• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Długie Ogrody wstydu na przedłużeniu Drogi Królewskiej. Wciąż bez szans na zmiany

Krzysztof Koprowski
11 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (341)
  • Ulica Długie Ogrody wygląda obecnie jak wielki plac komisu samochodowego.
  • Ulica Długie Ogrody wygląda obecnie jak wielki plac komisu samochodowego.
  • Ulica Długie Ogrody wygląda obecnie jak wielki plac komisu samochodowego.
  • Ulica Długie Ogrody wygląda obecnie jak wielki plac komisu samochodowego.
  • Ulica Długie Ogrody wygląda obecnie jak wielki plac komisu samochodowego.

Ulica Długie Ogrody to miejsce, które z pewnością nie przynosi chluby miastu, choć znajduje się na przedłużeniu Długiej - Długiego TarguMapkaStągiewnejMapka. Remont drogi nie znajduje się w żadnych planach miasta, a działania inwestycyjne urzędników skupiają się obecnie na przygotowaniach do remontu estakady, przesłaniającej Bramę ŻuławskąMapka oraz dalszego utrzymania przejścia podziemnego, choć będzie wyznaczony naziemny odpowiednik.



Czy ul. Długie Ogrody powinna być przebudowana?

Ulica Długie Ogrody prezentuje się jak wielki plac komisu samochodowego. Morze asfaltu rozpościera się na ponad półkilometrowym odcinku od Mostu StągiewnegoMapka aż po Bramę ŻuławskąMapka czy raczej estakadę, która nad nią dominuje.

Wbrew nazwie zieleń występuje tutaj w szczątkowej formie kilku zgrupowań. Ponadto pod koniec 2022 r. wycięto kolejne 22 drzewa ze względu na zły stan i zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu.

  • Wizualizacja przebudowanej ul. Długie Ogrody przedstawiona w 2018 r.
  • Wizualizacja przebudowanej ul. Długie Ogrody przedstawiona w 2018 r.
  • Wizualizacja przebudowanej ul. Długie Ogrody przedstawiona w 2018 r.
  • Wizualizacja przebudowanej ul. Długie Ogrody przedstawiona w 2018 r.

Miała być aleja drzew i deptak, nie ma żadnych działań



Wprawdzie już ponad pięć lat temu przedstawiono koncepcję zmian (kwalifikując teren jako tzw. obszar zdegradowany), w tym stopniowe przekształcenie ulicy w deptak otoczonymi szpalerami drzew, to do dzisiaj nie poczyniono w tym kierunku żadnych kroków inwestycyjnych poza ustawieniem kilku donic z rachitycznymi drzewkami.

- Obecnie w ramach budowy i przebudowy dróg lokalnych miasto nie ma w planach inwestycyjnych przebudowy ul. Długie Ogrody - rozwiewa wszelkie nadzieje Joanna Bieganowska z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Parkingi kubaturowe w centrum Gdańska nie powstaną Parkingi kubaturowe w centrum Gdańska nie powstaną
  • Koncepcja zmian ul. Długie Ogrody przygotowana przez Biuro Rozwoju Gdańska w 2018 r.
  • Koncepcja zmian ul. Długie Ogrody przygotowana przez Biuro Rozwoju Gdańska w 2018 r.
  • Koncepcja zmian ul. Długie Ogrody przygotowana przez Biuro Rozwoju Gdańska w 2018 r.
  • Koncepcja zmian ul. Długie Ogrody przygotowana przez Biuro Rozwoju Gdańska w 2018 r.
  • Koncepcja zmian ul. Długie Ogrody przygotowana przez Biuro Rozwoju Gdańska w 2018 r.
  • Koncepcja zmian ul. Długie Ogrody przygotowana przez Biuro Rozwoju Gdańska w 2018 r.

Mieszkańcy biorą sprawy we własne ręce



Większym zaangażowaniem w ostatnich latach wykazywali się mieszkańcy. Do Budżetu Obywatelskiego w 2021 i 2022 r. zgłaszano projekt "Rajskie Ogrody na Długich Ogrodach". Nie uzyskał on jednak wymaganej liczby głosów, choć w ubiegłorocznym głosowaniu do zwycięstwa zabrakło mniej niż 1 tys. głosów (zajął drugie miejsce pod "kreską").

Rura z kanalizacją determinuje kształt nowej zabudowy



Szansą na przynajmniej częściową poprawę wizerunku ulicy była inwestycja deweloperska pomiędzy ul. Łąkową a Reduta ŻbikMapka. W parterze nowego bloku mieszkalnego pojawiły się lokale handlowe, stanowiące przedłużenie pierzei usługowej. Zamiast wrysowanych w koncepcji urzędników stolików gastronomicznych przed nową zabudową pojawił się jednak kolejny parking naziemny.

Taka forma zabudowy wynikała z wyjątkowo liberalnego planu zagospodarowania z 2011 r., dopuszczającego odsunięcie budynku od pierzei ze względu na... rurę kanalizacji sanitarnej.

Nietypowy chodnik dla aut na Długich Ogrodach. Rura zdecydowała o zabudowie Nietypowy chodnik dla aut na Długich Ogrodach. Rura zdecydowała o zabudowie
Urzędnicy marzyli o ogródkach gastronomicznych, ale plan zagospodarowania zezwalał również na budowę parkingu naziemnego od frontu, co wykorzystał deweloper. Urzędnicy marzyli o ogródkach gastronomicznych, ale plan zagospodarowania zezwalał również na budowę parkingu naziemnego od frontu, co wykorzystał deweloper.

Działacze społeczni próbowali zablokować niekorzystny plan



Za odrzuceniem planu w takiej formie opowiedziało się wówczas stowarzyszenie Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, jednak władze miasta i radni pozostali nieugięci, dając zielone światło deweloperowi i powiększeniu przestrzeni przeznaczonej pod auta na ul. Długie Ogrody.

- Dzisiaj doskonale widzimy, czym kończy krótkowzroczność włodarzy i radnych miasta. Choć znaczna ich część nie piastuje już swoich funkcji, to z ich nieprzemyślanymi decyzjami sprzed ponad 10 lat będziemy musieli się zmagać przez kolejne pokolenia. Co gorsza, ich "myśl urbanistyczna" wciąż jest kontynuowana - ocenia Karol Spieglanin, prezes FRAG.
  • Groteskowo prezentujące się drzewa w donicach to dotychczas jedyna próba poprawy wyglądu ul. Długie Ogrody
  • Widok na ul. Długie Ogrody od strony Mostu Stągiewnego
  • Ulica Długie Ogrody w pobliżu Bramy Żuławskiej
  • Ulica Długie Ogrody na wysokości niedoszłego parkingu kubaturowego (na terenie po lewej)

Remont estakady, która przesłania historyczną bramę



Urzędnicy i włodarze obecnie skupiają swoje działania na przebudowie węzła drogowegoMapka na skrzyżowaniu Elbląska - Podwale Przedmiejskie - Długie Ogrody - Siennicka. Najważniejszym elementem jest remont estakady, która od samego początku istnienia jest krytykowana za całkowite przesłonięcie zabytkowej Bramy Żuławskiej.

- Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska przygotowuje się obecnie do ogłoszenia przetargu na remont estakady. Oprócz wymiany nawierzchni i barierek w zakresie zadania znalazły się roboty związane z wykonaniem warstw antykorozyjnych i remontem dylatacji. Wstępne ogłoszenie przetargu planowane jest na przełomie I i II kwartału br. - informuje Bieganowska.
Brama Żuławska: zabytek piękny, ale niedostępny Brama Żuławska: zabytek piękny, ale niedostępny
  • Węzeł Brama Żuławska, który całkowicie przytłoczył historyczną bramę i odciął do niej dostęp dla pieszych
  • Węzeł Brama Żuławska, który całkowicie przytłoczył historyczną bramę i odciął do niej dostęp dla pieszych
  • Brama Żuławska stojąca pośrodku układu drogowego bez możliwości dojścia pieszo
  • Przejście podziemne na węźle Brama Żuławska
  • Przejście podziemne na węźle Brama Żuławska
  • Węzeł Brama Żuławska z estakadą nad skrzyżowaniem
  • Brama Żuławska została zbudowana w 1628 r.

Nowe przejście naziemne, ale podziemne bez likwidacji



W obrębie tego samego skrzyżowania planowane jest także wyznaczenie przejść naziemnych. Nadal jednak równolegle będzie funkcjonować podziemny odpowiednik, który wymaga stałych nakładów finansowych na utrzymanie i remonty - jak stało się to na wysokości ul. Łąkowej.

- Realizacja przejścia naziemnego w tym rejonie planowana jest w ramach środków unijnych z perspektywy finansowej na lata 2021-2027, bez likwidacji przejścia podziemnego - zapowiada przedstawicielka miasta.
Takie zapowiedzi urzędników niepokoją członków stowarzyszenia FRAG.

- Wydawać by się mogło, że włodarze wyciągną wnioski z własnych błędów. Tu mamy natomiast kumulację błędów z Podwala Przedmiejskiego na wysokości ul. Łąkowej oraz rozwiązań drogowych w rejonie Urzędu Wojewódzkiego i Forum Gdańsk. Ile jeszcze milionów złotych musimy zmarnować, aby zrozumieć, że atrakcyjnej przestrzeni nie wykreujemy rozwiązaniami rodem z autostrad? Ta estakada powinna zniknąć wraz z przejściem podziemnym, a uzyskany teren zostać przeznaczony na inny cel - komentuje Spieglanin.
Artykuł z 2014 r.: Jak przywrócić pieszym rejon Bramy Żuławskiej? Artykuł z 2014 r.: Jak przywrócić pieszym rejon Bramy Żuławskiej?
  • Północny odcinek ul. Łąkowej
  • Północny odcinek ul. Łąkowej
  • Północny odcinek ul. Łąkowej
  • Północny odcinek ul. Łąkowej
  • Północny odcinek ul. Łąkowej
  • Północny odcinek ul. Łąkowej
  • Remont przejścia podziemnego na wysokości ul. Łąkowej

Zaniedbany odcinek Łąkowej wciąż bez konkretów



Pozostając w temacie ul. ŁąkowejMapka zapytaliśmy urzędników również o remont jej północnego, zdegradowanego fragmentu, tj. między Podwalem Przedmiejskim a ul. Długie Ogrody.

Jeszcze niedawno włodarze skarżyli się na brak przyznanych środków z Polskiego Ładu na jej przebudowę. Okazuje się, że problem jest jednak bardziej złożony.

- Dążymy do tego, aby jak najszybciej przystąpić do przebudowy tego odcinka ul. Łąkowej. Zanim to jednak nastąpi, konieczne jest zaktualizowanie dokumentacji projektowej, dostosowanie jej do nowych przepisów prawa budowlanego i pozyskanie niezbędnych uzgodnień, w tym Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków - wyjaśnia Bieganowska.
Inwestycja będzie realizowana we współpracy z deweloperem pobliskich budynków w oparciu o tzw. umowę szesnastkową, obligującą do partycypacji w kosztach modernizacji układu drogowego.

Artykuł z 2019 r.: Projekt przebudowy zapomnianego odcinka Łąkowej Artykuł z 2019 r.: Projekt przebudowy zapomnianego odcinka Łąkowej
  • To jeszcze zieleń czy instalacja artystyczna? Tak prezentuje się obecnie ul. Seredyńskiego.
  • Kierowcy na ul. Seredyńskiego z chodników zrobili parkingi, omijając przy okazji Strefę Płatnego Parkowania.
  • Na ul. Angielska Grobla mimo szerokiej jezdni postój aut odbywa się na chodnikach, co prowadzi do dalszej degradacji przestrzeni dla pieszych
  • Na ul. Angielska Grobla mimo szerokiej jezdni postój aut odbywa się na chodnikach, co prowadzi do dalszej degradacji przestrzeni dla pieszych

Pozostałe ulice bez żadnych szans na remont



Bez szans na zmiany pozostają natomiast zdegradowane ulice położone na północ od ul. Długie Ogrody: SeredyńskiegoMapka oraz Angielska GroblaMapka.

Tu urzędnicy mówią wprost: nie planujemy przebudowy tych dróg w najbliższym czasie.

Plan zagospodarowania dla dawnych zakładów mięsnych Plan zagospodarowania dla dawnych zakładów mięsnych
Długie Ogrody. Dzielnica z bogatą historią Długie Ogrody. Dzielnica z bogatą historią

Historia kościoła Św. Barbary na Długich Ogrodach


Poznaj historię kościoła na Długich Ogrodach Poznaj historię kościoła na Długich Ogrodach

Miejsca

Opinie (341) ponad 20 zablokowanych

  • Urzędnicy nie wyrabiają sie z urzymaniem już istniejących parkow i skwerów.

    Po co robić nowe?

    • 4 2

  • A co z samochodami, gdzie ludzie mają parkować??

    Zacznijcie od przekształcenia na skwer parkingu przy Urzędzie Miejskim, niech przykład idzie z góry.

    • 10 0

  • Estakada powinna być rozebrana, a ulica Długie ogrody powinna być deptakiem z ograniczoną możliwością dopuszczenia ruchu kołowego. większy nacisk należy położyć na ruch rowerów i hulajnóg.

    • 6 15

  • Miejsca parkingowe

    Ulica Dlugie Ogrody pełni obecnie funkcję parkingu. Jedynego dużego w rejonie Starówki. Trzeba tam zadbać o estetykę ale nie robić kolejny daptak. Dokąd miałby on prowadzić?

    • 12 5

  • zrobił pan bardzo ładne zdjęcia.

    pokazują Gdańsk taki jaki jest.

    • 3 0

  • Szanowna Pani Prezydent, gdańszczanki i gdańszczanie chcą zmian.

    • 5 1

  • Cóż - urzędnicy są niezainteresowani, a fanatycy z FRAG mają swoje pomysly niekoniecznie zgodne z interesem

    większości mieszkańców. Powiem dosadniej - większość ich pomysłow znacznie pogarsza jakość mieszaknia w Gdańsku
    i zdecydowana większość mieszkańcow jest im przeciwna.

    • 7 3

  • To się nazywa dbanie o ekologię. Czyli likwidacja estakad i dokładanie przejść na poziomie ulicy ,tam gdzie są przejścia podziemne. To tylko zwiększa ryzyko wypadku , bo przeróżne kwiatki zdarzają się po każdej stronie, czy to pieszych , czy rowerzystów, czy kierowców. Do tego dodatkowe postoje , czyli dłuższy przejazd ,a co za tym idzie - więcej spalin do wdychania. Wiadomo , że czasem trzeba iść na kompromis , bo ideału nie będzie. Ale forsowanie na siłę i dokładanie przejść naziemnych , tam gdzie są podziemne , to chory pomysł. Tą kasę można przeznaczyć na remonty zaniedbanych uliczek , czy ciągów pieszych na terenie miasta. Albo na budowę parkingów na obrzeżach miasta i lepsze skomunikowanie ich z centrum.

    • 9 0

  • Nie pisz bredni wtym artykule

    bo byla zielen, to sprzedali teren pod budowe a teraz wielkie halo ze nie ma zieleni trzeba bylo ten wolny teren zamienic na park

    • 5 0

  • Na ziemię zejść trzeb

    Tu potrzeba porządnych chodników po obu stronach. Przed nowym budynkim już jest.Potrzeba zieleni przy tych chodnikach. Wyłączenie parkingu by na jakiejś ławeczce usiadł na pięć minut emeryt czy konsument małpeczki? Przecież tak wykorzystywana jest w praktyce Łąkowa po rewitalizacji. Wystarczą ławki po obu stronach przy chodnikach. Obok jest park Barbary, kto chce zawsze znajdzie miejsce. Bramę Żuławską widzę codziennie z wszystkich stron, nawet jadąc estakadą.

    • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane