• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dekada Pol-Levantu

JAGA
29 września 2003 (artykuł sprzed 20 lat) 
Jedyna spółka żeglugowa Polskich Linii Oceanicznych - "Pol-Levant" obchodzi swoje 10-lecie. Jej zarząd łączy duże nadzieje z Unią Europejską.

Przedsiębiorstwo "Pol-Levant" Linie Żeglugowe sp. z o.o. powstała w 1993 r. Powołały ją PLO i "Euro-Afrika" - inna spółka grupy PLO. Kontynuuje tradycje jednej z najstarszych lini żeglugowych (tzw. lewantyńskiej) powołanej w 1935 r. przez Żeglugę Polską. Wtedy to Żegluga Polska od Svenska Orient Line wyczarterowała 3 statki, które nazwano "Levant", Lechistan" i "Sarmacja". Te statki przed wojną zainicjowały linię, która funkcjonuje do dzisiaj i... wciąż współpracuje z tym samym szwedzkim armatorem.

Spółka prowadzi tradycyjną linię levantyńską z Bałtyku na Morze Śródziemne, operuje statkami ro-ro (są to statki "Chodzież", "Tychy", "Żerań" i "Włocławek"). Ma też dwa statki wielozadaniowe ("Bochnia" i "Chełm"). Wozi tzw. ładunki toczne czyli np. ze Szwecji ciężarówki scania i volvo, duże autobusy z Hamburga, maszyny budowlane, pociągi oraz tzw. drobnicę czyli np. papier. Pol-Levant w ostatnich latach został zrestrukturyzowany. Krytycznym rokiem był rok 1999, kiedy grupa PLO przeżywała upadłości swoich największych spółek. Również same PLO broniły się w sądzie w Gdyni przed wnioskiem o upadłość.

- Proces restrukturyzacji pewnie wielu gdynian nie usatysfakcjonuje, bo to już nie są potężne Polskie Linie Oceaniczne, ale spółki Pol-Levant oraz Euro-Afrika, ale te dwie spółki funkcjonują i prowadzą działalność - mówi Krzysztof Kremky, prezes zarządu Pol-Levant Linie Żeglugowe i prezes Związku Armatorów Polskich. - PLO przed transformacją obsługiwały gospodarkę narodową i tzw. bloku wschodniego, wożąc nasze produkty przemysłowe w daleki świat. Po roku 1990 struktura polskiego handlu zagranicznego się zmieniła - dzisiaj ponad 70 procent polskiego eksportu to Europa. Teraz szukamy nowego miejsca dla polskiej żeglugi liniowej wiążąc nadzieje z Unią Europejską. W tym roku rusza unijny program Marco Polo, który wspiera wszelkie przedsięwzięcia liniowe, które są w stanie udowodnić, że "zdejmą" jakąś ilość pojazdów z lądu na morze. To jest właśnie szansa dla polskiej żeglugi liniowej.
Głos WybrzeżaJAGA

Opinie (13)

  • mam nadzieję że są w dobrej kondycji
    i jeszcze coś będzie pływać pod polskimi banderami
    (pływają pod takimi?)

    • 0 0

  • Przedwojenne jeszcze Polskie Linie Oceaniczne, które w roku 1990 miały jeszcze ponad 150 / sto pięćdziesiat / statków w dekadzie przemian systemowych zostały rozkradzione.
    Został jeden Pol-Lewant z 6 /sześcioma/ statkami.

    Pozostałe statki zostały .....rozkradzione . Tak w majestacie prawa jak wiele innego majątku narodowego.
    W/g praktykowanego do dziś schematu rozkradania własności państwowej.
    Zdekapitalizować, odstawic na boczny tor, poczekać i sprzedać np greckiemu armatorowi za grosze./ciężka prowizja do kieszeni prywatnego decydenta sprzedającego/
    Tysiące marynarzy straciło pracę na polskich statkach.
    Tym młodszym udało się przejść na obce statki na ciężkie warunki długomiesięcznych kontraktów.

    Ta część majątku państwowego przeszła odrazu w zagraniczne łapy.

    POLSKIE LINIE OCEANICZNE nasza chluba jeszcze przedwojenna nie istnieją od lat.
    Jest to skandal , draństwo, sku.......stwo o którym jakoś cicho w mediach!
    Może kiedyś historia rozkradzenia PLO ujrzy światło dzienne?
    Ciekaw jestem bardzo czy doczekamy upublicznienia tych bulwersujących faktów i zdarzeń?

    • 0 0

  • A kto za to odpowiada!?

    To pozostałość po rządach Liberałów i Komunistów ( sic!) .
    Pierwsi - zachłystując się hasłami wolności gospodarczej - nie chcieli lub nie umieli dopuścić świadomosci że za tą wolnością kryje się wolny rynek ( czytaj - wszystkie - również złodziejskie chwyty dozwolone) - i pozwolili czerwonym uwłaszczyć sie na 5-10% wartości majątku - reszta została utracona!
    Ten artykuł to przykład jak można manipulować informacją złą i chwalić się głupotą rządzących! NIESTETY szary - Masz całkowitą rację!

    • 0 0

  • stek bzdur

    • 0 0

  • "Przedsiębiorstwo "Pol-Levant" Linie Żeglugowe sp. z o.o. powstała w 1993 r. Powołały ją PLO i "Euro-Afrika" "

    a sądzisz szary, że powstanie POL-LEWANTU s-ki zo.o. odbyło sie lagalnie???

    • 0 0

  • "W tym roku rusza unijny program Marco Polo,..."
    czy to ma coś współnego z Markiem Polem?
    ;P

    • 0 0

  • będą winiety na statki!

    • 0 0

  • a moje POLO elastyczne i na suwak rocznik 1969 pewnie już dawno po przerobieniu na czyściwo do maszyn poszłooooooo jak te młode lata
    chmurne i durne:))

    • 0 0

  • Może ktoś sypnie informacjami na temat tego co naprawde stało się z Polskimi Liniami Oceanicznymi?

    • 0 0

  • ile $$$...

    ...dostal GW za taki artykul spoonsorowany? :-)

    przeciez to nic innego jak krypto reklama!

    • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane