• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Deklaracje śmieciowe jak roczny PIT

Katarzyna Moritz
21 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Wzór deklaracji, którą trzeba będzie złożyć do 31 maja. Wzór deklaracji, którą trzeba będzie złożyć do 31 maja.

W przyszły czwartek gdańscy radni będą głosować pakiet uchwał, które postawią kropkę nad "i" w sprawie reformy śmieciowej. Sporym wyzwaniem może się okazać wypełnienie deklaracji DO-1, którą będziemy musieli złożyć do 31 maja.



Czy obliczałe(a)ś ile będziesz płacić za odbiór śmieci po 1 lipca?

Na lutową sesję Rady Miasta w Gdańsku trafi w sumie siedem uchwał, które uregulują funkcjonowanie reformy śmieciowej obowiązującej od 1 lipca. W jednej z nich urzędnicy opowiadają się za metodą powierzchniową pobierania opłat za wywóz śmieci, choć jeszcze do niedawna w grę wchodził ryczałt.

Stawki, nad którymi będą debatować radni, wyniosą 0,66 zł za 1 m kw. mieszkania i 0,10 zł za każdy dodatkowy 1 m kw. powyżej 110 m kw. w przypadku śmieci posegregowanych na mokre i suche, oraz odpowiednio 0,88 zł0,13 zł w przypadku śmieci nieposegregowanych.

W kolejnej z uchwał ujawniono wzór druku DO-1, czyli "deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w przypadku nieruchomości, na których mieszkają mieszkańcy". Wygląda on niemal jak roczne zeznanie podatkowe i wymaga nie mniejszej uwagi od wypełniającego.

Zobacz projekt uchwały z wzorem deklaracji DO-1.(pdf)

Wypełnienie druku nie będzie łatwe. Trzeba będzie przygotować do tego sporo dokumentów pomocniczych. Poza oczywistymi danymi osobistymi, jak data urodzenia, PESEL lub NIP, miejsce zamieszkania, trzeba będzie podać datę od kiedy się zamieszkuje w danej nieruchomości, numer jej Księgi Wieczystej, numer działki oraz obręb ewidencyjny.

Jednym z ważniejszych elementów deklaracji jest oświadczenie czy będziemy zbierać odpady selektywnie czy nieselektywnie. Gdy już to zadeklarujemy, tak samo jak w PIT-cie, samodzielnie będziemy musieli wyliczyć stawkę za odbiór śmieci. Trzeba będzie więc podać łączną powierzchnię lokalu mieszkalnego, którą pomnożymy przez wybraną stawkę za 1 m kw. Wynik będzie stanowił naszą miesięczną opłatę.

Co ważne deklaracja śmieciowa wyraźnie określa co właściwie kryje się pod pojęciem powierzchnia lokalu mieszkalnego: jest to powierzchnia wszystkich pomieszczeń znajdujących się w lokalu, a w szczególności pokoi, kuchni, spiżarni, przedpokoi, alków, holi, korytarzy, łazienek oraz innych pomieszczeń służących mieszkalnym i gospodarczym potrzebom lokatora, bez względu na ich przeznaczenie i sposób używania. Za powierzchnię użytkową lokalu nie uważa się powierzchni balkonów, tarasów i loggii, antresoli, szaf i schowków w ścianach, pralni, suszarni, wózkowni, strychów, piwnic i komórek przeznaczonych do przechowywania opału i garaży.

Uratuje nas jedynie to, że taką deklarację w naszym imieniu będzie mógł złożyć zarządca nieruchomości lub spółdzielnia mieszkaniowa, pod warunkiem, że go wcześniej do tego pisemnie upoważnimy.

Deklaracje trzeba będzie złożyć najpóźniej do 31 maja w Zarządzie Dróg i Zieleni, przy ul. Partyzantów w Gdańsku, który będzie zajmował obsługą systemu. W przyszłym tygodniu zostanie w tym celu otwarte biuro obsługi dla mieszkańców. Rozważana jest możliwość pobierania druków ze strony internetowej.

Co ciekawe opłaty będziemy uiszczać nie co miesiąc, ale co dwa miesiące, i tak np. za lipiec, sierpień - do dnia 28 sierpnia danego roku.

Osoby, które indywidualnie podpisywały umowy z odbiorcami odpadów, powinny pamiętać o wcześniejszym wypowiedzeniu umowy z dotychczasowym odbiorcą. W przeciwnym razie może się okazać, że po 1 lipca za odbiór odpadów będziemy musieli zapłacić zarówno gminie, jak i podmiotowi, z którym wiąże nas umowa. Należy podkreślić, że z dniem wejścia w życie nowych regulacji dotychczasowe umowy nie tracą automatycznie ważności.

Gdynia - stawki proponowane przez prezydenta Wojciecha Szczurka, jeszcze niezatwierdzone przez radnych. 19 zł za mieszkanie do 40 m kw., 32 zł za mieszkanie do 80 m kw. i 39 zł za wszystkie większe.

W Sopocie planowany jest ryczałt (35 zł za śmieci posegregowane i 70 zł za nieposegregowane) oraz dwa warianty opłaty naliczanej od powierzchni. W pierwszej wersji opłata byłaby naliczana jednakowo od każdego z lokali, w drugiej - tylko od lokali o powierzchni do 110 m kw., a użytkownicy większych mieliby płacić jednakową, stałą opłatę.

Opinie (645) ponad 10 zablokowanych

  • Panie Prezydencie Torunia!!!!!!!!

    Siedzisz Pan na troszkę niższym stołku niż gdanski prezydent ,ale sprawujesz Pan władzę mądrzej , logiczniej, i sprawiedliwiej.
    Poucz Pan tych braci głupszych jak się logicznie i sprawiedliwie rozlicza mieszkańcow za śmieci.

    • 18 1

  • deklaracje niech se wsadzą w ......

    • 15 1

  • jak to mowia '' ZLODZIEJA TYLKO ZLODZIEJ ZROZUMIE '' !!!!!! (1)

    ALE NIE MARTWCIE SIE OBYWATELE BO NA ZLODZIEJACH JUZ CZAPKA GORE I NIEDLUGO SIE TEN ICH BALET SKONCZY !!!!! NAWET LENIN MYSLAL ZE JEST WSPANIALY . Wiec kres juz sie zbliza i czas budowac nowe wiezienia bo zlodzieji i oszustow bedzie sporo do wsadzania i rozliczania !

    • 18 1

    • robić listę aby pamięc nie uciekła KOGO pod mur

      • 4 0

  • U nas karmimy biurokracją urzędasów a w Gdyni prosto i czytelnie, jak zwykle...

    • 8 2

  • Adamowicz ma prawdopodobnie 8 mieszkan! (4)

    Dołupić mu taką opłatę od tych metrów ,że mu pensji, premii i dewidendów z udziałow w spółkach bardzo wielu nie wystarczy.
    Może zacznie myśleć?

    • 27 2

    • z pejsami trzyma to ma te kamienice a my ulice

      • 9 0

    • Ten problem go nie boli.

      Opłaty eksploatacyjne to problem lokatorów w jego mieszkaniach a nie Adamowicza.

      • 7 0

    • budyn zarabia 200 tys miesiecznie

      tak wiec jego to nie boli.

      • 8 0

    • Na siebie ma 8 mieszkań!Ile na podstawione słupy?

      • 5 0

  • siedlce

    radnych z gdańska pogonić dlaczego w gdyni może być taniej chyba się w gdańsku za mało nachapali ręce opadają.

    • 15 1

  • jak segregować śmieci we wieżowcach gdzie sa zsypy? (4)

    jak rozliczać poszczególnych lokatorów ze 120 mieszkan na tych segregujacych i nie segregujących?

    Jak rozliczac domek z ogródkiem gdzie od wielu lat kompostuje się tzw. mokre segreguje plastiki, makulaturę?

    jaką kwotą obciążyć samotnego emeryta w dużym mieszkaniu własnościowym 80m żyjącego z 1600zł emerytury?

    Jaka kwotę ma zapłacić rodzina w mieszkaniu kwaterunkowym o pow. 56m mieszkajaca z dziadkami i dwójka dzieci?

    Czy ktoś się w ogóle nad tym zastanawiał? To tylko kilka alternatywnych sytuacji ,jest ich dużo więcej i po ilości śmieci z każdej alternatywy widać że
    opłaty nie mogą być pobierane od powierzchni a od osoby!
    Tak samo nie ma możliwości w budynkach wielorodzinnych na dzielenie i segregacje śmieci, tam opłata może być niższa bo koszty wywozu sa niższe.

    • 17 1

    • zobacz jak wymyślili w Toruniu

      można?

      • 4 0

    • (2)

      Nie.
      To nie jest opłata za wywóz śmieci tylko kolejny podatek.
      Zastanawiają się tylko jak najwięcej kasy wyciągnąć od ludzi w ramach tego podatku.
      Nie interesuje ich tez segregacja śmieci czyli edukacja ekologiczna społeczeństwa.

      • 7 0

      • Jaki podatek? (1)

        Z punktu widzenia przepisów prawa, to nie jest podatek i nikt nie ma prawa tak go oficjalnie nazywać.

        • 0 2

        • bo to jest poprostu zdzierstwo z mieszkanców aby pokryć swoje nieudolne rządy i hulaszczy tryb życia

          obciąć urzedasow wszystkie "delegacje" po całum świeci za nasze pieniądze.

          • 4 0

  • Dlaczego od powierzchni? (1)

    Mieszkam sama na 60m2 i nie mam tyle smieci co rodzina 4 osobowa wiec gdzie tu sprawiedliwosc.
    A tak ogolnie to uwazam, ze wystarczajaco duzo placimy podatkow i ta ustawa udowadnia nieudolnosc rzadu.Narod biedny z ciaglymi podwyzkami a pensjami glodowymi nigdy nie bedzie napedzal gospodarki.

    • 22 1

    • w Toruniu płaciłabyś 12pln

      • 6 0

  • czy Adamowicz czyta te wypowiedzi ?

    Poroniony pomysł naliczania od powierzchni mieszkaniowej.Czy jedna osoba zamieszkująca np.80 m2 wyprodukuje śmieci tyle co np. rodzina wieloosobowa. To jak drugi podatek. Niech ktoś użyje w końcu mózgu w tych naszych władzach.

    • 22 1

  • POLSKIE PRAWO CHYBA ZABRANIA POBIERANIA OPLAT JEZELI SIE ZGLOSI '' NIEPRZEBYWANIE W LOKALU'' ! Trzeba prawnikow zapytac !

    Polskie prawo chyba zabrania pobierania wszelkich oplat oprocz podatku od nieruchomosci w przypadku jezeli w danym lokalu nie ma '' meldunku'' lub zadeklarujemy / zglosimy iz nie przebywamy w lokalu np. wyjazd za granice czy inneale nalezy to oswiadczyc i zlozyc w gminie . Trzeba sie zapytac prawnika o szczegoly. Polskie prawo zabrania w takim przypadku na pobieranie tzw. wszelkich oplat ''eksploatacyjnych czy uzytkowych '' jezeli jest zlozona deklaracja o nie przebywaniu w lokalu i nie uzytkowaniu go w zadeklarowanym okresie. Samo posiadanie tzw. pustostanu nie daje prawa do pobierania wszelkich oplat ! chyba bo jak podkreslam to musi prawnik sprawdzic ale chyba jest cos takiego .

    • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane