• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Deklarują, że zostawią auto w garażu, gdy powstanie PKM Południe

Szymon Zięba
15 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (140)
Część kierowców mogłoby zrezygnować z auta, gdyby powstało PKM na południe Gdańska. Część kierowców mogłoby zrezygnować z auta, gdyby powstało PKM na południe Gdańska.

Ponad 60 proc. mieszkańców Gdańska, którzy wypowiedzieli się w ankiecie kolejarzy, zadeklarowało, że planowana PKM na południe miasta zastąpi im samochód. Badania powstają przy okazji zapowiadanej inwestycji.



Trasa PKM Południe to zakrojony na szeroką skalę projekt rozbudowy linii kolejowej na południe Gdańska i dalej m.in. do Pruszcza oraz Kolbud.

W pierwszym etapie, do 2030 r., powstać ma siedmiokilometrowy odcinek od przystanku SKM Śródmieście do węzła przesiadkowego w Kowalach.

Na trasie powstanie sześć przystanków.

Jednym z głównych celów inwestycji jest nie tylko rozbudowa sieci komunikacyjnej miasta, ale też zachęcenie mieszkańców do tego, by do codziennych podróży wybierali transport publiczny zamiast aut.

Takim "zamiennikiem" PKM będzie aż dla ponad 60 proc. osób, które odpowiedziały na pytanie w ankiecie kolejarzy. Zadeklarowali oni przesiadkę z auta do pociągu.

Jednak to, czy składy kursujące po linii PKM faktycznie staną się codziennym i popularnym środkiem komunikacji dla setek osób z południowych dzielnic Gdańska, w dużej mierze zależy od lokalizacji przystanków.

Takie wnioski również wynikają z przeprowadzonego przez kolejarzy sondażu. Wzięło w nim udział ponad 1,7 tys. osób.

Dla ponad 50 proc. głosujących w ankiecie "lokalizacja przystanków jak najbliżej miejsca zamieszkania" była najważniejszą kwestią przy projektowaniu nowej linii kolejowej.

M.in. właśnie dlatego kolejarze sukcesywnie przeprowadzają konsultacje społeczne na temat przyszłej trasy PKM.

Czekają nas uwagi ws. PKM na południe Gdańska Czekają nas uwagi ws. PKM na południe Gdańska

Miejsca

Opinie (140) 4 zablokowane

  • Opinia wyróżniona

    Kolej tak! (11)

    Włodarze obudzili się, że w metropolii rozmiaru Trójmiasta trzeba inwestować w transport kolejowy i to dobry znak.
    PKM Południe, Gdynia Północ, bajpas kartuski i łącznik Kokoszki-Kiełpinek pozwolą na ułatwienie dojazdów do pracy tysiącom mieszkańców.

    Szkoda tylko, że nie ma pieniędzy na budowanie torów do nowych miejsc pod zabudowę, bo to zmniejszyłoby horrendalne ceny mieszkań w Trójmieście i znacznie poprawiłoby dostępność nowych mieszkań dla młodych rodzin.

    • 88 15

    • ceny mieszkań są rynkowe (2)

      • 4 8

      • i rynek jest w stanie zapłacić krocie byleby tylko mieszkanie było blisko centrum, by nie marnować życia na stanie w korkach (1)

        a centrum nie jest z gumy i ograniczona podaż pompuje ceny

        • 12 3

        • ceny pompuje latwy kredyt

          Chciwosc deweloperow i cynizm bankow...
          Oraz zaslepienie kredyciarzy...

          • 1 1

    • Narazie naobiecywali, a takie varany jak ty łykają (2)

      • 9 2

      • (1)

        Jak na razie to na prąd nie ma. Ile to Gdańsk ma długu i ile kosztuje jego obsługa? Nie ważne, weźmie się kredyt na spłatę kredytu.

        • 5 2

        • Ty chyba o polskim rządzie piszesz, a nie Gdańsku

          • 3 5

    • Niewiele mniejsza Bydgoszcz ma połączenie z Fordonem linią tramwajową. Przypomnę że Fordon ma mniej więcej tyle mieszkańców ile południe Gdańska.

      • 0 2

    • (3)

      Akurat większe miasta inwestują w tramwaje a nie budują od podstaw drogą kolej miejską. Warszawa tramwaj na Wilanów Łódź tramwaj do Zgierza i Pabianic Poznań szybki tramwaj...Tak więc nie jest tak że tylko kolej potrafi rozwieść takie potoki pasażerów. Bydgoszcz potrafiła zbudować tramwaj na Fordon mający ok sto tysięcy mieszkańców mimo że istnieje tam linia kolejowa. U nas trzeba jednak budować z pompą. Z niecierpliwością więc czekam na jakąś inwestycje komunikacyjną jakiej jeszcze w Polsce nie zbudowano a będzie miała szanse pojawić się w Gdańsku.

      • 0 1

      • Warszawa i Lodz maja rowniez miejskie koleje (1)

        Warszawa nawet ma trzy takie instytucje...
        Wiec pojedyncze przyklady sa malo adekwatne.

        • 1 0

        • Łódź wybudowała kolej miejską czy dostosowała obecną do potrzeb? Warszawa ma metro w które konsekwentnie inwestuje a to zupełnie inny przykład niż naziemne PKM

          • 0 0

      • Tramwaj to nie rozwiazanie

        Tramwajem z pętli łostowice-świetokrzyska do pracy na oliwie jadę godzinę. Jednak wolę kolej, która pominie sporo przystanków, świateł itp. i dowiezie mnie szybciej.

        • 0 0

  • No to pojeżdżą jeszcze tym autem

    Co najmniej pare lub parenascie lat

    • 9 1

  • Chyba SKM a nie PKM? (1)

    Przecież obecna PKM-ka nie dojeżdża do nawet Gdańska Głównego...A jeśli wszystkie kursy obecnej SKM-ki będą przedłużone z przystanku przy Forum do Kowal to będzie można pomyśleć, ale znając życie...część z nas tego momentu może nie dożyć, muzealne pojazdy SKM też już ledwo zipią, chyba że Marszałek przejmie SKM, ale na to PKP się nie zgodzi, i tak mimo, że mamy na Pomorzu stosunkowo najwięcej wydzielonych torów dla ruchu aglomeracyjnego to jeździmy klamotami pamiętającymi czasy PRL i to nie te schyłkowe. Elektryfikacja odcinka Kościerzyna-Osowa stoi, przedłużenie torów SKM do Wejherowa też, o drugim torze na odcinku Słupsk-Gdynia oczywiście cisza, więc o czym my mówimy?

    • 19 2

    • co ilustruje jakosc naszych organow przedstawicielskich

      I ich znaczenie na ogolnokrajowym "rynku".
      Jakos gorale i slazaki sa znacznie bardziej skuteczni w nasiaganiu "krotkiej koldry"...
      Baa! Sciana wschodnia jest bardziej skuteczna...
      Nas stac (?!!) jedynie na "wszystko dla Gdanska", ktory pustoszy region ze srodkow na rozwoj.

      • 0 0

  • Mieszkam 30minut na piechotę od przystanku (3)

    Ale nie korzystam z PKM, pomimo tego, że naprawdę chciałbym. Dlaczego?
    1. Opóźnienia i awarie mało licznych, nadmiernie eksploatowanych składów.
    2. Rozkład jazdy jak w jakimś kilkutysięcznym miasteczku - co 0.5-1h
    3. Kursy kończące we Wrzeszczu - chociaż wiele osób już wskazywało, że jechałoby do centrum Gdańska (na jednym bilecie, bez przesiadek), a obecnie zostaje im drugi bilet i czekanie na SKMkę

    • 35 2

    • Wystarczy jeden bilet

      Już pomijam fakt, że jeżdżą częściej. Ale i tak przyspawani do fury znajdą kolejnych kilka wykrętów.

      • 3 4

    • Jakbym mieszkał aż 30 min od przystanku to w życiu bym tym nie jeździł!

      Ja do pracy autem jadę 16 minut spod miasta.

      • 4 2

    • Można przecież dojechać do Wrzeszcza PKM-ką i tam przesiąść się do SKM-ki do Głównego na jednym bilecie, bo obowiązuje taryfa pomorska.

      • 1 2

  • Kluczowe dla mnie są dwie rzeczy: częstotliwość jazdy PKM-ek i parkingi przesiadkowe. Inaczej to będzie tylko

    propaganda urzędników miejskich, którzy oczywiście sami d... py chcą wozić swoimi samochodami.

    • 25 2

  • Ankieta bez senu, bo sama lokalizacja przystanku początkowego nie wystarczy.... (3)

    ...liczy się też, gdzie się tą PKMką dojedzie. Ja mam przystanek na osiedlu. W planach było bezpośrednie połączenie z Gdańskiem Głównym i w planach pozostało. Podróż do Gdańska miała zająć według planów 20 min. Miała to być szybka, pewna i komfortowa alternatywa dla samochodu, ale tylko miała. Częstotliwość kursów, wielkość składów, to nieporozumienie. Na przystanku ludzie nie są w stanie wsiąść do pociągu taki jest pełen. Także na miejscu mieszkańców byłabym ostrożna z tymi deklaracjami, bo mnie PKMka nie urzekła ;)

    • 21 2

    • (2)

      Nas urzeka - bo teraz mamy wybór: albo godzinę autem, albo 1,5h autobusem+tramwajem. A tu piszą, że 12 minut PKM. Jest różnica.

      • 2 5

      • To, że piszą nie oznacza, że tak będzie! (1)

        Nam też obiecywali złote góry, a wyszło jak zawsze, czyli jedno wielkie rozczarowanie. Rozkład jazdy jest fatalny, bo między pociągami są ogromne przerwy. Składy są za krótkie i ludzie się nie mieszczą. Zostają na peronie i patrzą jak odjeżdża im szansa na niespóźnienie się do pracy. Połączenia choć miały być bezpośrednie z Gdańskiem Głównym, to ich nie ma, czyli obiecanki cacanki.

        • 9 3

        • A głupiemu radość, że mu 12 minut obiecali.

          • 4 1

  • Ale science fiction....

    Chyba za 100 lat!.....

    • 10 3

  • (1)

    Dzisiejszy dojazd do Wrzeszcza: 1h 20 minut komunikacją albo 50 minut autem. 10 kilometrów, a taki czas... Dramat.

    Czekamy na PKM, chociaż to jak na razie marzenia

    • 16 2

    • Z kowal do gdanska pkm bedzie (teoretycznie) za 8 lat

      A polaczenie z kolbudami za 20 lat? To wszystko powinno byc JUŻ!

      • 3 1

  • PKM Południe jak najszybciej (1)

    Budować jak najszybciej (czyli dopiero po zmianie rządu bo kasa z Unii potrzebna, a ten obecny jej nie chce)... jakby cokolwiek powstało do 2030 to byłoby super... znając nasze realia na pewno będzie z 5 lat obsuwy

    • 7 3

    • Na spotkaniu o PKM wczoraj powiedzieli, że jest szansa że projekt skończą w 2027. Potem wiadomo - szukanie finansowania, budowa. Myślę, że 2045 to realna data.

      • 4 2

  • Mieszkańcy: chcemy jeździć PKM! (4)

    PKM: Proponujemy krótkie, przepełnione i opóźnione składy z kursami raz na godzinę.
    Mieszkańcy: Hurra!

    • 31 4

    • Heh, to się popisałeś brakiem wiedzy :D (1)

      • 0 6

      • wiedzy moze i tak

        Za to doswiadczenia ma az nad to...

        • 0 0

    • (1)

      PKM nic nie proponuje, bo jest tylko zarządcą infrastruktury kolejowej. Za przewozy, w tym tabor, odpowiadają Polregio i SKM.

      • 2 0

      • a za organizacje i finansowanie...

        Samorzad...

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane