- 1 Będzie pył, nie będzie premii? (174 opinie)
- 2 Znamy przyczynę wypadku na Wielkopolskiej (331 opinii)
- 3 Okradała drogerie, zmieniając peruki (44 opinie)
- 4 Podwyżka cen wody i ścieków w Gdyni (219 opinii)
- 5 Chciał być uczciwy, ale z naturą nie wygrasz (82 opinie)
- 6 Podwodne progi w Orłowie uchronią klif? (73 opinie)
Darmowe przejazdy dla dzieci, czyli jak kupić głosy wyborców
Darmowe przejazdy dla uczniów to polityczne zagranie, które ma przyczynić się do lepszego wyniku w jesiennych wyborach samorządowych. Sposób, w jaki uchwała jest procedowana, pokazuje, że nadal brakuje kompleksowego podejścia do tematu poprawy transportu w Gdańsku. Populizm nie powinien dominować tak ważnych tematów - uważa Krzysztof Koprowski.
W czwartek, czyli na tydzień przez sesją Rady Miasta Gdańska, w porządku obrad publikowany jest projekt uchwały przygotowany przez Lepszy Gdańsk - inicjatorów akcji, który zebrali pod swoim postulatem 3 tys. podpisów.
Choć pomysł Lepszego Gdańska jeszcze niedawno był krytykowany przez władze miasta za zbytni drenaż budżetu, następnego dnia (w piątek) okazuje się niewystarczający. Paweł Adamowicz zapowiada - nim jeszcze uchwała trafi na sesję rady - szerszy pakiet uprawnień do darmowych przejazdów.
Projekt, na którego realizację jeszcze niedawno nie było pieniędzy w miejskim budżecie, stał się nie tylko możliwy do wdrożenia w zaledwie kilka miesięcy, ale zarazem zdrożał w pięć dni z ok. 3-3,5 mln zł (szacunki Lepszego Gdańska) lub 6 mln zł (ubiegłoroczne wyliczenia władz miasta) do kwoty rzędu 9 mln zł rocznie.
Tak nagła zmiana podejścia w sprawie, która w ostatnich miesiącach była całkowicie lekceważona przez włodarzy, dobitnie pokazuje, że wciąż brakuje wieloletniej polityki transportowej, a działania są podejmowane doraźnie, często na zasadzie przypadku.
Prosty zapis zamiast komplikacji
Najnowsza wersja uchwały, przedstawiona przez prezydenta, na szczęście nieco porządkuje propozycję Lepszego Gdańska. Wyższa kwota wynika z rozszerzenia uprawnień do darmowych przejazdów z uczniów szkół podstawowych i gimnazjów (do czasu ich "wygaszenia") na wszystkie dzieci i uczniów aż do ukończenia szkoły średniej. W tym przypadku zmianę należy ocenić pozytywnie pod kątem przejrzystości taryfowej - pojawił się prosty i jednoznaczny zapis o uprawnieniach do bezpłatnych podróży komunikacją.
Wprowadzenie propozycji Lepszego Gdańska (wersji przedstawianej w mediach) bez poprawek oznaczałoby bowiem niepotrzebne komplikacje w zasadach taryfowych: dzieci do lat 4 podróżowałyby za darmo, następnie ulga 50 proc. przysługiwałaby dzieciom do czasu rozpoczęcia nauki w szkołach podstawowych, kiedy to zyskałyby darmowe przejazdy, by potem znów odebrać im ten przywilej na rzecz ulgi 50 proc.
Ostatecznie Lepszy Gdańsk do Rady Miasta Gdańska skierował projekt uchwały, w którym zawarł postulat objęcia bezpłatnym przejazdami, oprócz uczniów podstawówek, także dzieci do lat 7.
Oferta przede wszystkim dla uczniów szkół średnich
Darmowymi przejazdami objęto zatem grupę uczniów, która z pewnością z nich skorzysta - mowa tutaj o uczniach szkół średnich. Bo o ile szkoły podstawowe są na ogół blisko miejsca zamieszkania, a dzieci z początkowych klas nie powinny poruszać się po mieście bez opieki dorosłego, to już nastolatkowie są wręcz zmuszeni odległościami między domem a szkołą do korzystania z transportu zbiorowego, samochodu czy roweru.
Wreszcie rozwiązanie z myślą o mieszkańcach
Włodarze wreszcie dostrzegli problem niekontrolowanego "rozlewania się" miasta. Darmowe przejazdy powiązano z Kartą Mieszkańca, a tym samym z odprowadzaniem podatków w Gdańsku. I za to należą się ogromne brawa.
Szkoda, że takiego samego podejścia nie stosuje się przy podejmowaniu decyzji o kolejnej rozbudowie układu drogowego z budżetu Gdańska, tylko po to, aby ułatwić dojazd mieszkańcom podgdańskich gmin i zachęcać do osiedlania się poza granicami miasta.
Czytaj też: Trzy głosy w sprawie karty mieszkańca
Materiał archiwalny
Darmowe przejazdy nie zmniejszą zatłoczenia w pojazdach
Czy jednak projekt wart 9 mln zł faktycznie zmieni przyzwyczajenia transportowe najmłodszych? Wydaje się to być wątpliwe.
W Poznaniu, podczas niedawnej dyskusji na ten sam temat, wypowiedziała się Młodzieżowa Rada Miasta. W opinii jej radnych ceny biletów są optymalne, a środki przeznaczone na bezpłatne przejazdy powinny być skierowane na poprawę jakości świadczonych usług: częstotliwości, zakup nowego taboru oraz modernizację i rozwój infrastruktury.
Czytaj też: Porównujemy ceny biletów w Trójmieście i innych metropoliach
Nie lepiej wygląda sytuacja w Gdańsku - komunikacja miejska w godzinach porannego i popołudniowego szczytu pęka w szwach. Darmowe przejazdy dla uczniów nie rozładują przecież tego tłoku. Do tego potrzebny jest większy tabor.
Kwota 9 mln zł mogłaby starczyć na zakup jednego tramwaju lub ok. siedmiu autobusów nieprzegubowych każdego roku, a wraz z nowymi pojazdami zwiększenia kursowania pojazdów na co najmniej kilku liniach.
Za 9 mln zł można również ustawić ponad 400 nowych wiat przystankowych, zbudować każdego roku dwa żłobki modułowe lub ok. 60 placów zabaw.
Jeszcze trudniej o integrację taryfową w Trójmieście
Przypomnijmy, że w Gdańsku bilet semestralny pięciomiesięczny dla ucznia kosztuje 214 zł, czyli dokładnie 42,8 zł miesięcznie. Przy trojgu dzieci przejazdy są całkowicie bezpłatne w ramach Gdańskie Karty Dużej Rodziny. Z opłat zwolnieni są też uczniowie pod opieką Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie.
Wprowadzenie darmowych przejazdów dla wybranej grupy pasażerów nie ułatwi integracji taryfowej, a wręcz przeciwnie - doprowadzi do dalszych różnic w systemach taryfowych. Władze Gdyni są wszak sceptycznie nastawione do tego rozwiązania. Niewykluczone, że integracja będzie też więcej kosztowała - w 2015 r. szacowano, że Gdańsk do integracji musiałby dopłacać ok. 15 mln w skali roku.
Czytaj też: Za wspólny bilet dla wielkiego Trójmiasta trzeba dopłacać do 67 mln rocznie
Twardy orzech do zgryzienia będą mieli też włodarze w kolejnej kadencji lokalnego samorządu w momencie potrzeby wprowadzenia podwyżek cen biletów. Tłumaczenie, że chodzi jedynie o poprawę taboru i budowę nowych tras tramwajowych tym razem może okazać się już niewystarczające.
Dlaczego darmowe przejazdy tylko dla uczniów?
Darmowe przejazdy dla uczniów otwierają debatę nad wprowadzeniem kolejnych ulg - w myśl zasady, że apetyt rośnie w miarę jedzenia. Już teraz nasuwają się pytania:
- dlaczego za przejazdy komunikacją miejską mają płacić wyłącznie mieszkańcy Gdańska w tzw. sile wieku, którzy odprowadzają największe podatki?
- dlaczego studenci nie są zwolnieni z opłat?
- dlaczego darmowe przejazdy dla seniorów są dopiero po ukończeniu 70. roku życia, choć (głodowe) emerytury przyznawane są kilka lat wcześniej?
- dlaczego w tramwajach wodnych obowiązuje odmienny system taryfowy, mimo że ich funkcjonowanie finansuje miasto?
Jeden głos w wyborach w cenie 43-86 zł miesięcznie
Propozycja, która wejdzie w życie już 1 lipca, wydaje się być zwykłym zagraniem przedwyborczym, a nie próbą kompleksowego rozwiązania problemów, które trapią komunikację miejską od lat.
Głos mieszkańca-rodzica w najbliższych wyborach został wyceniony na ok. 43-86 zł miesięcznie. Już jesienią przekonamy się, czy jest to wystarczająca kwota.
Czytaj też: Felieton z 2014.: Czy darmowa komunikacja cokolwiek by zmieniła?
Opinie (549) ponad 50 zablokowanych
-
2018-02-17 12:10
(1)
serio uważacie, że ta "kiełbasa" coś zmieni?
ludzie i tak będą głosować na tego, na kogo chcą, a nie na kogoś kto dał jakieś darmowe przejazdy.- 41 7
-
2018-02-17 14:48
500+ obiecali? obiecali, wygrali? wygrali, dali? dali i tu będzie tak samo-ktoś inny kiedyś o tym powiedział a ten gość teraz
to da, ciemny lud to kupi..
aby do przodu!- 3 0
-
2018-02-17 12:10
A co z niepelnosprawnymi? (4)
Gdansk o nich zapomnial?
- 37 10
-
2018-02-17 12:40
(1)
No ale z odpowiednią grupą przejazdy są darmowe zarówno dla osoby niepełnosprawnej, jak i dla opiekuna.
- 13 0
-
2018-02-17 23:37
tylko z jedynką
- 2 1
-
2018-02-18 10:38
Wszystkie autobusy już są niskopodłogowe, a wkrótce bedą też tramwaje - po ostatnio podpisanej umowie. Już teraz mamy najwiekszy udział pojazdów niskopodłogowych w skali kraju. Do tego są specjalne przejazdy busami. Naprawdę zapomniał?????
- 0 0
-
2018-02-18 10:49
Dlaczego ma pamietac? co gdansk im zawdziecza? dlaczego niby swiat bylby bez nich okropny?
- 0 2
-
2018-02-17 12:13
O autorze (13)
Atak na tych co mają dzieci ?
autor jest kawalerem ? lewakiem ? lgb-towcem ?
Przeszkadzają ci dzieci na podwórku ?- 21 84
-
2018-02-17 14:57
Nie, wręcz przeciwnie. (6)
Tylko dlaczego mam finansować Twoje dzieci?
- 20 3
-
2018-02-17 14:59
Spytaj sie PiSowcow o 500+ i dotacje dla Rydzyka
- 9 4
-
2018-02-17 16:59
(4)
bo nie masz wlasnych?
- 1 10
-
2018-02-17 20:32
I mnie to dotyczy (3)
Dokładnie czemu ma sponsorować cudze dzieci ?mam własne nie mam 500+ i mam na tyle godności że nie żebrzę, wezmę dodatkową fuchę a nie będę żebrał mądralo nie nauczyli w domu o godności i honorze ?tylko krzyczeć ,, Polska Biało......”bo to nie kosztuje co?połowa tych co krzyczą że 500+ pobiera je co miesiąc bez drgnienia powieki i wtedy im nie przeszkadza co za hipokryzja bo pieniądze nie śmirdzą prawda
- 10 1
-
2018-02-17 20:43
(1)
Tylko dlaczego mamy placic na emerytow?
Mogli odkladac za mlodu na swoja starosc.
Tego nikt nie widzi?
A co jak na moja emeryture nikt nie zarobi?
Skoro pracowali cale zycie to z ich skladek powinna byc emerytura....- 3 8
-
2018-02-19 09:25
Głupolisz pierdoty, poczytaj o tym, jak był wprowadzany system emerytalny i jaki był plan na zasypanie "dziury pokoleniowej", tam pod początku nie było żadnych pieniędzy. Tylko nikomu nie jest politycznie na rękę, żeby ten system porządnie zreformować
- 0 0
-
2018-02-18 16:07
Co za koles... ty zdajesz sobie sprawe ze te dzieci stworza swiat twojej starosci? Tak slepy, tak krotkowzroczny.... tylko wlasne 4 litery.
- 1 4
-
2018-02-17 17:29
autor ma kompleksy (5)
siedzi po nocach i zastanawia sie jak napisac kolejnego paszkwila. Skoro musi pisac brednie za 2 tys netto to uderza w tych ktorzy sobie radza. Jak nie wiadomo o co chodzi zawsze chodzi o pieniadze.
- 5 13
-
2018-02-17 20:03
Autor ma odwagę mówienia tego, co myśli większość (3)
I tyle.
- 11 6
-
2018-02-17 20:04
Wiekszosc ? Te 6 mln glosujacych na PiS z ok 27 uprawnionych ? (2)
- 6 3
-
2018-02-17 21:56
(1)
19 procent
- 3 1
-
2018-02-17 22:01
Tak licząc druga w wyborach Platforma
Uzyskała 7%głosów.To kto ma rządzić,ten co zebrał 19%,czy ten co 7% ?
- 2 2
-
2018-02-17 20:52
Jeżeli wiadomo ze chodzi o pieniądze, to znaczy ze nie chodzi o nie właśnie.
- 3 0
-
2018-02-17 12:16
A kto opłaci przetarg Renomy na bagatela 20 mln ????? (3)
Za trzy lata sprawdzania biletów renoma ma dostać 20mln zł. Szybkie podliczenie kosztów 3 lat ontrolowania biletów kiedy kontroler zarabia 4000zł razy 20 pracowników plus dodatkowo firma ma 5 pracowników którzy zarabiają 3000zł i biuro za 15.0000zł nie daje nawet 6mln zł pytanie gdzie reszta pieniędzy idzie ? zostaje 14 mln zł !!!!
zauważcie też pewną prawidłowość że Lisicki zawsze bronił Renomy jak był zastępcą Adamowicza nawet jak szrpali i wyłudzali mandaty teraz dziwnie że jest dyrektorem ZKM i znowu przetarg wygrywa Renoma za bagatelną sumę i zawsze do przetargu stają dwa podmioty jeden z Warszawy delikatnie droższy i Renoma..... ZKM żałuję 2 zl za h pracy kierowcą którzy pracują za 10 zł za godzinę a Renoma i znajomi Adamowicza i Lisickiego zarabiają miliony .....Taki jest cały Gdańsk . Czas na zmiany. Wiecie co jest najgorsze że w Gdańsku kradnie się już na takim bezczelu że nikt się nie boi afer pisania mediów i złości mieszkańców niekóre wałki widać gołym okiem i powiązania a włodarze Lisicki czy Adamowiczpotrafi bezczelnie wyjść do mediów i z uśmiechem na R....u powiedzieć " nic się nie stało " Naprawdę czas na zmiany w Gdańsku. Nikt nawet nie boi się odpowiedzialności karnej bo każdy się zna tutaj a włodarz broni otwarcie " wolności sadów " to jak oni mają go skazać ??? wiecie że Adamowicz wydał ponad 1.5 mln zł w ciągu roku z miejskiej kasy na prywatne kancelarie prawne ? Mafia prawnicza jest opłacaona nie ruszą go- mogą to zrobić tylko mieszkańcy.- 68 6
-
2018-02-17 19:49
Racja! Banda i Bóg ich w końcu oceni!
Piekło czeka na takich...- 4 0
-
2018-02-17 21:53
Pogonic ich
- 4 0
-
2018-02-18 00:35
Renoma ma 50 pracowników
a zarabiają oni sporo ponad 4000 brutto - za nadstawianie zębów nikt do roboty za mniej nie przyjdzie
- 2 0
-
2018-02-17 12:16
Nie kumam (1)
To kto może korzystać?
Za darmo od 4 lat do 18 lat ale kto, tylko dzieci chodzące do przedszkoli i szkół?
A jak ma 5 lat i nie chodzi do przedszkola?- 5 12
-
2018-02-17 14:05
.......
To musi posiadać kartę mieszkańca.aby mieć darmowe przejazdy.
- 5 1
-
2018-02-17 12:16
Moje 3 grosze (1)
Urodziłem się na dolnej... kolorowo nie było.
Nie raz nie dwa jak jezdzilem do technikum "na gape".
"Gapa" - rodziców nie stać na bilet.
9 baniek w komunikacje może źle... może dobrze... fakt jest taki kilku dzieciaka będzie łatwiej a władza będzie miał trochę mniej żeby ukraść.- 20 15
-
2018-02-17 17:06
urodziłeś się na Oruni i mówisz "dolna"?
coś kręcisz
- 2 4
-
2018-02-17 12:18
jezda bez biletu (3)
Ja od 20. lat jeżdżę bez biletu, więc nie rozumiem o co tyle hałasu.
- 25 16
-
2018-02-17 18:53
Szybko pewnie biegasz co ?
- 5 1
-
2018-02-17 23:38
złodziej
- 4 3
-
2018-02-18 02:40
Chyba na rowerze.
- 1 0
-
2018-02-17 12:19
W ankiecie brakuje punktu: na wspólny bilet na całą komunikację w trójmieście?
- 24 0
-
2018-02-17 12:19
Nizsze ceny dla wszystkich? Dobre sobie. Na kilks miesiecy bo ZKM/ZTM/GAIT czy jak ich tam zwą zweszyliby interes
i podobnie jak dwweloper przy doplacie MDM szybko podniesliby znow ceny biletow - dla wszystkich.
- 18 0
-
2018-02-17 12:19
na co budyn liczy (1)
niki
- 17 5
-
2018-02-17 12:25
Na paczki do ancla
- 6 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.