• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Deptak na al. Niepodległości? Tak, gdy powstanie tunel pod Sopotem

Piotr Weltrowski
18 kwietnia 2024, godz. 07:00 
Opinie (264)

Pomysł budowy tunelu pod Sopotem nie jest nowy, przez pewien czas był nawet rozważany przez władze miasta kilkanaście lat temu. Pracownicy naukowi ASP i studentki architektury na tej uczelni przekonują, że teraz jednak plan ten można znacznie łatwiej zrealizować. Mają również pomysł na odzyskanie terenu dzisiejszej al. NiepodległościMapka dla mieszkańców.





"Aleja Niepodległości nie zmieniła się od lat 70. ubiegłego wieku"



Sądzisz, że kiedyś powstanie tunel pod al. Niepodległości?

Kilka dni temu w Sopocie zaprezentowano pomysły studentek architektury na ASP na zagospodarowanie terenu dzisiejszej al. Niepodległości.

Mózgiem całego przedsięwzięcia jest wykładowca architektury na ASP, dr inż. arch. Paweł Czarzasty, sopocianin.

Przekonał on grupę swoich studentek, że najważniejszą inwestycją, która - przynajmniej jego zdaniem - zostanie w Sopocie zrealizowana w przyszłości, będzie budowa tunelu pod dzisiejszą al. Niepodległości.

Każda ze studentek biorących udział w projekcie dostała do opracowania określony "kawałek" terenu. Ich prace to oczywiście tylko przykłady na to, jak mógłby wyglądać ten teren, gdyby tunel wybudować się udało.

  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
Autorzy projektu sami wyznaczyli trendy, którymi będą się kierować. To: rewitalizacja, partycypacja społeczna, poprawa dostępności, miasto dla pieszych, przestrzenie wielofunkcyjne, kultura i sztuka w przestrzeni publicznej.



- To wszystko w Sopocie się dzieje, nie jest źle, ale wyjątkiem jest teren al. Niepodległości: tu od pond 50 lat nic się nie zmienia. Owszem, są nasadzenia, przestrzeń stała się nieco bardziej ludzka, ale to wcale nie rozwiązuje problemu - mówił podczas prezentacji projektu Paweł Czarzasty.

Spotkania z urzędnikami i architektami



Prace studentek powstały w ramach zajęć projektowych na II stopniu Wydziału Architektury ASP w Gdańsku. Tak naprawdę jednak nie są to zwykłe prace zaliczeniowe, bo Czarzasty ze swoimi studentkami autentycznie próbuje przekonać do realizacji tych pomysłów władze i mieszkańców Sopotu.

Pomysły zaprezentowano już m.in. zarządowi miasta, radzie architektów, a w planach są też spotkania z radnymi.

- Zajęliśmy się przestrzenią al. Niepodległości, zakładając, że udałoby się ograniczyć ruch samochodowy do dwóch pasów na określonym odcinku drogi. Przeanalizowaliśmy pierzeje ulicy pod kątem potencjalnego rozwoju funkcji i przygotowaliśmy kilka propozycji wykorzystania tego potencjału, wyobrażając sobie życie miasta po takiej przemianie - mówi Czarzasty. - Równolegle, konsultując się ze specjalistami, zastanawialiśmy się nad aspektem technicznym przedsięwzięcia i jego wykonalnością oraz nakreśliliśmy kilka pomysłów realizacji tunelu, który musiałby zostać zrealizowany, aby "odzyskanie" al. Niepodległości było możliwe.

Science fiction czy może samo science?



No dobrze, ale czy budowa tunelu pod al. Niepodległości to nie inwestycja z kategorii "science fiction"?

  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
Czarzasty przekonuje, że nie. Pomysły swoje i swoich studentek konsultował ze specjalistami od dróg (Tomasz Kamer), tuneli (Jacek Ruppert-Grembowski) i ich konstrukcji (Daniel Śladewski).

Przeprowadził także badania ruchu na al. Niepodległości, z których wynika, że 72 proc. to w tym miejscu ruch tranzytowy.

Na ich podstawie uznał, że rozwiązaniem byłby tunel zapewniający na odcinku minimum kilometra po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. W tym miejscu najlepszym rozwiązaniem byłby jednak tunel dwupoziomowy, z jezdniami umieszczonymi na dwóch poziomach.



Podczas prezentacji przedstawił zresztą kilka wariantów tunelu o różnej długości, a nawet różnej formie wykonania. Najbardziej realistyczna z nich, ale też najkrótsza, to inwestycja, której koszt oscylowałby w granicach 500-600 mln zł. To znacznie mniej, niż zakładano kilkanaście lat temu, snując pierwsze plany tunelu pod Sopotem.

Budowa tunelu możliwa bez rozkopywania połowy miasta?



Co ważne, dzisiejsza technika i użycie specjalnych maszyn - podobnych do tej, którą wydrążono tunel pod Martwą Wisłą - pozwałyby na prowadzenie prac bez blokowania całego miasta, z wciąż dostępną dla aut al. Niepodległości.

  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
Zdaniem Czarzastego i jego studentek, pozwoliłoby to spokojnie skończyć inwestycję, a następnie odzyskać al. Niepodległości dla mieszkańców, dziś bowiem jej teren to najbardziej zaniedbane miejsce w Sopocie, które poza byciem tranzytową przelotówką w żaden sposób nie wykorzystuje swojego potencjału.

Na razie szansa na studium wykonalności



Na razie pracownicy naukowi (poza Czarzastym też Beniamin Straszewski z tej samej uczelni) i studenci będą chcieli przekonać władze i radnych Sopotu do przygotowania studium wykonalności tunelu. To koszt "zaledwie" 1,5 mln zł. Zapowiadają, że jeżeli miasto nie będzie chciało go zlecić, to zgłoszą stosowny projekt do budżetu obywatelskiego.

Opinie (264) 4 zablokowane

  • Tunel to świetny pomysł. (1)

    Zaczynałby się na wysokości Goyki, skrzyżowanie podziemne na wysokości Sikorskiego / Podjazd a wychodziłby pod ziemie na wysokości 3 Maja. Zobaczyć coś takiego to marzenie

    • 1 5

    • minusują kołki z podkarpackiego

      • 0 1

  • A miało być odbetonowywanie centrów miast, a na projekcie tylko on króluje!!!!!

    • 3 3

  • Science fiction? (1)

    Przyszłość jest taka, że cały ruch samochodowy powinien być przeniesiony pod ziemię! Powierzchnia Ziemi tylko dla ludzi, samoloty w powietrzu, statki na wodzie, a samochody pod ziemią.

    • 1 7

    • wizjonerze drogi

      wyobraź sobie na początku działania na rzecz redukcji skali tranzytowego ruchu samochodów przez Sopot. Potem porozmawiamy

      • 0 0

  • Piękna wizja. Taki deptak mógłby powstać od skrzyżowania z Ergo Arena do skrzyżowania z Malczewskiego

    • 4 0

  • Deptak (1)

    Zróbmy od razu deptak z Gdańska do Gdyni
    Po co nam samochody
    Wróćmy do natury
    Chodzenie ma przyszłość
    Tunele niekoniecznie

    • 10 4

    • ironia aż huczy

      zbyt grube nici

      • 0 0

  • (1)

    Czekam na tą inwestycję, połączenie z drogą różową w Gdyni i zbudowaniem nowej drogi w dolnym pasie Gdańska umożliwiłoby szybsze przemieszczanie i odciążyło aktualnie zakorkowane ulice.
    Sam Sopot by skorzystał, ale też wszyscy mieszkańcy trójmiasta.
    Brakuje nam drogi, która byłaby alternatywą dla aktualnych miejskich tras. Bo obwodnica sama z siebie jest zakorkowana i nie daje możliwości ominięcia korków w mieście. To bardziej droga zbiorcza dla osób jadących z i do trójmiasta.

    • 15 2

    • budowa nowych rozwiązań drogowych wzmaga ruch na dojazdach do nich

      Trzeba zacząć od zakwestionowania dotychczasowej roli samochodu w systemie transportowym naszej aglomeracji i naszym życiu. W Sopocie poza Brodwinem wszyscy mieszkańcy i przyjezdni mają możliwość dotarcia do jednej z trzech stacji SKM pieszo w czasie krótszym niż 15 minut. Poprawa warunków tranzytowego przejazdu samochodów prywatnych przez Sopot nie leży w interesie mieszkańców tego atrakcyjnego miasta.

      • 0 0

  • Tak!

    Chciałbym, żeby tak było w Sopocie!

    • 6 5

  • Jeszcze większa imprezownia w Sopocie?!

    Już teraz od groma patologii, brud, pijaństwo, awantury.
    Tu w końcu zostaną same kwatery na wynajem.

    • 6 3

  • Fajnie jakby jeszcze cala kolej przeniesli pod ziemie (1)

    chyba tylko w trojmiescie jest taka uciazliwa

    • 3 2

    • w Trójmieście i innych miastach świata najbardziej uciążliwy jest ruch nadmiaru samochodów

      • 0 0

  • niestety to jest pomysł PiSu z 2006 roku

    Więc tunel raczej nie powstanie choć to jest świetny pomysł...

    • 1 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane