• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Deptak na al. Niepodległości? Tak, gdy powstanie tunel pod Sopotem

Piotr Weltrowski
18 kwietnia 2024, godz. 07:00 
Opinie (264)

Pomysł budowy tunelu pod Sopotem nie jest nowy, przez pewien czas był nawet rozważany przez władze miasta kilkanaście lat temu. Pracownicy naukowi ASP i studentki architektury na tej uczelni przekonują, że teraz jednak plan ten można znacznie łatwiej zrealizować. Mają również pomysł na odzyskanie terenu dzisiejszej al. NiepodległościMapka dla mieszkańców.





"Aleja Niepodległości nie zmieniła się od lat 70. ubiegłego wieku"



Sądzisz, że kiedyś powstanie tunel pod al. Niepodległości?

Kilka dni temu w Sopocie zaprezentowano pomysły studentek architektury na ASP na zagospodarowanie terenu dzisiejszej al. Niepodległości.

Mózgiem całego przedsięwzięcia jest wykładowca architektury na ASP, dr inż. arch. Paweł Czarzasty, sopocianin.

Przekonał on grupę swoich studentek, że najważniejszą inwestycją, która - przynajmniej jego zdaniem - zostanie w Sopocie zrealizowana w przyszłości, będzie budowa tunelu pod dzisiejszą al. Niepodległości.

Każda ze studentek biorących udział w projekcie dostała do opracowania określony "kawałek" terenu. Ich prace to oczywiście tylko przykłady na to, jak mógłby wyglądać ten teren, gdyby tunel wybudować się udało.

  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
Autorzy projektu sami wyznaczyli trendy, którymi będą się kierować. To: rewitalizacja, partycypacja społeczna, poprawa dostępności, miasto dla pieszych, przestrzenie wielofunkcyjne, kultura i sztuka w przestrzeni publicznej.



- To wszystko w Sopocie się dzieje, nie jest źle, ale wyjątkiem jest teren al. Niepodległości: tu od pond 50 lat nic się nie zmienia. Owszem, są nasadzenia, przestrzeń stała się nieco bardziej ludzka, ale to wcale nie rozwiązuje problemu - mówił podczas prezentacji projektu Paweł Czarzasty.

Spotkania z urzędnikami i architektami



Prace studentek powstały w ramach zajęć projektowych na II stopniu Wydziału Architektury ASP w Gdańsku. Tak naprawdę jednak nie są to zwykłe prace zaliczeniowe, bo Czarzasty ze swoimi studentkami autentycznie próbuje przekonać do realizacji tych pomysłów władze i mieszkańców Sopotu.

Pomysły zaprezentowano już m.in. zarządowi miasta, radzie architektów, a w planach są też spotkania z radnymi.

- Zajęliśmy się przestrzenią al. Niepodległości, zakładając, że udałoby się ograniczyć ruch samochodowy do dwóch pasów na określonym odcinku drogi. Przeanalizowaliśmy pierzeje ulicy pod kątem potencjalnego rozwoju funkcji i przygotowaliśmy kilka propozycji wykorzystania tego potencjału, wyobrażając sobie życie miasta po takiej przemianie - mówi Czarzasty. - Równolegle, konsultując się ze specjalistami, zastanawialiśmy się nad aspektem technicznym przedsięwzięcia i jego wykonalnością oraz nakreśliliśmy kilka pomysłów realizacji tunelu, który musiałby zostać zrealizowany, aby "odzyskanie" al. Niepodległości było możliwe.

Science fiction czy może samo science?



No dobrze, ale czy budowa tunelu pod al. Niepodległości to nie inwestycja z kategorii "science fiction"?

  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
Czarzasty przekonuje, że nie. Pomysły swoje i swoich studentek konsultował ze specjalistami od dróg (Tomasz Kamer), tuneli (Jacek Ruppert-Grembowski) i ich konstrukcji (Daniel Śladewski).

Przeprowadził także badania ruchu na al. Niepodległości, z których wynika, że 72 proc. to w tym miejscu ruch tranzytowy.

Na ich podstawie uznał, że rozwiązaniem byłby tunel zapewniający na odcinku minimum kilometra po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. W tym miejscu najlepszym rozwiązaniem byłby jednak tunel dwupoziomowy, z jezdniami umieszczonymi na dwóch poziomach.



Podczas prezentacji przedstawił zresztą kilka wariantów tunelu o różnej długości, a nawet różnej formie wykonania. Najbardziej realistyczna z nich, ale też najkrótsza, to inwestycja, której koszt oscylowałby w granicach 500-600 mln zł. To znacznie mniej, niż zakładano kilkanaście lat temu, snując pierwsze plany tunelu pod Sopotem.

Budowa tunelu możliwa bez rozkopywania połowy miasta?



Co ważne, dzisiejsza technika i użycie specjalnych maszyn - podobnych do tej, którą wydrążono tunel pod Martwą Wisłą - pozwałyby na prowadzenie prac bez blokowania całego miasta, z wciąż dostępną dla aut al. Niepodległości.

  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
Zdaniem Czarzastego i jego studentek, pozwoliłoby to spokojnie skończyć inwestycję, a następnie odzyskać al. Niepodległości dla mieszkańców, dziś bowiem jej teren to najbardziej zaniedbane miejsce w Sopocie, które poza byciem tranzytową przelotówką w żaden sposób nie wykorzystuje swojego potencjału.

Na razie szansa na studium wykonalności



Na razie pracownicy naukowi (poza Czarzastym też Beniamin Straszewski z tej samej uczelni) i studenci będą chcieli przekonać władze i radnych Sopotu do przygotowania studium wykonalności tunelu. To koszt "zaledwie" 1,5 mln zł. Zapowiadają, że jeżeli miasto nie będzie chciało go zlecić, to zgłoszą stosowny projekt do budżetu obywatelskiego.

Opinie (264) 4 zablokowane

  • Młodzi wizjonerzy z ASP oderwani od rzeczywistości.

    Jeszcze potrzebny jest David Copperfield żeby teleportować ruch tranzytowy przez Sopot

    • 7 4

  • tylko czekać jak się jakiś janusz rozkraczy albo robije w tym tunelu (1)

    powinna powstać alternatywna droga szybkiego ruchu łącząca GDynie - Sopot - Gdańsk

    • 4 2

    • już taka jest

      nazywa się Aleją Kazimierza Jagiellończyka. Bardziej kumaci wiedzą, że przez Sopot w godzinach szczytu tranzytem się najszybciej jeździ pociągiem SKM lub Polregio.

      • 0 0

  • Chcę tunelu JUŻ (1)

    Nie za 30 lat... Ech!

    • 8 4

    • to zacznij kopac

      • 1 0

  • Kolejny przykład ze studia powinny byc platne obecnie jest rozwijana tylko bezrozumna kosztowna głupotologia!

    • 8 5

  • Niech się wezmą za naukę (9)

    Na co te pieniądze,żeby profesorom dorzucić do garnka za pseudo konsultacje.
    Za jedyne 1,5 mln można wyremontować 4-5 mieszkań komunalnych lub kupić 2 na wolnym rynku i pomóc ludziom w potrzebnie.
    Takie prace niech wykonuje wydział architektury lub biuro rozwoju miasta.
    Tam architekci powinni to robić takie analizy w ramach swojego wynagrodzenia.

    • 62 61

    • Ja chcę mieszkanie! (1)

      Jestem w potrzebie. Nie chcę już dłużej spłacać kredytu, na który ciężko pracuję.

      • 10 1

      • No co Ty?

        To możesz sobie chcieć. Ja za komuny na własnościowe M3 z wkładem 20% ceny czekałem 14 lat w spółdzielni i jakoś żyję bez kredytów.

        • 0 1

    • Najpierw zróbcie tunel pod pachołkiem! (4)

      Na co oni k czekają?

      • 2 5

      • na wolne 2 miliardy z twojej kieszeni (2)

        • 2 1

        • A to praca władz miasta polega na czekaniu aż pieniądze spadną z nieba??? (1)

          i co to znaczy wolne???? Są fundusze na budowę dróg są dofinansowania są różne programy unijne trzeba tylko chcieć a nie do stołka się przykuć i siedzieć i czekać na "wolne kilka milionów"

          • 0 3

          • chłopcze, czy ty w ogóle rozumiesz o czym piszesz? Słowo klucz "dofinansowania" - to znaczy, że część pieniędzy musisz

            skąd weźmiesz miejską część? No błyśnij intelektem, no błyśnij...

            • 2 0

      • Jak mogli o tym myśleć

        w sytuacji, kiedy pismeni przez 8 lat obcinali kasę dla Trójmiasta a na koniec ukradli nam rafinerię i sprzedali nie wiadomo (czyli wiadomo) komu? Włącz myślenie.

        • 0 0

    • Oczywiście nie podoba się. Szkoda, że ty się nigdy za naukę nie wziąłeś

      a zamiast tego opanowałeś sztukę skomlenia i kacperzenia.

      • 2 0

    • Pomkeszkaj przy aleji

      Pomysł świetny ,przez ten tranzyt żyć się nie da ciągły hałas a to by dało mieszkańcom trochę normalności

      • 2 0

  • No kto się nie posłucha wykładowcy (3)

    Nie trudno Czarzastemu przekonać grupkę swoich studentów,że będzie świetnym konsultantem analizy za jedyne 1,5 miliona

    • 5 0

    • byloby miło:) (2)

      Dziękuję ale to niemożliwe. Z drugiej strony studentów nie tak łatwo do czegoś teraz namówić :)
      Natomiast studium wykonalności zajmują się specjalistyczne firmy i eksperci. Choć byłoby interesujące uczestniczyć w takim zespole i sprawdzić czy kryja się jeszcze jakieś opcje i inne rozwiązania.
      w każdym razie na razie jest to inicjatywa społeczna aby przywrócić rozmowę na temat Al. Niepodległości i potencjalnego tunelu i przekazac, że nie jest to niemożliwe.

      pozdrawiam

      • 1 0

      • opcje są w zasięgu ręki: np. wprowadzenie opłat za przejazd tranzytem przez Sopot prywatnym samochodem (1)

        Jak się wyeliminuje/ograniczy tranzyt, w Sopocie zostanie wzmocniona wyobraźnia mieszkańców dostrzegających, że można skalę ruchu samochodów zredukować. Przychody z opłat za tranzyt przeznaczyć na poprawę serwisu SKM i poprawę jakości (komfortu i bezpieczeństwa) dostępu do stacji SKM dla pieszych i rowerzystów w całej aglomeracji. To się nazywa Hybrid Oriented Development. O szczegółach opowiem po nawiązaniu bezpośredniego kontaktu z panem profesorem.

        • 0 0

        • Rzeczywiście wiele rzeczy stanie się widocznych gdy ulica sie zmieni. Trudno to sobie nawet wyobrazić. Zapraszam do kontaktu. Moj mail pawel.czarzasty@asp.gda.pl

          Pozdrawiam

          • 0 0

  • Sopot należy przede wszystkim omijać! (1)

    Cały ruch tranzytowy powinien omijać miasto bądź obwodnicą, bądź wcześniej projektowanym tunelem.
    Ale też nie zamieniacie wszystkiego w woonerfy, bo poza miłą dla oka estetyką na samym początku, dość marnie się sprawdzają w praktyce, a i estetyka z czasem znacznie siada, za to koszty utrzymania znacząco rosną.
    Przejazd Niepodległości nadal musi pozostać, chociaż może w nieco ograniczonej formie.

    • 5 0

    • woonerfy w Łodzi i w innych miastach zbierają nagrody

      mieszkańcy głosują nogami - wolą mieszkać przy woonerfach niż przy ściekach komunikacyjnych pełnych zbędnego ruchu tranzytowego, który w Sopocie jest potrzebny mieszkańcom jak świni siodło.

      • 0 1

  • To nie studenci a najemnicy złych profesorów

    Te domy,ulice ,place są wynaturzone jak te po jodze z pieskiem

    • 3 2

  • To samo można próbować zrealizować w ciągu ale. Grunwaldzkiej, szczególnie na wysokości Wrzeszcza... (1)

    ...pod warunkiem wybudowania długo wyczekiwanej DCz nad (pod, obok) torów PKP.

    • 4 1

    • projekt pseudoautostrady miejskiej znanej we Wrzeszczu pod nazwą Droga Czerwona

      już dawno został zastąpiony koncepcją budowy ekostrady (velostrady/ autostrady) rowerowej. Czekamy na projekt budowlany tej potrzebnej inwestycji

      • 0 0

  • Trójmiasto powinno mieć drożną bezkolizyjną trasę średnicową... (1)

    i wtedy na obecnych głównych ciągach można sobie eksperymentować. Do tego czasu ręce precz od dróg!

    • 3 2

    • tak może myśleć tylko osoba cierpiąca nieświadomie na samochodozę/autoholizm/motonormatywność

      samochód naprawdę nie jest jedynym sposobem poruszania się po naszej aglomeracji.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane