• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Długie Ogrody wstydu na przedłużeniu Drogi Królewskiej. Wciąż bez szans na zmiany

Krzysztof Koprowski
11 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (341)
  • Ulica Długie Ogrody wygląda obecnie jak wielki plac komisu samochodowego.
  • Ulica Długie Ogrody wygląda obecnie jak wielki plac komisu samochodowego.
  • Ulica Długie Ogrody wygląda obecnie jak wielki plac komisu samochodowego.
  • Ulica Długie Ogrody wygląda obecnie jak wielki plac komisu samochodowego.
  • Ulica Długie Ogrody wygląda obecnie jak wielki plac komisu samochodowego.

Ulica Długie Ogrody to miejsce, które z pewnością nie przynosi chluby miastu, choć znajduje się na przedłużeniu Długiej - Długiego TarguMapkaStągiewnejMapka. Remont drogi nie znajduje się w żadnych planach miasta, a działania inwestycyjne urzędników skupiają się obecnie na przygotowaniach do remontu estakady, przesłaniającej Bramę ŻuławskąMapka oraz dalszego utrzymania przejścia podziemnego, choć będzie wyznaczony naziemny odpowiednik.



Czy ul. Długie Ogrody powinna być przebudowana?

Ulica Długie Ogrody prezentuje się jak wielki plac komisu samochodowego. Morze asfaltu rozpościera się na ponad półkilometrowym odcinku od Mostu StągiewnegoMapka aż po Bramę ŻuławskąMapka czy raczej estakadę, która nad nią dominuje.

Wbrew nazwie zieleń występuje tutaj w szczątkowej formie kilku zgrupowań. Ponadto pod koniec 2022 r. wycięto kolejne 22 drzewa ze względu na zły stan i zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu.

  • Wizualizacja przebudowanej ul. Długie Ogrody przedstawiona w 2018 r.
  • Wizualizacja przebudowanej ul. Długie Ogrody przedstawiona w 2018 r.
  • Wizualizacja przebudowanej ul. Długie Ogrody przedstawiona w 2018 r.
  • Wizualizacja przebudowanej ul. Długie Ogrody przedstawiona w 2018 r.

Miała być aleja drzew i deptak, nie ma żadnych działań



Wprawdzie już ponad pięć lat temu przedstawiono koncepcję zmian (kwalifikując teren jako tzw. obszar zdegradowany), w tym stopniowe przekształcenie ulicy w deptak otoczonymi szpalerami drzew, to do dzisiaj nie poczyniono w tym kierunku żadnych kroków inwestycyjnych poza ustawieniem kilku donic z rachitycznymi drzewkami.

- Obecnie w ramach budowy i przebudowy dróg lokalnych miasto nie ma w planach inwestycyjnych przebudowy ul. Długie Ogrody - rozwiewa wszelkie nadzieje Joanna Bieganowska z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Parkingi kubaturowe w centrum Gdańska nie powstaną Parkingi kubaturowe w centrum Gdańska nie powstaną
  • Koncepcja zmian ul. Długie Ogrody przygotowana przez Biuro Rozwoju Gdańska w 2018 r.
  • Koncepcja zmian ul. Długie Ogrody przygotowana przez Biuro Rozwoju Gdańska w 2018 r.
  • Koncepcja zmian ul. Długie Ogrody przygotowana przez Biuro Rozwoju Gdańska w 2018 r.
  • Koncepcja zmian ul. Długie Ogrody przygotowana przez Biuro Rozwoju Gdańska w 2018 r.
  • Koncepcja zmian ul. Długie Ogrody przygotowana przez Biuro Rozwoju Gdańska w 2018 r.
  • Koncepcja zmian ul. Długie Ogrody przygotowana przez Biuro Rozwoju Gdańska w 2018 r.

Mieszkańcy biorą sprawy we własne ręce



Większym zaangażowaniem w ostatnich latach wykazywali się mieszkańcy. Do Budżetu Obywatelskiego w 2021 i 2022 r. zgłaszano projekt "Rajskie Ogrody na Długich Ogrodach". Nie uzyskał on jednak wymaganej liczby głosów, choć w ubiegłorocznym głosowaniu do zwycięstwa zabrakło mniej niż 1 tys. głosów (zajął drugie miejsce pod "kreską").

Rura z kanalizacją determinuje kształt nowej zabudowy



Szansą na przynajmniej częściową poprawę wizerunku ulicy była inwestycja deweloperska pomiędzy ul. Łąkową a Reduta ŻbikMapka. W parterze nowego bloku mieszkalnego pojawiły się lokale handlowe, stanowiące przedłużenie pierzei usługowej. Zamiast wrysowanych w koncepcji urzędników stolików gastronomicznych przed nową zabudową pojawił się jednak kolejny parking naziemny.

Taka forma zabudowy wynikała z wyjątkowo liberalnego planu zagospodarowania z 2011 r., dopuszczającego odsunięcie budynku od pierzei ze względu na... rurę kanalizacji sanitarnej.

Nietypowy chodnik dla aut na Długich Ogrodach. Rura zdecydowała o zabudowie Nietypowy chodnik dla aut na Długich Ogrodach. Rura zdecydowała o zabudowie
Urzędnicy marzyli o ogródkach gastronomicznych, ale plan zagospodarowania zezwalał również na budowę parkingu naziemnego od frontu, co wykorzystał deweloper. Urzędnicy marzyli o ogródkach gastronomicznych, ale plan zagospodarowania zezwalał również na budowę parkingu naziemnego od frontu, co wykorzystał deweloper.

Działacze społeczni próbowali zablokować niekorzystny plan



Za odrzuceniem planu w takiej formie opowiedziało się wówczas stowarzyszenie Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, jednak władze miasta i radni pozostali nieugięci, dając zielone światło deweloperowi i powiększeniu przestrzeni przeznaczonej pod auta na ul. Długie Ogrody.

- Dzisiaj doskonale widzimy, czym kończy krótkowzroczność włodarzy i radnych miasta. Choć znaczna ich część nie piastuje już swoich funkcji, to z ich nieprzemyślanymi decyzjami sprzed ponad 10 lat będziemy musieli się zmagać przez kolejne pokolenia. Co gorsza, ich "myśl urbanistyczna" wciąż jest kontynuowana - ocenia Karol Spieglanin, prezes FRAG.
  • Groteskowo prezentujące się drzewa w donicach to dotychczas jedyna próba poprawy wyglądu ul. Długie Ogrody
  • Widok na ul. Długie Ogrody od strony Mostu Stągiewnego
  • Ulica Długie Ogrody w pobliżu Bramy Żuławskiej
  • Ulica Długie Ogrody na wysokości niedoszłego parkingu kubaturowego (na terenie po lewej)

Remont estakady, która przesłania historyczną bramę



Urzędnicy i włodarze obecnie skupiają swoje działania na przebudowie węzła drogowegoMapka na skrzyżowaniu Elbląska - Podwale Przedmiejskie - Długie Ogrody - Siennicka. Najważniejszym elementem jest remont estakady, która od samego początku istnienia jest krytykowana za całkowite przesłonięcie zabytkowej Bramy Żuławskiej.

- Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska przygotowuje się obecnie do ogłoszenia przetargu na remont estakady. Oprócz wymiany nawierzchni i barierek w zakresie zadania znalazły się roboty związane z wykonaniem warstw antykorozyjnych i remontem dylatacji. Wstępne ogłoszenie przetargu planowane jest na przełomie I i II kwartału br. - informuje Bieganowska.
Brama Żuławska: zabytek piękny, ale niedostępny Brama Żuławska: zabytek piękny, ale niedostępny
  • Węzeł Brama Żuławska, który całkowicie przytłoczył historyczną bramę i odciął do niej dostęp dla pieszych
  • Węzeł Brama Żuławska, który całkowicie przytłoczył historyczną bramę i odciął do niej dostęp dla pieszych
  • Brama Żuławska stojąca pośrodku układu drogowego bez możliwości dojścia pieszo
  • Przejście podziemne na węźle Brama Żuławska
  • Przejście podziemne na węźle Brama Żuławska
  • Węzeł Brama Żuławska z estakadą nad skrzyżowaniem
  • Brama Żuławska została zbudowana w 1628 r.

Nowe przejście naziemne, ale podziemne bez likwidacji



W obrębie tego samego skrzyżowania planowane jest także wyznaczenie przejść naziemnych. Nadal jednak równolegle będzie funkcjonować podziemny odpowiednik, który wymaga stałych nakładów finansowych na utrzymanie i remonty - jak stało się to na wysokości ul. Łąkowej.

- Realizacja przejścia naziemnego w tym rejonie planowana jest w ramach środków unijnych z perspektywy finansowej na lata 2021-2027, bez likwidacji przejścia podziemnego - zapowiada przedstawicielka miasta.
Takie zapowiedzi urzędników niepokoją członków stowarzyszenia FRAG.

- Wydawać by się mogło, że włodarze wyciągną wnioski z własnych błędów. Tu mamy natomiast kumulację błędów z Podwala Przedmiejskiego na wysokości ul. Łąkowej oraz rozwiązań drogowych w rejonie Urzędu Wojewódzkiego i Forum Gdańsk. Ile jeszcze milionów złotych musimy zmarnować, aby zrozumieć, że atrakcyjnej przestrzeni nie wykreujemy rozwiązaniami rodem z autostrad? Ta estakada powinna zniknąć wraz z przejściem podziemnym, a uzyskany teren zostać przeznaczony na inny cel - komentuje Spieglanin.
Artykuł z 2014 r.: Jak przywrócić pieszym rejon Bramy Żuławskiej? Artykuł z 2014 r.: Jak przywrócić pieszym rejon Bramy Żuławskiej?
  • Północny odcinek ul. Łąkowej
  • Północny odcinek ul. Łąkowej
  • Północny odcinek ul. Łąkowej
  • Północny odcinek ul. Łąkowej
  • Północny odcinek ul. Łąkowej
  • Północny odcinek ul. Łąkowej
  • Remont przejścia podziemnego na wysokości ul. Łąkowej

Zaniedbany odcinek Łąkowej wciąż bez konkretów



Pozostając w temacie ul. ŁąkowejMapka zapytaliśmy urzędników również o remont jej północnego, zdegradowanego fragmentu, tj. między Podwalem Przedmiejskim a ul. Długie Ogrody.

Jeszcze niedawno włodarze skarżyli się na brak przyznanych środków z Polskiego Ładu na jej przebudowę. Okazuje się, że problem jest jednak bardziej złożony.

- Dążymy do tego, aby jak najszybciej przystąpić do przebudowy tego odcinka ul. Łąkowej. Zanim to jednak nastąpi, konieczne jest zaktualizowanie dokumentacji projektowej, dostosowanie jej do nowych przepisów prawa budowlanego i pozyskanie niezbędnych uzgodnień, w tym Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków - wyjaśnia Bieganowska.
Inwestycja będzie realizowana we współpracy z deweloperem pobliskich budynków w oparciu o tzw. umowę szesnastkową, obligującą do partycypacji w kosztach modernizacji układu drogowego.

Artykuł z 2019 r.: Projekt przebudowy zapomnianego odcinka Łąkowej Artykuł z 2019 r.: Projekt przebudowy zapomnianego odcinka Łąkowej
  • To jeszcze zieleń czy instalacja artystyczna? Tak prezentuje się obecnie ul. Seredyńskiego.
  • Kierowcy na ul. Seredyńskiego z chodników zrobili parkingi, omijając przy okazji Strefę Płatnego Parkowania.
  • Na ul. Angielska Grobla mimo szerokiej jezdni postój aut odbywa się na chodnikach, co prowadzi do dalszej degradacji przestrzeni dla pieszych
  • Na ul. Angielska Grobla mimo szerokiej jezdni postój aut odbywa się na chodnikach, co prowadzi do dalszej degradacji przestrzeni dla pieszych

Pozostałe ulice bez żadnych szans na remont



Bez szans na zmiany pozostają natomiast zdegradowane ulice położone na północ od ul. Długie Ogrody: SeredyńskiegoMapka oraz Angielska GroblaMapka.

Tu urzędnicy mówią wprost: nie planujemy przebudowy tych dróg w najbliższym czasie.

Plan zagospodarowania dla dawnych zakładów mięsnych Plan zagospodarowania dla dawnych zakładów mięsnych
Długie Ogrody. Dzielnica z bogatą historią Długie Ogrody. Dzielnica z bogatą historią

Historia kościoła Św. Barbary na Długich Ogrodach


Poznaj historię kościoła na Długich Ogrodach Poznaj historię kościoła na Długich Ogrodach

Miejsca

Opinie (341) ponad 20 zablokowanych

  • E tam (2)

    Ja lubię takie stare domy czy cały Gdańsk to muszą być nowoczesne apartamenty beż duszy?

    • 31 9

    • (1)

      Te domy giną pośród asfaltu. To wygląda jak jakiś irkuck, a nie miasto w europie.

      • 8 8

      • Właścicieli domów nie stać na remont bo urzędnicy grabią nas podatkami.

        • 3 3

  • Stanowisko Kierowcy (4)

    Już w tej okolicy nie ma czasem gdzie zaparkować, szerzy się parkowanie na dziko ,gdzie popadnie. Może jakiś kompromis pomiędzy obecnym stanem a deptakiem i zielenią ?

    • 41 16

    • Toc tam jest ciagle pelno wolnych miejsc bo Jamusze nie zaplaca kilka zlotych

      • 6 6

    • (1)

      Faktycznie nie ma gdzie zaparkować! Na zdjęciach więcej miejsca niż na autostradzie, ale kierowczyk powie, że nie ma gdzie zaparkować!

      • 13 12

      • Dlaczego obrażasz kierowców i mówisz o nich z pogardą?

        • 13 6

    • I właśnie tak się kończy budowanie wielkich parkingow proszę pana

      Każdy wie, że zaparkuje, wiec przyjeżdzają wszyscy i nie ma gdzie zaparkować.

      • 2 1

  • czyli komuniści chcieliby zlikwidować miejsca parkingowe dla samochodów i w ogóle samochody z silnikiem spalinowym (4)

    ....mam nadzieję że ludzie Was pogonią z Gdańska

    • 52 18

    • (1)

      Mam nadzieję że ludzkość przegoni neokomunę z tego świata.

      • 5 6

      • PiS przegra wybory?

        Nie będą już rządzić krajem?

        • 2 1

    • Postraszą PiSem i zostaną przy korycie.

      • 2 1

    • Jak na razie to wieśniaki są wyborcami pislamu.

      a to główni użytkownicy dizli czyli to główne źródło trucia ludzi.
      Jacy wyborcy taka partia.
      Nie dziwi, że ludzie mają ich dosyć.

      • 0 1

  • (11)

    Pójdźmy dalej, wyburzmy estakadę, Elbląską zaorajmy w deptak. W sumie to Podwale Przedmiejskie też nie jest nikomu potrzebne, zróbmy tam gigantyczną ścieżkę rowerową. Siennicka nie jest nikomu potrzebna, można tam zrobić park...
    Zaraz będą takie pomysły, zobaczycie. A później będzie zdziwko, że autem nigdzie nie da się dojechać, sklepy padają, bo nie da się zrealizować do nich dostaw, budynki się spalą, bo w razie wypadku karetka, ani straż pożarna nie będzie miała jak dojechać.
    Pan Karol Spieglanin zarzuca krótkowzroczność każdemu, kto myśli inaczej niż on. Niech się zastanowi jednak najpierw nad tym, co jego zmiany przyniosą miastu. A nie będzie to nic dobrego.
    Miasto najpierw powinno zadbać o dobry transport zbiorowy, a dopiero potem możemy myśleć o przebudowie najważniejszych węzłów komunikacyjnych.

    I po raz kolejny napiszę tutaj to samo: Gdańsk jest bardzo specyficznym miastem i nie da się do niego wdrożyć takich rozwiązań jakie mają inne miasta. Z jednej strony mamy zatokę, z drugiej TPK i to wymusza fakt, że przez całą długość miasta jest jedna długa droga, która nie podoba się stowarzyszeniu FRAG.

    • 84 24

    • (3)

      Miasto nie może zadbać o dobry transport zbiorowy, gdy wywala miliony na remont estakad! Estakada to zaorania, a w zamian zakup z 2-3 tramwajów w tej samej cenie.

      • 3 32

      • (2)

        Aha, 2-3 tramwaje rozwiążą problemy z komunikacją miejską w Gdańsku? Ty tak na poważnie i na trzeźwo? Trzeba wybudować kilka nowych tras tramwajowych, wybudować nowe buspasy (wybudować, nie zabierać z istniejących jezdni), zakupić kilkadziesiąt nowych wagonów (z wyłączeniem PESY), kilkadziesiąt autobusów, wyszkolić nowych kierowców i motorniczych, zaprojektować od podstaw siatkę linii GAiT, "centra przesiadkowe" wyrzucić na krańcówki linii, jak krakowskie "Park and Ride", stworzyć jak najwięcej linii bezpośrednich. Nie wspominając o obowiązkowym poszerzeniu wielu ulic, na których istnieje po jednym pasie ruchu w każdym kierunku i autobusy grzęzną w kilometrowych korkach.
        I dopiero wtedy można myśleć o likwidacji estakad - choć wykładanie pieniędzy na ich wyburzanie to marnotrawstwo pieniędzy, które należy przeznaczać na rozwój infrastruktury.

        • 10 1

        • Janusz, produkuj się w Sejmie, Gdańskowi daj spokój. (1)

          • 0 10

          • Daj sobie spokoj z takimi komentarzami,

            wiadomo zes dzban, po co sie tym chwalic?

            • 6 0

    • Drogą wodną powinien kursować z Gdańska do Sopotu, do Gdyni, może dalej, prom. W odpowiedni sposób dostosowany również do

      samochodów osobowych. To dla nas nowość, a w Norwegii codzienność, od wielu lat. Uczmy się lepszych rozwiązań. Nie słuchajmy tych ograniczonych urzędników trójmiejskich. To darmozjady, wręcz pasożyty. Tyle lat nic nie wnoszą nowego w ruchu miejskim...

      • 9 6

    • po co to piszesz? (1)

      rozumiesz jedną rzecz? ten cały Karol to jakiś smieszny typ, mimo ze namaszczony przez Olke. Będą to robic cały czas. Byle zniszczyc nam zycie

      • 13 0

      • To ten od zwyroli pl?

        • 0 1

    • Pan Karol to wariat

      Podobnie jak stowarzyszenie FRAG i tuba propagandową trójmiasto.pl - konkurencja dla pasków TVP

      • 11 1

    • Juz jeden taki z FRAGu zarządzał koszeniem trawy (1)

      za pomocą owiec. Nawet do tego się nie nadają. Fachowcy od siedmiu boleści.

      • 11 0

      • Pomysł był dobry, tylko wykonanie złe.

        • 2 3

    • Ja wyłaczano ruch samochodowy ze Stagiewnej, to też wieszczono upadek wszystkich biznesów. A teraz proszę. To jeden z najlepszych i najdroższych terenow, gdzie biznes kwitnie. Więc może jednak to nie samochód jest źródłem wszelkich sukcesów i dobrobytu?

      • 2 8

  • Kto jest odpowiedzialny? (3)

    Kto odpowiada personalnie za takie decyzje? Kto też odpowiada za fatalne błędy przy projekcie Gdańska Południe? Chyba da się to sprowadzić do jednej osoby?

    • 41 10

    • Poludnie? A co to za rejon? Lipce?

      • 1 7

    • Ten Pan teraz w nagrodę jest w zarządzie giwku, jednej z kilkunastu spółek miejskich... PO na swoim...

      • 4 0

    • Za Gierka budowano tę estakadę?

      • 1 0

  • No i widac, jak na dloni do czego prowadza zle decyzje, nieprzemyslane. Odbijaja sie czkawka przez dlugie lata. Swoja droga, dlaczego miasto nie chce sie pochylic nad tym terenem, tak waznym przeciez. Ciekawy artykul.

    • 22 7

  • Żyje się w Gdańsku coraz gorzej

    Człowiek już woli jak jest niezagospodarowana dziko rosnąca zieleń, bo jak coś w Śródmieściu zaczynają robić to tylko pod dewelopera, który zabiera kolejną przestrzeń, betonuje wszystko i nie liczy się z okolicznymi mieszkańcami. Miasto jak już coś robi to tylko pod dewelopera, nie dla starych mieszkańców. Kiedyś nie wyobrażałam sobie życia poza Gdańskiem, dziś rozważamy wyjazd, bo nikt się z nami już tutaj nie liczy. Zabytki niszczeją, terenów zielonych nie przybywa, deweloperka włazi z butami w życie spokojnych dotąd ulic, robiąc wszystko pod siebie. To nie Europa, to cyrk na kółkach.

    • 75 13

  • (4)

    Głupio mówić ale nie wiem gdzie są Długie Ogrody a tyle lat mieszkam w Gdańsku.....

    • 8 38

    • (3)

      Na Wrzeszczu Prestonie.

      • 10 4

      • Dzięki - myślałem, że w Zaspie.

        • 5 1

      • Widać, że nie jesteś z Gdańska xD (1)

        • 6 1

        • Widać, że dajesz się robić w ci*la jak młody :) :) myślisz, że to był przypadek że napisałem w Zaspie, a nie na Zaspie? :) łykasz wszystko jak mlody pelikan :) :)

          • 3 1

  • parking (1)

    skwer jest spoko, ale powinni na całej długości zrobić parking podziemny

    • 29 17

    • Po co? Wystarczą zatoki postojowe wzdłuż jezdni jak w każdym cywilizowanym mieście, a nie Związku Radzieckim.

      • 9 10

  • Jak by zamiast tego asfaltu i betonu zrobić park to można by było spać w namiocie będąc beztroskim bezdomnym.

    Deweloperzy niech idą budować parkingi i osiedla w Berlinie a nie zabierają miejsce dla naszych polskich bezdomnych.

    • 34 36

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane