) lub samochód (czas nieprzewidywalny z powodu korków - od 20 do 60 minut). Pytanie tylko jak miasto zajmie się drogami dla rowerów gdy nadejdzie zima...

    • 297 2

    • Dlatego już od jakiegoś czasu wysyłam do ZTM (3)

      Prośbę o zrobienie szybkiej linii autobusowej z Jasienia przez Morenę, Słowackiego, dalej Polanki i Bażyńskiego do OBC i Alchemii. Autobus mógłby robić pętlę w Oliwie.
      Może gdyby ludzie się skrzyknęli i masowo wysyłali takie zapytanie...

      • 29 2

      • Miasto po prostu powinno traktować PKM jako specyficzny tramwaj

        I dopłacić do częstszych kursów.

        • 24 1

      • Po to jest PKM by nie stać na Słowaku (1)

        Busy by sie przydały do lokalnych do dojazdów do PKM, zamiast zagęszczać przystanki

        • 6 2

        • Ale skoro ta PKM nie działa tak jak trzeba

          To może jednak bus to dobry pomysł?

          • 4 2

    • Miasto się zaćmieniami rok temu.

      Pług zepchnie śnieg z różowej na szara stronę chodnika.

      • 5 1

    • dlatego zlikwidowano (2)

      142.

      Bo podobno dublował PKM.
      A co dubluje PKM, że jest likwidowane?
      Chyba tylko dubluje problemy urzędnikom. Więc chcą się ich pozbyć w klasyczny dla nich sposób, zakazać, zlikwidować.
      Nikomu do głowy nie przyjdzie, aby rozwiązać.

      • 22 0

      • Nie do końca z tym 142 (1)

        Zlikwidowano, bo podobno dublował tramwaj (10). Ogólnie to największa głupota, jaką mogli zrobić na tej trasie, bo to było świetne połączenie, również z Wrzeszczem. Teraz bez przesiadek nie da się dojechać sensownie do dworca we Wrzeszczu z połowy Moreny...

        • 10 1

        • Ja nie mogę odżałować, że zlikwidowano 142

          Chcąc dojechać do dworca PKP we Wrzeszczu, muszę dojechać/ dojść do Piecewskiej i czekać na 162. Ogólnie te przesiadki są niezwykle irytujące, bo jak jeden autobus się spóźni to drugi, który przyjedzie punktualnie to mi zwiewa. Często tego doświadczam, bo jeszcze korzystam z 249.

          • 4 0

    • Kolejny problem

      którego źródłem jest zupełny brak rzeczywistego planowania miasta w ostatnich dwudziestu, może nawet trzydziestu latach.

      • 9 1

    • Problem

      Ten problem powinien się skończyć po zakończeniu elektryfikacji pkm. Wtedy powróci rozklad, który funkcjonował. Oczywiscie może pkp plk zacznie modernizację linii na odcinku kkoscierzyna - somonino, ale tu jue powinno być problemu. Jednak Kartuzy to jest i będzie problem, który może odbijać się na pociagi pkm

      • 0 1

  • (1)

    Żeby artykuł miał sens, chciałabym poznać stanowisko PKM wobec tych zarzutów. Tak to lekko beż sensu- rozbudowany komentarz, który każdy może napisać bez łaski portalu.

    • 14 23

    • PKM odpowiada tylko za "szyny"

      Rozkład ustala PLK na wniosek przewoźnika. A że pociągi międzynarodowe i dalekobieżne mają priorytet nad regionalnymi - to i regionalne są zepchnięte w niekorzystne okna przewozowe

      • 3 1

  • dyrektor tego cyrku do zwolnienia (2)

    gdzie jest miasto?!?!? za co wam płacimy

    • 24 9

    • Miasto??

      Ogarniasz, kto odpowiada za PKM?

      • 4 3

    • Pewnie odprowadzasz podatki na swoja wieś Pcim

      Wiec zwyczajnie możesz chodzic pieszo i nie psuj naszych chodnikow

      • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane