- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (450 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (37 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (162 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (191 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (277 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (63 opinie)
Długie Ogrody wstydu na przedłużeniu Drogi Królewskiej. Wciąż bez szans na zmiany
Ulica Długie Ogrody to miejsce, które z pewnością nie przynosi chluby miastu, choć znajduje się na przedłużeniu Długiej - Długiego Targu i Stągiewnej
. Remont drogi nie znajduje się w żadnych planach miasta, a działania inwestycyjne urzędników skupiają się obecnie na przygotowaniach do remontu estakady, przesłaniającej Bramę Żuławską
oraz dalszego utrzymania przejścia podziemnego, choć będzie wyznaczony naziemny odpowiednik.
Wbrew nazwie zieleń występuje tutaj w szczątkowej formie kilku zgrupowań. Ponadto pod koniec 2022 r. wycięto kolejne 22 drzewa ze względu na zły stan i zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu.
Miała być aleja drzew i deptak, nie ma żadnych działań
Wprawdzie już ponad pięć lat temu przedstawiono koncepcję zmian (kwalifikując teren jako tzw. obszar zdegradowany), w tym stopniowe przekształcenie ulicy w deptak otoczonymi szpalerami drzew, to do dzisiaj nie poczyniono w tym kierunku żadnych kroków inwestycyjnych poza ustawieniem kilku donic z rachitycznymi drzewkami.
- Obecnie w ramach budowy i przebudowy dróg lokalnych miasto nie ma w planach inwestycyjnych przebudowy ul. Długie Ogrody - rozwiewa wszelkie nadzieje Joanna Bieganowska z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
![Parkingi kubaturowe w centrum Gdańska nie powstaną](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3361/150x100/3361990__c_580_305_1970_1380__kr.webp)
Mieszkańcy biorą sprawy we własne ręce
Większym zaangażowaniem w ostatnich latach wykazywali się mieszkańcy. Do Budżetu Obywatelskiego w 2021 i 2022 r. zgłaszano projekt "Rajskie Ogrody na Długich Ogrodach". Nie uzyskał on jednak wymaganej liczby głosów, choć w ubiegłorocznym głosowaniu do zwycięstwa zabrakło mniej niż 1 tys. głosów (zajął drugie miejsce pod "kreską").
Rura z kanalizacją determinuje kształt nowej zabudowy
Szansą na przynajmniej częściową poprawę wizerunku ulicy była inwestycja deweloperska pomiędzy ul. Łąkową a Reduta Żbik
Taka forma zabudowy wynikała z wyjątkowo liberalnego planu zagospodarowania z 2011 r., dopuszczającego odsunięcie budynku od pierzei ze względu na... rurę kanalizacji sanitarnej.
![Nietypowy chodnik dla aut na Długich Ogrodach. Rura zdecydowała o zabudowie](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/2445/150x100/2445056__c_34_5_889_642__kr.webp)
Działacze społeczni próbowali zablokować niekorzystny plan
Za odrzuceniem planu w takiej formie opowiedziało się wówczas stowarzyszenie Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, jednak władze miasta i radni pozostali nieugięci, dając zielone światło deweloperowi i powiększeniu przestrzeni przeznaczonej pod auta na ul. Długie Ogrody.
- Dzisiaj doskonale widzimy, czym kończy krótkowzroczność włodarzy i radnych miasta. Choć znaczna ich część nie piastuje już swoich funkcji, to z ich nieprzemyślanymi decyzjami sprzed ponad 10 lat będziemy musieli się zmagać przez kolejne pokolenia. Co gorsza, ich "myśl urbanistyczna" wciąż jest kontynuowana - ocenia Karol Spieglanin, prezes FRAG.
Remont estakady, która przesłania historyczną bramę
Urzędnicy i włodarze obecnie skupiają swoje działania na przebudowie węzła drogowego
- Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska przygotowuje się obecnie do ogłoszenia przetargu na remont estakady. Oprócz wymiany nawierzchni i barierek w zakresie zadania znalazły się roboty związane z wykonaniem warstw antykorozyjnych i remontem dylatacji. Wstępne ogłoszenie przetargu planowane jest na przełomie I i II kwartału br. - informuje Bieganowska.
![Brama Żuławska: zabytek piękny, ale niedostępny](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3360/150x100/3360302__c_232_89_1516_1062__kr.webp)
Nowe przejście naziemne, ale podziemne bez likwidacji
W obrębie tego samego skrzyżowania planowane jest także wyznaczenie przejść naziemnych. Nadal jednak równolegle będzie funkcjonować podziemny odpowiednik, który wymaga stałych nakładów finansowych na utrzymanie i remonty - jak stało się to na wysokości ul. Łąkowej.
- Realizacja przejścia naziemnego w tym rejonie planowana jest w ramach środków unijnych z perspektywy finansowej na lata 2021-2027, bez likwidacji przejścia podziemnego - zapowiada przedstawicielka miasta.
Takie zapowiedzi urzędników niepokoją członków stowarzyszenia FRAG.
- Wydawać by się mogło, że włodarze wyciągną wnioski z własnych błędów. Tu mamy natomiast kumulację błędów z Podwala Przedmiejskiego na wysokości ul. Łąkowej oraz rozwiązań drogowych w rejonie Urzędu Wojewódzkiego i Forum Gdańsk. Ile jeszcze milionów złotych musimy zmarnować, aby zrozumieć, że atrakcyjnej przestrzeni nie wykreujemy rozwiązaniami rodem z autostrad? Ta estakada powinna zniknąć wraz z przejściem podziemnym, a uzyskany teren zostać przeznaczony na inny cel - komentuje Spieglanin.
![Artykuł z 2014 r.: Jak przywrócić pieszym rejon Bramy Żuławskiej?](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/1230/150x100/1230666__kr.webp)
Zaniedbany odcinek Łąkowej wciąż bez konkretów
Pozostając w temacie ul. Łąkowej
Jeszcze niedawno włodarze skarżyli się na brak przyznanych środków z Polskiego Ładu na jej przebudowę. Okazuje się, że problem jest jednak bardziej złożony.
- Dążymy do tego, aby jak najszybciej przystąpić do przebudowy tego odcinka ul. Łąkowej. Zanim to jednak nastąpi, konieczne jest zaktualizowanie dokumentacji projektowej, dostosowanie jej do nowych przepisów prawa budowlanego i pozyskanie niezbędnych uzgodnień, w tym Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków - wyjaśnia Bieganowska.
Inwestycja będzie realizowana we współpracy z deweloperem pobliskich budynków w oparciu o tzw. umowę szesnastkową, obligującą do partycypacji w kosztach modernizacji układu drogowego.
![Artykuł z 2019 r.: Projekt przebudowy zapomnianego odcinka Łąkowej](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/2316/150x100/2316869__c_230_55_763_551__kr.webp)
Pozostałe ulice bez żadnych szans na remont
Bez szans na zmiany pozostają natomiast zdegradowane ulice położone na północ od ul. Długie Ogrody: Seredyńskiego
Tu urzędnicy mówią wprost: nie planujemy przebudowy tych dróg w najbliższym czasie.
![Plan zagospodarowania dla dawnych zakładów mięsnych](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/2886/150x100/2886647__c_217_121_957_691__kr.webp)
![Długie Ogrody. Dzielnica z bogatą historią](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/2794/150x100/2794878__kr.webp)
Historia kościoła Św. Barbary na Długich Ogrodach
![Poznaj historię kościoła na Długich Ogrodach](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/1222/150x100/1222127__c_59_0_715_516__kr.webp)
Miejsca
Opinie (341) ponad 20 zablokowanych
-
2023-02-12 17:40
Urzędnicy nie wyrabiają sie z urzymaniem już istniejących parkow i skwerów.
Po co robić nowe?
- 4 2
-
2023-02-12 17:44
A co z samochodami, gdzie ludzie mają parkować??
Zacznijcie od przekształcenia na skwer parkingu przy Urzędzie Miejskim, niech przykład idzie z góry.
- 10 0
-
2023-02-12 21:12
Estakada powinna być rozebrana, a ulica Długie ogrody powinna być deptakiem z ograniczoną możliwością dopuszczenia ruchu kołowego. większy nacisk należy położyć na ruch rowerów i hulajnóg.
- 6 15
-
2023-02-12 22:52
Miejsca parkingowe
Ulica Dlugie Ogrody pełni obecnie funkcję parkingu. Jedynego dużego w rejonie Starówki. Trzeba tam zadbać o estetykę ale nie robić kolejny daptak. Dokąd miałby on prowadzić?
- 12 5
-
2023-02-12 23:19
zrobił pan bardzo ładne zdjęcia.
pokazują Gdańsk taki jaki jest.
- 3 0
-
2023-02-12 23:39
Szanowna Pani Prezydent, gdańszczanki i gdańszczanie chcą zmian.
- 5 1
-
2023-02-13 01:55
Cóż - urzędnicy są niezainteresowani, a fanatycy z FRAG mają swoje pomysly niekoniecznie zgodne z interesem
większości mieszkańców. Powiem dosadniej - większość ich pomysłow znacznie pogarsza jakość mieszaknia w Gdańsku
i zdecydowana większość mieszkańcow jest im przeciwna.- 7 3
-
2023-02-13 05:51
To się nazywa dbanie o ekologię. Czyli likwidacja estakad i dokładanie przejść na poziomie ulicy ,tam gdzie są przejścia podziemne. To tylko zwiększa ryzyko wypadku , bo przeróżne kwiatki zdarzają się po każdej stronie, czy to pieszych , czy rowerzystów, czy kierowców. Do tego dodatkowe postoje , czyli dłuższy przejazd ,a co za tym idzie - więcej spalin do wdychania. Wiadomo , że czasem trzeba iść na kompromis , bo ideału nie będzie. Ale forsowanie na siłę i dokładanie przejść naziemnych , tam gdzie są podziemne , to chory pomysł. Tą kasę można przeznaczyć na remonty zaniedbanych uliczek , czy ciągów pieszych na terenie miasta. Albo na budowę parkingów na obrzeżach miasta i lepsze skomunikowanie ich z centrum.
- 9 0
-
2023-02-13 06:34
Nie pisz bredni wtym artykule
bo byla zielen, to sprzedali teren pod budowe a teraz wielkie halo ze nie ma zieleni trzeba bylo ten wolny teren zamienic na park
- 5 0
-
2023-02-13 07:52
Na ziemię zejść trzeb
Tu potrzeba porządnych chodników po obu stronach. Przed nowym budynkim już jest.Potrzeba zieleni przy tych chodnikach. Wyłączenie parkingu by na jakiejś ławeczce usiadł na pięć minut emeryt czy konsument małpeczki? Przecież tak wykorzystywana jest w praktyce Łąkowa po rewitalizacji. Wystarczą ławki po obu stronach przy chodnikach. Obok jest park Barbary, kto chce zawsze znajdzie miejsce. Bramę Żuławską widzę codziennie z wszystkich stron, nawet jadąc estakadą.
- 5 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.