- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (520 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (258 opinii)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (160 opinii)
- 4 3,3 mln zł dla Sopotu na zbiorniki (23 opinie)
- 5 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (163 opinie)
- 6 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (106 opinii)
Dlaczego sygnalizacja w Trójmieście działa całą dobę?
Dlaczego w Trójmieście w godzinach nocnych, gdy na drogach panuje znikomy ruch sygnalizacja świetlna nie jest wyłączana? Takie pytania zadają sobie poruszający się w nocy kierowcy, narzekając także na brak zielonej fali, którą na pustych ulicach powinien zapewniać system Tristar. Pytania naszych czytelników przekazaliśmy drogowcom odpowiedzialnym za organizację ruchu w Gdyni i Gdańsku.
- Dlaczego w Trójmieście w godzinach nocnych mimo znikomego ruchu na ulicach sygnalizacja świetlna jest włączona i zmusza kierowców do zatrzymywania na skrzyżowaniach? - pyta jeden z naszych czytelników. - Przecież mamy system Tristar, który powinien ułatwiać poruszanie się po mieście i - przynajmniej w nocy - zapewniać zieloną falę. Tymczasem to mit, bo nie da się bez zatrzymania - nawet jadąc z przepisową prędkością - pokonać al. Zwycięstwa, al. Grunwaldzkiej, ul. Chłopskiej czy al. Hallera. To uciążliwe dla osób, które w nocy pracują. I irytujące, gdy muszę zatrzymywać się na czerwonym świetle na pustym skrzyżowaniu. W innych miastach np. w Łodzi ten problem nie występuje.
Bezpieczeństwo najważniejsze
O powody takiej, a nie innej organizacji ruchu zapytaliśmy gdyńskich i gdańskich drogowców. Robert Krasowski, kierownik Działu Inżynierii Ruchu w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni tłumaczy, że bezpieczeństwo jest tak samo ważne w dzień jak i w nocy i raczej nie przewiduje przełączenia sygnalizacji w godzinach nocnych na głównych ciągach komunikacyjnych na pulsujące żółte światło.
- Taka sytuacja niestety prowokuje kierujących do łamania przepisów, rozwijania nadmiernej prędkości. Sygnalizacja dyscyplinuje kierujących, co przekłada się na bezpieczeństwo. Ruch w nocy może nie jest wzmożony, ale nie możemy mówić, że jest znikomy. W nocnych godzinach na główne ciągi komunikacyjne mają prawo również wyjechać bezpiecznie pojazdy z dróg mniej uczęszczanych - tłumaczy Krasowski.
wideo archiwalne
Brak świateł - większe ryzyko wypadków
W podobnym tonie wypowiada się Maciej Bodal z Referatu Sygnalizacji Świetlnej i Planowania Transportu w Gdyni. Jak tłumaczy, całodobowe działanie sygnalizacji świetlnej na głównych ulicach w Gdyni także podyktowane jest względami bezpieczeństwa i dodaje, że poziom bezpieczeństwa jest wyższy, kiedy ruch na skrzyżowaniu sterowany jest za pomocą sygnałów świetlnych.
- Główne ciągi komunikacyjne w Gdyni to najczęściej szerokie, wielopasmowe ulice. Wyłączanie sygnalizacji świetlnych w godzinach nocnych, w tego typu miejscach przyczynia się do przekraczania prędkości przez kierowców. W takiej sytuacji zdecydowanie rośnie ryzyko wypadków z udziałem niechronionych uczestników ruchu, czyli pieszych oraz rowerzystów. Gdy nie ma zabezpieczenia w postaci sygnałów świetlnych nakazujących kierowcom zatrzymanie się, to właśnie rowerzyści czy piesi zmuszeni są do przekraczania jednocześnie kilku pasów ruchu. W kolejnej grupie ryzyka są również pojazdy włączające się do ruchu z wlotów bocznych - tłumaczy.
Drogowcy podkreślają, że wielu kierujących wykazuje skłonność do przekraczania prędkości w godzinach nocnych, a skutki ewentualnych zdarzeń drogowych są w takich przypadkach zdecydowanie poważniejsze, a nawet tragiczne.
- Dlatego wiele lat temu podjęto decyzję o całodobowym działaniu sygnalizacji świetlnej na głównych ulicach Gdyni. Doświadczenia innych miast w tym zakresie również wskazują, że przyjęta przez nas praktyka jest słuszna - dodaje.
Opinie (239) 6 zablokowanych
-
2020-03-02 15:03
bezpieczeństwo
no to dowiedziałam się,ze Chwarznieńska za obwodnicą w stronę Chwarzna to szeroka wielopasmowa ulica , bo przy Biedrze światła działają cała dobę , a na skrzyżowaniu z obwodnica nie zawsze .
- 2 0
-
2020-03-02 15:27
I jesteśmy w domu z tym tłumaczeniem
Nie ma to jak władza, która za wszelką cenę chce chronić swoich obywateli ograniczając ich wolność i zakładając, że każdy ma złe intencje.
- 4 0
-
2020-03-02 15:34
To proste: |Dlatego, aby samochody emitowały więcej dymu i hałasu.
Co 50m światła. Jedynka, dwójka i stop. 5 minut stania na czerwonym. Potem jedynka, but, dwójka, but, trójka i znów stop. 5 minut stania.
- 5 0
-
2020-03-02 15:43
nie odnieśli się do pytania o zieloną falę
Niestety w artykule nie ma rzetelnej odpowiedzi na pytanie o to czemu nie zorganizować świateł tak, aby jadąc przepisowo trafiać na zielone.
- 6 0
-
2020-03-02 15:48
Jestem jak najbardziej za swiatłami w nocy.
Miałem dokładnie taką sytuację w centrum Gdańska. Światła pulsujące,ja na głównej i 2 pasy godzina 1 w nocy i pusto. I gościu z podporządkowanej wyjechał centralnie mi przed maskę bo chciał w poprzek przejechać- zdążyłem zwolnić tylko tyle żeby mu nie w drzwi za w tylną oś walnąć. Jego auto do kasacji - moje wyklepali ale nic się nikomu nie stało - a gościu zdziwiony bo myślał że zdąży i dziwił się że nie zdążyłem zahamować.
Gdyby światła działały to któryś z nas by się zatrzymał.- 0 8
-
2020-03-02 15:59
Chyba dlatego ze w dzien musi a w nocy bo lepiej ja widac.
- 0 0
-
2020-03-02 16:24
Ulica 3go Maja obok Forum , swiatła na przejzdzie tramwajowym , tramwaju nie ma 15 minut a swiatła zatrzymuja co minute ruch
powinno byc z czujnikami najazdowymi .
- 1 0
-
2020-03-02 16:25
Bardzo dobra decyzja (1)
Po pierwsze - żółte migające w połączeniu z pierwszeństwem "autostrad" typu Grunwaldzka spowoduje że kierowcy w nocy będą jeździć tam po 200km/h.
Zielona fala oczywiście, ale na zalecane w terenie zabudowanym prędkości - około 40-45km/h nie więcej.
Chodzi o nagradzanie kierowców jeżdżących bezpiecznie, a nie pędzących.- 1 3
-
2020-03-04 05:08
Proponuję ustawić na grunwaldzkiej światła jak na lotnisku bo tam. Już latają. Pod.900km/h
- 0 0
-
2020-03-02 16:29
Wystarczy wybrać rower
Wystarczy wybrać rower i wszystkie problemy znikają
- 0 3
-
2020-03-02 16:42
W każdym cywilizowanym kraju ruchem sterują indukcję lub sensory.
W nocy wszystkie skrzyżowania są równorzędne ale jadąc z prędkością dobra mając czerwone które zaraz się zamieni w zielone ;)
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.