- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (418 opinii)
- 2 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (254 opinie)
- 3 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (44 opinie)
- 4 Piłeś? Nie włamuj się do auta (55 opinii)
- 5 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (155 opinii)
- 6 Śmietniki będą tam, gdzie chcieli mieszkańcy (59 opinii)
Deptak na al. Niepodległości? Tak, gdy powstanie tunel pod Sopotem
Pomysł budowy tunelu pod Sopotem nie jest nowy, przez pewien czas był nawet rozważany przez władze miasta kilkanaście lat temu. Pracownicy naukowi ASP i studentki architektury na tej uczelni przekonują, że teraz jednak plan ten można znacznie łatwiej zrealizować. Mają również pomysł na odzyskanie terenu dzisiejszej al. Niepodległości dla mieszkańców.
- "Aleja Niepodległości nie zmieniła się od lat 70. ubiegłego wieku"
- Spotkania z urzędnikami i architektami
- Science fiction czy może samo science?
- Budowa tunelu możliwa bez rozkopywania połowy miasta?
- Na razie szansa na studium wykonalności
"Aleja Niepodległości nie zmieniła się od lat 70. ubiegłego wieku"
Mózgiem całego przedsięwzięcia jest wykładowca architektury na ASP, dr inż. arch. Paweł Czarzasty, sopocianin.
Przekonał on grupę swoich studentek, że najważniejszą inwestycją, która - przynajmniej jego zdaniem - zostanie w Sopocie zrealizowana w przyszłości, będzie budowa tunelu pod dzisiejszą al. Niepodległości.
Każda ze studentek biorących udział w projekcie dostała do opracowania określony "kawałek" terenu. Ich prace to oczywiście tylko przykłady na to, jak mógłby wyglądać ten teren, gdyby tunel wybudować się udało.
Autorzy projektu sami wyznaczyli trendy, którymi będą się kierować. To: rewitalizacja, partycypacja społeczna, poprawa dostępności, miasto dla pieszych, przestrzenie wielofunkcyjne, kultura i sztuka w przestrzeni publicznej.
- To wszystko w Sopocie się dzieje, nie jest źle, ale wyjątkiem jest teren al. Niepodległości: tu od pond 50 lat nic się nie zmienia. Owszem, są nasadzenia, przestrzeń stała się nieco bardziej ludzka, ale to wcale nie rozwiązuje problemu - mówił podczas prezentacji projektu Paweł Czarzasty.
Spotkania z urzędnikami i architektami
Prace studentek powstały w ramach zajęć projektowych na II stopniu Wydziału Architektury ASP w Gdańsku. Tak naprawdę jednak nie są to zwykłe prace zaliczeniowe, bo Czarzasty ze swoimi studentkami autentycznie próbuje przekonać do realizacji tych pomysłów władze i mieszkańców Sopotu.
Pomysły zaprezentowano już m.in. zarządowi miasta, radzie architektów, a w planach są też spotkania z radnymi.
- Zajęliśmy się przestrzenią al. Niepodległości, zakładając, że udałoby się ograniczyć ruch samochodowy do dwóch pasów na określonym odcinku drogi. Przeanalizowaliśmy pierzeje ulicy pod kątem potencjalnego rozwoju funkcji i przygotowaliśmy kilka propozycji wykorzystania tego potencjału, wyobrażając sobie życie miasta po takiej przemianie - mówi Czarzasty. - Równolegle, konsultując się ze specjalistami, zastanawialiśmy się nad aspektem technicznym przedsięwzięcia i jego wykonalnością oraz nakreśliliśmy kilka pomysłów realizacji tunelu, który musiałby zostać zrealizowany, aby "odzyskanie" al. Niepodległości było możliwe.
Science fiction czy może samo science?
No dobrze, ale czy budowa tunelu pod al. Niepodległości to nie inwestycja z kategorii "science fiction"?
Czarzasty przekonuje, że nie. Pomysły swoje i swoich studentek konsultował ze specjalistami od dróg (Tomasz Kamer), tuneli (Jacek Ruppert-Grembowski) i ich konstrukcji (Daniel Śladewski).
Przeprowadził także badania ruchu na al. Niepodległości, z których wynika, że 72 proc. to w tym miejscu ruch tranzytowy.
Na ich podstawie uznał, że rozwiązaniem byłby tunel zapewniający na odcinku minimum kilometra po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. W tym miejscu najlepszym rozwiązaniem byłby jednak tunel dwupoziomowy, z jezdniami umieszczonymi na dwóch poziomach.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Masz dosyć samochdów w mieście? Kup rower
Podczas prezentacji przedstawił zresztą kilka wariantów tunelu o różnej długości, a nawet różnej formie wykonania. Najbardziej realistyczna z nich, ale też najkrótsza, to inwestycja, której koszt oscylowałby w granicach 500-600 mln zł. To znacznie mniej, niż zakładano kilkanaście lat temu, snując pierwsze plany tunelu pod Sopotem.
Budowa tunelu możliwa bez rozkopywania połowy miasta?
Co ważne, dzisiejsza technika i użycie specjalnych maszyn - podobnych do tej, którą wydrążono tunel pod Martwą Wisłą - pozwałyby na prowadzenie prac bez blokowania całego miasta, z wciąż dostępną dla aut al. Niepodległości.
Zdaniem Czarzastego i jego studentek, pozwoliłoby to spokojnie skończyć inwestycję, a następnie odzyskać al. Niepodległości dla mieszkańców, dziś bowiem jej teren to najbardziej zaniedbane miejsce w Sopocie, które poza byciem tranzytową przelotówką w żaden sposób nie wykorzystuje swojego potencjału.
Na razie szansa na studium wykonalności
Na razie pracownicy naukowi (poza Czarzastym też Beniamin Straszewski z tej samej uczelni) i studenci będą chcieli przekonać władze i radnych Sopotu do przygotowania studium wykonalności tunelu. To koszt "zaledwie" 1,5 mln zł. Zapowiadają, że jeżeli miasto nie będzie chciało go zlecić, to zgłoszą stosowny projekt do budżetu obywatelskiego.
Opinie (264) 4 zablokowane
-
2024-04-18 09:10
Kilkadziesiąt lat a nie kilkanaście
Młody redaktor to nie wie.
- 2 2
-
2024-04-18 09:11
Tunel ??
Chyba ktoś pożegnał się z rozumem
- 9 4
-
2024-04-18 09:15
Studentki...
Te studenckie "projekty" są żałośnie proste i banalne. Na kolanie takie coś robię
- 7 3
-
2024-04-18 09:18
(1)
Tranzyt na obwodnice albo płacić za przejazd Sopotem!!!! Zrobić Niepodleglosci jednokierunkowa żeby się odechciewało bez celu jeździć po uzdrowisku!!!
- 4 8
-
2024-04-18 09:22
pomysl co wypisujesz, bo Sopot
nie ma ujecia wody, transportu publicznego, wysypiska smieci, dojazdu do obwodnicy, sluzby zdrowia, etc. Dlatego lepiej by nie wkurzal osciennnych gmin.
- 2 1
-
2024-04-18 09:19
(1)
Takie Miasta jak Sopot w Szwajcarii maja tylko komunikacje miejska , zamknąć Sopot dla aut, tylko wyjazdymieszkancow!!!
- 4 5
-
2024-04-18 17:51
W Szwajcarii ruch pieszy w wielu miastach ma dobre warunki rozwoju
w wielu miastach także rozwija się nieźle ruch rowerowy. (sprawdziłem osobiście) (dzięki m.in. rowerom wspomaganym elektrycznie). Myślenie, że tylko komunikacja miejska jest alternatywą samochodu może być odczytane jako przejaw ograniczenia wyobraźni.
- 0 0
-
2024-04-18 09:20
ale numer;)
- 3 0
-
2024-04-18 09:22
Pomysł na realizację. (1)
Proponuję aby realizacją przedsięwzięcia zajął się wyautowany z Gdyni M. Łucyk, a wykonawcą MTM. Inaczej inwestycja będzie ciągnąć się latami......
- 4 2
-
2024-04-18 09:37
prowadzący projekt był zły
i dokumentacja też była... była zła
- 1 1
-
2024-04-18 09:28
może giga most nad Sopotem (1)
równie prawdopodobne że powstanie
- 5 1
-
2024-04-18 09:57
i cały pył z opon samochodów ścieranych w czasie jazdy tym mostem do płuc mieszkańców
nie ma to jak wizje osób cierpiących na motonormatywność/samochodozę/autoholizm
- 0 1
-
2024-04-18 09:37
pod niepodleglosci juz jest tunel
wejscie zostalo zamkniete ale to stary tunel
- 2 1
-
2024-04-18 09:56
Najpierw Trzeba wprowadzić Płatny przejazd przez Sopot (2)
Tak ze 30-40 zł w Jedną stronę.
Po 2-3 latach będzie na Wkład Własny i wtedy to trzeba realizować!
Na razie to brud, smród i Olbrzymi chałas!
Sprawę załatwi ustawa sejmowa a że mamy tam swojego Prezydenta...- 3 10
-
2024-04-18 13:28
Proponuję od razu 100PLN, no czemu nie? (1)
Na pewno chętni się znajdą.
- 1 0
-
2024-04-18 17:54
monopol dyktujący zbyt wysoką cenę może nie uzyskać tak dużej kwoty przychodów, by mu się opłaciło ją stosować
chociaż wysoka opłata na pewno przyczyniłaby się do poprawy jakości życia w Sopocie, bo skala ruchu tranzytowego uległa by znacznej redukcji.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.