• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik o parkowaniu w Oliwie: to anarchia

Maciej Korolczuk
13 października 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Zastawione chodniki i trawniki przy zakładzie Bimet to smutna rzeczywistość w Oliwie.

Mieszkańcy Oliwy z parkowaniem aut na chodnikach, trawnikach, wjazdach i wyjazdach z posesji mierzą się każdego dnia. I każdego dnia w tej nierównej walce ponoszą kolejne porażki. Niewiele daje też wsparcie straży miejskiej. Po interwencji auta wracają w te same miejsca.



Mieszkańcy której dzielnicy w Gdańsku mają największy problem z parkowaniem?

- Parkingowa anarchia i nagminne ignorowanie wszelkich zakazów przez kierowców, policję i straż miejską jest smutnym standardem życia w Gdańsku. Oliwa jest tutaj sztandarowym przykładem, z wiecznie zastawionymi chodnikami i trawnikami przy salonie Skody i dalej w stronę PKM - zaczyna swój gorzki list do redakcji pan Marcin. - Sytuacja, której byłem świadkiem świadczy jednak o nieakceptowalnej skali tej patologii.
Sprawa dotyczy parkingu, chodnika i jezdni wzdłuż al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska na wysokości zakładu Federal Mogul w Oliwie. O kłopotach z parkowaniem w tym miejscu pisaliśmy kilkukrotnie. Po raz ostatni niemal dokładnie przed trzema laty, ale jak widać sytuacja od tamtego czasu niestety nie uległa zmianie na lepsze.

- Obserwuję to miejsce codziennie. Wzdłuż fabryki chodnik i trawniki na długości około pół kilometra są całkowicie zastawione przez zaparkowane auta. Do tego dochodzi niebezpiecznie zastawiony wjazd z Grunwaldzkiej, auta dosłownie "wylewają się" na tę drogę. Pomiędzy tymi samochodami, po drodze serwisowej porusza się wielu pieszych i rowerzystów - opisuje nasz czytelnik.
Dwa dni temu na miejscu pojawiła się straż miejska. Posypały się mandaty (dotyczące wykroczeń czyli niewłaściwego parkowania). W środę strażnicy tam wrócili i tym razem pozostawili informację o popełnionym wykroczeniu kolejnym trzem kierowcom.

  • W naszej galerii można znaleźć m.in. zdjęcia z wiosny tego roku. Parkowanie wówczas wyglądało bardzo podobnie.

- Po wtorkowej interwencji strażników spodziewałem się, że problem zostanie rozwiązany. Tymczasem dzień później absolutnie nic a nic się nie zmieniło. W związku z tym nasuwa mi się kilka pytań: czy te samochody mają prawo tam stać? Jeśli tak - dlaczego miasto nie zapewniło pieszym chodnika i czy to legalne, aby w miejscu, gdzie przejścia dla pieszych są co ok. kilometr nie było przejścia innego niż droga serwisowa? Dlaczego po interwencji służb samochody dalej stoją na trawnikach i chodnikach?

Straż: mandaty nie dyscyplinują kierowców



Jak wyjaśniają strażnicy miejscy, wskazane miejsce patrolowane jest regularnie. Za każdym razem strażnicy wystawiają tam po kilka wezwań do stawienia się we właściwym referacie dzielnicowym i złożenia wyjaśnień. Jednak, jak sami przyznają - niewiele to daje.

- Prowadzący sprawę funkcjonariusz na ogół nakłada na sprawcę wykroczenia mandat, a w przypadku odmowy jego przyjęcia sporządza wniosek o ukaranie do sądu - precyzuje Wojciech Siółkowski, rzecznik prasowy SM w Gdańsku. - Niestety, na niektóre osoby nawet mandaty nie działają dyscyplinująco. Pewien kierowca był karany przez strażników już siedem razy. Kilka dni temu doręczono mu kolejne wezwanie, co może skutkować ósmym mandatem za pozostawienie auta na zieleńcu.

Problem rośnie od lat



Kłopoty z zaparkowaniem auta wzmagają się w Oliwie od kilku lat. Powodem są otwierane z każdym rokiem nowe biurowce i wyłączanie kolejnych parkingów ze strefy swobodnego i darmowego parkowania. Tak stało się m.in. przy kampusie Uniwersytetu Gdańskiego oraz przy wielkopowierzchniowych sklepach: markecie budowlanym Castorama czy CH Oliwa. Płacić trzeba też za postój wzdłuż sklepów między stacją paliw a Alchemią zobacz na mapie Gdańska oraz po drugiej stronie ulicy przy barze szybkiej obsługi McDonald zobacz na mapie GdańskaHali Olivia zobacz na mapie Gdańska.

Coraz trudniej znaleźć też darmowe miejsce postojowe na samych ulicach Oliwy. Gdy GZDiZ dostosował strefę płatnego parkowania (SPP) do nowych przepisów liczba miejsc postojowych spadła o ok. 30 proc. Regularnie "puchnie" za to SPP, a z każdym rokiem przybywa w niej parkomatów. Lekko nie mają też piesi i pasażerowie komunikacji miejskiej, którzy w ostatnich dniach muszą przedzierać się przez nowe ogrodzenie przy kompleksie OBC i stadionie UG.

Opinie (768) ponad 10 zablokowanych

  • Boże co za tępaki! (5)

    Jak widzę, elyta Trójmiejska doradza: Po 10000 zł mandaty dzień w dzień walić, konfiskować auta, dawać blokady. Nauczą się robole z Bimetu jeździć rowerami. Żaden jeleń nie pomyśli, że miejsc parkingowych nie ma w wystarczającej ilości, robol z Bimetu najczęściej jedzie na Orunię czy Chełm po dziecko do/z przedszkola. Szeryfowie z biurowców, z którego jest to zdjęcie sami tam parkują zajmując miejsca robolom, nie pracując w Bimecie. Auta na chodniku stoją 20-30 minut. Po 14:00 jak pierwsza zmiana kończy pracę, druga zmiana o 14:10 - 14:15 wychodzi przeparkować na normalne, zwolnione miejsca. Problem w tym, że złodzieje typu Adamowicz wolą dawać pozwolenia na ww biurowce i czerpać z tego profity (nie na darmo nie może się mieszkań doliczyć, chodź tu chodzi o inny układ z deweloperem, ale korzyści podobne, niż wybudować bezpłatny parking na 100-200 miejsc, który rozwiązałby problem. A problem narósł wtedy, kiedy ww Adamowicz nawtykał parkometrów w Oliwie w każdą dziurę. Nawet obok bloków naprzeciw Bimetu gdzie normalnie można było parkować wcześniej.

    • 10 14

    • Na chodniku i trawniku nie wolno parkować

      I nic cię z tego zakazu nie zwalnia.

      • 11 1

    • (2)

      Przestań bredzić robolu, wszystkie biurowce Olivia Bussiness Centre wybudował Maciej Grabski, któremu raczej bliżej do PiS-u niż do Adamowicza.

      • 5 3

      • Baranie (1)

        Matole, kto wydaje pozwolenia na budowę w Gdańsku?

        • 2 5

        • Dobrze że nie ty, robolu z Bimetu...

          • 1 1

    • Myślę, że pewne określenia innych ludzi bez dowodów np "złodziej"

      Podlegają pod paragraf

      • 5 1

  • jeszcze więcej skomasowanych w jednym miejscu biurowców na pewno rozwiąże problem

    • 9 2

  • Ludzie, co wy pieprzycie. Czytając wasze komentarze to szczęka opada!!! Gdyby była normalna policja to nie byłoby żadnych problemów a oni robią to samo co wszyscy. Zjeździłem całą Europę i tam nie ma takich problemów, źle zaparkowałeś masz dość wysoki mandat. A w Polsce Polacy to wielcy ignoranci i przepisy mają gdzie? Wszyscy to wiedzą i nic nie robią aby to zmienić. Wiem również że za chwilę dostanę w ryj.

    • 12 1

  • Problem by się skończył jakby straż miejsca mogła odholowac auta na koszt właścicieli. A po za tym Polacy to sknery i za darmo by parkowali

    • 9 0

  • Niech Pan Marcin poda nazwisko (1)

    Koniec z anonimowymi donosami tchórzu jak nie chcesz anarchi!

    • 1 13

    • Napisał anonimowy szeryf :)

      • 2 1

  • Reflekcja po kilku dniach czytania komentarzy... (6)

    Wszyscy myślą, że przy biurowcach nie ma miejsc parkingowych...
    Otwórzcie oczy.
    3 poziomy pod Olivia Six
    3 poziomy pod Olivia Seven
    3 poziomy pod Olivia Star
    2 poziomy pod Olivia Four
    2 poziomy pod Olivia Point

    reszty nie chce mi się szukać. Pewnie kierowcom tez nie chce się szukac tych podziemnych

    • 24 4

    • I co z tego? Wiesz ile ludzi tam pracuje? (2)

      • 0 5

      • A wiesz jaką przepustowość ma Grunwaldzka?

        Dodam tylko ze jeden autobus wiozący 150 osób zajmuje tyle miejsca co 5 aut wiozących 6 osób.

        • 8 1

      • Tak, ponad 10 tysięcy

        Miejsc parkingowych jest około 2 tysięcy, pewnie już więcej. Do tego hektary placów.
        Prosta sprawa - albo miejsca pracy albo darmowe parkingi.

        Kluczem jest zapewne "ale one nie są darmowe"

        • 3 0

    • One niestety nie są dostępne dla pracowników tylko dla najemców

      • 1 2

    • refleksja po przeczytaniu tego komentarza

      jak widac większość tu komentujących albo nie chce albo nie umie czytac ze zrozumieniem, napiszę więc po raz kolejny, parkingi podziemne kosztują 500zł miesiecznie, parkingi za barierkami na terenie OBS są tylko na godziny nie na abonament. Rozmowy z OBC niestety nie przynoszą żadnych efektów bo i takie podobno były

      • 0 0

    • Oliwka sr*r

      To już po polsku Putin zakazał nazywać?

      • 0 0

  • Tak głupiego porównania dawno nie słyszałem. Brawo.

    • 1 2

  • Brak parkingów (2)

    Nie zrobią jeszcze więcej płatnych parkingów to na pewno będzie lepiej. Jeżeli byłyby darmowe miejsca do parkowania nie bylo by problemu. cyrk !!!

    • 1 11

    • Dlaczego darmowe? (1)

      Ja niedaleko mojej pracy parkuję na prywatnym parkingu i płacę abonament.
      Nie rozumiem ludzi, którzy oczekują tylko i wyłącznie darmowych miejsc do parkowania.

      • 7 0

      • wyzwaniem jest to, że wielu rozumie sens pobierania opłat, ale się do tego nie chce przyznać

        i unika wnoszenia opłat i zmian zachowań transportowych.

        Często to jest problem ograniczonej wyobraźni i wiedzy o alternatywach.

        • 3 0

  • Podnieść (3)

    kwotę mandatu za nieprawidłowe parkowanie, obniżyć opłaty parkingowe

    • 7 3

    • uszczelnić pobieranie opłat za legalne i nielegalne parkowanie (2)

      opracowywać plany alternatywnych dojazdów do pracy: wielu kierowców nie wie, że korzystając z innych środków transportu (kombinowanego ) można szybciej i taniej oraz bez stresu docierać do pracy.

      Rower wspomagany elektrycznie rozwiąże wiele problemów.

      • 3 3

      • "wielu kierowców nie wie, że korzystając z innych środków transportu (kombinowanego ) można szybciej i taniej oraz bez stresu docierać do pracy."

        żart roku :D
        Autem do pracy jadę około 30 minut ( z uwzględnieniem korków) - w jedną stronę.
        Transportem publicznym jadę 50 minut autobusem lub (transport kombinowany) 5 minut autem na przystanek pkm lub 25 minut pieszo, potem 30 jak bydło na rzeź pkm, a potem 10 minut tramwajem.
        Autem wychodzi mi szybciej, taniej, i przede wszystkim bez stresu. Nie pamiętam kiedy ostatnio komunikacja miejska była na czas. Albo brak prądu, albo popsuty tramwaj/pkm. A jak jest wypadek, to i tak da się objechać. Więc wybacz, ale dopóki mam alternatywę to się nie przesiądę. Niestety, wielu ludzi nie ma wyboru i dlatego jest jak jest - po co coś zmieniać, skoro pasażerowie i tak będą. Zamiast "zachęcać" ludzi płatnymi parkingami niech usprawnią komunikację. Wolę zapłacić za parking niż jeździć zbiorkomem.

        • 3 1

      • Z tym rowerem to pojechałeś:)

        • 0 0

  • jj (1)

    jak się buduje biurowce w centrum to są takie efekty .Portu lub stoczni nie można przenieśc ale biuro komputerowe może być tam gdzie jest dobry dojazd i nie utrudnia życia innym

    • 6 4

    • biurowce powstające przy stacjach SKM są OK

      Problemem jest brak woli lub zdecydowania decydentów, od których jakość serwisu SKM zależy.

      Innym problemem jest brak odwagi w obciążaniu użytkowników samochodów kosztami, które generują.

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane