• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Deklaracje śmieciowe jak roczny PIT

Katarzyna Moritz
21 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Wzór deklaracji, którą trzeba będzie złożyć do 31 maja. Wzór deklaracji, którą trzeba będzie złożyć do 31 maja.

W przyszły czwartek gdańscy radni będą głosować pakiet uchwał, które postawią kropkę nad "i" w sprawie reformy śmieciowej. Sporym wyzwaniem może się okazać wypełnienie deklaracji DO-1, którą będziemy musieli złożyć do 31 maja.



Czy obliczałe(a)ś ile będziesz płacić za odbiór śmieci po 1 lipca?

Na lutową sesję Rady Miasta w Gdańsku trafi w sumie siedem uchwał, które uregulują funkcjonowanie reformy śmieciowej obowiązującej od 1 lipca. W jednej z nich urzędnicy opowiadają się za metodą powierzchniową pobierania opłat za wywóz śmieci, choć jeszcze do niedawna w grę wchodził ryczałt.

Stawki, nad którymi będą debatować radni, wyniosą 0,66 zł za 1 m kw. mieszkania i 0,10 zł za każdy dodatkowy 1 m kw. powyżej 110 m kw. w przypadku śmieci posegregowanych na mokre i suche, oraz odpowiednio 0,88 zł0,13 zł w przypadku śmieci nieposegregowanych.

W kolejnej z uchwał ujawniono wzór druku DO-1, czyli "deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w przypadku nieruchomości, na których mieszkają mieszkańcy". Wygląda on niemal jak roczne zeznanie podatkowe i wymaga nie mniejszej uwagi od wypełniającego.

Zobacz projekt uchwały z wzorem deklaracji DO-1.(pdf)

Wypełnienie druku nie będzie łatwe. Trzeba będzie przygotować do tego sporo dokumentów pomocniczych. Poza oczywistymi danymi osobistymi, jak data urodzenia, PESEL lub NIP, miejsce zamieszkania, trzeba będzie podać datę od kiedy się zamieszkuje w danej nieruchomości, numer jej Księgi Wieczystej, numer działki oraz obręb ewidencyjny.

Jednym z ważniejszych elementów deklaracji jest oświadczenie czy będziemy zbierać odpady selektywnie czy nieselektywnie. Gdy już to zadeklarujemy, tak samo jak w PIT-cie, samodzielnie będziemy musieli wyliczyć stawkę za odbiór śmieci. Trzeba będzie więc podać łączną powierzchnię lokalu mieszkalnego, którą pomnożymy przez wybraną stawkę za 1 m kw. Wynik będzie stanowił naszą miesięczną opłatę.

Co ważne deklaracja śmieciowa wyraźnie określa co właściwie kryje się pod pojęciem powierzchnia lokalu mieszkalnego: jest to powierzchnia wszystkich pomieszczeń znajdujących się w lokalu, a w szczególności pokoi, kuchni, spiżarni, przedpokoi, alków, holi, korytarzy, łazienek oraz innych pomieszczeń służących mieszkalnym i gospodarczym potrzebom lokatora, bez względu na ich przeznaczenie i sposób używania. Za powierzchnię użytkową lokalu nie uważa się powierzchni balkonów, tarasów i loggii, antresoli, szaf i schowków w ścianach, pralni, suszarni, wózkowni, strychów, piwnic i komórek przeznaczonych do przechowywania opału i garaży.

Uratuje nas jedynie to, że taką deklarację w naszym imieniu będzie mógł złożyć zarządca nieruchomości lub spółdzielnia mieszkaniowa, pod warunkiem, że go wcześniej do tego pisemnie upoważnimy.

Deklaracje trzeba będzie złożyć najpóźniej do 31 maja w Zarządzie Dróg i Zieleni, przy ul. Partyzantów w Gdańsku, który będzie zajmował obsługą systemu. W przyszłym tygodniu zostanie w tym celu otwarte biuro obsługi dla mieszkańców. Rozważana jest możliwość pobierania druków ze strony internetowej.

Co ciekawe opłaty będziemy uiszczać nie co miesiąc, ale co dwa miesiące, i tak np. za lipiec, sierpień - do dnia 28 sierpnia danego roku.

Osoby, które indywidualnie podpisywały umowy z odbiorcami odpadów, powinny pamiętać o wcześniejszym wypowiedzeniu umowy z dotychczasowym odbiorcą. W przeciwnym razie może się okazać, że po 1 lipca za odbiór odpadów będziemy musieli zapłacić zarówno gminie, jak i podmiotowi, z którym wiąże nas umowa. Należy podkreślić, że z dniem wejścia w życie nowych regulacji dotychczasowe umowy nie tracą automatycznie ważności.

Gdynia - stawki proponowane przez prezydenta Wojciecha Szczurka, jeszcze niezatwierdzone przez radnych. 19 zł za mieszkanie do 40 m kw., 32 zł za mieszkanie do 80 m kw. i 39 zł za wszystkie większe.

W Sopocie planowany jest ryczałt (35 zł za śmieci posegregowane i 70 zł za nieposegregowane) oraz dwa warianty opłaty naliczanej od powierzchni. W pierwszej wersji opłata byłaby naliczana jednakowo od każdego z lokali, w drugiej - tylko od lokali o powierzchni do 110 m kw., a użytkownicy większych mieliby płacić jednakową, stałą opłatę.

Opinie (645) ponad 10 zablokowanych

  • ZAUWAZYLISCIE ZE JAKIS URZEDNIK WCISNAL WSZEDZIE MINUS !!! :)) wszedzie jest 1 minus (1)

    Czyli siedzi i czyta bo mysli ze jest madry :))))) hahaha i tacy ludzie jeszcze zony i rodziny maja !! a zona pewnie go uwaza za normalnego i popiera te jego chore teorie mimo iz to zaprzecza logice !!!! Te zony tych urzednikow powinny sie schowac ze wstydu ze maja takich kombinatorow w domu ktorzy dla szmalu chvca ludzi oszukac ! Cyrk za darmo !

    • 28 1

    • to jest rozbój,w biały dzięń,a nie cyrk !

      • 4 0

  • Czas pokryć koszty igrzysk EURO 2012

    Raty płacić trzeba

    • 24 0

  • pierd...to nic nie wypelnie!!!

    • 13 0

  • No to w drogę (1)

    Dlatego spitalam z tego kraju.

    • 20 1

    • no i zostaw wszystko tym zlodziejom

      • 1 0

  • - brak definicji prawnej powierzchni mieszkalnej i brak wytycznych jak wyliczyć powierzchnię mieszkalną,

    to na jakiej podstawie miasto sprzedało mi mieszkanie

    • 19 1

  • (1)

    Gdańsk jak zwykle najdroższy!!

    • 19 1

    • Budyń ma się świetnie

      • 4 0

  • smieci

    Wladzo: jakie masz wyksztalcenie?Mieszkanie 66m.kw.1)mieszka 2osoby;2)mieszka 4osoby;3)mieszka 6osob:jest pytanie? kto wiecej wytwarza,SIMIECI,wladza zapomina o mieszkancach. z moich wyliczen cena za smieci jest o 400%wieksza od obecnej ale urzedasy nie dbaja o ludzi starszych, samotnych, emeryrach,recistach nie znaja sie na matematyce.metry kwadratowe mieszkania nie produkuja smieci tylko lotatorzy danego mieszkania.jeszcze wymyslili jakies dokumenty wypelniac dane osobowe do biura smieciowego SKANDAL CO Z LUDZIMI WYPRAWIAJA URZEDY MIASTA

    • 25 1

  • a w gdyni tego nie wprowadzili?

    jeśli nie to całe szczęście ....

    • 7 1

  • (2)

    nic nie będę wypełnić sama zawiozę na szadółki

    • 13 0

    • (1)

      Na Szadółki?
      Na Partyzantów razem ze śmieciową deklaracją do tych od śmieci przez płot przerzucić:)

      • 6 0

      • masz racje tylko adres może być nie aktualny bo mają już wybrane nowe miejsca na biura

        • 5 0

  • chore,debilne miasto ,nie moge patrzec na te bande chamow Adamowicza!!!

    • 25 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane