• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik: kryzys w komunikacji to efekt wieloletnich zaniedbań

Mateusz
12 czerwca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Według naszego czytelnika, obecny stan komunikacji miejskiej w Gdańsku to nie zła passa, a wieloletnie zaniedbania na wielu polach. Według naszego czytelnika, obecny stan komunikacji miejskiej w Gdańsku to nie zła passa, a wieloletnie zaniedbania na wielu polach.

Po ostatnich wypadkach i kolizjach gdańskiej spółce GAiT zostały już tylko dwa sprawne rezerwowe tramwaje. Otrzymaliśmy sporo ciekawych spostrzeżeń od naszych czytelników, zaniepokojonych tym, co się dzieje z transportem zbiorowym w Gdańsku. Poniżej list pana Mateusza, który uważa, że obecny kryzys ma co najmniej trzy przyczyny.


Oto jego list:

Chciałbym zwrócić uwagę na pewną bardzo ważną kwestię w kontekście tekstu "Trzymajmy kciuki za tramwaje". Artykuł skupia się głównie na tym, że w Gdańsku jest coraz mniej sprawnych tramwajów. Natomiast kwestia bezpieczeństwa oraz zapobiegania kolejnym wypadkom jest tylko delikatnie wspomniana na końcu.

Najbardziej wstrząsające w tym artykule było dla mnie to zdanie "prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów trzyma kciuki, by pechowa passa się skończyła".

Naprawdę? Prezes trzyma kciuki? Zamiast zlecić kontrolę bezpieczeństwa wszystkich zwrotnic? Zamiast zwrócić uwagę, że w Gdańsku przez lata zaniedbywano bieżące utrzymanie tramwajów? Zamiast postawić na dodatkowe szkolenia dla motorniczych lub starać się o zwiększenie bezpieczeństwa w newralgicznych punktach?



Uważam, że zamiast trzymać kciuki za nasze tramwaje, powinniśmy raczej zwrócić uwagę na przyczynę tego stanu rzeczy. I uważam, że przyczyną nie jest "zła passa", a po prostu wieloletnie zaniedbania.

Niestety nie można wyeliminować wszystkich czynników (jak np. wypadków spowodowanych przez innych kierowców), ale przynajmniej można należycie zadbać o obszary, w których jest się bezpośrednio odpowiedzialnym za bezpieczeństwo pasażerów.

Przede wszystkim bieżące utrzymanie i właściwe serwisowanie tramwajów. Przypomnę wypadek z tirem na al. Hallera - pod uwagę brana jest awaria hamulców w pojeździe. Nie powinno być takiej sytuacji - serwisanci GAiT muszą być pewni, że hamulce zadziałają w każdej sytuacji - a jeśli nie, to tramwaj jest potencjalnie niebezpieczny i nie może wyjeżdżać na trasę.

Przypomnę także artykuł o serwisowaniu tramwajów Pesy - to pytanie można dziś powtórzyć - czy GAiT dobrze dba o tramwaje?

Po drugie infrastruktura techniczna - utrzymanie jej to nie tylko wygoda motorniczych (tak jak ze zwrotnicą na skrzyżowaniu 3 Maja i Nowych Ogrodów) ale także kwestia bezpieczeństwa i opóźnień - jak mogliśmy się w ostatnich dniach przekonać. Tutaj również nie powinno być sytuacji, w której podejrzewamy awarię zwrotnicy. Po to jest serwisowanie i bieżące utrzymanie infrastruktury, by do takich sytuacji nie dochodziło.

A wiem co najmniej o jeszcze jednym przypadku awarii zwrotnicy - w zeszłym roku na skrzyżowaniu Pomorskiej i Chłopskiej, gdzie część tramwaju pojechała prosto, a środkowy człon "postanowił skręcić". Wydaje mi się, że ta kwestia leży po stronie Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, a skoro tak, to GAiT powinien uciekać się do wszelkich środków, by wymagać właściwej obsługi infrastruktury technicznej.

Ostatnia sprawa to edukacja motorniczych, postawienie na szkolenia oraz sprawdzanie, gdzie można poprawić infrastrukturę drogową, by do wypadków nie dochodziło w ogóle lub by zdarzały się dużo rzadziej. Ostatnio czytałem o dwóch pomysłach stworzenia buspasów przez skrzyżowania - na rondzie de La Salle oraz na skrzyżowaniu Dmowskiego i Grunwaldzkiej. Wierzę, że można także znaleźć mądre rozwiązania w tych miejscach, w których zdarza się, że samochód wpada pod tramwaj.

I naprawdę: zamiast trzymać kciuki, trzeba wziąć się do roboty.

Mateusz

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (256) ponad 10 zablokowanych

  • w naszym kochanym kraju ciagle panuje przekonanie ze jakoś to bedzie że później sie kupi poźniej zrobi lepiej itd , no i tak prowizorki mają sie dobrze , bogaci dwa razy wydaja oszczedni kupują robia raz a dobrze , po co nam gdańszczanom jakis esc jakis stadion no i ten bubel pkm które to twory ciągle musimy utrzymywać czy naprawde tak trudno patrzeć na doświadczenia innych krajów , więc oszczędni sprzedali swoje stare tranwaje ....

    • 3 1

  • Lepiej jak nie ma hamulców

    hamulcówniż aby się blokowały, tak naprawiają i myślą mechanicy z Gai T. Lepiej wytłuc stare i dostać nowe, niż się męczyć przy naprawie, w tym czasie można w karty pograć

    • 3 0

  • -poproszę podmianę wozy ten nie ma hamulców
    -nie ma, postaraj się jeszcze 5godzin, potem może inny skończy zmianę i ci podstawimy
    -ale tamten mówi że też ma nie sprawne hamulce
    -on tak codzienie mówi, nie słuchaj go, trawmaj jest sprawny, mechanicy sprawdzili w tamtym tygodniu

    • 9 0

  • W tym tramwaju nic nie działa

    działachcesz pracować to jedź, tych nie warto naprawiać, bo dostaniemy nowe lepsze

    • 5 0

  • Patologia

    mechnik jedzie z motorniczym i naprawia na trasie

    • 4 1

  • Zła passa mineła, żaden się nie rozbił dzisiaj, 15 nowych zamówiono i już pewnie za dwa lata je wyprodukują

    • 5 0

  • Jestem za starymi tramwajami (1)

    Ja tam mam inne zdanie wszyscy tak ,mowicie o zlomie na torach,ale jedzccie do innych miast w Polsce np.do bogatego Krakowa,to tam jeszczcze starsze jezdza tramwaje i nikt nie marudzi z Krakowiakow.....

    • 7 0

    • Taniej można

      Zamówić stare, qle Gdańsk bogaty i wolał nowe kupić, zamiast stare odkupić z Krakowa

      • 1 0

  • Jak mnie denerwuje jak tramwaj jest spóźniony, takich motorniczych powinno się napiętnować, co nie starają się być punktualnie. Niektórzy to złośliwie jadą powoli

    • 1 4

  • Kiedyś to kierowcy tramwajów

    mieli jaja i na końcowy przyjeżdzali przed czasem, a teraz to jacyś anemicy

    • 1 3

  • Jak był ZKM to nie było wypadków, a jak jest GAiT to co chwilę awaria lub wypadek

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane