• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Długie Ogrody wstydu na przedłużeniu Drogi Królewskiej. Wciąż bez szans na zmiany

Krzysztof Koprowski
11 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (341)
  • Ulica Długie Ogrody wygląda obecnie jak wielki plac komisu samochodowego.
  • Ulica Długie Ogrody wygląda obecnie jak wielki plac komisu samochodowego.
  • Ulica Długie Ogrody wygląda obecnie jak wielki plac komisu samochodowego.
  • Ulica Długie Ogrody wygląda obecnie jak wielki plac komisu samochodowego.
  • Ulica Długie Ogrody wygląda obecnie jak wielki plac komisu samochodowego.

Ulica Długie Ogrody to miejsce, które z pewnością nie przynosi chluby miastu, choć znajduje się na przedłużeniu Długiej - Długiego TarguMapkaStągiewnejMapka. Remont drogi nie znajduje się w żadnych planach miasta, a działania inwestycyjne urzędników skupiają się obecnie na przygotowaniach do remontu estakady, przesłaniającej Bramę ŻuławskąMapka oraz dalszego utrzymania przejścia podziemnego, choć będzie wyznaczony naziemny odpowiednik.



Czy ul. Długie Ogrody powinna być przebudowana?

Ulica Długie Ogrody prezentuje się jak wielki plac komisu samochodowego. Morze asfaltu rozpościera się na ponad półkilometrowym odcinku od Mostu StągiewnegoMapka aż po Bramę ŻuławskąMapka czy raczej estakadę, która nad nią dominuje.

Wbrew nazwie zieleń występuje tutaj w szczątkowej formie kilku zgrupowań. Ponadto pod koniec 2022 r. wycięto kolejne 22 drzewa ze względu na zły stan i zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu.

  • Wizualizacja przebudowanej ul. Długie Ogrody przedstawiona w 2018 r.
  • Wizualizacja przebudowanej ul. Długie Ogrody przedstawiona w 2018 r.
  • Wizualizacja przebudowanej ul. Długie Ogrody przedstawiona w 2018 r.
  • Wizualizacja przebudowanej ul. Długie Ogrody przedstawiona w 2018 r.

Miała być aleja drzew i deptak, nie ma żadnych działań



Wprawdzie już ponad pięć lat temu przedstawiono koncepcję zmian (kwalifikując teren jako tzw. obszar zdegradowany), w tym stopniowe przekształcenie ulicy w deptak otoczonymi szpalerami drzew, to do dzisiaj nie poczyniono w tym kierunku żadnych kroków inwestycyjnych poza ustawieniem kilku donic z rachitycznymi drzewkami.

- Obecnie w ramach budowy i przebudowy dróg lokalnych miasto nie ma w planach inwestycyjnych przebudowy ul. Długie Ogrody - rozwiewa wszelkie nadzieje Joanna Bieganowska z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Parkingi kubaturowe w centrum Gdańska nie powstaną Parkingi kubaturowe w centrum Gdańska nie powstaną
  • Koncepcja zmian ul. Długie Ogrody przygotowana przez Biuro Rozwoju Gdańska w 2018 r.
  • Koncepcja zmian ul. Długie Ogrody przygotowana przez Biuro Rozwoju Gdańska w 2018 r.
  • Koncepcja zmian ul. Długie Ogrody przygotowana przez Biuro Rozwoju Gdańska w 2018 r.
  • Koncepcja zmian ul. Długie Ogrody przygotowana przez Biuro Rozwoju Gdańska w 2018 r.
  • Koncepcja zmian ul. Długie Ogrody przygotowana przez Biuro Rozwoju Gdańska w 2018 r.
  • Koncepcja zmian ul. Długie Ogrody przygotowana przez Biuro Rozwoju Gdańska w 2018 r.

Mieszkańcy biorą sprawy we własne ręce



Większym zaangażowaniem w ostatnich latach wykazywali się mieszkańcy. Do Budżetu Obywatelskiego w 2021 i 2022 r. zgłaszano projekt "Rajskie Ogrody na Długich Ogrodach". Nie uzyskał on jednak wymaganej liczby głosów, choć w ubiegłorocznym głosowaniu do zwycięstwa zabrakło mniej niż 1 tys. głosów (zajął drugie miejsce pod "kreską").

Rura z kanalizacją determinuje kształt nowej zabudowy



Szansą na przynajmniej częściową poprawę wizerunku ulicy była inwestycja deweloperska pomiędzy ul. Łąkową a Reduta ŻbikMapka. W parterze nowego bloku mieszkalnego pojawiły się lokale handlowe, stanowiące przedłużenie pierzei usługowej. Zamiast wrysowanych w koncepcji urzędników stolików gastronomicznych przed nową zabudową pojawił się jednak kolejny parking naziemny.

Taka forma zabudowy wynikała z wyjątkowo liberalnego planu zagospodarowania z 2011 r., dopuszczającego odsunięcie budynku od pierzei ze względu na... rurę kanalizacji sanitarnej.

Nietypowy chodnik dla aut na Długich Ogrodach. Rura zdecydowała o zabudowie Nietypowy chodnik dla aut na Długich Ogrodach. Rura zdecydowała o zabudowie
Urzędnicy marzyli o ogródkach gastronomicznych, ale plan zagospodarowania zezwalał również na budowę parkingu naziemnego od frontu, co wykorzystał deweloper. Urzędnicy marzyli o ogródkach gastronomicznych, ale plan zagospodarowania zezwalał również na budowę parkingu naziemnego od frontu, co wykorzystał deweloper.

Działacze społeczni próbowali zablokować niekorzystny plan



Za odrzuceniem planu w takiej formie opowiedziało się wówczas stowarzyszenie Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, jednak władze miasta i radni pozostali nieugięci, dając zielone światło deweloperowi i powiększeniu przestrzeni przeznaczonej pod auta na ul. Długie Ogrody.

- Dzisiaj doskonale widzimy, czym kończy krótkowzroczność włodarzy i radnych miasta. Choć znaczna ich część nie piastuje już swoich funkcji, to z ich nieprzemyślanymi decyzjami sprzed ponad 10 lat będziemy musieli się zmagać przez kolejne pokolenia. Co gorsza, ich "myśl urbanistyczna" wciąż jest kontynuowana - ocenia Karol Spieglanin, prezes FRAG.
  • Groteskowo prezentujące się drzewa w donicach to dotychczas jedyna próba poprawy wyglądu ul. Długie Ogrody
  • Widok na ul. Długie Ogrody od strony Mostu Stągiewnego
  • Ulica Długie Ogrody w pobliżu Bramy Żuławskiej
  • Ulica Długie Ogrody na wysokości niedoszłego parkingu kubaturowego (na terenie po lewej)

Remont estakady, która przesłania historyczną bramę



Urzędnicy i włodarze obecnie skupiają swoje działania na przebudowie węzła drogowegoMapka na skrzyżowaniu Elbląska - Podwale Przedmiejskie - Długie Ogrody - Siennicka. Najważniejszym elementem jest remont estakady, która od samego początku istnienia jest krytykowana za całkowite przesłonięcie zabytkowej Bramy Żuławskiej.

- Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska przygotowuje się obecnie do ogłoszenia przetargu na remont estakady. Oprócz wymiany nawierzchni i barierek w zakresie zadania znalazły się roboty związane z wykonaniem warstw antykorozyjnych i remontem dylatacji. Wstępne ogłoszenie przetargu planowane jest na przełomie I i II kwartału br. - informuje Bieganowska.
Brama Żuławska: zabytek piękny, ale niedostępny Brama Żuławska: zabytek piękny, ale niedostępny
  • Węzeł Brama Żuławska, który całkowicie przytłoczył historyczną bramę i odciął do niej dostęp dla pieszych
  • Węzeł Brama Żuławska, który całkowicie przytłoczył historyczną bramę i odciął do niej dostęp dla pieszych
  • Brama Żuławska stojąca pośrodku układu drogowego bez możliwości dojścia pieszo
  • Przejście podziemne na węźle Brama Żuławska
  • Przejście podziemne na węźle Brama Żuławska
  • Węzeł Brama Żuławska z estakadą nad skrzyżowaniem
  • Brama Żuławska została zbudowana w 1628 r.

Nowe przejście naziemne, ale podziemne bez likwidacji



W obrębie tego samego skrzyżowania planowane jest także wyznaczenie przejść naziemnych. Nadal jednak równolegle będzie funkcjonować podziemny odpowiednik, który wymaga stałych nakładów finansowych na utrzymanie i remonty - jak stało się to na wysokości ul. Łąkowej.

- Realizacja przejścia naziemnego w tym rejonie planowana jest w ramach środków unijnych z perspektywy finansowej na lata 2021-2027, bez likwidacji przejścia podziemnego - zapowiada przedstawicielka miasta.
Takie zapowiedzi urzędników niepokoją członków stowarzyszenia FRAG.

- Wydawać by się mogło, że włodarze wyciągną wnioski z własnych błędów. Tu mamy natomiast kumulację błędów z Podwala Przedmiejskiego na wysokości ul. Łąkowej oraz rozwiązań drogowych w rejonie Urzędu Wojewódzkiego i Forum Gdańsk. Ile jeszcze milionów złotych musimy zmarnować, aby zrozumieć, że atrakcyjnej przestrzeni nie wykreujemy rozwiązaniami rodem z autostrad? Ta estakada powinna zniknąć wraz z przejściem podziemnym, a uzyskany teren zostać przeznaczony na inny cel - komentuje Spieglanin.
Artykuł z 2014 r.: Jak przywrócić pieszym rejon Bramy Żuławskiej? Artykuł z 2014 r.: Jak przywrócić pieszym rejon Bramy Żuławskiej?
  • Północny odcinek ul. Łąkowej
  • Północny odcinek ul. Łąkowej
  • Północny odcinek ul. Łąkowej
  • Północny odcinek ul. Łąkowej
  • Północny odcinek ul. Łąkowej
  • Północny odcinek ul. Łąkowej
  • Remont przejścia podziemnego na wysokości ul. Łąkowej

Zaniedbany odcinek Łąkowej wciąż bez konkretów



Pozostając w temacie ul. ŁąkowejMapka zapytaliśmy urzędników również o remont jej północnego, zdegradowanego fragmentu, tj. między Podwalem Przedmiejskim a ul. Długie Ogrody.

Jeszcze niedawno włodarze skarżyli się na brak przyznanych środków z Polskiego Ładu na jej przebudowę. Okazuje się, że problem jest jednak bardziej złożony.

- Dążymy do tego, aby jak najszybciej przystąpić do przebudowy tego odcinka ul. Łąkowej. Zanim to jednak nastąpi, konieczne jest zaktualizowanie dokumentacji projektowej, dostosowanie jej do nowych przepisów prawa budowlanego i pozyskanie niezbędnych uzgodnień, w tym Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków - wyjaśnia Bieganowska.
Inwestycja będzie realizowana we współpracy z deweloperem pobliskich budynków w oparciu o tzw. umowę szesnastkową, obligującą do partycypacji w kosztach modernizacji układu drogowego.

Artykuł z 2019 r.: Projekt przebudowy zapomnianego odcinka Łąkowej Artykuł z 2019 r.: Projekt przebudowy zapomnianego odcinka Łąkowej
  • To jeszcze zieleń czy instalacja artystyczna? Tak prezentuje się obecnie ul. Seredyńskiego.
  • Kierowcy na ul. Seredyńskiego z chodników zrobili parkingi, omijając przy okazji Strefę Płatnego Parkowania.
  • Na ul. Angielska Grobla mimo szerokiej jezdni postój aut odbywa się na chodnikach, co prowadzi do dalszej degradacji przestrzeni dla pieszych
  • Na ul. Angielska Grobla mimo szerokiej jezdni postój aut odbywa się na chodnikach, co prowadzi do dalszej degradacji przestrzeni dla pieszych

Pozostałe ulice bez żadnych szans na remont



Bez szans na zmiany pozostają natomiast zdegradowane ulice położone na północ od ul. Długie Ogrody: SeredyńskiegoMapka oraz Angielska GroblaMapka.

Tu urzędnicy mówią wprost: nie planujemy przebudowy tych dróg w najbliższym czasie.

Plan zagospodarowania dla dawnych zakładów mięsnych Plan zagospodarowania dla dawnych zakładów mięsnych
Długie Ogrody. Dzielnica z bogatą historią Długie Ogrody. Dzielnica z bogatą historią

Historia kościoła Św. Barbary na Długich Ogrodach


Poznaj historię kościoła na Długich Ogrodach Poznaj historię kościoła na Długich Ogrodach

Miejsca

Opinie (341) ponad 20 zablokowanych

  • Kiedy wreszcie te wladze przejrza na oczy i zrozumieja, ze deweleperowi nie mozna zawsze i we wszystkim ulegac, ze trzeba wobec nich stosowac nakazy i zakazy. Tak sie panosza, a miasto im za wiele pozwala, oni kazda okazje, kazda luke wykorzystaja. W nosie gleboko maja, ze to ludziom nie sluzy.

    • 28 4

  • Widzę, że artykuł inspirowany globalistycznymi zachciankami ograniczenia możliwości jazdy samochodami. (14)

    Komu przeszkadza, że mieszkańcy Długich Ogrodów i okolicznych ulic mają gdzie parkować?
    Parku wam brakuje? A kto wyciął wielkie drzewa pod ten nowy długi blok przy Długich Ogrodach? Przecież to był park, ale jakoś autor artykułu nie zająknął się na ten temat.

    • 134 61

    • Daj spokoj, to miejsce wyglada jak syf z lat 90 (1)

      Super miejsce na parking, nic tylko zdjąć asfalt i odsłonić klepisko, będzie bardziej polsko.

      • 17 16

      • Teraz jęczysz o parking, a gdzie byłeś jak urzędnicy likwidowali park i wycinali drzewa pod blok przy Długich Ogrodach?

        • 20 6

    • (7)

      Co za bzdura, każda zmiana musi być przeciw komuś? Autor ma rację, ten teren to PRL i syf. No ale zostawmy centrum januszom, niech mają darmowe parkowanie

      • 11 14

      • To może wyburzyć wieżowce bo to relikt PRLu (4)

        • 17 3

        • (2)

          W Niemczech takie wieżowce się już burzy. W Polsce Janusze w Sejmie wybrani przez Januszy z blokowisk pozwolili na wykup mieszkań w blokach spółdzielczych, więc będziemy się z nimi bujać do technologicznej śmierci.

          • 6 14

          • Volksdeutsch'u co jeszcze sie robi fajnego w Niemczech (1)

            Może opowiesz

            • 9 9

            • Samochody, a teraz nawet elektryczne.

              • 1 4

        • No raczej

          • 1 0

      • Tam parkują tez turysci (1)

        • 3 1

        • Turyści niech parkują na parkingach.

          • 0 2

    • Za 15 lat nikt nie będzie miał samochodu

      Więc po co parking?

      • 2 4

    • Na Stagiewnej też był parking (1)

      Mieli gdzie parkować taksówkarze. Można było podjechać pod sam lokal. Dziś nie ma nikogo kto chciałby powrotu tego syfu i samochodów stojących w kałużach. Tak to wyglądało przed zamknięciem ulicy dla ruchu samochodowego.

      • 7 5

      • bo teraz parkuje się

        od tyłu...

        • 2 0

    • Bo autor dostał kopertę

      Tak to jest , wycinają nam tereny zielone pod inwestycje a parkingi publiczne za które i tak płacimy jako mieszkańcy chcą zabrać pod parki

      • 5 1

  • (6)

    Z całym szacunkiem , gdzie mają parkować turyści i autokary , którzy przyjeżdżają obejrzeć Główne Miasto ? Bo pieszo nie przychodzą...

    • 47 21

    • (4)

      Tam jest tyle zmarnowanej przestrzeni pod parkingi, że mogą samolotem przylecieć.

      • 3 8

      • (3)

        A mieszkańcy ? Też samolotem ?

        • 5 4

        • (2)

          Mieszkańcy niech sobie kupią miejsca nawet w Elblągu. Miasto nie jest od rozwiązywania problemów z trzymaniem prywatnych rzeczy, a taką rzeczą jest samochód, stół bilardowy czy fortepian. Nie masz miejsca, nie kupujesz. Proste!

          • 6 10

          • (1)

            Podobnie można powiedzieć z rowerami. Nie masz miejsca, nie jeździj.
            Co za "z czterech liter" argument...

            • 8 1

            • Nie myl poruszania sie z przechowywaniem.

              • 0 5

    • Ty chyba mylisz chwilowy postój na wysadzenie pasażerów - turystów, z parkowaniem. Jak za dzieciaka jeździłem na wycieczki za granicę (25 lat temu), to tak właśnie się odbywało. Kierowca parkował tymczasowo w miejscu do tego wyznaczonym blisko centrum, wysadzał ekipę, a potem odjeżdżał na parking dla autokarów poza miastem, gdzie mógł stać cały dzień. Kierowca był w kontakcie z przewodnikiem wycieczki, żeby podjechać, gdy grupa skończy zwiedzać. Proste.

      • 1 4

  • (2)

    Piekne, tak wyglada miasto ze snow samochodzikow. Troche jak sredniej wielkosci miasto na Bialorusi.

    • 16 16

    • Białoruś akurat to mekka dzikiej przyrody i ekologicznego jedzenia. Czas się trochę douczyć. (1)

      • 5 2

      • XD prawdziwy prawicowiec konserwa, kochajacy komunistyczna Bialorus

        • 0 2

  • Wstyd to jest za Łąkową - dziury takie że nie da się tam jechać więcej niż 10kmh

    • 20 6

  • Zieleń.

    Sama nazwa ulicy z czegoś się wzięła i do czegoś zobowiązuje.

    • 24 3

  • Czemu redaktor Koprowski zawsze musi być hejterem samochodów? (9)

    Czemu nie może zrozumieć tego, że mieszkańcy to też kierowcy, a woonerfy i przejścia naziemne to łechtanie deweloperów i turystów, którzy spędzają tu kilka dni po czym wracają do swoich domów, pod którymi stoją zapakowane samochody?

    • 53 21

    • prywatne rzeczy trzyma sie na prywatnym terenie (3)

      proste! miasto nie jest od zapewniania mieszkancom parkingow. ja musiałem za swoje zapłacić 30tys.

      • 5 13

      • Chodzenie poza prywatnym mieszkaniem też powinno być płatne (1)

        • 11 1

        • A ty rozumiesz różnice między poruszaniem się a przechowywaniem?

          • 1 6

      • Czyli co?

        Mieszkańcy mają swoje samochody trzymać w piwnicy, bo nie ma parkingów?

        • 6 0

    • (2)

      No nie wiem czy mają auta pod domem. Mam rodzinę w Wiedniu i parkują samochód kilka ulic od swojego mieszkania, bo tam jest wyznaczone miejsce dla samochodów.

      • 1 2

      • Tylko w Polsce każdy właściciel musi widzieć swój samochód z okna.

        A jak jedzie do centrum to najlepiej zaparkowałby pod Neptunem.

        • 1 4

      • Faktycznie, najlepiej kopiować te najbardziej utrudniające życie rozwiązania.

        • 0 0

    • czemu nie rozumiesz, że centrum miasta i strumienie samochodów nie dadzą się razem pogodzić?

      chcesz mieć parking podziemny to opodatkujmy kierowczyków. Od razu będzie kasa. Chcesz mieć inwestycje to głosuj przeciwko pislamowi, który naszą kasę rozdaje na kiełbasę wyborczą i podnosi podatki i inflację i rozdaje swoim kolesiom wille. Wszystko się ze sobą łączy.

      • 0 2

    • Czy to nie oczywiste?

      Bo nie jeździ samochodem.
      Gdyby jeździł byłby za wszelkimi pro-drogowymi inwestycjami. Taki typ człowieka.

      • 0 0

  • Pani Prezydent ma teraz inne- pilniejsze sprawy na głowie, jak chociażby angażowanie się w przyspieszoną kampanię do EP sąsiada z Sopotu:)

    • 30 5

  • Po co komu forum trzeba było tam zrobic ławeczki i fontanne

    • 23 5

  • Likwidacja parkingów i dróg dojazdowych jest jednoznaczna z likwidacją turystyki, a dalej restauracji itd. (5)

    • 40 19

    • (2)

      No popatrz, a na Stągiewnej całkowite wywalenie aut i zrobienie deptaka sprawiło, że ulica stała się jedną z najpopularniejszych w centrum Gdańska.

      • 5 8

      • Tak, bo ci co przyjechali na Stągiewną zaparkowali na Długich Ogrodach. (1)

        • 13 1

        • Odkąd na Długich Ogrodach parkowanie jest płatne, jakoś nie bardzo. Ale i tak nie ma problemu, zrewitalizujemy D. Ogrody i ci którzy będą chcieli tam przyjechać będą parkować jeszcze dalej. Tak to działa. Parkuje się na peryferiach a nie w obrębie historycznych granic miasta, a tym są Długie Ogrody, przedłużeniem i zakończeniem Traktu Królewskiego.

          • 2 5

    • (1)

      Niech miasto samo zbuduje parking piętrowy na końcu długich ogrodów a tu zrobi normalna uliczkę z drzewami i równym chodnikiem

      • 6 2

      • Dokładnie tak miało być. Był już nawet Inwestor, projekt i pieniądze.

        Ale fantastyczni aktywiści tacy jak FRAG, Konserwator, tutejsi w komentarzach łącznie z Panem redaktorem byli strasznie przeciwko temu no i nic z tego nie wyszło

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane