- 1 Nocny hałas z lotniska. Cena za rozwój? (228 opinii)
- 2 Okupacyjne losy jednego z symboli Gdyni (58 opinii)
- 3 Historia 200-letniej gdańskiej wyspy (67 opinii)
- 4 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (126 opinii)
- 5 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (411 opinii)
- 6 Trójmiejskie mola, których już nie ma (109 opinii)
Czytelnik: Wiem jak uratować PKM
Porażka projektu PKM będzie rzutować nie tylko na Trójmiasto, ale również na rewitalizację i rozwój innych regionalnych linii w województwie, czyli na dalsze zaniechania w tej dziedzinie - twierdzi nasz czytelnik Marcin Osowski. Poniżej publikujemy list, w którym przedstawia on swoją receptę na ożywienie tej linii.
Od kilku dni trwa kontrolowany medialnie proces "wygaszania" PKM. Po wielkim sukcesie związanym z projektowaniem, budową i uruchomieniem pierwszej nowej linii kolejowej po wojnie okazało się, że zaczęły się problemy. Eksploatacja i rozwój transportu szynowego wymaga wysokich kompetencji, których najwyraźniej braknie zarządcy i właścicielowi.
Szybki plan naprawczy oraz modyfikacja strategii umożliwi dalszy rozwój nie tylko PKM, ale również pozostałych linii w województwie pomorskim. Inaczej PKM będzie synonimem porażki i zmarnowanych środków. Co zatem szwankuje i co można zmienić?
Rozkład jazdy - likwidacja "nierentownych" połączeń jest nieporozumieniem. Specyfika transportu kolejowego miejskiego i regionalnego działa tak, że ostatnie połączenia przeważnie są puste po to, by przedostatnie były pełne. Chodzi o to, że pasażer kalkuluje, że ostatni kurs może być ryzykowny - on nie zdąży, pociąg nie przyjedzie i wybiera przedostatni, lub wcześniejszy. Gdy zlikwidujemy ostatni pusty skład, przedostatni staje się ostatnim i tak zmierzamy donikąd.
Zbyt skomplikowany system taryfowy
Takt - kolej w miastach jest atrakcyjna, gdyż nie trzeba znać rozkładu, by z niej korzystać. Wystarczy, że wiemy, że od godz. 05:00 do północy pociąg przyjedzie. Jeżeli dodatkowo wiadomo, że pojawi się za 10/15/30 minut to mamy pewność, że w danym czasie z niego skorzystamy. Tak przecież działa SKM, dlatego nie ma problemów z frekwencją w pociągach.
Bilet - z punktu widzenia pasażera jest niepojęte, jak w ramach jednego przewoźnika - SKM - można wprowadzać tak skomplikowaną i nieprzyjazną taryfę. Polityka biletowa powinna być tworzona okiem pasażera, a nie zarządcy czy przewoźnika. Metropolitalność oznacza również prostotę i automatyzm, dzięki któremu mieszkańcy doceniają życie w wielkim mieście.
U nas dominuje podejście stricte biurokratyczne. Informacja w internecie też jest niejasna i skomplikowana. Nawet kupno biletu przez aplikację SkyCash wymaga dokładnej znajomości topografii linii oraz taryf na liniach SKM/PKM, a o pomyłkę jest wyjątkowo łatwo.
System informacji - tego po prostu nie ma. Nie chodzi już nawet o stację Gdańsk Wrzeszcz, która pretenduje do tytułu - Zmyłka Roku, ale o logiczną i jasną informację dla pasażerów, którzy nie muszą wiedzieć, co to SKM, PKM, PKP PR, nie muszą wiedzieć, gdzie jest lotnisko, gdzie leży Sopot, Gdynia czy Gdańsk.
Dla mieszkańców są to rzeczy oczywiste, ale naprawdę obcokrajowcy i osoby spoza Trójmiasta nie orientują się, w którym kierunku jedzie SKM w stronę Gdyni, którędy na lotnisko, a gdzie będą najbliżej Głównego Miasta w Gdańsku. Zresztą i tak mają szczęście, jak już dotrą na którąś stację. Brakuje bowiem jakiejkolwiek informacji, gdzie znajdują się stacje PKM i SKM. Nie chodzi o miejsca w pobliżu linii kolejowych, ale popularne szlaki oddalone od tych stacji.
Bierzmy przykład z innych metropolii
Dlaczego na Monciaku nie ma żadnej informacji, w którą stronę do stacji, a na Starym Mieście, ECS, na molo w Orłowie, na osiedlu Garnizon, na Morenie, Witominie i w żadnym innym miejscu nie ma jasnych i logicznych strzałek, ikonek, znaków, które zachęcałyby pasażera do skorzystania z kolei? Wręcz jest to sprytnie ukryte tak, żeby tylko wtajemniczeni tubylcy mogli się zorientować.
Dlaczego na nowych dworcach w Gdyni Głównej lub Sopocie nie ma żadnych czytelnych znaków, który pociąg jedzie na lotnisko? Dlaczego na lotnisku nie ma informacji, która aż się narzuca, by pasażer skorzystał z kolei? Jest co prawda oznaczone wejście na peron, ale dopiero w jego pobliżu.
Tymczasem np. w Londynie lub Wiedniu informacje, gdzie należy udać się na pociąg, są wszędzie. Przecież to są oczywiste drobiazgi, które mieszkańcy innych metropolii traktują jako naturalne środowisko, tak jak kafeteria na rogu ulicy. Do tego nie trzeba gigantycznych środków, tylko wyobraźni.
Nieprzemyślana lokalizacja przystanków i brak planów rozbudowy
Dostępność - PKM z nazwy to kolej miejska, tymczasem 250 tys. mieszkańców Gdyni w zasadzie jest jej pozbawiona. Jedna stacja Gdynia Wielki Kack, do której prowadzi błotnisty jar wysadzany kocimi łbami, nie jest najlepszą zachętą do korzystania z PKM. Projektowana dopiero stacja Gdynia Karwiny będzie gotowa za 2 lata. Pozostałe dwie stacje, czyli Gdynia Stadion i Gdynia Riviera, zakrawają na żart. Lokalizacyjnie bez sensu.
Rzut oka na mapę pokazuje, że będą to nieużywane przystanki. Brakuje za to stacji Gdynia Fikakowo (była projektowana na wcześniejszych etapach) oraz stacji Gdynia Mały Kack znajdującej się dokładnie pomiędzy dzielnicami Gdynia Witomino i Mały Kack. Umożliwiłoby to wpięcie w system linii kolejowych trzech dużych dzielnic Gdyni, przy okazji zmniejszając znacznie ruch aut w centrum miasta.
Plany rozbudowy - nie mówi się też zupełnie o dalszej rozbudowie PKM na terenie Gdyni, np. odnodze z Osowy przez starą linię koło Polifarbu, Dąbrówkę do Chwarzna, lub z Gdyni Głównej na północ do Obłuża i Oksywia. Urząd Marszałkowski wciąż nie może się zdecydować, czy PKM to kolej miejska, czy też początek linii regionalnej w stronę zachodnich Kaszub.
Ryszard Świlski z zarządu województwa cieszy się, że pociągi do Kartuz są pełne, a przemilcza fakt, że w Gdyni wsiada kilkanaście osób. Rzecz jasna odrodzenie kolei w Kartuzach cieszy, ale budowa linii metropolitalnej za 1 mld zł i odcięcie od niej 1/3 mieszkańców Trójmiasta to jednak dowód braku wyobraźni.
Porażka nie tylko Trójmiasta, ale i całego regionu
Bariery architektoniczne - w zasadzie wszystkie stacje są zaprojektowane tak, że nie jest łatwo się do nich dostać. Wysokie schody i brak schodów ruchomych nie ułatwiają dojścia osobom niepełnosprawnym, wózkom lub rowerom. Windy nie są rozwiązaniem, gdyż ich jakość jest skandalicznie niska i często się psują lub blokują. Brakuje też punktów usługowych, takich jak kioski czy bary kawowe, które są standardem na miejskich stacjach kolejowych.
Podsumowując, porażka projektu PKM będzie rzutować na rewitalizację i rozwój innych regionalnych linii w województwie, czyli na dalsze zaniechania w tej dziedzinie. Obecne problemy z PKM pokazują, że kwestia metropolitalności to nie tylko nazewnictwo i PR, ale konkretne działania i kompetencje oraz wizja, szersza niż stąd do Kartuz.
Poglądy prezentowane w artykule naszego czytelnika wyrażają jego stanowisko, a nie stanowisko redakcji.
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Miejsca
Opinie (452) 1 zablokowana
-
2016-05-25 17:37
Przystanek Łowicka
Brakuje przystanku między Gdynia Stadion a Gdynia Karwiny !!! Gdyby był przystanek akurat po środku znacznie by ułatwiło funkcjonowanie ok 30 k mieszkańców Witomino (-zrobienie drogi przez las który w zasadzie jest parkiem No ale po co słuchać dobrych rad ludzi!!!
- 4 0
-
2016-05-26 21:00
W jedną stronę
Do kitu jest to ze z Redłowa (przykładowo) mam dwa przystanki do gdyni głównej, ale niestety pkm jeżdzi tylko do Gdyni a nie z GDYNI, WIĘC Muszę jechać do wrzeszczaq i dopiero tam przesiadka.
dlatego Gdynia olewa PKM.- 2 0
-
2016-05-27 10:43
Jaki trzeba mieć talent, żeby tak łatwo utopić miliard złotych
- 3 0
-
2016-05-27 11:31
Brawo Panie Marcinie
Gratuluje obywatelskiej postawy, tylkoe w ten sposób możemy coś zmienić.
W pełni się z Panem zgadzam.- 3 0
-
2016-05-27 13:14
a dlaczego kolejka pomija wzgorze sw maksymiliana to jest niepojete
- 0 0
-
2016-05-27 23:19
Proszę nauczyć się lokalnej geografii
"odnodze z Osowy" - powinno być "odnodze z Osowej" (Osowa Góra - z Osowej Góry). "a na Starym Mieście" - zapewne miał Pan na myśli Główne Miasto w Śródmieściu. Jeżeli ktoś już zabłądził do Starego Miasta to powinien mieć dworzec w zasięgu ręki.
- 0 1
-
2016-06-05 08:17
Urzedasy
Urzedasy chca robic kase na SKM PKM i tyle ,czas na zmiany .Metropolia ma doplacac do komunikacji tak jest na calym swiecie laski nie robia.Pojedynczy kierowca i samochod dojezdzajacy do pracy to aspoleczna i niechlubna postawa mieszkanca brak akcji promocyjnej,tylko to grozi ze prezydenci i urzedasy beda musieli jezdzic komunikacja miejska .Uchwalic prawo miejscowe proste.
- 0 0
-
2016-06-09 09:01
Wielkie nadzieje i wielkie rozczarowanie
Miałam wielkie nadzieje, a potem przyszło wielkie rozczarowanie. Rozkład przystanków zupełnie nieprzemyślany. Miałam nadzieję zrezygnować z dojazdu samochodem do Gdańska Głównego. Cieszyłam się, że z Kokoszek przezJasień w parę minut dojadę do Centrum, i co? Kolejka jedzie naokoło przez Wrzeszcz- żadna oszczędność czasu i wielkie nieporozumienie. To jest moim zdaniem jeden z głównych powodów obecnego niepowodzenia przedsięwzięcia.
- 0 0
-
2016-06-09 10:05
Swilski to d... roku! Zajmuje sie tym czym kompletnie nie potrafi!
...
- 0 0
-
2016-06-21 21:50
Dojazd do przystanków
Na przystanek Rębiechowo czy Gdańsk Rębiechowo na piechotę z Banina jest zbyt daleko. Nie ma tam też obiecanych parkingów samochodowych. Gdyby rozwiązać te dwa problemy na pewno zwiększy się ilość pasażerów ( zwłaszcza uczniowie, studenci)
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.