• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Deptak na al. Niepodległości? Tak, gdy powstanie tunel pod Sopotem

Piotr Weltrowski
18 kwietnia 2024, godz. 07:00 
Opinie (264)

Pomysł budowy tunelu pod Sopotem nie jest nowy, przez pewien czas był nawet rozważany przez władze miasta kilkanaście lat temu. Pracownicy naukowi ASP i studentki architektury na tej uczelni przekonują, że teraz jednak plan ten można znacznie łatwiej zrealizować. Mają również pomysł na odzyskanie terenu dzisiejszej al. NiepodległościMapka dla mieszkańców.





"Aleja Niepodległości nie zmieniła się od lat 70. ubiegłego wieku"



Sądzisz, że kiedyś powstanie tunel pod al. Niepodległości?

Kilka dni temu w Sopocie zaprezentowano pomysły studentek architektury na ASP na zagospodarowanie terenu dzisiejszej al. Niepodległości.

Mózgiem całego przedsięwzięcia jest wykładowca architektury na ASP, dr inż. arch. Paweł Czarzasty, sopocianin.

Przekonał on grupę swoich studentek, że najważniejszą inwestycją, która - przynajmniej jego zdaniem - zostanie w Sopocie zrealizowana w przyszłości, będzie budowa tunelu pod dzisiejszą al. Niepodległości.

Każda ze studentek biorących udział w projekcie dostała do opracowania określony "kawałek" terenu. Ich prace to oczywiście tylko przykłady na to, jak mógłby wyglądać ten teren, gdyby tunel wybudować się udało.

  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
Autorzy projektu sami wyznaczyli trendy, którymi będą się kierować. To: rewitalizacja, partycypacja społeczna, poprawa dostępności, miasto dla pieszych, przestrzenie wielofunkcyjne, kultura i sztuka w przestrzeni publicznej.



- To wszystko w Sopocie się dzieje, nie jest źle, ale wyjątkiem jest teren al. Niepodległości: tu od pond 50 lat nic się nie zmienia. Owszem, są nasadzenia, przestrzeń stała się nieco bardziej ludzka, ale to wcale nie rozwiązuje problemu - mówił podczas prezentacji projektu Paweł Czarzasty.

Spotkania z urzędnikami i architektami



Prace studentek powstały w ramach zajęć projektowych na II stopniu Wydziału Architektury ASP w Gdańsku. Tak naprawdę jednak nie są to zwykłe prace zaliczeniowe, bo Czarzasty ze swoimi studentkami autentycznie próbuje przekonać do realizacji tych pomysłów władze i mieszkańców Sopotu.

Pomysły zaprezentowano już m.in. zarządowi miasta, radzie architektów, a w planach są też spotkania z radnymi.

- Zajęliśmy się przestrzenią al. Niepodległości, zakładając, że udałoby się ograniczyć ruch samochodowy do dwóch pasów na określonym odcinku drogi. Przeanalizowaliśmy pierzeje ulicy pod kątem potencjalnego rozwoju funkcji i przygotowaliśmy kilka propozycji wykorzystania tego potencjału, wyobrażając sobie życie miasta po takiej przemianie - mówi Czarzasty. - Równolegle, konsultując się ze specjalistami, zastanawialiśmy się nad aspektem technicznym przedsięwzięcia i jego wykonalnością oraz nakreśliliśmy kilka pomysłów realizacji tunelu, który musiałby zostać zrealizowany, aby "odzyskanie" al. Niepodległości było możliwe.

Science fiction czy może samo science?



No dobrze, ale czy budowa tunelu pod al. Niepodległości to nie inwestycja z kategorii "science fiction"?

  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
Czarzasty przekonuje, że nie. Pomysły swoje i swoich studentek konsultował ze specjalistami od dróg (Tomasz Kamer), tuneli (Jacek Ruppert-Grembowski) i ich konstrukcji (Daniel Śladewski).

Przeprowadził także badania ruchu na al. Niepodległości, z których wynika, że 72 proc. to w tym miejscu ruch tranzytowy.

Na ich podstawie uznał, że rozwiązaniem byłby tunel zapewniający na odcinku minimum kilometra po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. W tym miejscu najlepszym rozwiązaniem byłby jednak tunel dwupoziomowy, z jezdniami umieszczonymi na dwóch poziomach.



Podczas prezentacji przedstawił zresztą kilka wariantów tunelu o różnej długości, a nawet różnej formie wykonania. Najbardziej realistyczna z nich, ale też najkrótsza, to inwestycja, której koszt oscylowałby w granicach 500-600 mln zł. To znacznie mniej, niż zakładano kilkanaście lat temu, snując pierwsze plany tunelu pod Sopotem.

Budowa tunelu możliwa bez rozkopywania połowy miasta?



Co ważne, dzisiejsza technika i użycie specjalnych maszyn - podobnych do tej, którą wydrążono tunel pod Martwą Wisłą - pozwałyby na prowadzenie prac bez blokowania całego miasta, z wciąż dostępną dla aut al. Niepodległości.

  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
Zdaniem Czarzastego i jego studentek, pozwoliłoby to spokojnie skończyć inwestycję, a następnie odzyskać al. Niepodległości dla mieszkańców, dziś bowiem jej teren to najbardziej zaniedbane miejsce w Sopocie, które poza byciem tranzytową przelotówką w żaden sposób nie wykorzystuje swojego potencjału.

Na razie szansa na studium wykonalności



Na razie pracownicy naukowi (poza Czarzastym też Beniamin Straszewski z tej samej uczelni) i studenci będą chcieli przekonać władze i radnych Sopotu do przygotowania studium wykonalności tunelu. To koszt "zaledwie" 1,5 mln zł. Zapowiadają, że jeżeli miasto nie będzie chciało go zlecić, to zgłoszą stosowny projekt do budżetu obywatelskiego.

Opinie (264) 4 zablokowane

  • Może zacząć od biletu na SKM za 1 pln (2)

    Jadąc na jednorazowym bilecie z Rumi do Sopotu płacę tyle ile za paliwo do starego oszczędnego tdi :)

    • 29 1

    • To ilupoziomowy ma być ten tunel? 2? 4? (1)

      Zbudowanie go będzie łatwiejsze, niż prosty, tani i wspólny bilet...

      • 8 2

      • dla osób 70+ już są bilety na pkm, skm i regio w całym Trójmieście za 10 złotych na pół roku

        • 0 0

  • Świetny pomysł (3)

    Proponuję jednak postawienie większej ilości ławeczek, aby wakacyjne żuliki miały gdzie się wyspać

    • 70 19

    • Masz rację, lepiej jak w miescowościach turystycznych nie ma ławek

      Zamiast tego lepiej jak są ruchliwe ulice i wszystko dookoła obstawione jest samochodami. W takich warunkach lepiej się wypoczywa.

      • 6 0

    • popieram i więcyj słópków

      • 3 0

    • Ławki są niezbędne starszym ludziom-moja babcia, która dożyła ponad 90 lat nie była w stanie przejść dystansu dłuższego niż kilkadziesiąt metrów bez odpoczynku na ławce. Spójrzcie czasem trochę szerzej

      • 4 2

  • Jest kilka takich miejsc na świecie

    Gdzie główną przelotową ulicę (nawet wielopasmową) wrzucono pod ziemię a na powierzchni zrobiono park lub deptak. To są wspaniałe transformacje i dają świetne dla ludzi efekty.
    Tyle, że to droga zabawa.
    Ale jakoś samochodów z Sopotu trzeba się pozbywać, więc mocno trzymam kciuki by kiedyś i u nas się udało

    • 14 7

  • (12)

    dziwne zarządzanie. Tworzymy deptaki których w Sopocie jest od metra a miasto jest totalnie odcięte od świata, nie ma nawet jak dojechać do obwodnicy

    • 57 15

    • donald dojedzie 20 min taksówka sop do lotniska

      • 3 6

    • dokładnie najpierw 2 pasmowa Reja do obwodnicy (2)

      • 10 7

      • W żadnym razie !!!

        • 1 2

      • Po co?

        • 1 1

    • A co mnie interesuje punkt widzenia roszczeniowych słojów, co chcieliby najlepiej 10 autostrad do gett przy obwodnicy.

      • 10 12

    • Ile jest z Sopotu do Spacerowej? 1km? (2)

      Litości.

      • 4 4

      • mowimy o (1)

        dojezdzie do obwodnicy, nie do Spacerowej (btw, ta nazwa jest calkiem niezle ironiczna)

        • 1 2

        • Ale jest dojazd do obwodnicy przez Spacerową albo Sopocką do Wielkopolskiej. Po co bezpośrednio do obwodnicy?

          • 2 1

    • Co za brednia, Sopot odcięty? Ale od czego? (1)

      Od korków na tej waszej śmierdzącej obwodnicy? Macie czas stać w korkach na obwodnicy to znaczy że macie też czas stać w korkach na dojazdach do niej. Normalni ludzie nie mają czasu na stanie w korku więc tą waszą śmieszną obwodnicę w czterech literach mają. Z dojazdem do Sopotu wszystko jest ok. Dworzec jest w samym centrum, na dalsze dzielnice są dwa przystanki SKM a do miejsc oddalonych od torów są często autobusy. Odcięta to jest Gdynia gdzie po wyjściu z dworca jest taki syf, że tylko się chce wrócić skąd się przyjechało.

      • 2 2

      • Nie bądź taki chojrak, jak piszesz o śmiesznej obwodnicy, bo gdyby jej nie było to ten cały ruch przeniósłby się do miasta, również do Sopotu.

        • 1 1

    • I bardzo dobrze, o to chodzi. Dla nas wasze przejazdy to horror, tu ma być kurort i świeże powietrze, jedzie 1 osoba bo tak jej się chce, jeździcie obwodnica bi wy chcecie przejechać i nacieszyć się Sopotem a my ty żyjemy z turystów i chcemy mieć świeże powietrze, są obwodnice i tam jeździć!!!

      • 2 2

    • "nie ma nawet jak dojechać do obwodnicy" Mieszkasz w Sopocie w ogóle, że takie banialuki wypisujesz??

      • 1 0

  • To jest tzw. socrealizm, to już było

    Wstydźcie się!

    • 7 10

  • co za bajka - jedynie 600 mln za tunel :D (1)

    zwykła przebudowa skrzyżowania kosztuje kilkanaście baniek :D

    • 16 2

    • Ale on zrobił wizualizację

      i tak mu wyszło :-D

      • 5 1

  • Opinia wyróżniona

    nie rozumiem czemu w Polsce buduję się tak mało obiektów tego typu. (22)

    Istnieją ewentualnie te które powstały lata temu albo były realizowane w niezamieszkałym terenie. Czemu np w Gdyni nie można pobudować tuneli w centrum miasta łączących główne ulica. Tylko trzeba jeździć dookoła. Tak samo skrzyżowanie przy Dworcowej. Wydaje mi się mało optymalne a mogłoby być wielopoziomowe łączące różne częsci miasta

    • 90 50

    • Bo są bardzo drogimi inwestycjami, na które miast nie stać. (1)

      • 12 2

      • te inwestycje są drogie, ale także mało produktywne

        Środki, które są potrzebne do ich realizacji mogłyby zostać wydane na działania dużo bardziej poprawiające jakość życia i jakość systemu komunikacyjnego Trójmiasta. (np. wymianę taboru SKM, podniesienie jej częstotliwości, również w weekendy, a także komfort i bezpieczeństwo dostępu pieszych i rowerzystów do wszystkich stacji SKM i PKM w całym Trójmieście.

        • 6 4

    • Nie przesadzaj z tą Gdynią. Akurat w tym mieście jest dobrze . Niektórzy to chcieliby podjeżdżać pod schody.

      • 8 13

    • Kasa, misiu, kasa.

      • 7 2

    • Dlatego, że kilometr tunelu pod Wisłą kosztował grubo ponad dwa miliardy. (7)

      Puszczenie tunelu przez centrum miasta to kosmiczny koszt.

      • 18 2

      • wiertarka tunelu poszła na złom (6)

        a trzeba było wiercić dalej już by obrobiła Pachołek i z Sopotu wracała.

        • 4 5

        • No to zróbmy ściepę wśród kierowców. (4)

          W Trójmieście jest niecałe pół miliona samochodów, więc przy kosztach jak pod Wisłą, wypada po 4000zł na samochód.

          Można by nawet zrobić podatek po parę stówek miesięcznie od każdego samochodu na budowanie tuneli.

          • 8 4

          • Zgoda!

            Gdzie mogę wpłacić na zbiórkę?

            • 3 1

          • już widzę jak mieszkańcy Gdyni, którzy codziennie dojeżdżają do pracy przez Sopot się dokładają...

            • 2 1

          • Kierowcy juz placa podatek w paliwie. Moze niech rowerzysci coś zapłacą. (1)

            • 3 2

            • a co ma zrobić posiadacz samochodu, który często gęsto jeździ rowerem?

              Kierowcom opłaciłoby się, gdyby więcej ludzi z ich grona przesiadło się na rowery (wielu już to zrobiło, z korzyścią dla wszystkich).

              • 1 0

        • Tez tego nie zrozumiem,jak mozna bylo nie wykorzystac tego sprzetu-wertarki tunelu,do innych inwestycji tak potrzebnych w Trojmiescie.Miliardy w bloto.Problem chyba w tym ,ze UM miasta Gdansk w ogole nie wyraza zainteresowania realizacja tych projektow ,chociaz az sie prosi aby gorny taras mial jakis sensowny dojazd.Przyczyna wg mnie taka ze te postacie typu Grzelak,Festyniara one sa nawet niezdolne do ogarniecia tematu.Oni sa od bablania na takie tematy ogolne i boja sie w ogole podejmowac czegokolwiek zwiazanego z konkretem,technika.Tu trzeba ludzi na miare Kwiatkowskiego,Wendy a nie przyglupow po smiesznych kierunkach UG.

          • 0 0

    • Koszty. Koszty. Koszty.

      Gdyni nie stać na utrzymanie Estakady Kwiatkowskiego a co dopiero na mega kosztowne drążenie tuneli.

      • 21 2

    • (1)

      Bo Gdynia jest po prostu bankrutem okradanym na dodatek przez dopuszczonych do koryta i nieudolnie zarzadzanym

      • 5 6

      • Nie na temat.

        • 0 0

    • (2)

      A w Gdańsku istniejące tunele nałogowo chcą zasypywać. i robią przejścia naziemne powodujące ogromne korki. Samochody stoją i smrodzą. Podpowiadam następny ruch: zlikwidować ruch samochodowy!

      • 7 7

      • zasypują tunele dla pieszych, budują dla samochodów

        to jednak duża różnica.

        • 6 1

      • Ludzie na ziemie,samochody do tuneli!!

        I tak ma byc,a nie na odwrot! To jakich typowo komuszy pomysl wciskania pieszych do przejsc podziemnych.Wynikal on nie tyle nawet z oszczednosci,co z zalozenia,ze drogi to przede wszystkim arterie dla przejazdu czolgow i kolumn wojskowych w razie wojny.Wiec tunele nie wchodzily w rachube ,nalezalo raczej chowac w nich cywilow przed bombardowaniami.Kompletne odwrocenie pojec-miasta sa dla ludzi ,nie dla samochodow czy kolumn pancernych.

        • 0 0

    • Chcecie tuneli, przecież są wiadukty. Nie znasz miasta i mało rozumiesz. (1)

      Mieszkam w Gdyni od urodzenia czyli kilkadziesiąt lat i jak czytam takie wypociny to mnie rzuca. Gdynia jest miastem długim i wąskim i w zasadzie jedynym głównym punktem kolizyjnym z torami PKP pomijając Hutniczą od zawsze była ulica Pucka. Nie mówię o Północnej czy Piaskowej bo to są małe przejazdy choć po reorganizacji sterowania szlabanami na kolei przejazd nimi także jest znacznie utrudniony. Tak więc po co znowu przebudowywać ul. Podjazd przy dworcu skoro niedawno to skrzyżowanie było trochę nieudolnie przebudowane zwłaszcza jadąc od Skweru Kościuszki w stronę Chyloni gdzie trzeba nagle zmienić pas na prawy przed wiaduktem? takie estakady nad trakcją PKP miałyby wysokość 4 piętra, a jeszcze musiałby być zjazd na 10 Lutego. Drugi wiadukt to skopane skrzyżowanie Śląska/ Piłsudskiego. Kiedyś była możliwość skrętu w lewo pod wiadukt i dalej do Gdańska lub krótka nawrotka na Władysława IV. Teraz trzeba pchać się dookoła aż pod Rivierę aby przejechać pod torami stojąs na 4 zestawach świateł i wrócić do centrum, po co aż tak skomplikowali ówcześni dr architektury w UM? Trzeci przejazd górą jest na Stryjskiej i czwarty pod torami na Wielkopolskiej. Chcesz jeszcze zbudować tunel łączący główne ulice tzn jaki: Śląska i Władysława IV koło stacji pogotowia ratunkowego na przedłużeniu Żwirki i Wigury? Pewnie by się dało, ale po co? Lepiej naprawić to co zostało skopane w ciągu ostatnich lat.

      • 1 1

      • Tunel w Gdyni

        Powinien być dla pociągów w centrum. W łodzi właśnie taki kończą..Pomarzyć można. I przydał by się dla aut z centrum do Oksywia, jak w Gdańsku pod wodą.

        • 1 0

    • To pomoge zrozumieć - budowa tunelu jest o wiele droższa.

      • 1 0

    • Zgadzam sie

      pomysl jednak ze Sopot czy Gdynia to maly problem w porownaniu do Gdanska.Ludzie nie zdaja sobie sprawy jak destrukcyjny wplyw na Gdansk jest poprowadzenie drogi krajowej tj. Elblaskiej przez centrum miasta.Wielopasmowa arteria kompletnie zniszczyla calosc urbanistyczna odcinajac m.in Dolne Miasto,Lastadie od Glownego Miasta. Na przyklad w przedwojennym Gdansku glowne miejsce zgromadzen ludowych,festynow przed Brama Wyzynna obecnie....nie istnieje-bo wlasnie w jego miejscu biegnie wielopasmowa droga,ktora napier... ciezarowki i tramwaje.
      A tymczasem warunki do wybudowania Tunelu od ul Okopwej az do tzw .zieleniaka sa wrecz wymarzone! Tyle tylko ze my w UM nie mamy wizjonerow a zwyklych handlarzy gruntami i mieszkaniami.

      • 0 0

  • Fantasmqgorie. Niech zaczną zajmować się czymś pożytecznym. (1)

    • 18 6

    • Ale to są ludzie z ASP

      • 3 1

  • (1)

    Czas pokazał, że rozcinanie miasta na części pod tranzyt puszczany przez centrum tylko tworzy degradację miasta. Zarówno Gdańsk Śródmieście, jak i Sopot. Tranzyt powinien być wpuszczony w tunel.

    • 13 7

    • tranzyt powinien być przede wszystkim ograniczany

      na przykład przez poprawę jakości warunków poruszania się inaczej niż samochodem (SKM, rower+ SKM etc. etc.)

      • 0 2

  • Zamiast betonować ulicę.Tramwaj do Sopotu z Jelitkowa aż się (1)

    sam prosi. I mamy po korkach, środowisko się ucieszy nie mówiąc już o mieszkańcach Sopotu i turystach.

    • 11 2

    • Sorry miało być do Oliwy!

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane