• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Deptak na al. Niepodległości? Tak, gdy powstanie tunel pod Sopotem

Piotr Weltrowski
18 kwietnia 2024, godz. 07:00 
Opinie (264)

Pomysł budowy tunelu pod Sopotem nie jest nowy, przez pewien czas był nawet rozważany przez władze miasta kilkanaście lat temu. Pracownicy naukowi ASP i studentki architektury na tej uczelni przekonują, że teraz jednak plan ten można znacznie łatwiej zrealizować. Mają również pomysł na odzyskanie terenu dzisiejszej al. NiepodległościMapka dla mieszkańców.





"Aleja Niepodległości nie zmieniła się od lat 70. ubiegłego wieku"



Sądzisz, że kiedyś powstanie tunel pod al. Niepodległości?

Kilka dni temu w Sopocie zaprezentowano pomysły studentek architektury na ASP na zagospodarowanie terenu dzisiejszej al. Niepodległości.

Mózgiem całego przedsięwzięcia jest wykładowca architektury na ASP, dr inż. arch. Paweł Czarzasty, sopocianin.

Przekonał on grupę swoich studentek, że najważniejszą inwestycją, która - przynajmniej jego zdaniem - zostanie w Sopocie zrealizowana w przyszłości, będzie budowa tunelu pod dzisiejszą al. Niepodległości.

Każda ze studentek biorących udział w projekcie dostała do opracowania określony "kawałek" terenu. Ich prace to oczywiście tylko przykłady na to, jak mógłby wyglądać ten teren, gdyby tunel wybudować się udało.

  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
Autorzy projektu sami wyznaczyli trendy, którymi będą się kierować. To: rewitalizacja, partycypacja społeczna, poprawa dostępności, miasto dla pieszych, przestrzenie wielofunkcyjne, kultura i sztuka w przestrzeni publicznej.



- To wszystko w Sopocie się dzieje, nie jest źle, ale wyjątkiem jest teren al. Niepodległości: tu od pond 50 lat nic się nie zmienia. Owszem, są nasadzenia, przestrzeń stała się nieco bardziej ludzka, ale to wcale nie rozwiązuje problemu - mówił podczas prezentacji projektu Paweł Czarzasty.

Spotkania z urzędnikami i architektami



Prace studentek powstały w ramach zajęć projektowych na II stopniu Wydziału Architektury ASP w Gdańsku. Tak naprawdę jednak nie są to zwykłe prace zaliczeniowe, bo Czarzasty ze swoimi studentkami autentycznie próbuje przekonać do realizacji tych pomysłów władze i mieszkańców Sopotu.

Pomysły zaprezentowano już m.in. zarządowi miasta, radzie architektów, a w planach są też spotkania z radnymi.

- Zajęliśmy się przestrzenią al. Niepodległości, zakładając, że udałoby się ograniczyć ruch samochodowy do dwóch pasów na określonym odcinku drogi. Przeanalizowaliśmy pierzeje ulicy pod kątem potencjalnego rozwoju funkcji i przygotowaliśmy kilka propozycji wykorzystania tego potencjału, wyobrażając sobie życie miasta po takiej przemianie - mówi Czarzasty. - Równolegle, konsultując się ze specjalistami, zastanawialiśmy się nad aspektem technicznym przedsięwzięcia i jego wykonalnością oraz nakreśliliśmy kilka pomysłów realizacji tunelu, który musiałby zostać zrealizowany, aby "odzyskanie" al. Niepodległości było możliwe.

Science fiction czy może samo science?



No dobrze, ale czy budowa tunelu pod al. Niepodległości to nie inwestycja z kategorii "science fiction"?

  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
Czarzasty przekonuje, że nie. Pomysły swoje i swoich studentek konsultował ze specjalistami od dróg (Tomasz Kamer), tuneli (Jacek Ruppert-Grembowski) i ich konstrukcji (Daniel Śladewski).

Przeprowadził także badania ruchu na al. Niepodległości, z których wynika, że 72 proc. to w tym miejscu ruch tranzytowy.

Na ich podstawie uznał, że rozwiązaniem byłby tunel zapewniający na odcinku minimum kilometra po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. W tym miejscu najlepszym rozwiązaniem byłby jednak tunel dwupoziomowy, z jezdniami umieszczonymi na dwóch poziomach.



Podczas prezentacji przedstawił zresztą kilka wariantów tunelu o różnej długości, a nawet różnej formie wykonania. Najbardziej realistyczna z nich, ale też najkrótsza, to inwestycja, której koszt oscylowałby w granicach 500-600 mln zł. To znacznie mniej, niż zakładano kilkanaście lat temu, snując pierwsze plany tunelu pod Sopotem.

Budowa tunelu możliwa bez rozkopywania połowy miasta?



Co ważne, dzisiejsza technika i użycie specjalnych maszyn - podobnych do tej, którą wydrążono tunel pod Martwą Wisłą - pozwałyby na prowadzenie prac bez blokowania całego miasta, z wciąż dostępną dla aut al. Niepodległości.

  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
  • Tak tereny dzisiejszej al. Niepodległości mogłoby wyglądać, gdyby pod Sopotem powstał tunel. Wizja studentek ASP.
Zdaniem Czarzastego i jego studentek, pozwoliłoby to spokojnie skończyć inwestycję, a następnie odzyskać al. Niepodległości dla mieszkańców, dziś bowiem jej teren to najbardziej zaniedbane miejsce w Sopocie, które poza byciem tranzytową przelotówką w żaden sposób nie wykorzystuje swojego potencjału.

Na razie szansa na studium wykonalności



Na razie pracownicy naukowi (poza Czarzastym też Beniamin Straszewski z tej samej uczelni) i studenci będą chcieli przekonać władze i radnych Sopotu do przygotowania studium wykonalności tunelu. To koszt "zaledwie" 1,5 mln zł. Zapowiadają, że jeżeli miasto nie będzie chciało go zlecić, to zgłoszą stosowny projekt do budżetu obywatelskiego.

Opinie (264) 4 zablokowane

  • Śmiech na sali a nie projekt

    Kilka generycznych obrazków które dzisiaj są wizualizacja Sopotu jutro placu w innym mieście,
    Nie rozwiązano żadnego problemu np. jak połączyć funkcję głównej ulicy oraz przestrzeni dla ludzi, przykre że nowe pokolenie projektantów jest tak miernie kształcone

    • 21 4

  • Wszystkie drogi w miastach do tuneli. Po co te przejścia i światła?

    • 4 2

  • brakuje mi szacunkowego kosztu owej operacji, (7)

    poza tym, majac na uwadze polozenie Sopotu i problem z siecia kanalizacji deszczowej (niewydolna), obawiam sie sensownosci owego projektu (koszt). Urzeka mnie tez przekonanie pomyslodawcow, ze mieszkancy z checia przeznacza budzet obywatelski na opracowanie nowego Monciaka, wybiegu dla sponiewieranej alko/uzywkami dziczy, urzadzjacej burdy przez cala dobe. Powodzenia!

    • 22 3

    • w punkt!

      • 2 1

    • (1)

      na pewno starsi mieszkancy Sopotu, czyli wiekszosc, o tym marza, chyba woleliby troche spokoju.

      • 4 0

      • to prawda, Sopot ma wysoka srednia wieku mieszkancow, dlatego bardziej potrzebuje szpitali i lawek

        • 5 0

    • W sumie to Aleja Niepodległości to taka zapora oddzielająca spokojny górny Sopot od imprezowego dolnego.

      • 1 0

    • koszt projektu jest znany: 1,5 miliona (2)

      Za tę kwotę można zrealizować bardzo wiele działań poprawiających komfort i bezpieczeństwo ruchu pieszych i innych niezmotoryzowanych.

      • 0 2

      • to nie jest koszt projektu, czytaj ze zrozumieniem (1)

        • 2 0

        • to jest oczywiście koszt dokumentacji projektowej

          a nie całego projektu

          • 0 0

  • TBM (8)

    Proszę poszukać w sieci co się stało z gdańskim "kretem" po wydrążeniu tunelu. Zmarnowane pieniądze. A mógł przewiercić całe Trójmiasto.

    • 11 3

    • jak by jechał od martwej wisły pod ziemią

      zrobił by nawrotkę pod Pachołkiem i pojechał do Sopotu. Po drodze by wywiercił dwie nitki pod Gdańskim dworcem. Ale Gdańsk to bogate miasto i wyzłomowało 80 milionów.

      • 3 3

    • Nie masz pojęcia o czym piszesz

      • 4 0

    • Maszynę TBM buduje się pod konkretną inwestycję. To nie koparka, że dzisiaj jest w Gdańsku, a jutro może być w Kościerzynie, a pojutrze we Wrocławiu użyta.

      • 4 0

    • Po pierwsze maszyna jest pod konkretną średnicę (1)

      Po drugie pod konkretną geologię - ta miała wiercić w namule rzecznym. Armaturę można by)o wykorzystać, ale nie ramę czy tarczę

      • 2 0

      • Taki namuł jest pod całym trójmiastem ,wystarczy poparzeć na wykopy pod budowy !!!!!!!!!!!!

        • 1 0

    • co się stało z tarczą

      Tarcza służąca do wydrążenia tunelu pod Martwą Wisłą wbrew temu co mówiły władze Gdańska nie była własnością miasta i została przekazana do właściela którą ją zezłomował .... szkoda przydałaby się do wydrążenai tunelu pod Pachołkiem na Spacerowej

      • 0 1

    • Tak to wyglada jak rzadza nieuki

      • 0 1

    • Niestety Damroka została sprzedana na zlom

      • 0 0

  • (3)

    Nie lepiej po prostu zamknąć drogę dla samochodów?

    Kierooofffczykuf nie trzeba w kurorcie a jak chcą jechać niech sobie sami tunel wybudują

    • 3 11

    • xD

      Cuo

      • 1 1

    • (1)

      To może inaczej - jak nie chcesz samochodów to wybuduj tunel. Ja jestem mieszkańcem Sopotu, płacę tu podatki, mam samochód i muszę mieć dojazd do domu.

      • 4 1

      • w mieście dobrze skomunikowanym SKM nie musisz mieć samochodu

        jeśli nawet tak uważasz, nie możesz rościć sobie prawa do parkowania nim za darmo w przestrzeni publicznej blisko swojego domu. Jak sobie wykupisz kawał gruntu pod domem, to owszem, ale nie oczekuj, że inni mieszkańcy będą to finansować.

        • 0 3

  • to jest inwestycja epokowa

    I powinna zostać zrealizowana. Mdliło mnie gdy śledziłem zmagania kandydatów na prezydenta miasta słuchając ich postulatów wyborczych. Ich wizja ograniczała się do podstawowego zarządzania miastem, a nie było pomysłu na efektowną (i efektywną) zmianę. Ten tunel to jest coś niezbędnego dla poprawy wizerunku miasta i zwiększenia komfortu życia. W sposób znaczący podniosła by odbiór miasta zarówno dla mieszkańców jak i turystów. Tworzy się szansa na stworzenie zupełnie nowej przestrzeni i dalszego rozwoju usług czasu wolnego. Oczywiście inwestycja jest droga, wymagająca technicznie i społecznie, ale takie rzeczy się buduje. Szkoda tylko, że dyskusja wraca za sprawą Akademii Sztuk Pięknych (brawo dla was!), a nie decydentów miejskich.

    • 8 15

  • Nowa władza nowe. stare pomysły (2)

    takie projekty wizje studenckie ( nowe tchnienie, duch przyszłosci) powinno buć skonsultowane z poważnym gronem ekspertów, i rozważane pod kątem całej aglomeracji trójmiejskiej by wybrać optymalny wariant ( dlaczego nie wariant metra i tunelu pod obszarewm kolejki SKM, czy też estakada nad torami kolejki? Te i inne warianty ruchu trzeba by rzetelnie rozpracować z wizją pokoleń!Podstawowe pytanie czym ma być Sopot ( moje rodzinne miasto( -noclegownia, miastem imprez kulturalnych (opera, teatr kino, życie kulturalne artystyczne - czy miasto dla plebsu i nowej kontrkultury (narkotyki, burdele, wulgaryzm, śmietnisko dla plebsu).
    PS. Trzeba o tym rozmawiać - tylko gdzie???

    • 10 2

    • na przykład w Oliwskim Ratuszu Kultury albo w Instytucie Kultury Miejskiej w Gdańsku (1)

      swoje pomysły przedstaw panu Czarzastemu z ASP i namów studentki/studentów do zorganizowania wydarzenia na FB. Z chęcią przyjdę i przedstawię propozycje rozważane np. w Krajowym Planie Mobilności Luksemburga 2035.

      • 0 1

      • mam nadzieję że minus nie jest od autora przedpoprzedniego postu

        • 0 0

  • To mrzonka. 100%. (6)

    Tunel jest niezwykle kosztowny i żadne drogi lokalne nie będą mogły liczyć na dofinansowanie tak gigantycznego wydatku. Tunele drąży się wyłącznie w ciągach dróg o strategicznym znaczeniu lub o ogromnym natężeniu ruchu, a nie po to, żeby deptaczek zrobić w naciąganym uzdrowisku. Jedynym rozsądnym rozwiązaniem i możliwym do zrealizowania jest estakada nad torami. Można w ten sposób zredukować znacznie hałas pochodzący od pociągów i wykorzystać pas przestrzeni nad torami. Nowoczesna estakada też może być zasłonięta ekranami akustycznymi i poprawić komfort życia mieszkańców. W ten sposób cały ruch tranzytowy przez Sopot zostałby skierowany na estakadę, a na Niepodległości pozostałby tylko ruch lokalny, który w małym Sopocie nie jest wielki. Takie rozwiązania istnieją w wielu krajach i sprawdzają się.

    • 23 8

    • Co z tego, że kosztowny? (1)

      To jest inwestycja na dziesięciolecia, jakoś na pierdoły potrafią zadłużać miasto.

      • 3 4

      • Jest różnica między kosztowny, a horrendalnie drogi.

        Kilkaset milionów, a kilka miliardów to jednak dość zasadnicza różnica. Proponuję zapoznać się z realnymi kosztami (na bazie kosztorysów powykonawczych, nie szacunków) tuneli do tej pory wykonanych, np. tunelu pod Martwą Wisłą.

        • 1 1

    • estakada nad torami znakomicie wygeneruje całą chmarę pyłu z opon samochodów ścieranych podczas jazdy (1)

      również samochodów elektrycznych. O hałasie nie wspomnę. Są naprawdę lepsze sposoby poprawy jakości życia w Sopocie niż myślenie o dogodzeniu ludziom koniecznie chcących przejechać przez to miasto samochodem, gdy jest wiele alternatywnych rozwiązań (choćby przejazd SKM).

      • 2 3

      • Pył generowany jest tak czy siak, tunele te są wentylowane.

        Trójmiasto jest tak zbudowane i ma tak specyficzną geografię, że niestety nie ma za bardzo innego wyjścia. Nie ma co zaklinać rzeczywistości. Jak chcesz ciszy i spokoju to wyprowadź się na Roztocze albo jakieś głębokie Mazury czy Podlasie. A SKM, cóż, na pewno zrównoważony, bezpieczny , tani i wydolny system transportu szynowego w Trójmieście mógłby bardzo pomóc i to jest jedna z metod całościowego spojrzenia na kwestie transportu czy ruchu w aglomeracji. Wszystko musi ze sobą współgrać, a nie poszczególne elementy. Super SKM nic nie da bez zmodernizowanych dróg, a najnowocześniejsza sieć dróg i tak w końcu będzie niewydolna bez dobrze funkcjonującego transportu publicznego. To wszytko działa już w dużych, nowoczesnych miastach na świecie. Nie musimy odkrywać Ameryki tylko brać przykład.

        • 1 2

    • ta droga ma strategiczne znaczenie o wysokim natężeniu ruch (ponad 60 tys. pojazdów na dobę) (1)

      • 0 2

      • niestety ma znaczenie tylko lokalne...

        nie jest droga krajową...

        • 0 1

  • Jakby jacek byl dalej,to by tunel byl (1)

    Chichot losu

    • 2 7

    • nieprawda, Jacek poznał argumenty i dawno zrezygnował z idei budowy tunelu pod Sopotem

      i zaczął coraz lepiej rozumieć potrzebę skupienia uwagi na poprawie jakości funkcjonowania innych elementów systemu mobilności i transportu Sopotu i całej aglomeracji trójmiejskiej, takich jak SKM (wymiana taboru, poprawa częstotliwości) a także poprawa warunków dostępu pieszych i innych niezmotoryzowanych do jej stacji. Tworzenie kolejnych woonerfów i obciążanie przyjezdnych opłatami za parkowanie w Sopocie również w weekendy także znalazły się w polu jego skojarzeń- warto ten nurt kwestionowania roli samochodu w życiu mieszkańców Sopotu kontynuować.

      • 0 4

  • Znowu jakieś oszczędności niepotrzebne, zbudujmy od razu tunel 4 poziomowy i oceanarium za jednym zamachem, co se będziemy żałować.

    • 13 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane