- 1 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (270 opinii)
- 2 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (94 opinie)
- 3 Trójmiejskie mola, których już nie ma (99 opinii)
- 4 Długie Ogrody: ogłoszono konkurs na zmianę (279 opinii)
- 5 Pozbieraliśmy śmieci, ale nie dorzucajcie (95 opinii)
- 6 Mieszkam nad morzem i co mi zrobisz? (373 opinie)
Darmowe Wi-Fi w komunikacji miejskiej. Dlaczego nie ma go w Trójmieście?
Bezpłatne udostępnianie internetu w pojazdach komunikacji miejskiej to w wielu europejskich i polskich miastach jedno ze standardowych udogodnień dla pasażerów. Ale nie w Trójmieście. Postanowiliśmy sprawdzić dlaczego.
W Polsce na bezpłatne megabajty w trakcie jazdy mogą liczyć pasażerowie pociągów Pendolino oraz osoby korzystające z komunikacji miejskiej m.in. na terenie Warszawy, Płocka, Sochaczewa czy Torunia. W Krakowie z kolei bezpłatny sygnał udostępniany jest na przystankach.
W Trójmieście darmowy internet w komunikacji miejskiej po raz pierwszy pojawił się dekadę temu przy okazji Euro 2012. Pasażerowie mogli z niego korzystać w 10 autobusach, które w dni meczowe kursowały między lotniskiem, stadionem i centrum Gdańska.
Po zakończeniu piłkarskiego turnieju urządzenia nie zostały zdemontowane i służyły pasażerom jeszcze przez ok. rok. Później zniknęły i od tamtej pory, by skorzystać z internetu w miejskich warunkach, turyści - ale i mieszkańcy posiadający mniejszy pakiet internetu - mogą korzystać z darmowych hotspotów zlokalizowanych głównie w centrum miasta, ale też przy molo w Brzeźnie czy Parku Oliwskim. W autobusach, tramwajach czy kolejce SKM są już zdani tylko na swój telefon.
Dekada technologicznej rewolucji
Od tamtej pory minęło już ponad dziesięć lat. W tym czasie dokonała się prawdziwa rewolucja technologiczna. Mamy lepsze i szybsze smartfony, zmieniły się też nasze potrzeby i przyzwyczajenia w czasie jazdy autobusem czy tramwajem. W końcu - z każdym rokiem rośnie liczba biletów kupowanych przez internet.
Postanowiliśmy więc sprawdzić, na ile realne jest przywrócenie bezpłatnych hotspotów w pojazdach komunikacji miejskiej w Trójmieście.
- Dziesięć lat temu sytuacja na rynku usług GSM była zupełnie inna niż dzisiaj - tłumaczy Dagmara Szajda, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. - Aktualnie nawet na starterach bez abonamentu pakiety danych sięgają kilkudziesięciu, a czasem nawet kilkuset GB miesięcznie. Podobnie w roamingu, nawet w najtańszych opcjach, dostępne jest minimum kilka GB na miesiąc, co w zupełności wystarcza do obsługi nawigacji, czy też sprawdzenia informacji turystycznych. W dzisiejszych czasach nie ma sensu inwestować w infrastrukturę zapewniającą bezpłatne Wi-Fi w pojazdach, zwłaszcza, że oprócz dodatkowych nakładów finansowych na jej instalację, miesięcznych opłat za abonamenty, z pewnością konieczne byłoby zainwestowanie w bieżącą obsługę zapewniającą bezpieczeństwo sieci, żeby uniknąć fali zarzutów, że po połączeniu z takim Wi-Fi telefon pasażera został zainfekowany.
Jak się okazuje, bezpłatne udostępnianie internetu w pojazdach komunikacji miejskiej nie jest priorytetem także w Gdyni. W gdyńskich trolejbusach i autobusach większy nacisk kładzie się np. na dodatkowe porty USB, służące pasażerom do podładowania w czasie jazdy smartfonów.
Ale nie zawsze tak było. Jeszcze dekadę temu darmowe Wi-Fi można było spotkać w wybranych pojazdach. Hotspoty montowały w nich chętne firmy, które udostępniały urządzenia np. w zamian za reklamę na stronie startowej. Zainteresowanie pasażerów darmowym dostępem do internetu było jednak znikome.
Obecnie powrót Wi-Fi w komunikacji miejskiej w Gdyni także nie jest rozważany.
Wi-Fi nie ma, ale są inne udogodnienia
I choć na powrót bezpłatnego internetu w transporcie miejskim nie ma na razie co liczyć, to pasażerowie trójmiejskiej komunikacji mogą na co dzień korzystać z wielu innych udogodnień.
Standardem - nie tylko w nowych pojazdach, ale także tych modernizowanych - są wspomniane wcześniej porty USB.
Latem przydaje się klimatyzacja. I choć nadal pojawiają się krytyczne głosy, że chłodny nawiew powietrza w wielu pojazdach nie działa tak, jak powinien (albo nie działa wcale), to w ostatnich latach sporo się w tej kwestii poprawiło.
Pasażerowie przyzwyczaili się już do ekranów systemu informacji pasażerskiej, gdzie wyświetlana jest nie tylko trasa danego pojazdu z nazwami przystanków, ale też okoliczne atrakcje turystyczne czy - jak od wiosny tego roku w Gdańsku - możliwe przesiadki na inne środki transportu.
Przydatny - zwłaszcza dla osób na wózkach czy rodziców z małymi dziećmi - jest też tzw. przyklęk w autobusach, a więc pochylenie krawędzi pojazdu od strony drzwi wejściowych, by umożliwić takim osobom wejście lub wyjście z pojazdu.
Opinie (245) 7 zablokowanych
-
2023-07-25 13:51
Są inne ważniejsze rzeczy niż WiFi w komunikacji miejskiej. (1)
Ja bym zaczął od punktualności i częstotliwości kursów.
- 26 0
-
2023-07-25 23:23
ja pytam sie
A kiedy darmowe frytki w komunikacji?
- 0 0
-
2023-07-25 13:51
Darmowe WiFi mogło by mnie przekonać do przesiadki na zbiorkom. (1)
- 0 19
-
2023-07-25 14:08
Nisko się cenisz XD
- 10 0
-
2023-07-25 13:53
Nowe tramwaje...
Kiedy będą zakupione nowe tramwaje? (Moderus Gamma, Tramino XL lub przynajmniej Pesa Twist)
- 3 1
-
2023-07-25 13:54
Lepiej nie ufać obcym hotspotom
teraz chyba każdy ma gigabajty w telefonie 4g/5g?
- 11 0
-
2023-07-25 13:55
Bo w Trójmieście komfort pasażera w ogóle nie jest priorytetem (3)
Pasażer ma płacić za prawie najdroższe bilety w Polsce.
Pasażer będzie miał obowiązek odbijać się kartą kilka razy dziennie.
Pasażer ma obowiązek długo czekać na autobus czy tramwaj a potem wlec się przez całe miasto, zatrzymując się co 300 metrów.
Pasażer ma obowiązek znać skomplikowaną taryfę biletową.
Pasażer ma zakaz krytykowania, bo krytykowanie = hejt, a tu nie ma miejsca na ale- 33 12
-
2023-07-25 14:02
Zapomniałeś dodać że pasażer ma obowiązek jazdy na stojąco, bo w Pesach Jazz jest zaledwie tyle krzesełek, co kiedyś w 1x105N. Tylko wtedy tramwaje jeździły w zestawieniu 3x105N...
- 8 2
-
2023-07-25 14:37
Gdzie odbijasz się kartą kilka razy dziennie? (1)
ja kupuję bilet miesięczny i wyjmuję go tylko przy kontroli.
- 1 5
-
2023-07-25 20:00
Poczekaj, już zaraz wejdzie Fala i będziesz musiał odbijać bilet miesięczny
przy każdej jeździe tramwajem czy autobusem.
- 3 1
-
2023-07-25 13:55
Bo Lisicki zaplacil 170 mln za wynajem autobusów wartych 40mln..
Więc już nie ma na nic
- 9 1
-
2023-07-25 13:55
Nawet gdyby był to i tak by nie działało tak jak w jakiś publicznych sieciach
- 0 0
-
2023-07-25 13:56
Fala
ja chcę Falę a nie WiFi
- 1 13
-
2023-07-25 13:58
Najważniejsze sa biletomaty! Tylko ze w Gdańsku ich nie ma! (4)
- 19 14
-
2023-07-25 14:10
Daj spokój
Korzystaj z telefonu
- 4 5
-
2023-07-25 14:28
Pomyliaś Gdańsk z Gdynią
Jak się trolluje zdalnie z drugiego końca Polski, to tak jest. Poproś, niech ci zmienią miasto do trollowania.
- 3 1
-
2023-07-25 15:55
może jeszcze budki telefoniczne? (1)
- 1 1
-
2023-07-26 04:19
Na impulsy.
- 0 0
-
2023-07-25 14:06
Dziwne
Na przedstawionej liście nie ma terenów przy zbiorniku retencyjnym Madalińskiego (okolice ul. Wilanowskiej) a są plakietki poprzyczepiane na słupach w kilku miejscach i to od kilku lat.
- 4 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.