• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Deklaracje śmieciowe jak roczny PIT

Katarzyna Moritz
21 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Wzór deklaracji, którą trzeba będzie złożyć do 31 maja. Wzór deklaracji, którą trzeba będzie złożyć do 31 maja.

W przyszły czwartek gdańscy radni będą głosować pakiet uchwał, które postawią kropkę nad "i" w sprawie reformy śmieciowej. Sporym wyzwaniem może się okazać wypełnienie deklaracji DO-1, którą będziemy musieli złożyć do 31 maja.



Czy obliczałe(a)ś ile będziesz płacić za odbiór śmieci po 1 lipca?

Na lutową sesję Rady Miasta w Gdańsku trafi w sumie siedem uchwał, które uregulują funkcjonowanie reformy śmieciowej obowiązującej od 1 lipca. W jednej z nich urzędnicy opowiadają się za metodą powierzchniową pobierania opłat za wywóz śmieci, choć jeszcze do niedawna w grę wchodził ryczałt.

Stawki, nad którymi będą debatować radni, wyniosą 0,66 zł za 1 m kw. mieszkania i 0,10 zł za każdy dodatkowy 1 m kw. powyżej 110 m kw. w przypadku śmieci posegregowanych na mokre i suche, oraz odpowiednio 0,88 zł0,13 zł w przypadku śmieci nieposegregowanych.

W kolejnej z uchwał ujawniono wzór druku DO-1, czyli "deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w przypadku nieruchomości, na których mieszkają mieszkańcy". Wygląda on niemal jak roczne zeznanie podatkowe i wymaga nie mniejszej uwagi od wypełniającego.

Zobacz projekt uchwały z wzorem deklaracji DO-1.(pdf)

Wypełnienie druku nie będzie łatwe. Trzeba będzie przygotować do tego sporo dokumentów pomocniczych. Poza oczywistymi danymi osobistymi, jak data urodzenia, PESEL lub NIP, miejsce zamieszkania, trzeba będzie podać datę od kiedy się zamieszkuje w danej nieruchomości, numer jej Księgi Wieczystej, numer działki oraz obręb ewidencyjny.

Jednym z ważniejszych elementów deklaracji jest oświadczenie czy będziemy zbierać odpady selektywnie czy nieselektywnie. Gdy już to zadeklarujemy, tak samo jak w PIT-cie, samodzielnie będziemy musieli wyliczyć stawkę za odbiór śmieci. Trzeba będzie więc podać łączną powierzchnię lokalu mieszkalnego, którą pomnożymy przez wybraną stawkę za 1 m kw. Wynik będzie stanowił naszą miesięczną opłatę.

Co ważne deklaracja śmieciowa wyraźnie określa co właściwie kryje się pod pojęciem powierzchnia lokalu mieszkalnego: jest to powierzchnia wszystkich pomieszczeń znajdujących się w lokalu, a w szczególności pokoi, kuchni, spiżarni, przedpokoi, alków, holi, korytarzy, łazienek oraz innych pomieszczeń służących mieszkalnym i gospodarczym potrzebom lokatora, bez względu na ich przeznaczenie i sposób używania. Za powierzchnię użytkową lokalu nie uważa się powierzchni balkonów, tarasów i loggii, antresoli, szaf i schowków w ścianach, pralni, suszarni, wózkowni, strychów, piwnic i komórek przeznaczonych do przechowywania opału i garaży.

Uratuje nas jedynie to, że taką deklarację w naszym imieniu będzie mógł złożyć zarządca nieruchomości lub spółdzielnia mieszkaniowa, pod warunkiem, że go wcześniej do tego pisemnie upoważnimy.

Deklaracje trzeba będzie złożyć najpóźniej do 31 maja w Zarządzie Dróg i Zieleni, przy ul. Partyzantów w Gdańsku, który będzie zajmował obsługą systemu. W przyszłym tygodniu zostanie w tym celu otwarte biuro obsługi dla mieszkańców. Rozważana jest możliwość pobierania druków ze strony internetowej.

Co ciekawe opłaty będziemy uiszczać nie co miesiąc, ale co dwa miesiące, i tak np. za lipiec, sierpień - do dnia 28 sierpnia danego roku.

Osoby, które indywidualnie podpisywały umowy z odbiorcami odpadów, powinny pamiętać o wcześniejszym wypowiedzeniu umowy z dotychczasowym odbiorcą. W przeciwnym razie może się okazać, że po 1 lipca za odbiór odpadów będziemy musieli zapłacić zarówno gminie, jak i podmiotowi, z którym wiąże nas umowa. Należy podkreślić, że z dniem wejścia w życie nowych regulacji dotychczasowe umowy nie tracą automatycznie ważności.

Gdynia - stawki proponowane przez prezydenta Wojciecha Szczurka, jeszcze niezatwierdzone przez radnych. 19 zł za mieszkanie do 40 m kw., 32 zł za mieszkanie do 80 m kw. i 39 zł za wszystkie większe.

W Sopocie planowany jest ryczałt (35 zł za śmieci posegregowane i 70 zł za nieposegregowane) oraz dwa warianty opłaty naliczanej od powierzchni. W pierwszej wersji opłata byłaby naliczana jednakowo od każdego z lokali, w drugiej - tylko od lokali o powierzchni do 110 m kw., a użytkownicy większych mieliby płacić jednakową, stałą opłatę.

Opinie (645) ponad 10 zablokowanych

  • składajcie protesty na @: smieciodnowa@gdynia.pl (5)

    Ja złożyłam protest, i szanowny pan naczelnik odpisał mi, że moje problemy są indywidualne, a oni martwią się o ogół i wybrali najlepszą dla nas metodę hehe. Niestety są tak zaślepieni swoim pomysłem, że moje argumenty, że na 45 metrach mieszkam tylko z małym dzieckiem, a przez ścianę na tym samym metrażu 4 dorosłe osoby, są głusi. Widzę, jakie wory śmieci wystawiają za drzwi!!! Aaaa i argumentował jeszcze, że 30 procent Polaków nie ma podpisanych umów na wywóz śmieci. A od czego jest straż miejska, żeby takich wyłapać, pytam się??? Jednym słowem porażka. Sprawa przesądzona już i tak jest...

    • 21 0

    • W Gdyni przyjęto uczciwą cenę, więc (4)

      z czym masz problem? K... są w Gdańsku.

      • 2 1

      • przeczytaj jak jest w Toruniu (3)

        zobaczysz jak wyglądają normalne ceny

        • 0 0

        • To ty zobacz co wymyśliły bydlaki w Gdańsku. (2)

          Bardzo chciałabym mieć takie problemy jak marudy z Gdyni.

          • 0 0

          • w Toruniu jako osoba samotna płaciłabym 12pln

            w Gdańsku segregując zapłacę blisko 50pln
            aktualnie płacę 8pln

            To co wymyślili w Toruniu jest sprawiedliwe, uwzględnia różne uwarunkowania społeczne - chroni rodziny powyżej 4 osób, sprawiedliwie traktuje samotnych, domki płacą minimalnie więcej niż bloki
            Wystarczy chcieć, naszym urzędnikom się nie chce, dla nich tylko ciepłe stołki :-(

            • 0 0

          • nigdy nie będzie sprawiedliwie jeśli 1 osoba ma płacić tyle co 5-osobowa rodzina

            • 0 0

  • smieci

    Powinno sie liczyc od osob bo to osoby smieca a nie powierzchnia.W duzym mieszkaniu jedna babcia zasmieci chyba mniej niz w malej klitce 6 osob.Logiczne?

    • 18 0

  • a co z niezamieszkałym mieszkaniem?

    a co z lokalami użytkowymi? np. sklepik osiedlowy?
    Co na to ustawodawca?

    • 12 0

  • ŚMIECI ....

    wszystkich do psychiatry ...jeszcze pity wypełniać jakie wasze ego ???

    • 14 0

  • bede placil prawie 4 x wiecej- za kare bede placil podatki gdzie indziej (1)

    mieszkam sam i bede placil prawie 4 x wiecej niz do tej pory!!! W ramach podziekowania, wymelduje sie i zamelduje sie u rodzicow na wsi, przez co
    nie bede placil dla tych zlodzieji podatkow. Niestety za smieci bede musial

    • 12 0

    • ja ok. 5 razy więcej :-(

      • 1 0

  • jakie mokre i suche??!!

    • 7 0

  • Problem w tym, że śmiecimy wszyscy, ale nie wszyscy mamy ochotę za śmieci płacić. Jaki jest tego skutek? Odpady lądują w

    a gdzie są strażnicy miejscy (tylko gdzie złe parkowanie) do lasu na spacer

    • 2 6

  • nie wyrazam zgody na przetwarzanie moich danych osobowych....

    ps. pocalujcie mnie w du.... deklaracji nie wypelnie

    • 13 1

  • Czekamy do glosowania

    I mam nadzieje,ze Trojmiasto opublikuje imienna liste radnych, jak glosowali. Moze mieszkancy beda wiedzic, jakich madrych radnych wybrali...

    • 21 1

  • ja sie caly czas pytam po raz 20 juz chyba (1)

    jak spoldzielnie mieszkaniowe beda sprawdzac, czy dany mieszkaniec segreguje czy nie?? odpowiedzialnosc zborowa bedzie czy z gory narzuca wieksze oplaty?

    • 19 0

    • ależ oni nie mają pomysłu

      podobnie jak na puste mieszkania
      a jak lokale użytkowe na osiedlach - przecież to zupełnie inna produkcja śmieci
      ustawa nadaje się do śmieci!!!!!!!!!!!!!!

      • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane