• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dlaczego nie dokończymy Trasy Słowackiego?

Krzysztof Koprowski
19 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Zobacz planowany przebieg ulic Nowej Kościuszki i Nowej Gdańskiej z lotu ptaka.

Miasto chce wydać 2 mld zł na domknięcie ramy komunikacyjnej Gdańska z tunelem pod Pachołkiem, podczas gdy można zrobić to samo budując za ok. 100 mln ul. Nową Kościuszki i Nową Gdańską. Okazuje się, że na ten cel nie zarezerwowano żadnych pieniędzy i budowy nie planuje się w najbliższym czasie.



Czy potrzebne są ulice: Nowa Kościuszki i Nowa Gdańska?

Mała rama komunikacyjna, choć rzadko poruszana w mediach, jest równie kontrowersyjna ze względu na swój przebieg. Głównym jej elementem jest bowiem przedłużenie Trasy Słowackiego przez Dolny Wrzeszcz z al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska do al. Hallera zobacz na mapie Gdańska a stamtąd do Drogi Zielonej zobacz na mapie Gdańskawciąż nieukończonego tunelu pod Martwą Wisłą.

Dalszy przebieg ramy stanowi układ dróg: Trasa Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska - Południowa Obwodnica Gdańska zobacz na mapie Gdańska - Zachodnia Obwodnica Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska - Trasa Słowackiego zobacz na mapie Gdańska.

Zamknięcie małej ramy może więc oznaczać wtłoczenie ruchu aut (w tym transportu do i z portu) prosto do Wrzeszcza. Jednocześnie jednak wielu kierowców obawia się, że układ dróg Dolnego Wrzeszcza i Zaspy będzie niewydolny w momencie uruchomienia przeprawy pod Martwą Wisłą.

Docelowy układ drogowy z dużą i małą ramą komunikacyjną. Docelowy układ drogowy z dużą i małą ramą komunikacyjną.
Przeciwnicy drogi mogą na razie spać spokojnie, a jej zwolennicy będą mogli na "żywym" organizmie przekonać się, czy faktycznie mają rację. Brakujący fragment ringu, czyli tzw. ul. Nowa Kościuszki zobacz na mapie GdańskaNowa Gdańska zobacz na mapie Gdańska na pewno nie powstaną w ciągu kilku lat.

- Problemem w realizacji jest brak uregulowanych stanów prawnych - szczególnie na Kolonii Uroda. W związku z tym, że prowadzimy te procesy [regulacji], sięgające nawet czasów przedwojennych, będzie to jeszcze trwało - wyjaśniał podczas ostatniej sesji Rady Miasta Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej.
Skrzyżowanie Trasy Słowackiego z al. Rzeczypospolitej i Legionów. Prosto, na prawo od centrum handlowego ETC, istnieje rezerwa pod ul. Nową Kościuszki. Skrzyżowanie Trasy Słowackiego z al. Rzeczypospolitej i Legionów. Prosto, na prawo od centrum handlowego ETC, istnieje rezerwa pod ul. Nową Kościuszki.
Ale Kolonia Uroda i ogródki działkowe, środkiem których poprowadzona ma zostać ul. Nowa Gdańska, to tylko połowa brakującego fragmentu. Większy problem stanowi pokonanie odcinka od al. Rzeczypospolitej do al. Hallera. Tutaj droga pobiegnie w bliskim sąsiedztwie domów, a w dodatku niezbędne są spore wyburzenia.

- Główną przeszkodą przy realizacji są koszty. Realizacja wymaga dokonani rozbiórek w tym budynków Polskiego Rejestru Statków zobacz na mapie Gdańska [w obowiązującym planie zagosp. przy jednej jezdni budynki Rejestru Statków zostają zachowane - dop. red.]. Nie wykonano operatów szacunkowych wyceny nieruchomości, dlatego nie możemy podać wartości kosztów gruntów i wyburzeń. Są to jednak koszty rzędu kilkunastu milionów zł - mówi Michał Piotrowski z biura prasowego gdańskiego magistratu.
Ale miasto nie tylko nie szacowało kosztów wyburzeń, ale nie rozpoczęło starań o realizację dróg.

- Nie zostały podjęte żadne działania z realizacją tego fragmentu [Trasy Słowackiego - dop. red.], a tym samym nie wydatkowano żadnych środków. Odcinek znajduje się w planach realizacyjnych jednak tym etapie nie jest możliwe podanie daty kiedy taka realizacja nastąpi. Ze względu na swoją specyfikę przedmiotowe połączenie nie kwalifikuje się do wsparcia ze środków unijnych. Projekt jest na liście inwestycji rezerwowych ponieważ jego koszt wykracza poza możliwości finansowe miasta do 2020 r. - dodaje Piotrowski.
Ulica Nowa Kościuszki znajdować się ma między ETC i Gildią a domami przy ul. Krzemienieckiej. Ulica Nowa Kościuszki znajdować się ma między ETC i Gildią a domami przy ul. Krzemienieckiej.
Na razie więc nowy układ drogowy wciąż pozostaje w sferze marzeń planistów. Ci zarezerwowali dla niego niezbędne tereny w planach zagospodarowania.

W planie zaakceptowanym przez Radę Miasta w 2004 r. ul. Nowa Kościuszki definiowana jest jako droga główna, jednojezdniowa o dwóch pasach ruchu, z szerokością pasa drogowego w liniach rozgraniczających co najmniej 25 metrów (przestrzeń, w której oprócz jezdni można wykonać chodnik, drogę rowerową, oświetlenie itp.).

Ogródki działkowe, środkiem których przebiegać będzie ul. Nowa Gdańska. W oddali widać wykonane już częściowo skrzyżowanie z Drogą Zieloną. Ogródki działkowe, środkiem których przebiegać będzie ul. Nowa Gdańska. W oddali widać wykonane już częściowo skrzyżowanie z Drogą Zieloną.
Ponad 10 lat temu szacowano też, że "skutkiem realizacji ustaleń planu na terenie przebiegu ulicy Nowej Kościuszki, będzie konieczność wyburzenia dwóch domów jednorodzinnych położonych po południowej stronie ulicy Kopalnianej, małej stacji paliw przy al. Hallera, części zespołu garaży na północ od ul. Kopalnianej (ok. 60, wszystkie na gruncie gminnym), parterowych zabudowań usługowych, ewentualnie jednej trafostacji i części przybudówki przy pawilonie meblowym."

Podobną kategorię drogi przyjęto dla ul. Nowej Gdańskiej (plan zagospodarowania przyjęty uchwałą w 2007 r.), czyli łącznika przez ogródki działkowe al. Hallera i Drogi Zielonej (formalnie zbudowanej jako element Trasy Słowackiego). Tu także przewiduje się jedną jezdnię o dwóch pasach ruchu, a szerokość rezerwacji pasa drogowego wynosi 40 metrów. Dodatkowo zaplanowano obustronne szpalery drzew.

Niewykluczone jednak, że drogi te będą szersze niż planowano w oparciu o analizy ruchowe sprzed kilku lat.

Skrzyżowanie Drogi Zielonej i ul. Uczniowskiej. Do tego skrzyżowania podłączona ma być też ul. Nowa Gdańska, prowadzona przez ogródki działkowe. Skrzyżowanie Drogi Zielonej i ul. Uczniowskiej. Do tego skrzyżowania podłączona ma być też ul. Nowa Gdańska, prowadzona przez ogródki działkowe.
- Z założenia ciąg Nowa Kościuszki - Nowa Gdańska będzie kontynuacją Trasy Słowackiego. Parametry techniczne i zakres będą zbliżone do funkcjonujących elementów trasy. Najprawdopodobniej jednak budowa ulic będzie etapowana. Obecnie o zakresie i rozwiązaniach technicznych nie jesteśmy w stanie więcej powiedzieć - wyjaśnia Michał Piotrowski.
Szacunkowy koszt przy parametrach technicznych zbliżonych do obecnych odcinków Trasy Słowackiego to dla ul. Nowej Kościuszki (dł. ok. 1,9 km) ok. 48 mln zł, zaś dla Nowej Gdańskiej (dł. ok. 1,4 km) - 44 mln zł. Kwoty te nie uwzględniają niezbędnych wyburzeń i mieszkań zastępczych.

Opinie (227) 7 zablokowanych

  • Ulica Nowa Kościuszki znajdować się ma między ETC i Gildią a domami przy ul. Krzemienieckiej. (3)

    wystarczy popatrzeć na foto że tam nie ma miejsca no chyba że mieszkańcy będą mieli drogę we własnych ogródkach hahaha

    • 6 13

    • po prostu wszystko wyburza i zrobia autostrade z ekranami

      • 5 2

    • Tylko ze tam i trasie mówi się od wielu lat. A np tramwaje pod oknami na Kościuszki to niedawny pomysł.

      • 1 0

    • To nie ich ogródki a miejski teren, który dzierżawią.

      • 4 0

  • trzeba koniecznie dokonczyc slowackiego!!!

    W Polsce zawsze prowizorki trwaja najdluzej, a tak przeciez trzeba okreslic obecne zakonczenie tej trasy na skrzyzowaniu z al rzplitej!!! Trzeba przynajmniej dociagnac slowackiego do hallera, bo tamta droga jest slabo obciazona i moglaby spokojnie przeniesc ten ruch. Nawet w przekroju jednojezdniowym przy zachowaniu rezerwy pod 2 pas w przyszlosci.

    • 24 6

  • Chodzi o "interesy" około inwestycyjne:) (9)

    Przy 2 mld można zrobić łatwiej i więcej wałków niż przy marnych 100 mln.

    • 28 7

    • (8)

      Przy 2 mld złotych drogi Obserwatorze dosytajemy 90% zwrotu. Płacimy 200 mln zł i to na dwa miasta lub trzy, jeżeli Gdynia włączy się w inwestycję (A Nowa Kielnieńska i Węzeł Wysoka leżą w granicach Gdyni, zatem jak najbardziej powinna się w to włączyć)

      Przestańcie pisac o bzdetnych 2 mld zł. To będzie kosztować 200 mln zł do PODZIAŁU. Uzyskamy dzięki temu Nową Kielnieńską, Nową Spacerową, Tunel, Drogę Zieloną i NOWĄ LINIĘ TRAMWAJOWĄ. 200 mln zł to już nie tak dużo jak na tyle dobrego, co? Przy okazji połączymy Obwodnicę Metropolitalną z Zachodnią Obwodnicą... same plusy.

      • 8 5

      • a 1mld 800 to skąd? to nasza kasa po "wypraniu" w UE (3)

        • 2 6

        • no, już lemingi zminusowały (2)

          w raporcie z realizacji budżetu 2014 mamy tyle samo wpływu kasy, co składki członkowskiej.

          • 5 2

          • (1)

            Dziwisz się że lemingi minusują skoro ty byś te 1800000000 przeznaczył
            na budowę kościołów

            • 2 2

            • chyba ty

              ja się nie bawię w szerzenie ciemnoty

              • 2 1

      • Przestań lobbować osowiaku.. Nie będziemy Ci drogi budować. Kup sobie motolotnie (2)

        • 3 3

        • Polecam się ogarnąć :)

          • 2 0

        • Osowiaku?

          A może Sopociaku, Oliwiaku, Pomorzaniaku, Jelitkowiaku, Żabianiaku? Mieszkam na Morenie i chciałbym aby Spacerowa była szerszą drogą, a węzeł Wysoka lepiej rozwiązany. Tylko aby zjazd do Gołębiewa był zapewniony również od strony Osowej :)

          • 1 0

      • Żaden unijny program nie przewiduje 90% dofinansowania

        Maksymalnie 85% ale w tej perspektywie finansowej większość projektów nie dostanie więcej niż 65%

        • 2 1

  • hehe droga ta powinna być na Euro 2012

    ale nie powstała, więc już teraz nie powstanie

    • 15 4

  • zacznijcie budować drogi na estakadach i problem gruntów rozwiązany

    • 14 4

  • Brawo za artykuł trójmiasto. pl potrzeba nam tej drogi,stop drodze zielonej ratujmy par Regana (4)

    Ludzie nie potrzebujemy autostrady w parku Regana terenach nadmorskich nad samym morzem ,proponuje zrobić protest przeciwko rozjechaniu przyrody gdy obok jest lepsza alternatywa,kawałek słowackiego i tereny rekreacji całego Gdańska uratowane,falowce powstancię do protestu!! Zabianka wieżowce zróbcie protest jest was kilka tysięcy protest jakiego Gdańsk nie widział!!!Jest nadzieja alternatywa to czemu zabiera się ostatnie tereny wolne od samochodów? ?Pomyślcie o turystach!!Zaspa obudźcie się wyjdzcie na ulice w obronie przyrody nie dajcie sobie zbudować autostrady niszczącej pas nadmorski jest was tak wielu tysiące wieżowców falowcow damy rade ktoś to musi zacząć pokojowa demonstracja protest !!!w obronie przyrody skoro jest alternatywa kawałek drogi słowackiego!!i po sprawie

    • 39 11

    • dokladnie tak urzedasy najpier twierdzily ze sie inaczej nieda,potem ze niewiedza jak zrobic inaczej

      a jak impodtawiono pod nos gotowe lepsze rozwiazania to twierdza ze niema kasy mimo ze chca 10 razy wiecej wydac na niszczenie srodowiska

      • 8 3

    • (1)

      Nie będzie żadnej autostrady w parku regana, ogłupieliście? Nawet jeszcze planu nie ma, a wy już mówicie o autostradzie. Osły!

      • 2 4

      • sam jesteś osłem

        finansowanie z TEN-T stawia wymagania techniczne

        • 5 0

    • żabianka

      jestem za protestem! budowanie takiej drogi przez ciasne stare osiedle jest chore! Odcina poza tym dojście do zatoki- myślicie o turystach?

      • 1 0

  • Same projekty i studium wykonalności tunelu pod Pacholkiem więcej kosztuje

    czy to problem wydrążyć parę tuneli we Wrzeszczu by zapewnić przepustowość. Tunele drąży się w miastach a nie pod lasem - liczy się cena terenu i wartość istniejącej zabudowy,
    Spacerowej przydałyby się tylko dwa odcinki do wyprzedzania i tyle. Korki powstają przy śmiesznej sygnalizacji w Oliwie - nawet ulica Leśna ma swoje światła. Wita Stwosza powinna być połączona z Rybińskiego i tylko tam powinny być światła - reszta kmiotów niech włącza się bez świateł.

    • 15 8

  • Ratujmy Jelitkowo Park Jelitkowski Stop Droga obwodnica Zielona Start Słowackiego do końca

    Władze Gdańska zróbcie coś do końca !!Droga Słowackiego nam wystarczy i mamy ring lepszy szybszy odrazu do celu,panie prezydencie dokoncz pan najpierw ta trasę i tunel pod pacholkiem tak....ale nie droga zielona Stop Tej chorej wizji skoro jest lepsza alternatywa,brawo 3city.pl jesteście najlepszym portalem na Pomorzu otworzyliście nam oczy daliście dobry kierunek jedynie słuszny po co droga zielona to absurd teraz to widać !!!!super artykuł do roboty władze Gdańska!!

    • 21 10

  • O tym, że połączenie pomiędzy ulicami Żołnierzy Wyklętych z rondem Czarny Dwór-Hallera

    można poprowadzić co najmniej kilkoma alternatywnymi trasami jakoś się mówi. Wybrano NAJIDIOTYCZNIEJSZĄ i najdroższą trasę, chyba tylko po to, aby nie budować....

    • 9 6

  • chodzi oto by wtłoczyc cały ruch komunikacyjny nad morze przez Park Reagana (1)

    zrobic tam autostrade zniszczyc tam co sie da i zatruc ujecia tak chwalonej wody pitnej bo jak same urzedasy potwierdzily nieda sie uchronic ujec wody wtedy przed zanieczyszczeniami!! Wszsytko pod pretekstem tunelu i starej Oliwy. A mieszkańców i ludzi odciac od morza satruwajaca autostradą panelami dzwiekochłonnymi i pewnie jeszcze kladka nad 4 pasmowa drogą + obecnie istniejacą.Władze gdanska cha zniszczyc ten teren mimo ze wczesniej chcieli tam wybudowac park wodny !!

    • 29 8

    • oby!

      oby im się nie udało...
      jak można chcieć zniszczyc to co mamy jedno z lepszych miejsc w Polsce...morze..plaże..zaraz będą jeziora i góry no i lasy usówac z polskiego krajobrazu...
      Massssakra co za kraj..oficjalnie rozkradaja nas nasi urzędnicy pewnie dopiero sie to zmieni jak NASZE Pokolenie dojdzie do władzy..aale to pewnie z 50lat minie...oby nie!

      • 9 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane