- 1 50 lat pracuje w jednym zakładzie (130 opinii)
- 2 Coraz więcej psów na plaży. To problem? (113 opinii)
- 3 700 stoisk i 1 mln gości w Gdańsku (180 opinii)
- 4 Twórca Amber Gold pisze list do dziennikarzy (184 opinie)
- 5 Woda w zatoce bezpieczna. Można się kąpać (131 opinii)
- 6 Pierwsza maszynistka SKM w XXI wieku (200 opinii)
Przedsiębiorstwo "Pol-Levant" Linie Żeglugowe sp. z o.o. powstała w 1993 r. Powołały ją PLO i "Euro-Afrika" - inna spółka grupy PLO. Kontynuuje tradycje jednej z najstarszych lini żeglugowych (tzw. lewantyńskiej) powołanej w 1935 r. przez Żeglugę Polską. Wtedy to Żegluga Polska od Svenska Orient Line wyczarterowała 3 statki, które nazwano "Levant", Lechistan" i "Sarmacja". Te statki przed wojną zainicjowały linię, która funkcjonuje do dzisiaj i... wciąż współpracuje z tym samym szwedzkim armatorem.
Spółka prowadzi tradycyjną linię levantyńską z Bałtyku na Morze Śródziemne, operuje statkami ro-ro (są to statki "Chodzież", "Tychy", "Żerań" i "Włocławek"). Ma też dwa statki wielozadaniowe ("Bochnia" i "Chełm"). Wozi tzw. ładunki toczne czyli np. ze Szwecji ciężarówki scania i volvo, duże autobusy z Hamburga, maszyny budowlane, pociągi oraz tzw. drobnicę czyli np. papier. Pol-Levant w ostatnich latach został zrestrukturyzowany. Krytycznym rokiem był rok 1999, kiedy grupa PLO przeżywała upadłości swoich największych spółek. Również same PLO broniły się w sądzie w Gdyni przed wnioskiem o upadłość.
- Proces restrukturyzacji pewnie wielu gdynian nie usatysfakcjonuje, bo to już nie są potężne Polskie Linie Oceaniczne, ale spółki Pol-Levant oraz Euro-Afrika, ale te dwie spółki funkcjonują i prowadzą działalność - mówi Krzysztof Kremky, prezes zarządu Pol-Levant Linie Żeglugowe i prezes Związku Armatorów Polskich. - PLO przed transformacją obsługiwały gospodarkę narodową i tzw. bloku wschodniego, wożąc nasze produkty przemysłowe w daleki świat. Po roku 1990 struktura polskiego handlu zagranicznego się zmieniła - dzisiaj ponad 70 procent polskiego eksportu to Europa. Teraz szukamy nowego miejsca dla polskiej żeglugi liniowej wiążąc nadzieje z Unią Europejską. W tym roku rusza unijny program Marco Polo, który wspiera wszelkie przedsięwzięcia liniowe, które są w stanie udowodnić, że "zdejmą" jakąś ilość pojazdów z lądu na morze. To jest właśnie szansa dla polskiej żeglugi liniowej.
Opinie (13)
-
2003-09-29 07:56
mam nadzieję że są w dobrej kondycji
i jeszcze coś będzie pływać pod polskimi banderami
(pływają pod takimi?)- 0 0
-
2003-09-29 08:28
Przedwojenne jeszcze Polskie Linie Oceaniczne, które w roku 1990 miały jeszcze ponad 150 / sto pięćdziesiat / statków w dekadzie przemian systemowych zostały rozkradzione.
Został jeden Pol-Lewant z 6 /sześcioma/ statkami.
Pozostałe statki zostały .....rozkradzione . Tak w majestacie prawa jak wiele innego majątku narodowego.
W/g praktykowanego do dziś schematu rozkradania własności państwowej.
Zdekapitalizować, odstawic na boczny tor, poczekać i sprzedać np greckiemu armatorowi za grosze./ciężka prowizja do kieszeni prywatnego decydenta sprzedającego/
Tysiące marynarzy straciło pracę na polskich statkach.
Tym młodszym udało się przejść na obce statki na ciężkie warunki długomiesięcznych kontraktów.
Ta część majątku państwowego przeszła odrazu w zagraniczne łapy.
POLSKIE LINIE OCEANICZNE nasza chluba jeszcze przedwojenna nie istnieją od lat.
Jest to skandal , draństwo, sku.......stwo o którym jakoś cicho w mediach!
Może kiedyś historia rozkradzenia PLO ujrzy światło dzienne?
Ciekaw jestem bardzo czy doczekamy upublicznienia tych bulwersujących faktów i zdarzeń?- 0 0
-
2003-09-29 10:26
A kto za to odpowiada!?
To pozostałość po rządach Liberałów i Komunistów ( sic!) .
Pierwsi - zachłystując się hasłami wolności gospodarczej - nie chcieli lub nie umieli dopuścić świadomosci że za tą wolnością kryje się wolny rynek ( czytaj - wszystkie - również złodziejskie chwyty dozwolone) - i pozwolili czerwonym uwłaszczyć sie na 5-10% wartości majątku - reszta została utracona!
Ten artykuł to przykład jak można manipulować informacją złą i chwalić się głupotą rządzących! NIESTETY szary - Masz całkowitą rację!- 0 0
-
2003-09-29 10:54
stek bzdur
- 0 0
-
2003-09-29 11:09
"Przedsiębiorstwo "Pol-Levant" Linie Żeglugowe sp. z o.o. powstała w 1993 r. Powołały ją PLO i "Euro-Afrika" "
a sądzisz szary, że powstanie POL-LEWANTU s-ki zo.o. odbyło sie lagalnie???- 0 0
-
2003-09-29 11:42
"W tym roku rusza unijny program Marco Polo,..."
czy to ma coś współnego z Markiem Polem?
;P- 0 0
-
2003-09-29 11:46
będą winiety na statki!
- 0 0
-
2003-09-29 11:50
a moje POLO elastyczne i na suwak rocznik 1969 pewnie już dawno po przerobieniu na czyściwo do maszyn poszłooooooo jak te młode lata
chmurne i durne:))- 0 0
-
2003-09-29 12:41
Może ktoś sypnie informacjami na temat tego co naprawde stało się z Polskimi Liniami Oceanicznymi?
- 0 0
-
2003-09-29 18:07
ile $$$...
...dostal GW za taki artykul spoonsorowany? :-)
przeciez to nic innego jak krypto reklama!- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.