- 1 Zamkną przystanek SKM na pół roku (80 opinii)
- 2 Ruszył rozruch spalarni na Szadółkach (159 opinii)
- 3 Nawałnica wycięła spory kawałek lasu (163 opinie)
- 4 Nowe życie dawnej szkoły w Brzeźnie (76 opinii)
- 5 Szukają świadków... zderzenia rowerzystów (267 opinii)
- 6 Gwałtowna ulewa nad Trójmiastem (326 opinii)
Dlaczego nie dokończymy Trasy Słowackiego?
Zobacz planowany przebieg ulic Nowej Kościuszki i Nowej Gdańskiej z lotu ptaka.
Miasto chce wydać 2 mld zł na domknięcie ramy komunikacyjnej Gdańska z tunelem pod Pachołkiem, podczas gdy można zrobić to samo budując za ok. 100 mln ul. Nową Kościuszki i Nową Gdańską. Okazuje się, że na ten cel nie zarezerwowano żadnych pieniędzy i budowy nie planuje się w najbliższym czasie.
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Dalszy przebieg ramy stanowi układ dróg: Trasa Sucharskiego
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Zamknięcie małej ramy może więc oznaczać wtłoczenie ruchu aut (w tym transportu do i z portu) prosto do Wrzeszcza. Jednocześnie jednak wielu kierowców obawia się, że układ dróg Dolnego Wrzeszcza i Zaspy będzie niewydolny w momencie uruchomienia przeprawy pod Martwą Wisłą.
Przeciwnicy drogi mogą na razie spać spokojnie, a jej zwolennicy będą mogli na "żywym" organizmie przekonać się, czy faktycznie mają rację. Brakujący fragment ringu, czyli tzw. ul. Nowa Kościuszki
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Problemem w realizacji jest brak uregulowanych stanów prawnych - szczególnie na Kolonii Uroda. W związku z tym, że prowadzimy te procesy [regulacji], sięgające nawet czasów przedwojennych, będzie to jeszcze trwało - wyjaśniał podczas ostatniej sesji Rady Miasta Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej.
Ale Kolonia Uroda i ogródki działkowe, środkiem których poprowadzona ma zostać ul. Nowa Gdańska, to tylko połowa brakującego fragmentu. Większy problem stanowi pokonanie odcinka od al. Rzeczypospolitej do al. Hallera. Tutaj droga pobiegnie w bliskim sąsiedztwie domów, a w dodatku niezbędne są spore wyburzenia.
- Główną przeszkodą przy realizacji są koszty. Realizacja wymaga dokonani rozbiórek w tym budynków Polskiego Rejestru Statków
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Ale miasto nie tylko nie szacowało kosztów wyburzeń, ale nie rozpoczęło starań o realizację dróg.
- Nie zostały podjęte żadne działania z realizacją tego fragmentu [Trasy Słowackiego - dop. red.], a tym samym nie wydatkowano żadnych środków. Odcinek znajduje się w planach realizacyjnych jednak tym etapie nie jest możliwe podanie daty kiedy taka realizacja nastąpi. Ze względu na swoją specyfikę przedmiotowe połączenie nie kwalifikuje się do wsparcia ze środków unijnych. Projekt jest na liście inwestycji rezerwowych ponieważ jego koszt wykracza poza możliwości finansowe miasta do 2020 r. - dodaje Piotrowski.
Na razie więc nowy układ drogowy wciąż pozostaje w sferze marzeń planistów. Ci zarezerwowali dla niego niezbędne tereny w planach zagospodarowania.
W planie zaakceptowanym przez Radę Miasta w 2004 r. ul. Nowa Kościuszki definiowana jest jako droga główna, jednojezdniowa o dwóch pasach ruchu, z szerokością pasa drogowego w liniach rozgraniczających co najmniej 25 metrów (przestrzeń, w której oprócz jezdni można wykonać chodnik, drogę rowerową, oświetlenie itp.).
Ponad 10 lat temu szacowano też, że "skutkiem realizacji ustaleń planu na terenie przebiegu ulicy Nowej Kościuszki, będzie konieczność wyburzenia dwóch domów jednorodzinnych położonych po południowej stronie ulicy Kopalnianej, małej stacji paliw przy al. Hallera, części zespołu garaży na północ od ul. Kopalnianej (ok. 60, wszystkie na gruncie gminnym), parterowych zabudowań usługowych, ewentualnie jednej trafostacji i części przybudówki przy pawilonie meblowym."
Podobną kategorię drogi przyjęto dla ul. Nowej Gdańskiej (plan zagospodarowania przyjęty uchwałą w 2007 r.), czyli łącznika przez ogródki działkowe al. Hallera i Drogi Zielonej (formalnie zbudowanej jako element Trasy Słowackiego). Tu także przewiduje się jedną jezdnię o dwóch pasach ruchu, a szerokość rezerwacji pasa drogowego wynosi 40 metrów. Dodatkowo zaplanowano obustronne szpalery drzew.
Niewykluczone jednak, że drogi te będą szersze niż planowano w oparciu o analizy ruchowe sprzed kilku lat.
- Z założenia ciąg Nowa Kościuszki - Nowa Gdańska będzie kontynuacją Trasy Słowackiego. Parametry techniczne i zakres będą zbliżone do funkcjonujących elementów trasy. Najprawdopodobniej jednak budowa ulic będzie etapowana. Obecnie o zakresie i rozwiązaniach technicznych nie jesteśmy w stanie więcej powiedzieć - wyjaśnia Michał Piotrowski.
Szacunkowy koszt przy parametrach technicznych zbliżonych do obecnych odcinków Trasy Słowackiego to dla ul. Nowej Kościuszki (dł. ok. 1,9 km) ok. 48 mln zł, zaś dla Nowej Gdańskiej (dł. ok. 1,4 km) - 44 mln zł. Kwoty te nie uwzględniają niezbędnych wyburzeń i mieszkań zastępczych.
Opinie (227) 7 zablokowanych
-
2015-09-20 20:14
coz od lat zadaje to samo pytanie ,czemu nie dokonczono Nowej Slowackiego
jak w rozpoczynaly sie prace pokazywano wizualizacje az do PGE ,dzis pisze sie niewaiadomo kiedy .................. . zycze wszyskim tym ktorzy sie "przylozyli" do nie skonczenia inwestycji Nowa Slowackiego by im w zyciu prywatnym tez tak poszczescilo czyli remontujemy/budujemy dom - niekonczaca sie historia . auto w naprawie ,prawie gotowe ale , to brak czasu , to czesc sprowadzaja z Chin (z bardzo odleglej prowimcji ) , a to nie to bo tamto itd
- 7 1
-
2015-09-20 22:53
Ecs i muzeum ii wojny światowej
Zamknijcie je, przerobcie na sklepy lub meczety i będą pieniądze na drogi
- 10 1
-
2015-09-21 11:20
Smieszy mnie nazwa "droga zielona". Chyba raczej "droga spalinowa"?
Ciekawi mnie od strony psychologicznej - urzednicy to tez sa przeciez mieszkancy. Dlaczego robia czesto cos przeciwko ludziom? Czy do urzedow juz ida "dziwni" ludzie? Czy wypaczaja sie pracujac tam? Czy smrod jest narzucany od glowy, czyli prezydenta i jego pochlebcow? Czy to dlatego, ze bedac juz tak dlugo u wladzy odrealnili sie oraz zbyt duzo wladzy ich zniszczylo? Czy tez rzadza nimi pieniadze i uklady?
Czy tez wszystko razem??- 11 0
-
2015-09-21 16:43
Co będzie po otwarciu tunelu?
Załóżmy, że wyjeżdżam z tunelu, jadę przez Letnicę do Hallera.
A dalej stoję w gigantycznym korku, żeby dostać się do dalszej części Nowej Słowackiego, a dokładnie koło ETC na Nową Hynka.
To będzie masakra.
Skoro mają być 2 mld zł. na Drogę Zieloną to dlaczego nie można znaleźć 100 mln zł na dokończenie prawie istniejącej Trasy Słowackiego.
Ciężko zrozumieć urzędasów z Rady Miasta Gdańska.- 9 2
-
2015-09-21 16:46
Co będzie po otwarciu tunelu?
Takie same korki gdy istniała tylko leśna część Nowej Słowackiego.
Pamiętacie korki na Słowackiego od Grunwaldzkiej do Ronda na wysokości Niedźwiednika ?- 7 0
-
2015-11-04 10:58
Nowa Kosciuszki czy lepiej stara Chrobrego
Nie wiem co planiści planują, ale jak widać na dzień dzisiejszy bardzo ladnie wplanowala by się nawet 3 pasmowa droga ulica Chrobrego. Tj Slowackiego prosto obok ETC miejsce jest prawie puste, w Chrobrego lekki zakręt i ujmując trochę gruntu serwisom samochodowym, poprzez i tak likwidowana baza autobusowa, wychodzimy do Ul. Uczniowskiej gdzie jest miejsce na piękny duzy wezel z wiaduktami. Miejsca dużo, wywlaszczac prawie nie ma kogo bo większość to miejskie tereny. Czyz nie....???
- 7 0
-
2017-03-23 00:31
Teraz pozbudowaniu Lidla jest jasne, że żadnej Nowej Kościuszki nie będzie.
- 2 1
-
2020-01-31 22:59
Ruch przy Chrobrego i Kościuszk nie do zniesienia
Przez niedokończoną drogę, hałas na ul. Kościuszki i Chrobrego stał się nie do zniesienia, natężenie ruchu potroiło się , drogi nie mają odpowiedniej nośności, a jak siedzi się w mieszkaniu przy Chrobrego to czuć jak drżą fundamenty. Skandal, że miasto tak to zostawiło i pozwala żeby cały potężny ruch z tunelu pod Martą Wisłą rozpływał się ulicami Wrzeszcza, żeby dotrzeć do Słowackiego.
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.