• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Deptak na al. Niepodległości? Tak, gdy powstanie tunel pod Sopotem

Piotr Weltrowski
18 kwietnia 2024, godz. 07:00 
Opinie (264)

Pomysł budowy tunelu pod Sopotem nie jest nowy, przez pewien czas był nawet rozważany przez władze miasta kilkanaście lat temu. Pracownicy naukowi ASP i studentki architektury na tej uczelni przekonują, że teraz jednak plan ten można znacznie łatwiej zrealizować. Mają również pomysł na odzyskanie terenu dzisiejszej al. NiepodległościMapka dla mieszkańców.





"Aleja Niepodległości nie zmieniła się od lat 70. ubiegłego wieku"



Sądzisz, że kiedyś powstanie tunel pod al. Niepodległości?

Kilka dni temu w Sopocie zaprezentowano pomysły studentek architektury na ASP na zagospodarowanie terenu dzisiejszej al. Niepodległości.

Mózgiem całego przedsięwzięcia jest wykładowca architektury na ASP, dr inż. arch. Paweł Czarzasty, sopocianin.

Przekonał on grupę swoich studentek, że najważniejszą inwestycją, która - przynajmniej jego zdaniem - zostanie w Sopocie zrealizowana w przyszłości, będzie budowa tunelu pod dzisiejszą al. Niepodległości.

Każda ze studentek biorących udział w projekcie dostała do opracowania określony "kawałek" terenu. Ich prace to oczywiście tylko przykłady na to, jak mógłby wyglądać ten teren, gdyby tunel wybudować się udało.

  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
Autorzy projektu sami wyznaczyli trendy, którymi będą się kierować. To: rewitalizacja, partycypacja społeczna, poprawa dostępności, miasto dla pieszych, przestrzenie wielofunkcyjne, kultura i sztuka w przestrzeni publicznej.



- To wszystko w Sopocie się dzieje, nie jest źle, ale wyjątkiem jest teren al. Niepodległości: tu od pond 50 lat nic się nie zmienia. Owszem, są nasadzenia, przestrzeń stała się nieco bardziej ludzka, ale to wcale nie rozwiązuje problemu - mówił podczas prezentacji projektu Paweł Czarzasty.

Spotkania z urzędnikami i architektami



Prace studentek powstały w ramach zajęć projektowych na II stopniu Wydziału Architektury ASP w Gdańsku. Tak naprawdę jednak nie są to zwykłe prace zaliczeniowe, bo Czarzasty ze swoimi studentkami autentycznie próbuje przekonać do realizacji tych pomysłów władze i mieszkańców Sopotu.

Pomysły zaprezentowano już m.in. zarządowi miasta, radzie architektów, a w planach są też spotkania z radnymi.

- Zajęliśmy się przestrzenią al. Niepodległości, zakładając, że udałoby się ograniczyć ruch samochodowy do dwóch pasów na określonym odcinku drogi. Przeanalizowaliśmy pierzeje ulicy pod kątem potencjalnego rozwoju funkcji i przygotowaliśmy kilka propozycji wykorzystania tego potencjału, wyobrażając sobie życie miasta po takiej przemianie - mówi Czarzasty. - Równolegle, konsultując się ze specjalistami, zastanawialiśmy się nad aspektem technicznym przedsięwzięcia i jego wykonalnością oraz nakreśliliśmy kilka pomysłów realizacji tunelu, który musiałby zostać zrealizowany, aby "odzyskanie" al. Niepodległości było możliwe.

Science fiction czy może samo science?



No dobrze, ale czy budowa tunelu pod al. Niepodległości to nie inwestycja z kategorii "science fiction"?

  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
Czarzasty przekonuje, że nie. Pomysły swoje i swoich studentek konsultował ze specjalistami od dróg (Tomasz Kamer), tuneli (Jacek Ruppert-Grembowski) i ich konstrukcji (Daniel Śladewski).

Przeprowadził także badania ruchu na al. Niepodległości, z których wynika, że 72 proc. to w tym miejscu ruch tranzytowy.

Na ich podstawie uznał, że rozwiązaniem byłby tunel zapewniający na odcinku minimum kilometra po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. W tym miejscu najlepszym rozwiązaniem byłby jednak tunel dwupoziomowy, z jezdniami umieszczonymi na dwóch poziomach.



Podczas prezentacji przedstawił zresztą kilka wariantów tunelu o różnej długości, a nawet różnej formie wykonania. Najbardziej realistyczna z nich, ale też najkrótsza, to inwestycja, której koszt oscylowałby w granicach 500-600 mln zł. To znacznie mniej, niż zakładano kilkanaście lat temu, snując pierwsze plany tunelu pod Sopotem.

Budowa tunelu możliwa bez rozkopywania połowy miasta?



Co ważne, dzisiejsza technika i użycie specjalnych maszyn - podobnych do tej, którą wydrążono tunel pod Martwą Wisłą - pozwałyby na prowadzenie prac bez blokowania całego miasta, z wciąż dostępną dla aut al. Niepodległości.

  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
Zdaniem Czarzastego i jego studentek, pozwoliłoby to spokojnie skończyć inwestycję, a następnie odzyskać al. Niepodległości dla mieszkańców, dziś bowiem jej teren to najbardziej zaniedbane miejsce w Sopocie, które poza byciem tranzytową przelotówką w żaden sposób nie wykorzystuje swojego potencjału.

Na razie szansa na studium wykonalności



Na razie pracownicy naukowi (poza Czarzastym też Beniamin Straszewski z tej samej uczelni) i studenci będą chcieli przekonać władze i radnych Sopotu do przygotowania studium wykonalności tunelu. To koszt "zaledwie" 1,5 mln zł. Zapowiadają, że jeżeli miasto nie będzie chciało go zlecić, to zgłoszą stosowny projekt do budżetu obywatelskiego.

Opinie (264) 4 zablokowane

  • tunel pod Pachołkiem (2)

    Tunel pod Pachołkiem drążą już ponad 20 lat a jeszcze metra nie wydrążyli....powodzenia

    • 7 1

    • i bardzo dobrze

      • 0 0

    • Pachołek to inwestycja władzy Gdańska a włodarze Sopotu mogą pokazać, że potrafią zrealizować szybciej taką inwestycję. Inwestycję w Gdańsku skończyły się z odejściem św. p. Prezydentem.

      • 0 0

  • Raczej fiction

    To może studenci zejdą na ziemię z bujania w obłokach. Proponuje zacząć od studium wykonalności, kosztorysu i wskazania źródeł finansowania, a nie wizualizacji.

    • 12 3

  • Może, jeśli problemem jest tranzyt przez Sopot (14)

    czy nie należaloby rozważyć inne rozwiązania, zamiast zakopać się w tej opcji? Dlaczego nie pochylić się nad obwodnicą, nawet w tunelu, pomiędzy Drogą Różową a Pachołkiem?

    • 73 14

    • po pierwsze dlaczego Sopot nie ma wlasnej dojazdowki do obwodnicy (3)

      po drugie po co sąsiednie miasta maja ułatwiać dojazd do Sopotu

      • 10 4

      • Bo Sopot nie przylega do obwodnicy ;). Nad Sopotem jest albo Osową albo Wielki Kack, a obie te dzielnice mają węzeł na obwodnicy.

        • 11 3

      • no właśnie po co? Wprowadzić opłatę tranzytową - ewinietę i będzie spokój. (1)

        A jak nie to zaorać Sopocką, problem również się częściowo rozwiąże.

        • 2 2

        • Padło Ci na mózg a ciepło jeszcze nie było.

          • 3 0

    • po pierwsze, trzeba zdetronizować rolę samochodów w czasie rozważania różnych projektów mających poprawić jakość infrastruktury (9)

      lub szerzej: systemu komunikacyjnego Trójmiasta. Systemem, który najbardziej przyczyniłby się do poprawy jakości życia w Trójmieście a jest nadal niedoceniany to system rower+SKM/PKM.

      • 13 29

      • (4)

        Jeśli wdroży się sposób przemieszczania z zaletami samochodu bez jego wad, rola samochodu sama się zdetronizuje.
        Rower dla wszystkich, nawet elektryczny, to mrzonka, wiem to bo sam robię 2 tys. km rocznie na dojazdach do pracy.

        • 5 3

        • Rower na pewno nie zaszkodzi, ale tu problem rozwiązany - mamy Mevo. (2)

          Za to komunikacja pozostawia wiele do życzenia.
          Gdzie Nowa Politechniczna, gdzie Nowa Abrahama, gdzie tory na Południe Gdańska i na północ Gdyni?

          • 1 4

          • dlaczego nie pytasz kiedy linia PKM do Kowal

            albo kiedy większa częstotliwość połączeń SKM po wymianie taboru?

            • 0 0

          • Jaki rozwiązany, to nie południe Europy.

            Mewo zimą z centrum na Karwiny lub Morenę gdy pada śnieg?

            • 3 0

        • nie zakładam że rower będzie dla wszystkich

          szkoda tylko, że zdajesz się nie rozumieć, że rower dla wielu poprawi także warunki poruszania się innymi środkami lokomocji, w tym także samochodom prywatnym.

          • 0 2

      • Miasta w Polsce są tak "rozlane", nie robimy nic aby temu przeciwdziałać. Natomiast sieć komunikacji publicznej daleko w tyle do Europejskich standardów że jest to zwyczajnie nie możliwe. Oczywiście wizja słuszna, ale tylko jeżeli myśli się o jakimiś małym, centralnym wycinku trójmiasta udając że wszystko wokół nie istnieje.

        • 11 1

      • Niestety, ale sie nie da. (1)

        Konunikacja miejska jest jaka jest i pewnych problemów nie przeskoczysz. Chociażby same zatrzymywanie się na przystankach sprawia, że traci się dużo czasu. Jakiś czas temu musiałem dojechać parę razy z Chelmu na Oksywie z małym dzieckiem. To nie były godziny szczytu. Samochodem 30-40 minut. Komunikacją jakieś półtorej godziny. Jedyne co możesz zrobić to utrudnić tak poruszanie się samochodem żeby się nie opłacało. Nie da się przyspieszyć komunikacji miejskiej.

        • 7 1

        • Nie piszę o komunikacji miejskiej ale o liniach PKM i SKM, które mogłyby mieć lepszy tabor

          a do ich przystanków prowadziły wygodne dojścia dla pieszych i rowerzystów. Jak powstanie PKM ze stacji Gdańsk Śródmieście do Kowal, to także mieszkańcy południowych dzielnic Gdańska będą mogli dojeżdżać do wielu miejsc szybciej niż samochodem.

          • 0 3

      • Skoro tak to po co tunel?

        • 2 0

  • Urodzony w Sopocie mieszkaniec miasta szumnie zwanego kurortem, ha, ha, ha... (1)

    Kompletna bzdura ! Ten pomysłodawca szef grupy architekt niech się puknie w głowę !
    Władze Sopotu niech wreszcie do cholery zajmą się usunięciem blisko 20 m narosłej plaży przy molo - efekt wybudowania Mariny ! To ma być molo w wodzie a nie na piasku ! Za ok 10 lat plaża dojdzie do starej bocznicy !

    • 10 3

    • Piasek

      Jacy projektanci (nieuki) taka plaża !

      • 0 0

  • (1)

    Co Wy tam palicie? 1,5 mln na studium wykonalności? Wykonanie taniej niż kilkanaście lat temu? Kabarety to smutasy przy waszym rozmachu i poczuciu humoru.

    • 8 3

    • Radomskie

      ale jak pan major woli, to Franz ma Camele.

      • 2 1

  • Rogatki !!!! (6)

    Jestem mieszkanka Sopotu i od lat obserwuje co się dzieje. Dobrze zrobiła zmiana na ulice jednokierunkowe , wg mnie tunel taki to utopione pieniądze dla Sopotu i teraźniejszych mieszkańców , bo za 30 lat nie będzie nas , a te remonty zabrały nam już polowe życia!!! Straszne utrudnienia mieliśmy i mamy w tym pięknym mieście!!! Sprawę by załatwiły Rogatki!!! Tak rogatki dla prywatnych aut na wjeździe i wyjeździe z Sopotu, jak ? Niech mysla mądrzy fachowcy od transportu publicznego. Po 10 zł za każdy przejazd, np karta !!! Żeby było szybciej!!! Większość bowiem z tych samochodow chce bowiem nacieszyć się widokiem Sopotu przez szybkę!! Często jest to tylko 1 osoba!!! I zostawia nań smrody spalin!!!

    • 4 12

    • Ktoś tu sie odkleił (3)

      Tak zamknąć główna arterie przez miasto, no chyba ze jesteś bogaty. Pani mieszkanka Sopotu nie chce żeby plebs w tico parkował jej pod kamienica gdy idzie do pracy harować na jej zasiłki

      • 2 2

      • opłaty za przejazd/rogatki nie są formą zamknięcia głównej arterii przez miasto, ale działaniem na rzecz rozważenia innych (2)

        opcji. Obecne technologie nie wymuszają stosowania fizycznych rogatek, opłaty można pobierać elektronicznie. Przychody z opłat mogłyby służyć finansowaniu poprawy jakości funkcjonowania SKM - wymiana taboru, wzrost częstotliwości połączeń. Brak rozróżnienia między wprowadzeniem systemu poboru opłat a zamykaniem arterii dla ruchu samochodów można uznać za formę ograniczenia wyobraźni. To zjawisko występuje dość często wśród osób traktujących przejazd samochodem jako jedyną formę poruszania się po mieście. Na tym portalu ten sposób myślenia jest często reprezentowany, warto go demaskować, co niniejszym czynię.

        • 1 2

        • Brak wyobraźni to występuje u Pani gdy pisze takie brednie (1)

          Nie potrafi sobie pani sobie wyobrazić życia jakie prowadzi większość ludzi:
          -nie mieszka w ścisłym centrum
          -trzeba zawieźć dzieci do szkoły
          -trzeba dojechać do klienta/do pracy
          -trzeba przywieźć zakupy
          -nie ma czasu na godzinne oczekiwanie na autobus
          -trzeba zawieźć gdzieś osobę starszą bo poruszanie się autobusem już przestało być opcją
          Te wszystkie rzeczy byłyby niemożliwe do zrealizowania gdyby nie istniała taka rzecz jak samochód, ułatwia i pozwala on po prostu prowadzić życie takie jak chcemy.

          • 0 1

          • nie ma to jak zarzucanie innym braku wyobraźni po wykazaniu się ograniczonością własnej

            Samochód w mieście stał się ofiarą własnego sukcesu, podawane argumenty mają wartość jedynie wymówek. W dobrze zarządzanych miastach "15 minutowych" (takich jak potencjalnie np. Sopot) dzieci mają tak bezpieczne i komfortowe warunki poruszania się samodzielnie, że nie trzeba ich zawozić do szkoły, można dotrzeć do pracy w inny sposób (na odległość do 5 km rower jest szybszy niż samochód), można znaleźć także alternatywne rozwiązania na każdy inny wyżej przytoczony argument. Do obraźliwego określenia własnego miasta nie nawiążę.

            • 0 0

    • Co Ty kobieto bierzesz że masz takie chore wizje?? :O

      • 1 1

    • Tak, bo najważniejszy jest własny czubek nosa i interes Staruszków! A zero zainteresowania rozwojem Sopotu.

      • 0 0

  • studentek architektury na ASP ?

    Jest tylko jeden wydział architektury, na PG. Reszta to mydlenie młodym ludziom oczu i tworzenie nie wiele wartych efekciarzy zamiast solidnych fachowców.

    • 9 2

  • Ulice niepodleglosci tez zrobić jednokierunkowa i wyrzucić samochody na obwodnice, przez Sopot zrobić Rogatki po 10 zł za przejazd!!! Albo e autobus lub SKM !!! Jest czym dojeżdżać !!!!

    • 1 11

  • A jak tam nowa Spacerowa?

    • 1 1

  • Poroniony pomysł chopaka od filmików

    a nie od realnego projektowania

    • 9 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane