• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Deptak na al. Niepodległości? Tak, gdy powstanie tunel pod Sopotem

Piotr Weltrowski
18 kwietnia 2024, godz. 07:00 
Opinie (264)

Pomysł budowy tunelu pod Sopotem nie jest nowy, przez pewien czas był nawet rozważany przez władze miasta kilkanaście lat temu. Pracownicy naukowi ASP i studentki architektury na tej uczelni przekonują, że teraz jednak plan ten można znacznie łatwiej zrealizować. Mają również pomysł na odzyskanie terenu dzisiejszej al. NiepodległościMapka dla mieszkańców.





"Aleja Niepodległości nie zmieniła się od lat 70. ubiegłego wieku"



Sądzisz, że kiedyś powstanie tunel pod al. Niepodległości?

Kilka dni temu w Sopocie zaprezentowano pomysły studentek architektury na ASP na zagospodarowanie terenu dzisiejszej al. Niepodległości.

Mózgiem całego przedsięwzięcia jest wykładowca architektury na ASP, dr inż. arch. Paweł Czarzasty, sopocianin.

Przekonał on grupę swoich studentek, że najważniejszą inwestycją, która - przynajmniej jego zdaniem - zostanie w Sopocie zrealizowana w przyszłości, będzie budowa tunelu pod dzisiejszą al. Niepodległości.

Każda ze studentek biorących udział w projekcie dostała do opracowania określony "kawałek" terenu. Ich prace to oczywiście tylko przykłady na to, jak mógłby wyglądać ten teren, gdyby tunel wybudować się udało.

  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
Autorzy projektu sami wyznaczyli trendy, którymi będą się kierować. To: rewitalizacja, partycypacja społeczna, poprawa dostępności, miasto dla pieszych, przestrzenie wielofunkcyjne, kultura i sztuka w przestrzeni publicznej.



- To wszystko w Sopocie się dzieje, nie jest źle, ale wyjątkiem jest teren al. Niepodległości: tu od pond 50 lat nic się nie zmienia. Owszem, są nasadzenia, przestrzeń stała się nieco bardziej ludzka, ale to wcale nie rozwiązuje problemu - mówił podczas prezentacji projektu Paweł Czarzasty.

Spotkania z urzędnikami i architektami



Prace studentek powstały w ramach zajęć projektowych na II stopniu Wydziału Architektury ASP w Gdańsku. Tak naprawdę jednak nie są to zwykłe prace zaliczeniowe, bo Czarzasty ze swoimi studentkami autentycznie próbuje przekonać do realizacji tych pomysłów władze i mieszkańców Sopotu.

Pomysły zaprezentowano już m.in. zarządowi miasta, radzie architektów, a w planach są też spotkania z radnymi.

- Zajęliśmy się przestrzenią al. Niepodległości, zakładając, że udałoby się ograniczyć ruch samochodowy do dwóch pasów na określonym odcinku drogi. Przeanalizowaliśmy pierzeje ulicy pod kątem potencjalnego rozwoju funkcji i przygotowaliśmy kilka propozycji wykorzystania tego potencjału, wyobrażając sobie życie miasta po takiej przemianie - mówi Czarzasty. - Równolegle, konsultując się ze specjalistami, zastanawialiśmy się nad aspektem technicznym przedsięwzięcia i jego wykonalnością oraz nakreśliliśmy kilka pomysłów realizacji tunelu, który musiałby zostać zrealizowany, aby "odzyskanie" al. Niepodległości było możliwe.

Science fiction czy może samo science?



No dobrze, ale czy budowa tunelu pod al. Niepodległości to nie inwestycja z kategorii "science fiction"?

  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
Czarzasty przekonuje, że nie. Pomysły swoje i swoich studentek konsultował ze specjalistami od dróg (Tomasz Kamer), tuneli (Jacek Ruppert-Grembowski) i ich konstrukcji (Daniel Śladewski).

Przeprowadził także badania ruchu na al. Niepodległości, z których wynika, że 72 proc. to w tym miejscu ruch tranzytowy.

Na ich podstawie uznał, że rozwiązaniem byłby tunel zapewniający na odcinku minimum kilometra po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. W tym miejscu najlepszym rozwiązaniem byłby jednak tunel dwupoziomowy, z jezdniami umieszczonymi na dwóch poziomach.



Podczas prezentacji przedstawił zresztą kilka wariantów tunelu o różnej długości, a nawet różnej formie wykonania. Najbardziej realistyczna z nich, ale też najkrótsza, to inwestycja, której koszt oscylowałby w granicach 500-600 mln zł. To znacznie mniej, niż zakładano kilkanaście lat temu, snując pierwsze plany tunelu pod Sopotem.

Budowa tunelu możliwa bez rozkopywania połowy miasta?



Co ważne, dzisiejsza technika i użycie specjalnych maszyn - podobnych do tej, którą wydrążono tunel pod Martwą Wisłą - pozwałyby na prowadzenie prac bez blokowania całego miasta, z wciąż dostępną dla aut al. Niepodległości.

  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
Zdaniem Czarzastego i jego studentek, pozwoliłoby to spokojnie skończyć inwestycję, a następnie odzyskać al. Niepodległości dla mieszkańców, dziś bowiem jej teren to najbardziej zaniedbane miejsce w Sopocie, które poza byciem tranzytową przelotówką w żaden sposób nie wykorzystuje swojego potencjału.

Na razie szansa na studium wykonalności



Na razie pracownicy naukowi (poza Czarzastym też Beniamin Straszewski z tej samej uczelni) i studenci będą chcieli przekonać władze i radnych Sopotu do przygotowania studium wykonalności tunelu. To koszt "zaledwie" 1,5 mln zł. Zapowiadają, że jeżeli miasto nie będzie chciało go zlecić, to zgłoszą stosowny projekt do budżetu obywatelskiego.

Opinie (264) 4 zablokowane

  • Ja już o tym pisałem kilka razy tutaj. Kradną moje pomysły ;) Żartuję, ale chciałem dodać w tej ,,dyskusji'',

    że to jedyna rozsądna droga. Nie ma innego rozwiązania. Nie można pozwolić kierowczykom na zagarnięcie całej przestrzeni na powierzchni, więc musi być dokładnie odwrotnie.
    I jeśli nie ma kasy, to obciążyć kierowców winietami. Niech płacą, bo do tej pory za nic nie płacą. Muszą być normalne, sprawiedliwe winiety. Minimum kilkaset złotych miesięcznie. Nie stać samorządów na spełnianie zachcianek roszczeniowych kierowczyków. Muszą płacić.
    Oprócz tego, kierowcy muszą płacić za trucie powietrza. To też oczywiste. Miasta muszą nałożyć, oprócz winiet, jeszcze jedną opłatę, ,,trucicielskie''. Kto truje ten płaci. Proste.
    Od razu będzie kasa na walkę z objawami zatrucia.
    Np. palacze papierosów płacą akcyzę. Czemu kierowczyki nie płacą w miastach za trucie powietrza? To się musi szybko skończyć. Czasy mafijne już za nami, teraz czas rozliczeń i regulacji.

    • 3 3

  • Następne Wały Jagiellońskie w Gdańsku!

    • 1 1

  • Niemożliwe dlaczego? (1)

    Budowa metro pomiędzy Gdynią i Gdańskiem + tunele dla komunikacji w Gdańsku, Sopocie i Gdyni + kanały pod Motławą, pod Pachołkiem itd ;
    ... że za drogo? zobaczcie co budują w celu ochrony Wenecji ("system przeciwpowodziowy Mojżesz) ..

    • 3 2

    • Może podasz źródła finansowania takiego projektu.

      • 0 1

  • 80 lat po wojnie i nie potrafia sobie radzić z p5rostymi sprawami !!!!!!!

    • 2 1

  • Pomysł jest sam w sobie dobry,ale (1)

    Szkoda,że zezłomowano Damrokę (maszynę która wierciła tunel w Gdańsku)Natomiast,sama idea jest dobra,z tym jednak, że po pierwsze tunel musiałby być dość długi od wzgórza Pachołek do gdyńskiej Różowej Drogi.Sama aleja Niepodległości powinna pozostać jako ulica wewnętrzna Sopotu,czyli dwukierunkowa dla obsługi ruchu lokalne,a w razie jakiego kolejek zablokowania tunelu drogą awaryjną.Ponirwaz sam kiedyś się tym pomysłem zajmowałem,powstała nawet makieta, która była wystawiona w korytarzu Urzędu miasta.Jakie korzyści?Ruch znacznie zmniejszy się,po drugie szerokie chodniki będą wręcz kusić by powstały niewielki urokliwe kafejki itp.Po trzecie znacznie się skróci przejazd z Gdańska do Gdyni.Zmniejszy się hałas i ilość spalin i wreszcie były prowadzone badania gruntu przez który maszyna musiałaby się przebijać i wefldlug tego co pamiętam wiercenie nie byłoby trudne.Natomiast jak czytał niektóre głupie opinie młodych ludzi to widać że nie potrafią w ogóle myśleć perspektywicznie.Trzeba szukać rozwiązań które przyniosą korzyści zarówno pieszym, mieszkańcom jak i kierowcom.Głupi jest natomiast pomysł estakady bo zniszczy to piękno Sopotu

    • 2 5

    • Elita

      Jak się wypowiada pseudoelita to bolą jelita. !!!

      • 1 1

  • może niech lepiej pan inż arch i jego studentki zajmą się tym na czym się znają - na projektowaniu beznadziejnych

    architektonicznie tworów typu "hotel" Sopot.

    • 4 2

  • Tunel pod Monte Cassino kosztowal 2mld zl

    Słownie 2 miliardy, za tyle to mozna by bylo odnowic caly Sopot.

    Aby Polska rosla w siłę a kolesiom żyło się dostatniej.

    • 2 1

  • Polak potrafi, po flaszce Ratafii.

    • 1 2

  • Aleja Niepodległości

    Czy nie lepiej byłoby zbudować estakadę przy ulicy Armii Krajowej a po wybudowaniu, Aleja Niepodległości może być wyłączona z ruchu ??

    • 0 3

  • A tego was nie uczyli na ASP?

    Studentki ASP zamiast wymyślać głupoty niech się lepiej wezmą do uczciwej nauki. Projektować sobie możecie drzewka i kwiatki, ale trzeba pamiętać o setkach metrów wszelkiego rodzaju infrastruktury podziemnej znajdującej się pod powierzchnią tej ulicy, która dzieli Sopot na górny i dolny. Popatrzcie najpierw na plany rozmieszczenia instalacji wod-kan, elektrycznych czy burzowych, a potem dopiero odkrywajcie Amerykę. Jeden rewolucjonista Lenin już był, po co wam to? To już lepiej wybudować metro lub estakadę jak w USA.

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane