- 1 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (271 opinii)
- 2 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (94 opinie)
- 3 Trójmiejskie mola, których już nie ma (99 opinii)
- 4 Długie Ogrody: ogłoszono konkurs na zmianę (280 opinii)
- 5 Pozbieraliśmy śmieci, ale nie dorzucajcie (96 opinii)
- 6 Mieszkam nad morzem i co mi zrobisz? (373 opinie)
Darmowe Wi-Fi w komunikacji miejskiej. Dlaczego nie ma go w Trójmieście?
Bezpłatne udostępnianie internetu w pojazdach komunikacji miejskiej to w wielu europejskich i polskich miastach jedno ze standardowych udogodnień dla pasażerów. Ale nie w Trójmieście. Postanowiliśmy sprawdzić dlaczego.
W Polsce na bezpłatne megabajty w trakcie jazdy mogą liczyć pasażerowie pociągów Pendolino oraz osoby korzystające z komunikacji miejskiej m.in. na terenie Warszawy, Płocka, Sochaczewa czy Torunia. W Krakowie z kolei bezpłatny sygnał udostępniany jest na przystankach.
W Trójmieście darmowy internet w komunikacji miejskiej po raz pierwszy pojawił się dekadę temu przy okazji Euro 2012. Pasażerowie mogli z niego korzystać w 10 autobusach, które w dni meczowe kursowały między lotniskiem, stadionem i centrum Gdańska.
Po zakończeniu piłkarskiego turnieju urządzenia nie zostały zdemontowane i służyły pasażerom jeszcze przez ok. rok. Później zniknęły i od tamtej pory, by skorzystać z internetu w miejskich warunkach, turyści - ale i mieszkańcy posiadający mniejszy pakiet internetu - mogą korzystać z darmowych hotspotów zlokalizowanych głównie w centrum miasta, ale też przy molo w Brzeźnie czy Parku Oliwskim. W autobusach, tramwajach czy kolejce SKM są już zdani tylko na swój telefon.
Dekada technologicznej rewolucji
Od tamtej pory minęło już ponad dziesięć lat. W tym czasie dokonała się prawdziwa rewolucja technologiczna. Mamy lepsze i szybsze smartfony, zmieniły się też nasze potrzeby i przyzwyczajenia w czasie jazdy autobusem czy tramwajem. W końcu - z każdym rokiem rośnie liczba biletów kupowanych przez internet.
Postanowiliśmy więc sprawdzić, na ile realne jest przywrócenie bezpłatnych hotspotów w pojazdach komunikacji miejskiej w Trójmieście.
- Dziesięć lat temu sytuacja na rynku usług GSM była zupełnie inna niż dzisiaj - tłumaczy Dagmara Szajda, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. - Aktualnie nawet na starterach bez abonamentu pakiety danych sięgają kilkudziesięciu, a czasem nawet kilkuset GB miesięcznie. Podobnie w roamingu, nawet w najtańszych opcjach, dostępne jest minimum kilka GB na miesiąc, co w zupełności wystarcza do obsługi nawigacji, czy też sprawdzenia informacji turystycznych. W dzisiejszych czasach nie ma sensu inwestować w infrastrukturę zapewniającą bezpłatne Wi-Fi w pojazdach, zwłaszcza, że oprócz dodatkowych nakładów finansowych na jej instalację, miesięcznych opłat za abonamenty, z pewnością konieczne byłoby zainwestowanie w bieżącą obsługę zapewniającą bezpieczeństwo sieci, żeby uniknąć fali zarzutów, że po połączeniu z takim Wi-Fi telefon pasażera został zainfekowany.
Jak się okazuje, bezpłatne udostępnianie internetu w pojazdach komunikacji miejskiej nie jest priorytetem także w Gdyni. W gdyńskich trolejbusach i autobusach większy nacisk kładzie się np. na dodatkowe porty USB, służące pasażerom do podładowania w czasie jazdy smartfonów.
Ale nie zawsze tak było. Jeszcze dekadę temu darmowe Wi-Fi można było spotkać w wybranych pojazdach. Hotspoty montowały w nich chętne firmy, które udostępniały urządzenia np. w zamian za reklamę na stronie startowej. Zainteresowanie pasażerów darmowym dostępem do internetu było jednak znikome.
Obecnie powrót Wi-Fi w komunikacji miejskiej w Gdyni także nie jest rozważany.
Wi-Fi nie ma, ale są inne udogodnienia
I choć na powrót bezpłatnego internetu w transporcie miejskim nie ma na razie co liczyć, to pasażerowie trójmiejskiej komunikacji mogą na co dzień korzystać z wielu innych udogodnień.
Standardem - nie tylko w nowych pojazdach, ale także tych modernizowanych - są wspomniane wcześniej porty USB.
Latem przydaje się klimatyzacja. I choć nadal pojawiają się krytyczne głosy, że chłodny nawiew powietrza w wielu pojazdach nie działa tak, jak powinien (albo nie działa wcale), to w ostatnich latach sporo się w tej kwestii poprawiło.
Pasażerowie przyzwyczaili się już do ekranów systemu informacji pasażerskiej, gdzie wyświetlana jest nie tylko trasa danego pojazdu z nazwami przystanków, ale też okoliczne atrakcje turystyczne czy - jak od wiosny tego roku w Gdańsku - możliwe przesiadki na inne środki transportu.
Przydatny - zwłaszcza dla osób na wózkach czy rodziców z małymi dziećmi - jest też tzw. przyklęk w autobusach, a więc pochylenie krawędzi pojazdu od strony drzwi wejściowych, by umożliwić takim osobom wejście lub wyjście z pojazdu.
Opinie (245) 7 zablokowanych
-
2023-07-25 14:17
w Polsce internet mobilny jest tani i ogolnie dostepnu, wifi to zbedny wydatek i malo wydajny
kazdy kto ma dzis smartfona ma tyle internetu ile potrzebuje do codzinnego korzystania, roaming w UE jest bezplatny w limitowanych ilosciach wiec turystom tez wystarcza. Cala reszta to fanaberie z ktorych nikt prawie nie korzysta. Punktualna, czesta i szyba oraz łatwo dostepna klimatyzowana komunikacja to priorytet
- 7 1
-
2023-07-25 14:18
Nigdy
Nie korzystam z publicznych wifi i dziwie sie że ktokolwiek to robi. Potem placz ze zniknely pieniadze z konta albo ktos sie na fb włamał czy inny Instagram. Obecnie w kazdym pakiecie telefoni ma sie tyle internety, ze spokojnie mozna sobie posptawdzac informacje turystyczne czy znalezc restaurację.
- 12 0
-
2023-07-25 14:21
Szkoda kasy na WiFi
Utrzymanie w sprawności będzie kosztować miliony, każdy ma Internet GSM/LTE w telefonie.
- 9 0
-
2023-07-25 14:23
Popieprzyło się już w głowach tym ludziom.
Wy nie potraficie już normalnie funkcjonować bez internetu.
- 10 2
-
2023-07-25 14:26
po co darmowe wi-fi w komunikacji miejskiej? (5)
jedziemy w większości przez obszary zabudowane, co za tym idzie sygnał telefonii komórkowej jest stabilny, nie powinno być problemu z łapaniem Internetu mobilnego
co innego podróż pociągiem, to już inna sprawa, tam jest potrzebny interent bo często pociąg przemieszcza się w rejonach gdzie zrywa dostęp do sieci- 120 4
-
2023-07-25 14:28
No właśnie. Kiedyś nie było takiego problemu z netem jak teraz
- 2 2
-
2023-07-25 14:39
Bo w pociągu jest światłowód ;)
Tam też jest internet mobilny, tylko że router profesjonalny z antenami.
Polepsza to zasięg, ale też jak jedzie przez zad*pie w lesie to może też być lipa.
Do tego sporo osób połączonych do łącza które raz ma 150mb a raz 1,5mb.- 6 1
-
2023-07-25 14:42
A autobus lub pociag z czego zaciaga sygnal wedlug szanownego pana?
- 3 1
-
2023-07-25 14:48
(1)
po pierwsze niepotrzebne, po drugie używanie ogólne dostępnych WiFi jest niebezpieczne a przynajmniej niewskazane ze względów bezpieczeństwa.
- 19 2
-
2023-07-25 15:02
Bzdura...
...niebezpieczny do jest dla siebie sam użytkownik a nie połączenie sieciowe.
- 0 16
-
2023-07-25 14:26
Sygnał w penodoxino bywa słaby, czasem zrywa. WIęc może autor niech się nie powołuje na pendolino.
- 1 0
-
2023-07-25 14:32
Pan Maciej zaczął artykuł już z nieprawdziwą tezą że wszędzie w komunikacji miejskiej działa wifi... (3)
jeżdżę dużo po kraju i chyba wszyscy już z tego przeżytku jakim jest wi-fi w komunikacji miejskiej zrezygnowali. Ale według Pana redaktora "problem" dotyczy Trójmiasta XD
- 153 8
-
2023-07-25 14:59
dokladnie
w erze abonamentu za 30zl z 20gb kto sie przelacza na wifi jadac przez miasto?
- 39 3
-
2023-07-25 15:00
Większym problemem jest brak klimy
- 30 4
-
2023-07-25 16:57
Toruń
Byłem w Toruniu (siostry mieszkają) i nie słyszeliśmy by w komunikacji było darmowe wifi, może tylko w wybranych pojazdach.
- 8 0
-
2023-07-25 14:34
Nie jest to nikomu potrzebne (1)
Nie ma osoby w Trójmieście bez dostępu do "swojego" internetu.
- 1 3
-
2023-07-25 14:44
Skąd masz takie statystyki?
- 1 0
-
2023-07-25 14:37
Rzecznik ma całkowitą rację
Koszt routera LTE, profesjonalnego to koszt ok 2 tys zł (netto).
Koszt instalacji to pewnie drugie tyle.
Koszt obsługi (co jakiś czas sprawdzanie aktualizacji FW, konfiguracji, serwisu) to też parę stów...
Do tego karta z jakimś transferem to 100zł netto (tak, kilkaset GB w taryfach biznesowych to może być i więcej).
Prędkość takiego internetu będzie uzależniona od lokalizacji jak i użytkowników. Nie będzie to znacząco szybsze niż użytkownik z własnym połączeniem.
I to generalnie koszt na jeden pojazd, a miesięczne utrzymanie trzeba by liczyć na 200-300zł.
I tylko po to, aby móc się pochwalić że jest WiFi.
W pociągu, który jedzie kilka godzin to jeszcze bym zrozumiał, ale autobus/tramwaj? Bez przesady.- 8 0
-
2023-07-25 14:41
W tej komunikacji nic nie ma tylko najdroższe bilety w kraju
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.